פוליסות החיסכון הן מוצר חיסכון שצובר פופולאריות בשוק החיסכון וההשקעה הישראלי, ומוערך כי החברות המציעות למשקיעים פוליסות חיסכון, הן חברות הביטוח הגדולות בישראל, מגייסות בכל חודש בין 850 מיליוני שקלים למיליארד שקלים, כאשר בסוף שנת 2021 זו הייתה פוליסת החיסכון של הכשרה חברה לביטוח שזכתה במקום הראשון בטבלת היקפי הגיוסים עם גיוס של מעל 6 מיליארדי שקלים לאורך השנה. פוליסת חיסכון היא מכשיר מצוין לחשיפה לשוק ההון עבור משקיעים פרטיים שמחפשים מוצר השקעה בסכומים נמוכים ותוך שמירה על נזילות הכספים. אמנם, ביחס לאלטרנטיבות (שהן בעיקר קופת גמל להשקעה ומוצרי השקעה כמו קרנות או ניהול תיק השקעה פרטי, באופן עצמאי או דרך בית השקעות), דמי הניהול של פוליסות חיסכון הן גבוהות והאפשרות לנייד את החיסכון היא נמוכה – אולם לצד היתרונות, נראה כי מגבלות אלה מתגמדות. בניגוד לקופת גמל להשקעה, מוצר המאפשר חיסכון עם הטבות מס אולם מוגבל בגובה ההשקעה השנתית המותרת, לסכום של 72,616.5 ₪ נכון למרץ 2022, גובה החיסכון בפוליסת חיסכון אינו מוגבל. יצאנו לבדוק – מה עשו פוליסות החיסכון מאז תחילת השנה, מה הרכב הנכסים של כל פוליסת חיסכון ומה חשוב לדעת לפני שבוחרים את פוליסת החיסכון הבאה שלכם?

פוליסות חיסכון מנצחות – התשואות של פוליסות החיסכון הגדולות מאז תחילת השנה

בהשוואה של מוצרי השקעה וחיסכון, קשה להשוות ולא נכון לקבל החלטה בבחינת הביצועים לתקופה קצרה. לכן, אנחנו בודקים מה עשו פוליסות החיסכון שלושה חודשים אחורה, אולם נבחן גם מה היו ביצועי פוליסות החיסכון למשך תקופות ארוכות יותר, נתון שהוא אפקטיבי יותר בקבלת החלטות בנוגע ליעילות הפוליסה בחיסכון.

מאז תחילת השנה, ראינו ירידות שערים ולאחריהן עליות שערים בשוק ההון. גם מדד תל אביב 125, המדד המוביל של בורסת תל אביב, הציג ירידות שערים עד מחצית חודש מרץ ומאז עליות שערים, אך לאחר חודש אפריל שלילי מאז תחילת שנת 2022, תשואת המדד עומדת על ירידה של 2.6% (ב – 12 החודשים האחרונים, תשואת המדד 23.5%). פוליסות חיסכון, מוצרי חיסכון בעלי תמהיל השקעות משתנה על פי אסטרטגיית ההשקעה של כל מוצר, מציגות גם הן תשואות נמוכות ובקטגוריות המובילות כולן מציגות תשואות שליליות מאז תחילת השנה – כאמור, בהסתכלות לטווח זמן רחוק יותר, התשואות מחמיאות יותר.

בראש טבלת התשואות מאז תחילת השנה אנחנו מוצאים את פוליסת החיסכון הכללית של כלל, שירדה ב- 1.78% מאז תחילת השנה. כשבוחנים את הנתונים ב – 12 החודשים האחרונים אנחנו מגלים שהפוליסה השיגה תשואה של כ – 5.5% לאורך תקופה זו – והיא מאבדת את המיקום האטרקטיבי שלה בראש טבלת השיאניות.

הרכב הנכסים של הפוליסה: 46.42% חשיפה למניות, 9.02% חשיפה לאגרות חוב ממשלתיות, 14.05% חשיפה לאגרות חוב קונצרניות וכ- 20% חשיפה לנכסים לא סחירים.

פוליסת החיסכון של כלל מובילה בפער ניכר על מתחרותיה מאז תחילת השנה. לאחריה אנחנו מוצאים שתי פוליסות הנאבקות ראש בראש על המקו השני, ואלו הן:

פוליסת החיסכון במסלול ניהול אישי של הפניקס, ופוליסת החיסכון של הראל במסלול הכללי.

פוליסת החיסכון של הפניקס מנהלת כ – 24% נכסים לא סחירים (השקעות בנדל”ן, השקעות בתשתיות, השקעות בחוב או באשראי, השקעות ישירות בחברות, וכדומה), ועוד כ – 45.16% במניות ותעודות סל מנייתיות. פוליסת החיסכון של הראל מנהלת כ – 33% נכסים לא סחירים (השקעות בנדל”ן, השקעות בתשתיות, השקעות בחוב או באשראי, השקעות ישירות בחברות, וכדומה), ועוד כ – 46.29% במניות ותעודות סל מנייתיות.

שיאניות התשואות לתקופה ארוכה יותר

כשאנחנו בוחנים את תשואות פוליסות החיסכון למשך 12 חודשים, אנחנו מגלים כי שיאנית התשואות היא פוליסת הביטוח המנייתית של הראל עם תשואה של 12.55%. במקום השני פוליסת החיסכון המנייתית של הפניקס עם 11.5% תשואה, ובמקום השלישי עוד פוליסת חיסכון מנייתית, הפעם של כלל, עם תשואה ל – 12 החודשים האחרונים של כ – 7.01%. במקום הראשון בפוליסות החיסכון הכלליות לשנה נמצאת הפניקס, עם תשואה שנתית של כ – 7.2%.

בבחינה לחמש שנים, נראה כי השיאנית בטבלת התשואות היא הכשרה חברה לביטוח בפוליסת חיסכון מנייתית עם תשואה של כ – 83.16%, אחריה המנייתית של הפניקס עם תשואה של 72.5%, ואחריה פוליסת החיסכון המנייתית של כלל עם תשואה של כ – 72.46%. הרחק מאחור נמצאת השיאנית במסלול הכללי מבין פוליסות החיסכון, זו היא פוליסת החיסכון הכללית של הפניקס עם תשואה לחמש שנים של כ – 47.46%.

הרכב הנכסים של פוליסות החיסכון השונות

פוליסות חיסכון שונות מציעות למשקיעים תמהיל חיסכון והרכב מוצרים שונה בהתאם לאסטרטגיית ההשקעה של הפוליסה. הרכב הנכסים ישפיע על בחירתכם את פוליסת החיסכון המתאימה לכם ככל שאתם מעדיפים מכשירי השקעה בחיסכון בסיכון מוגבר או דווקא מכשירי השקעה סולידיים. ככלל, ניתן לומר שככל שתקופת החיסכון שאתם רואים לנגד עיניכם היא ארוכה יותר, נראה כי התשואות במסלולי ההשקעה המנייתיים הן עודפות על פני התשואות במסלולי החיסכון האחרים. בהשקעה למשך שנה אחת או פחות, ייתכן שהשקעה במסלולים מנייתיים אינה עדיפה והיא עשויה אפילו להיות מסוכנת לתשואות שלכם. הנה השוואה תמציתית של הרכב הנכסים של פוליסות חיסכון שונות שהן המובילות בתשואה מתחילת השנה ובתשואה שנתית בשוק פוליסות החיסכון:

תמהיל ההשקעה של פוליסת חיסכון הוא אלמנט משמעותי בבחירה

כל משקיע רואה מולו מגוון נרחב של פוליסות חיסכון ובין השאר, יבחר את פוליסת החיסכון המתאימה לו גם לפי גובה דמי הניהול, גם לפי האמינות והמוניטין הנתפש בעיניו של חברת הביטוח המנהלת אותה – וגם לפי תמהיל ההשקעות. כאמור, בחקירה אחורה קל לראות כי פוליסות חיסכון בעלות מרכיב מנייתי גבוה מייצרות תשואה עודפת על פני פוליסות חיסכון במסלולים כלליים, במסלולי אג”ח ובמסלולים אחרים לאורך זמן וכאשר ההשקעה שלכם לטווח של שלוש שנים ומעלה – שווה לשקול את האפיק המנייתי על אף הסיכון שתמיד קיים בו.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 9 שעה

    בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור של עד 0.1%. אתמול

    • לפני 9 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור של עד 0.1%. אתמול

    בוקר כלכלי 15.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול סטריט עם התגברות עונת הדוחות, השווקים במזרח נסחרים בשעה זו במגמה שלילית, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 15.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול סטריט עם התגברות עונת הדוחות, השווקים במזרח נסחרים בשעה זו במגמה שלילית, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש בוקר כלכלי 15.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול סטריט עם התגברות עונת הדוחות, השווקים במזרח נסחרים בשעה זו במגמה שלילית, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר היום אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית: החוזים על

    • לפני 1 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר היום אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית: החוזים על

    בוקר כלכלי 14.4.24: וול סטריט ירדה בסיכום השבועי, במזרח השווקים העיקריים סיכמו ביצועים מעורבים ובאירופה נרשמו ירידות, הנפט נחלש, המתכות היקרות המשיכו לטפס ובקריפטו ירידות בולטות בשבוע החולף
    • רוני מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 14.4.24: וול סטריט ירדה בסיכום השבועי, במזרח השווקים העיקריים סיכמו ביצועים מעורבים ובאירופה נרשמו ירידות, הנפט נחלש, המתכות היקרות המשיכו לטפס ובקריפטו ירידות בולטות בשבוע החולף בוקר כלכלי 14.4.24: וול סטריט ירדה בסיכום השבועי, במזרח השווקים העיקריים סיכמו ביצועים מעורבים ובאירופה נרשמו ירידות, הנפט נחלש, המתכות היקרות המשיכו לטפס ובקריפטו ירידות בולטות בשבוע החולף

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים שליליים זה השבוע השני ברציפות:

    • לפני 2 ימים
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים שליליים זה השבוע השני ברציפות:

    בוקר כלכלי 12.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וצפי לפתיחה חיובית, באירופה השווקים סגרו בירידות, במזרח הרחוק נרשמת מגמה מעורבת הבוקר, הנפט עולה, המתכות היקרות ממשיכות לטפס, השקל מתחזק והבורסה בת”א סגרה את השבוע בירידות בולטות
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    בוקר כלכלי 12.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וצפי לפתיחה חיובית, באירופה השווקים סגרו בירידות, במזרח הרחוק נרשמת מגמה מעורבת הבוקר, הנפט עולה, המתכות היקרות ממשיכות לטפס, השקל מתחזק והבורסה בת”א סגרה את השבוע בירידות בולטות בוקר כלכלי 12.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וצפי לפתיחה חיובית, באירופה השווקים סגרו בירידות, במזרח הרחוק נרשמת מגמה מעורבת הבוקר, הנפט עולה, המתכות היקרות ממשיכות לטפס, השקל מתחזק והבורסה בת”א סגרה את השבוע בירידות בולטות

    ארצות הברית יום המסחר האחרון לשבוע זה יפתח בארה"ב בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית של

    • לפני 4 ימים
    • 7 דק’ קריאה

    ארצות הברית יום המסחר האחרון לשבוע זה יפתח בארה"ב בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית של