הסיפור של וול-מארט והמלחמה מול אמזון

המלחמה של וולמארט

רקע – ההתחלה של הדוד סם

מעשה בבחור בשם סם וולטון מהמדינה איווה, ארה"ב, שבגיל 22 יצא לחפש את דרכו בעולם האמיתי. מאז שהתחיל את דרכו הוא מצא את עצמו שוב ושוב חלק מחנויות בסגנון "הכל בשקל", עם עבודה ראשונה כמוכרן ברשת החנויות JC PENNY באייווה ובהמשך עבודה עם חנות מרשת "בן פרנקלין", גם הם התמחו ביצירת מכירות רבות בעזרת צמצום הרווח על כל מוצר (או במילים אחרות, משהו בסגנון "הכל בשקל"). ב – 1945, ניסה וולטון הצעיר את מזלו ופתח סניף של "בן פרנקלין" בניופורט איווה. בשנת 1962, ולאחר שפתח וסגר מספר חנויות, פתח וולטון הצעיר את חנות הוול-מארט הראשונה. השם המלא של חנותו היה "וול-מארט דיסקאונט סיטי" (עיר ההנחות של וול-מארט, בתרגום חופשי) ובתוך חמש שנים– הוא היה הבעלים הגאה של רשת בעלת 24 סניפים.

היום, וול-מארט היא החברה הקמעונאית הגדולה בעולם, והמעסיק הפרטי הגדול בעולם. שווי החברה כ – 417 מיליארדי דולרים והיא מנהלת כ – 2.5 מיליוני עובדים ברחבי ארה"ב. (תאריך שווי החברה 19/1/21)
מי שמעולם לא נכנס לסניף של וול-מארט, יתקשה בוודאי להבין את הקונספט. מדובר במתחם קמעונאי עצום שיש בו פשוט הכל – ממוצרי מכולת עד מכשירי חשמל, מצעצועים בשקל עד מוצרי אופנה ממותגים. בדרך כלל מדובר במוצרים שנמכרים במחירים נמוכים יחסית ובמגוון עצום.

וול-מארט והקורונה

בשנה האחרונה נאלצנו להתוודע ולהתמודד עם נגיף חדש שללא ספק שינה את כללי המשחק, כמו גם את הרגלי הצריכה, באמריקה ומסביב לעולם. רשתות קמעונאות איבדו לקוחות והיקפי המכירות הצטמצמו, עם המעבר לרכישה אונליין. גם וול-מארט, שזכתה להיכנס לרשימת העסקים החיוניים ולמעשה נשארה פתוחה לאורך כל תקופת הקורונה, ראתה התדלדלות בכמות הלקוחות שביקרו בחנות ושינויים בבחירת המוצרים ובשווי הסלים שנרכשו. כך, את מחצית שנת 2020 סיימה וול-מארט עם ירידה בהיקפי המכירות. כחברת ענק שלא חוששת מהזדמנויות ואתגרים, וול-מארט הצליחה להתאים את עצמה בצורה מעוררת השתאות. היא פתחה במהירות סניף מקוון שהציע שפע לא פחות גדול של מוצרים ביחס לחנויות המקוונות – ומיד נכנסה לשוק חדש, עם מתחרים בקנה מידה בין לאומי שהראשונה בהם היא אמזון.

וול-מארט ואמזון – התחרות מעלה הילוך

וול-מארט ואמזון מתחרות על השוק הקמעונאי בארה"ב, ואמנם וול-מארט חדשה בתחום המסחר המקוון – אבל על פי קצב השינויים והגדילה, היא בהחלט תחרות ראויה לענקית המסחר המקוון הבינלאומית המנוסה אמזון. בתחילת שנת 2017 רכשה וול-מארט את חברת הסטארט-אפ למסחר דיגיטלי jet.com, ואת שירותיו של המייסד, מארק לור, על מנת לפתח ולנהל את הנוכחות הדיגיטלית שלה. בשנת 2020 הפך תפקידו של לור באופן כמעט רשמי – לנצח את אמזון במסחר מקוון. לור הוביל את וול-מארט לצמיחה אדירה בתחום המסחר המקוון, עם מעל 2,700 חנויות של החברה שדאגו למשלוח עד הבית ברכישות של החברה. הצמיחה של חטיבת המסחר הדיגיטלי בוול-מארט בשנת 2020 הייתה מהירה – ועל אף שברבעון הראשון וברבעון השני נראתה ירידה במכירות וברווחים – היא סיימה את שנת 2020 עם צמיחה של כ – 10% בסך המכירות, וצמיחה של 74% במכירות המקוונות שלה. בתחילת שנת 2021, אגב, לור פרש מתפקידו כמנהל התחרות המקוונת נגד אמזון באופן רשמי. בספטמבר 2020 השיקה וול-מארט את מועדון החברים שלה "וול-מארט פלוס", בעלות שנתית של 98 דולרים (לעומת החברות באמזון פריים, שעלותה 119 דולרים לשנה). חברות בוול-מארט פלוס מעניקה הנחות והטבות, אבל בעיקר היא מעניקה משלוחים מהיום למחר ללא עלות לחברי המועדון, ברכישת המוצרים המשתתפים – ויש מעל 160,000 כאלה.

בדיקה ,השוואה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן