דמי ניהול – מה זה אומר?

דמי ניהול הם המכנה המשותף של כלל מכשירי ההשקעה והחיסכון כמו תיקים מנוהלים, פוליסות חיסכון, קרנות השתלמות, קופות גמל, קופות גמל להשקעה, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים ועוד. מדובר למעשה בעמלה ייעודית אשר עלינו לשלם (בעיקר ברמה השנתית) עבור ניהולם השוטף של כל אחד מן המכשירים האלה. על הנייר, דמי הניהול עשויים להצטייר כעלות שולית וחסרת חשיבות כיוון שהיא נעה בממוצע בין כמה עשיריות למספר אחוזים בודדים. בפועל, גם דמי ניהול של 0.7% יכולים להסתכם בסכומים גבוהים אשר עלולים “לנגוס” בפוטנציאל הרווחיות בטווח הרחוק. לצד זה, דמי הניהול הם פרמטר קבוע אשר ניתן לדעת את עלותו מראש ואפילו לנהל משא ומתן כדי להפחית מגובהו הסופי.

תשואות – מה זה בדיוק?

תשואה היא מונח מתחום הפיננסים המייצג את היחס בין שווי ההשקעה שלנו בנקודות זמן משתנות. היא תמיד תוצג בשערוך אחוזי משום שהיא באה להמחיש את מדרגות השינוי לאורך זמן. שלא כמו דמי ניהול, התשואה איננה “כוכב צפון קבוע” אשר ניתן לחזות מראש אלא נתון דינאמי שתלוי בגורמים רבים כמו מדיניות השקעה, רווח נקי, ריבית, רווח הון וכו’. כחוסכים\משקיעים, אנו שואפים להשיג תשואה גבוהה אשר משמעותה היא רווח גדול יותר על הכסף שלנו. אך מה קורה אם דמי הניהול גבוהים יחסית? ובכלל, באיזה מצב אנו צפויים להרוויח יותר; כשדמי הניהול יורדים או כשהתשואה עולה?

יחס “הזהב” בין דמי ניהול לתשואות

בין אם מדובר בחיסכון או בהשקעה, פרופורציית הרווח האופטימאלית היא מצב בו עלות דמי הניהול  מינימאלית ואחוז התשואה הוא “שובר שיאים”. אך פנטזיות לחוד ומציאות לחוד כי במציאות ניתן להיתקל בדמי ניהול גבוהים כאשר התשואות המיוחלות פשוט “מסרבות” להגיע (כמובן שיכול לקרות גם ההפך…). ואם כבר פתחנו את עניין היחס שבין דמי ניהול לתשואות – הגיע הזמן, אחת ולתמיד, לתת תשובה לאחת מן השאלות הבוערות בנושא: מה חשוב יותר – דמי ניהול או תשואות?

בואו נדבר על זה…

קודם כל, באופן כללי, ככל שהיקף החיסכון\השקעה שלכם גבוה יותר – כנראה תוכלו ליהנות מדמי ניהול כדאיים יותר. אך האם זה אומר בהכרח שתזכו לתשואות טובות יותר? זה כבר תלוי בכישורי מנהלי ההשקעות ובמצב השווקים אשר בהם הכסף שלכם מושקע.

וכעת נעבור אל מקרה בוחן מעולם החיסכון הפנסיוני:

למיכאל ולדנה בני ה-32 (שמות וגילאים בדויים ומומצאים), יש קרן פנסיה עם דמי ניהול זהים של 2.12% על הפקדות ו- 0.21% על הצבירה (לידע כללי, דמי הניהול בקרנות הפנסיה מורכבות מעלות צבירה והפקדה כאשר דמי הניהול המקסימאליים על צבירה הם 0.5% ודמי הניהול המקסימאליים על הפקדות הם 6%). חוץ מזה, הם במקרה התחילו לחסוך באותו זמן בדיוק – רק שהם פתחו את קרן הפנסיה שלהם בגופים פיננסיים שונים. כמו כן, קיים פער בין אחוזי התשואה בקרנות, כאשר זו של מיכאל עושה תשואה שנתית ממוצעת של 3% ואילו זו של דנה תשואה שנתית ממוצעת של 5%.

אף לב הפלא, הצלחנו לשים את ידנו על מכונת זמן משוכללת ולשגר את מיכאל ודנה 35 שנים אל העתיד כדי שיוכלו לשאול את ה- “אני בן ה- 67 שלהם” (כן, כבר עשינו את המתמטיקה) מה מצבה של קרן הפנסיה שלהם. במקרה גם השגנו תיעוד של השיחות שהתרחשו אי שם ב- 2055 בין מיכאל למיכאל הפנסיונר ובין דנה ל- דנה “הצעירה בנפשה”.

ואלו היו התוצאות:

מיכאל עם קרן הפנסיה של ה- 3% תשואה צבר סכום שהתקרב לכ- 1,500,000 ₪ והקצבה הפנסיונית שנקבעה לו היא כ- 7,000 ₪ לא רע, לא רע..). מנגד, דנה עם קרן הפנסיה של ה- 5% תשואה צברה סכום משמעותי אשר עלה על 2,200,000 ₪ והקצבה הפנסיונית שנקבעה לה היא חצתה את רף ה- 11,000 ₪. שורה תחתונה, ההבדל “המינורי” של 2% בלבד בהיקף התשואה של קרנות הפנסיה, הסתכם אחרי תקופה ממושכת לפער אדיר של יותר מ- 54%.

ועכשיו ניקח את זה למקום אחר…

מיכאל ודנה צפויים להשיג תשואה שנתית ממוצעת זהה העומדת על שיעור של 3.80%. כמו כן, כל אחד מהם ישלם דמי ניהול  אחרים. מיכאל ישלם דמי ניהול מקסימאליים של 0.5% על הצבירה ו- 6% על ההפקדות. מנגד, דנה תשלם דמי ניהול מינימאליים של 0.05% על הצבירה ורק 1.5% על ההפקדות.

מכאן אתם כבר מכירים את הנוהל… לקחנו את אדון מיכאל ואת גברת דנה למסע נוסף בזמן, שבו ה”אני הגמלאי שלהם” חשף בפניהם את מצבו של החיסכון הפנסיוני:

מיכאל ששילם את דמי הניהול המקסימאליים צבר סכום נאה של לא פחות מ- 1,400,000 שקלים והקצבה שנקבעה לו היא כמעט 7,500 ₪. מנגד, דנה ששילמה את דמי הניהול המינימאליים  צברה סכום שעלה על 1,700,000 שקלים והקצבה שנקבעה לה היא קצת יותר מ- 9,000 ₪.

במקרה הזה, ההבדל בדמי הניהול הקיצוניים הסתכם בהבדל של כ- 1,500 ₪ אשר תורגמו לפער של קצת יותר מ- 20% בהיקף הקצבה של כל אחת מן הקרנות.

מסקנה ומילות סיכום

הבדלים קטנים באחוז התשואה מסתכמים בפער רווחיות גדול מאשר הבדלים קיצוניים בדמי הניהול אשר מסתכמים בפער רווחיות קטן יותר. אז כן, תשואה היא מרכיב עם השפעה גדולה יותר כאשר מסתכלים נטו על שורת הרווח. אך זה לא אומר שצריך לשים בצד את נושא דמי הניהול – אלא לשקלל אותם כחלק מן המשוואה הכוללת של בניית חיסכון ו\או השקעה אופטימאליים עם פוטנציאל לייצר רווחיות מקסימאלית. ובעברית פשוטה ו”כלכלית” פחות – התייחסו אל שני המרכיבים באותה מידת רצינות ושאפו לבחור במוסד פיננסי אשר יוכל לספק את המיטב: גם דמי ניהול אטרקטיביים וגם פוטנציאל רווחיות גבוהה.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה
    • אור שושן
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 4 שעה

    בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי במגמה מעורבת במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (37,986) עלה ב-0.56%, ה-S&P500 (4,967)

    • לפני 4 שעה
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי במגמה מעורבת במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (37,986) עלה ב-0.56%, ה-S&P500 (4,967)

    בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים
    • רוני מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים בוקר כלכלי 19.4.24: הנפט קופץ על רקע המתיחות במזרח התיכון, השווקים במזרח נסחרים בירידות, צפי לפתיחה שלילית בארה”ב, השקל ממשיך להיחלש והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילת של עד 1.02%. אתמול המדדים

    • לפני 1 ימים
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילת של עד 1.02%. אתמול המדדים

    בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים בוקר כלכלי 17.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וסגירה שלילית באירופה, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד, השקל מתחזק והבורסה בת”א תיפתח לאחר יומיים של ירידות שערים

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית מתונה. אתמול המדדים המרכזיים ננעלו

    • לפני 3 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית מתונה. אתמול המדדים המרכזיים ננעלו

    בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו בוקר כלכלי 16.4.24: אווירה שלילית בוול-סטריט על רקע המתיחות במזרח התיכון, נעילה חיובית באירופה, השווקים באסיה נסחרים בירידות הבוקר, השקל נחלש, הנפט מתחזק, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר ותגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן שאכזבו

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור של עד 0.1%. אתמול

    • לפני 4 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור של עד 0.1%. אתמול