כולנו מודעים לחשיבות החיסכון במשך השנים, אך רובינו גם מבינים שצבירת סכום כסף מסוים הוא רק שלב ראשון בתהליך מורכב שנקרא חסכון חכם. השלב השני והחשוב הרבה יותר הוא השקעה של הכסף בערוצים אקטיביים, בעלי פוטנציאל לתשואה חיובית. או במילים אחרות לגרום לכסף לעבוד.

השוואת השקעות ובחירת אפיק השקעה אופטימאלי

כשאנו שוקלים לאיזה מסלול השקעה לפנות, עומדות בפנינו שתי אופציות עיקריות. במידה ונעדיף מסלול השקעה מוגדר מראש, נוכל לבחור באחד מאפיקי חסכון כמו פיקדונות, תוכניות חסכון, קרנות וקופות גמל. אך במידה ונרצה מסלול השקעה מותאם אישית ובעל אסטרטגיית השקעה שתואמת את הצרכים שלנו ואת ההשקפה שלנו, נפנה למסלול של תיק השקעות.

כפי שאנו מעדיפים שמנהל עבודה מקצועי ינהל את פועלי הבניין שלנו, כך גם עבור ההשקעות שלנו נעדיף מנהל השקעות מקצועי ומנוסה שיידע להתאים את מסלול ההשקעות שלנו לצרכים וליכולות שלנו: סך ההשקעה ההתחלתית, טווח ההשקעה, הסיכון שנהיה מוכנים לקחת, התשואה שנרצה לקבל ושאר פרמטרים, בהם נדון במדריכים נוספים. וכאן נשאלת שאלה עיקרית: מהי הדרך הנכונה לבצע השוואה בין בתי השקעות וכיצד בוחרים בית השקעות?

תיקי השקעות מנוהלים

תיק השקעות מנוהל הוא פתרון נוח לאנשים שמעוניינים מחד באסטרטגיית השקעה מותאמת אישית בכל הקשור לרמת סיכון, צפי תשואות, נזילות סכום ההשקעה וכו’, אך מאידך לא מעוניינים להשקיע זמן רב במחקר שוק ההון ומעדיפים להסתמך על המומחים בדבר.

הפעולה עצמה של ניהול תיק השקעות היא פשוטה מאוד ומבוצעת לעיתים קרובות דרך חשבון הבנק, אך לפני כן, יש צורך לבחור בית השקעות שיעשה עבורנו את העבודה, כלומר יבצע את הפעולות של קניית ומכירת ניירות ערך. מנהל תיק השקעות יעשה זאת בצורה עצמאית בהתאם לייפוי הכוח שיקבל מכם ולפי האסטרטגיה שתקבעו יחד. למנהל תיק השקעות אין כמובן אישור למשוך כסף מחשבונכם. בתמורה גובה בית השקעות דמי ניהול שנגזרים מסכום ההשקעה ומסלול ההשקעה שנבחר.

סוגי תיקי השקעות הנפוצים ביותר:

  • תיקי ניירות ערך ישראליים – בתיקים אלה ניתן למצוא תמהיל משתנה של מניות ישראליות. אסטרטגיית ההשקעה במניות השונות מושפעת בעיקר מרמת הסיכון שכל משקיע מוכן לקחת.
  • תיקי ניירות ערך גלובליים – תיקים דומים לתיקי ניירות ערך ישראליים, אך כוללים גם מניות של חברות מחוץ לארץ.
  • תיקי קרנות נאמנות – תיקים שמתמקדים בהשקעה בתחום פעילות ספציפי או תעשיה כלשהי.

פרמטרים בסיסיים להשוואה בין גופי השקעות

לרוב, כשאנו נגשים לבחור בית השקעות, אנו מתמקדים במספרים בלבד, כלומר בהשוואת תשואות בין בתי השקעות, שמפורסמות מעת לעת. זהו כמובן קריטריון חשוב, אך טעות תהיה לקבוע כי התשואות הן הפרמטר החשוב היחיד. כפי שמחיר המוצר הוא אינו הקריטריון היחיד כשאנו מקבלים החלטה איזה מוצר להעדיף, כך גם לצד נתונים כלכליים ישנם קריטריונים נוספים שחשוב לבחון אותם, ולאו דווקא מדובר בעניינים פיננסיים.

לפני תחילת העבודה עם בית השקעות, ולצד בדיקה מיהו הבית השקעות עם הביצועים הטובים ביותר,  ודאו כי בית ההשקעות עומד בקריטריונים בסיסיים וחיוניים אלה:

  • גישה חופשית ורציפה להשקעות שלכם. ודאו שתוכלו לעקוב כל עת אחרי מצב ההשקעות שלכם. החוק מחייב את בית ההשקעות בשליחת דו”חות רבעוניים ושנתיים, אך מרבית המשקיעים מעדיפים מעקב צמוד יותר אחרי השקעתם ומרבית בתי ההשקעות מאפשרים זאת באמצעות כלים שונים. בדקו האם הכלים שבית ההשקעות מספק אכן נוחים וזמינים עבורכם.
  • קשר ישיר למנהל תיק השקעות שלכם בכל שאלה. אין צורך לפרט מדוע פניה ישירה למנהל תיק השקעות שלכם עדיפה בהרבה על פניה מסורבלת דרך שירות לקוחות.
  • רישיון מטעם רשות לניירות ערך – לבית השקעות וגם למנהל תיק השקעות הפרטי שלכם חייב להיות רישיון מטעם הרשות לניירות ערך.

בשורה תחתונה, כאשר אתם שואלים את עצמכם, איך לערוך השוואה בין בתי השקעות, שימו לב לא רק לפרמטרים כלכליים, כגון תשואות וגובה דמי ניהול, אלא גם לרמת השירות שבית ההשקעות מציע לכל משקיע פרטי.

סקירה קצרה של בתי השקעות מובילים בארץ

אלטשולר שחם – מבתי ההשקעות הגדולים בארץ שמנהל כמעט 140 מיליארד ₪ השקעות. ניתן לפתוח תיק השקעות החל מסכום של כ-300,000 ₪. בית השקעות מציע מגוון רחב ביותר של אפיקי השקעה, והוא בעל ניסיון של 30 שנה בתחום. בית ההשקעות מנוהל ע”י גלעד אלטשולר ורן שחם. זהו גם אחד מבתי ההשקעות שזכו במכרז של משרד האוצר לניהול קרנות פנסיה ברירת מחדל (כלומר עבור האנשים שלא בחרו בעצמם קרן פנסיה) בדמי ניהול נמוכים במיוחד.

מגדל שוקי הון – בית השקעות המתמחה בניהול חיסכון לטווח קצר-בינוני. סכום השקעה מינימאלי הנדרש לפתיחת תיק עומד על כ-300,000 ₪, כשסך ההשקעות המנוהלות בבית ההשקעות הוא 32 מיליארד ₪. החברה מציעה מגוון רחב של תמהילי השקעות ופתרונות פיננסיים לסוגים שונים של לקוחות.

ילין לפידות – בית השקעות שמנוהל ע”י שני רואי חשבון: דב ילין ויאיר לפידות. סף הכניסה לבית השקעות זה גבוה יחסית ועומד על כ-500,000 ₪ – סכום מינימאלי לפתיחת תיק, וזאת, כדברי בית ההשקעות, על מנת להעניק לכל לקוח שירות אישי ומקצועי ע”י מומחה שוק ההון שישמש כמנהל תיק השקעות שלו.

אקסלנס – בית השקעות שהוא בעצם חלק מקבוצת “פניקס”. בית השקעות מתמחה בהשקעות לטווח ארוך, החל מ- כ-300,000 ₪. בית השקעות דוגל בגישה של מחקר ואנליזה המבוצעים במחלקה הייעודית של “אקסלנס נשואה” שבעצם מהווה גב למנהלי השקעות עצמם. לחברה ניסיון של 25 שנים בניהול השקעות.

פסגות – בית ההשקעות הגדול ביותר בארץ שמנהל נכסים על סך של כמעט 190 מיליארד ₪. כ-50 שנות ניסיון בניהול תיקי השקעות מעניקים לחברה מוניטין בשוק ניהול תיקי השקעות, וניתן להצטרף אליה עם תיק השקעות של כ-300,000 ₪. החברה מנוהלת ע”י רועי ורמוס. בית ההשקעות “פסגות” של היום הוא תוצאה של מיזוגים רבים והיום הוא מתמקד בניהול מגוון רחב של תיקי השקעות, קרנות נאמנות, תעודות סל ועוד.

מיטב דש – בית השקעות בעל ותק של 30 שנה. תיק השקעות מינימאלי עומד על כ-350,000 ₪, וסך הנכסים של בית השקעות עומד על כ-100 מיליארד ₪, שכוללים תיקי השקעות, קרנות פנסיה, קופות גמל ועוד. בית ההשקעות מנוהל ע”י אילן רביב. לבית ההשקעות יש שורה של חברות בת בתחום ניהול סיכונים, ברוקראז’, ניהול תוכניות אופציות לעובדים ואף מכללה ללימודי שוק ההון.

IBI – בית השקעות ותיק שדוגל ביצירתיות וחדשנות ומציע מסלולי השקעה ייחודיים בארץ ובחו”ל. מנהל התיק בונה תיק השקעות ייחודי וייעודי לכל לקוח, כשהתיק המינימאלי עומד על כ-350,000 ₪.

לסיכום ניתן לומר, כי בארץ פועלים מגוון בתי השקעות, ורובם ככולם מציגים את עצמם כבתי השקעות אמינים ומקצועיים שדוגלים בשקיפות והתאמה אישית לכל לקוח. מאידך, ניתוח מעמיק של ביצועי בית ההשקעות דורש ידע מעמיק בכלכלה ואינו פשוט כלל וכלל. אז כיצד תבחרו בית השקעות הכי טוב עבורכם? השלב הראשון המומלץ ביותר הוא פגישה עם ברוקר, כלומר סוכן נייטראלי שיעזור לכם למפות את בתי ההשקעות הרלוונטיים ביותר עבור תיק ההשקעות העתידי שלכם, וייתן סקירה קצרה של יתרונות וחסרונות של כל בית השקעות ביחס לצרכים הספציפיים שלכם. הפגישה הזאת היא ללא עלות והיא לרוב עוזרת מאוד למקד את מאמצי חיפוש אחרי בית השקעות אופטימאלי.

 

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים
    • רוני מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילת של עד 1.02%. אתמול המדדים

    • לפני 3 שעה
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילת של עד 1.02%. אתמול המדדים

    בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית מתונה. אתמול המדדים המרכזיים ננעלו

    • לפני 2 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית מתונה. אתמול המדדים המרכזיים ננעלו

    בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור של עד 0.1%. אתמול

    • לפני 3 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור של עד 0.1%. אתמול

    בוקר כלכלי 15.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול סטריט עם התגברות עונת הדוחות, השווקים במזרח נסחרים בשעה זו במגמה שלילית, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    בוקר כלכלי 15.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול סטריט עם התגברות עונת הדוחות, השווקים במזרח נסחרים בשעה זו במגמה שלילית, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש בוקר כלכלי 15.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול סטריט עם התגברות עונת הדוחות, השווקים במזרח נסחרים בשעה זו במגמה שלילית, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר נעילה חיובית אמש

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר היום אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית: החוזים על

    • לפני 4 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר היום אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית: החוזים על