ניהול תיקים ואג”ח – הקדמה בנימה אישית

בימים האחרונים קיבלנו מאות פניות למערכת לרכז מידע חיוני על ניהול תיקים והשקעות באג”ח (איגרות חוב). אז קודם כל, שמחנו (מאוד) על היקף ההתעניינות הנרחב וכמובן שלא יכולנו להישאר אדישים אליו. על כן, החלטנו שאנו מורידים את הכפפה, משחיזים את המקלדת ובונים מדריך השקעות אקסקלוסיבי עם ידע שלא יסולא מפז על כל מה שצריך לדעת על תיקים מנוהלים והשקעות באג”ח. אנו סמוכים ובטוחים שהמדריך יעשיר אתכם וכי במידה מסוימת אף ישמש לכם לעזר בבואכם לקבל החלטות עתידיות אשר נוגעות לפעילות המסחר השוטפת שלכם. קריאה מהנה ופורייה!

ניהול תיקים – להוציא את הכסף מהחל”ת ולגרום לו לעבוד בשבילכם!

כותרת מיוחדת, אנחנו יודעים, אך זו היא בדיוק המשמעות של ניהול תיקים; במקום שהכסף שטרחתם עבורו ישכב לכם בעובר ושב (לשווא!), אתם יכולים להפוך את היוצרות, להשקיע אותו במגוון אפיקים ולמעשה לגרום לו “לעבוד” בשבילכם כדי לייצר באמצעותו עוד כסף. ולכך גם מתחבר ציטוט חשוב וידוע של אייל ההון האמריקאי, מר וורן באפט: “אם לא תמצא איך לייצר כסף בזמן שאתה ישן, אתה תעבוד עד יומך האחרון”.

אז מהו תיק מנוהל?

תיק מנוהל הינו חשבון השקעות אשר ניתן לפתוח בבנק או דרך בתי השקעות (כמו אלטשולר שחם, הלמן-אלדובי, מיטב דש, אנליסט וכו’) ולבנות בו תמהיל מסחר ייחודי המורכב מנכסים כגון מניות, אג”ח (איגרות חוב), תעודות סל, חוזים, מט”ח (מטבעות חוץ), כתבי אופציה ועוד. על מנת לפתוח תיק מנוהל, אתם חייבים הון התחלתי של מינימום 300,000 שקלים.

אתם כל הזמן אומרים תיקים “מנוהלים”… מי מנהל אותם?

טוב ששאלתם… אז תיקים מנוהלים מנוהלים על ידם של מנהלי השקעות מנוסים; אלו אנשים המחזיקים ברישיון רשמי מן הרשות לניירות ערך אשר מתיר להם לבצע עבורכם ניהול שוטף (בהסכמתכם כמובן) בחשבון ההשקעות האישי:

  • גיבוש אסטרטגיית השקעות: איך לגרום לתיק המנוהל להפוך ל”ביצת זהב” רווחית אשר תוכל מחד לייצר תשואות ומאידך להגן על ההשקעה שלכם.
  • בניית תמהיל השקעות: בחירת הרכב הנכסים בתיק על פי צרכיכם הכלכליים ורמת הסיכון שאתם מוכנים להשקיע בה.
  • פעילות מסחר שגרתית: ביצוע קניה ומכירת נכסים בתיק שלכם על מנת להצליח לייצר ולמקסם רווחים ברגע האמת.
  • המלצות, ניתוחים ועדכונים שוטפים: ביצוע שינויים בהרכב התיק המנוהל המתבסס על אנליזות ותחזיות פיננסיות ועל אירועים שונים המתרחשים במהלך החיים: חתונה, הקמת משפחה, רכישת דירה, שינוי בהיקף ההכנסות, שינוי במצב הבריאותי וכו’.

מנהלי תיקים, אם תרצו, הם “בני/ות זוג פיננסיים” אשר צריכה להיות לכם איתם מערכת יחסים ארוכת טווח המבוססת על אמון, שקיפות מלאה ותקשורת פתוחה ברמת זמינות גבוהה (לקריאת מאמר עם טיפים חשובים על איך למצוא מנהל תיקים איכותי ומקצועי – לחצ/י כאן).

שאלה חשובה: אנחנו מתלבטים בנוגע לפתיחת תיק מנוהל בין שני בתי השקעות מובילים… מה עושים??

נאמר תחילה שזה בריא להתלבט. זה מעיד שאתם מבינים כי לפתוח תיק מנוהל זה ממש לא עניין של מה בכך וצריך לעשות זאת בצורה מושכלת.

אז הנה 5 דגשים חשובים אשר יכולים לסייע לכם לקבל החלטה נבונה:

  • בדקו את סטאטוס ההון הפנוי שלכם: בדיוק כמו שדייג שרוצה לדוג דגים אינו יכול לעשות זאת ללא חכה ופיתיון, אתם לא יכולים לפתוח תיק מנוהל אם אין ברשותכם דיי הון פנוי. וכפי שכבר ציינו קודם, אם אתם רוצים לפתוח תיק מנוהל, אתם צריכים שיהיה לכם הון התחלתי של מינימום 100,000-300,000 שקלים ובעיקר לוודא כי אתם יכולים להשתמש בו מבלי שזה יפגע לכם בתזרים המזומנים השוטף.
  • ערכו בדיקת רקע על הגורם/מוסד שמנהל לכם את התיק: במידה רבה (מאוד), פתיחת תיק מנוהל היא הבעה נכבדת של אמון; אתם מפקידים את ההון שלכם בידיו של גוף פיננסי ומצפים שבתמורה הוא יישרת אתכם נאמנה ויביא תוצאות טובות. על כן, חשוב שמצדכם תכינו “שיעורי בית” ותקבלו תשובות על שאלות מהותיות כגון: מהם רמת הידע והניסיון של מנהל התיק? באיזו אסטרטגיה נוקט בית ההשקעות? כמה זמן הוא כבר פועל בתחום? מהי רמת הזמינות לקבלת מענה? וכו’…
  • הכירו לעומק את מסלולי ההשקעה: במה מציעים לכם להשקיע? לכמה זמן? באילו תנאים? האם המסלולים האלו מתאימים לכם בכלל?
  • ודאו את עלויות ניהול התיק: מהו גובה דמי הניהול שאתם צריכים לשלם על ניהול התיק? האם הוא “נוגס” לכם בצורה משמעותית בתשואה הפוטנציאלית? בהקשר זה יש להוסיף, כי אתם יכולים (ואף צריכים) לנהל משא ומתן על גובה דמי הניהול.
  • בחנו את היסטוריית הביצועים של מנהל התיק/בית ההשקעות: אילו היקפי תשואות הצליחו מנהל התיק/בית ההשקעות לייצר במסלולי השקעה שונים? כמה אחוזי תשואה הם השיגו ב- 3 עד 5 שנים האחרונות? איך הם התנהלו בעתות משבר? (עכשיו קורונה, זה זמן מעולה לבחון את העניין הזה לעומק…)

את חמשת הדגשים האלו אגב, רצוי שתיישמו על יותר ממוסד פיננסי אחד, כך שיהיה לכם בסיס לערוך השוואה אשר תסייע לכם להחליט דרך איפה לפתוח את התיק המנוהל. וכעת נעבור אל החלק של המדריך.

השקעות בניירות אג”ח – כל מה שרצתם לדעת ולא העזתם לשאול

מהו נייר אג”ח?

נייר אג”ח (איגרת חוב) הוא התחייבות תשלום המונפק ע”י גופים שונים אשר למעשה מוכרים את החובות שלהם למשקיעים פרטים ומוסדיים. לאחר פרק זמן מסוים, האחרונים אמורים לקבל את השקעתם חזרה בתוספת ריבית.

אילו סוגי אג”ח קיימים?

את ניירות האג”ח הקיימים אנו מסווגים לפי הגוף שהנפיק אותם. מבחינה זו, ניתן להבדיל בין 5 סוגי אג”ח עיקריים:

  • מק”מ: מק”מ (קיצור של מלווה קצר מועד) הוא סוג של אג”ח לטווח קצר המתאים לתקופות שבין שלושה חודשים ועד שנה. המק”מ מונפק ע”י בנק ישראל והוא נחשב להשקעה ברמת סיכון נמוכה כיוון שהוא מאפשר לכם ליהנות כבוה על הכסף. בנוסף, המק”מ מתאים לבעלי הון אשר ברשותם סכומים נמוכים להשקעה.
  • אג”ח ממשלתית שקלית: סוג של אג”ח המנותק מרמת האינפלציה וממדד המחירים לצרכן. משולמת בה ריבית קבועה מדי שנה – עד למועד פדיונה הסופי. מבחינת טווח ההשקעה – הוא יכול לנוע בין שנה ועד עשרים שנים.
  • אג”ח ממשלתית צמודה: סוג של אג”ח אשר מתנהל על פי רמת האינפלציה ומדד המחירים לצרכן. לצד זה, יש לקחת בחשבון כי ככל שהאינפלציה השלילית עולה, היקף התשואה הולך ופוחת בהתאמה. בנוסף, בדומה לאג”ח השקלית, משולמת בה ריבית קבועה אחת לשנה.
  • אג”ח ממשלתית משתנה: סוג של אג”ח המשלמת ריבית “מגוונת” עפ”י ביצועי תשואות המקמ”ים בתקופה של 12 חודשים. מבחינת מועד התשלום, הריבית משולמת אחת לכל רבעון.
  • אג”ח קונצרנית: סוג של אג”ח המונפקת למשקיעים ע”י חברות עסקיות ותאגידים. יתרונה הבולט – פוטנציאל להשגת רווח גבוה לעומת מצב הריבית בשוק. מנגד, ככל שהנפקת האג”ח תתבצע בסביבת ריבית גבוהה – הדבר יעיד על חולשתם הפיננסית של אותם חברות/תאגידים – מה שיהפוך את ההשקעה באג”ח הספציפית הזו להשקעה בסיכון גבוה.

ככלל, תנאי רכישת החוב משתנות בין אג”ח אחת לאחרת והן נקבעות על ידי הגוף אשר הנפיק אותו. ברמת פעילות ההשקעה, מסחר באג”ח המתבצע בישראל מחויב לכלליה של הבורסה לניירות ערך בתל-אביב. בהקשר זה נוסיף, כי מאז 2006 ואילך היקף המסחר באג”ח בארץ רשם עליות גבוהות. מנגד, להשקעות באג”ח מעבר לים יש “כללי משחק” שונים, כאשר המסחר מתבצע בין עושי השוק (הברוקרים) לבין הלקוחות והבורסה המרכזית נמצאת אל מחוץ למשוואה.

מה חשוב לבדוק לפני שמשקיעים באג”ח?

כעיקרון; יש 3 נקודות מפתח שמאוד חשוב להתייחס אליהן לפני שרוכשים ניירות אג”ח:

  • המחיר של נייר האג”ח: למחיר האג”ח ישנה השפעה ישירה על היקף התשואה הפוטנציאלית: ככל שמחיר האג”ח נמוך יותר – התשואה תהיה גבוהה יותר (וההיפך מכך).
  • שיעור הריבית על נייר האג”ח: שיעור הריבית על האג”ח משפיע על היקף התשואה פוטנציאלית ממנה: ככל שהוא גבוה יותר, התשואה תהיה גבוהה יותר.
  • רמת הסיכון עפ”י המח”מ: המח”מ (קיצור של ‘משך חיים ממוצע’) הוא פרק הזמן שבו נייר האג”ח יישאר פעיל עד למועד הפירעון שלו. ככל שאורך חיי האג”ח ארוכים יותר, היא תיחשב להשקעה ברמת סיכון גבוהה. מנגד, ככל שאורך חיי האג”ח קצרים יותר, היא תיחשב להשקעה סולידית.

מעוניינים לדעת עוד על ניהול תיקים ואג”ח? רוצים ליהנות משירות השוואה מקצועי בין הצעות השקעה ייחודיות? אז כל מה שעליכם לעשות הוא להשאיר פרטים למטה ואנו נדאג לקשר אתכם (ללא עלות) אל מתכנן פיננסי מנוסה!

*אין במדריך זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מתיקים מנוהלים ומהאג”ח ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 28.3.24: וול-סטריט עברה לעליות, אירופה סגרה יום שני של מגמה חיובית, באסיה השווקים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, השקל נחלש, הנפט מתחזק, הזהב מטפס והבורסה בת”א תיפתח את יום המסחר האחרון לשבוע זה
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 13 שעה

    בוקר כלכלי 28.3.24: וול-סטריט עברה לעליות, אירופה סגרה יום שני של מגמה חיובית, באסיה השווקים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, השקל נחלש, הנפט מתחזק, הזהב מטפס והבורסה בת”א תיפתח את יום המסחר האחרון לשבוע זה בוקר כלכלי 28.3.24: וול-סטריט עברה לעליות, אירופה סגרה יום שני של מגמה חיובית, באסיה השווקים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, השקל נחלש, הנפט מתחזק, הזהב מטפס והבורסה בת”א תיפתח את יום המסחר האחרון לשבוע זה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה מתונה. אתמול וול-סטריט ננעלה בעליות לאחר

    • לפני 13 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה מתונה. אתמול וול-סטריט ננעלה בעליות לאחר

    בוקר כלכלי 27.3.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט, נעילה חיובית באירופה, המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, הנפט יורד, הכסף עולה, השקל נסחר במגמה מעורבת והבורסה בת”א תיפתח לאחר סגירה מעורבת אמש
    • ליאור מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 27.3.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט, נעילה חיובית באירופה, המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, הנפט יורד, הכסף עולה, השקל נסחר במגמה מעורבת והבורסה בת”א תיפתח לאחר סגירה מעורבת אמש בוקר כלכלי 27.3.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט, נעילה חיובית באירופה, המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, הנפט יורד, הכסף עולה, השקל נסחר במגמה מעורבת והבורסה בת”א תיפתח לאחר סגירה מעורבת אמש

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.36%. אתמול וול-סטריט

    • לפני 2 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.36%. אתמול וול-סטריט

    בוקר כלכלי 26.3.24: וול-סטריט ננעלה בירידות שערים, אירופה סגרה במגמה מעורבת, המסחר באסיה מתנהל הבוקר בירידות, הנפט עולה קלות, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 26.3.24: וול-סטריט ננעלה בירידות שערים, אירופה סגרה במגמה מעורבת, המסחר באסיה מתנהל הבוקר בירידות, הנפט עולה קלות, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש בוקר כלכלי 26.3.24: וול-סטריט ננעלה בירידות שערים, אירופה סגרה במגמה מעורבת, המסחר באסיה מתנהל הבוקר בירידות, הנפט עולה קלות, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית של עד 0.14%. אתמול וול-סטריט

    • לפני 3 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית של עד 0.14%. אתמול וול-סטריט

    בוקר כלכלי 25.3.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, שבוע המסחר במזרח הרחוק נפתח במגמה חיובית, הנפט מטפס, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה והבורסה בת”א תיפתח את שבוע המסחר הבוקר
    • רוני מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    בוקר כלכלי 25.3.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, שבוע המסחר במזרח הרחוק נפתח במגמה חיובית, הנפט מטפס, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה והבורסה בת”א תיפתח את שבוע המסחר הבוקר בוקר כלכלי 25.3.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, שבוע המסחר במזרח הרחוק נפתח במגמה חיובית, הנפט מטפס, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה והבורסה בת”א תיפתח את שבוע המסחר הבוקר

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש ויפתח את שבוע מסחר החדש היום אחר הצהריים. החוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה

    • לפני 4 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש ויפתח את שבוע מסחר החדש היום אחר הצהריים. החוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה