נקודות מפתח

  • סאאב ואיירבוס בוחנות שיתוף פעולה בתחום טכנולוגיית מטוסי קרב בלתי־מאוישים, מה שמעיד על אפשרות להתארגנות מחדש בתעשיית ההגנה האירופית.
  • השיחות מתקיימות על רקע אי־ודאות סביב תוכנית FCAS, אף ששתי החברות מדגישות שהן אינן קשורות אליה ישירות.
  • פיתוח מטוסי קרב בלתי־מאוישים הופך למרכיב מרכזי באסטרטגיית העליונות האווירית של אירופה לדור הבא.
hero

סאאב ואיירבוס החלו לקיים שיחות חקירה בנוגע לשיתוף פעולה בתחום מטוסי קרב בלתי־מאוישים, צעד המעיד על פוטנציאל להתארגנות מחדש בנוף ההגנה המבוזר של אירופה. השיחות — שאושרו בנפרד על ידי מנכ”לי שתי החברות — מדגישות עניין גובר במערכות קרב בלתי־מאוישות מהדור הבא, ומגיעות בתקופה של חוסר ודאות אסטרטגי בפרויקט הדגל האירופי לתעופה צבאית, FCAS. למרות ששתי החברות מדגישות כי השיחות אינן קשורות ל־FCAS, גורמי תעשייה רואים בהן מהלך מקדים למקרה שתכניות מטוסי הקרב המתחרות של אירופה לא יצליחו להתכנס.

יישור קו אסטרטגי בזמן שהבריתות הביטחוניות של אירופה משתנות

הכוונה לשיתוף פעולה מתמקדת בפיתוח מטוסים בלתי־מאוישים שיפעלו לצד ויתמכו במטוסי קרב מאוישים קיימים כגון היורופייטר טייפון והגריפן E של סאאב. כלים אלה, המכונים לעיתים “מטוסי כנף נאמנה” (loyal wingmen), נחשבים חיוניים לעתיד הכוח האווירי הטקטי, כאשר צבאות מחפשים מבנים מבוזרים, גמישים וחסכוניים יותר.

מנכ”ל סאאב, מיקאל יוהנסון, ציין כי השיחות עם איירבוס נשענות באופן טבעי על קשרים תעשייתיים קיימים, כולל מערכות הלוחמה האלקטרונית Arexis של סאאב המשולבות ביורופייטרים גרמניים. יוהנסון הוסיף כי סאאב משוחחת גם עם שותפים נוספים, ככל ששוודיה משרטטת את אסטרטגיית מטוסי הקרב לטווח הארוך שלה לאחר פרישתה מפרויקט טמפּסט — שהפך לחלק מ־GCAP בין בריטניה, איטליה ויפן. אף שטרם התקבלו החלטות, האיתותים מעידים כי סאאב בוחנת באופן פעיל את אפשרויותיה האסטרטגיות לפני החלטת ממשלה הצפויה עד 2030 — ואולי אף מוקדם יותר.

מנכ”ל איירבוס, גיום פורי, אישר את קיום השיחות והדגיש שיתוף פעולה הדוק בין החברות בתחומי אלקטרוניקה וטכנולוגיות טילים. הוא חזר על כך שהדיונים הם עתידיים ואינם קשורים לאי־הוודאות סביב FCAS. למרות זאת, התזמון מגיע בעת שצרפת, גרמניה וספרד מתכוננות לדיונים בדרג גבוה על רקע מתיחות מתמשכת סביב חלוקת עבודה ושליטה בקניין רוחני במסגרת המיזם שמוערך בכ־100 מיליארד אירו.

מערכות בלתי־מאוישות מעצבות ארכיטקטורה תעשייתית חדשה

שתי החברות מגבירות את התמקדותן במערכות אוויריות בלתי־מאוישות, ככל שמשרדי הגנה מאיצים השקעות בפלטפורמות דור־הבא. איירבוס הציגה את דגם הקונספט “Wingman” בתערוכת ברלין 2024 — מטוס חמקני בלתי־מאויש שמיועד למשימות סיור, לוחמה אלקטרונית ואף תקיפה.

סאאב, מצידה, קיבלה לאחרונה מנדט ממשלתי להרחיב מחקריה בנושא מטוסי קרב מאוישים ובלתי־מאוישים עתידיים. היוזמה קיבלה תנופה לאחר ששוודיה פרשה מתוכנית Tempest בשנת 2023, ובחרה להתמקד במחקר עצמאי תוך השארת אפשרות לשותפויות עתידיות.

גורמי תעשייה מציינים כי בהתאם להתפתחות FCAS, שיתוף פעולה בין סאאב לאיירבוס עשוי לשמש כקרש קפיצה לקונסולידציה רחבה יותר ביכולות האוויריות של אירופה. כיום אירופה מפוצלת בין FCAS ל־GCAP, והמערכות הבלתי־מאוישות החדשות עשויות או להעמיק את הפיצול — או לספק הזדמנות לאיחוד אסטרטגי בין התכניות.

ההימור: ריבונות תעשייתית והדור הבא של מטוסי הקרב

ההחלטות שיתקבלו בשנתיים־שלוש הקרובות יעצבו את תעשיית התעופה האירופית לעשורים קדימה. סאאב — אחת החברות היחידות בעולם בעלת יכולת מוכחת לתכנן ולייצר מטוסי קרב — נחושה לשמר את מעמדה כיצרנית מקורית. יוהנסון הדגיש כי אף ששיתופי פעולה אפשריים — ואולי הכרחיים — סאאב לא תוותר על ריבונותה בתחום התכנון והייצור.

ההקשר הגיאו־פוליטי מוסיף דחיפות: עם עלייה בתקציבי ביטחון באירופה, ריבוי השימוש ברחפנים בלחימה מודרנית, ושינויי בריתות כתוצאה מתחרות אסטרטגית — הדור הבא של הכוח האווירי הופך לנושא בעל חשיבות תעשייתית ופוליטית גבוהה.

מבט לעתיד

אם סאאב ואיירבוס יעמיקו את שיתוף הפעולה ביניהן, המהלך עשוי להשפיע משמעותית על מאזן הכוח התעשייתי של אירופה, במיוחד אם FCAS ימשיך להתמודד עם מחלוקות פנימיות. הדיונים המתפתחים על מערכות קרב בלתי־מאוישות מציעים הצצה לעתיד שבו פלטפורמות מודולריות ובעלות יכולת שיתוף פעולה יהיו הבסיס ליכולות האוויריות של אירופה. משקיעים, קובעי מדיניות ושותפים ביטחוניים עוקבים מקרוב כדי לראות האם שיחות החקירה הללו יתפתחו לשותפות יסודית שתוביל את מודרניזציית הכוח האווירי האירופי.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    SKN | האם מניות אירופה יכולות להמשיך את הראלי כאשר המשקיעים נערכים להחלטת ריבית מכרעת של הפד?
    • שגיא חבסוב
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 1 שעה

    SKN | האם מניות אירופה יכולות להמשיך את הראלי כאשר המשקיעים נערכים להחלטת ריבית מכרעת של הפד? SKN | האם מניות אירופה יכולות להמשיך את הראלי כאשר המשקיעים נערכים להחלטת ריבית מכרעת של הפד?

    מניות אירופה פתחו את יום המסחר בעליות ביום שישי, כאשר השווקים הגלובליים נכנסו לתקופה מכרעת המאופיינת בהחלטות של בנקים מרכזיים

    • לפני 1 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    מניות אירופה פתחו את יום המסחר בעליות ביום שישי, כאשר השווקים הגלובליים נכנסו לתקופה מכרעת המאופיינת בהחלטות של בנקים מרכזיים

    SKN | האם המעבר של איקאה לייצור בארה”ב יחזק את שרשרת האספקה שלה על רקע עליית המכסים ועלויות הלוגיסטיקה?
    • שגיא חבסוב
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 6 שעה

    SKN | האם המעבר של איקאה לייצור בארה”ב יחזק את שרשרת האספקה שלה על רקע עליית המכסים ועלויות הלוגיסטיקה? SKN | האם המעבר של איקאה לייצור בארה”ב יחזק את שרשרת האספקה שלה על רקע עליית המכסים ועלויות הלוגיסטיקה?

    איקאה נערכה להגדיל באופן משמעותי את החלק של מוצרים שמקורם במפעלי ייצור בארה"ב, במהלך אסטרטגי המהווה היפוך כיוון לאחר שנים

    • לפני 6 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    איקאה נערכה להגדיל באופן משמעותי את החלק של מוצרים שמקורם במפעלי ייצור בארה"ב, במהלך אסטרטגי המהווה היפוך כיוון לאחר שנים

    SKN | האם התחייבות ההשקעה של טאיוואן תשנה את מפת המוליכים למחצה בארה״ב — או תחשוף לחצים גיאופוליטיים חדשים?
    • עומר בר
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    SKN | האם התחייבות ההשקעה של טאיוואן תשנה את מפת המוליכים למחצה בארה״ב — או תחשוף לחצים גיאופוליטיים חדשים? SKN | האם התחייבות ההשקעה של טאיוואן תשנה את מפת המוליכים למחצה בארה״ב — או תחשוף לחצים גיאופוליטיים חדשים?

    ארה״ב וטאיוואן נראות מתקדמות לעבר אחד מהסכמי ההשקעה הטכנולוגיים הגדולים ביותר של השנים האחרונות, כאשר וושינגטון דוחפת להחזיר את תעשיית

    • לפני 1 ימים
    • 9 דק’ קריאה

    ארה״ב וטאיוואן נראות מתקדמות לעבר אחד מהסכמי ההשקעה הטכנולוגיים הגדולים ביותר של השנים האחרונות, כאשר וושינגטון דוחפת להחזיר את תעשיית

    SKN | האם דחיפתו של טראמפ להביא את מכוניות הקֵיי היפניות לארה״ב עשויה לשנות את שוק הרכב האמריקאי — או ליצור מתחים חדשים בתחום הבטיחות והסחר?
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    SKN | האם דחיפתו של טראמפ להביא את מכוניות הקֵיי היפניות לארה״ב עשויה לשנות את שוק הרכב האמריקאי — או ליצור מתחים חדשים בתחום הבטיחות והסחר? SKN | האם דחיפתו של טראמפ להביא את מכוניות הקֵיי היפניות לארה״ב עשויה לשנות את שוק הרכב האמריקאי — או ליצור מתחים חדשים בתחום הבטיחות והסחר?

    נכונותו המפתיעה של דונלד טראמפ לאמץ את מכוניות ה־Kei — מכוניות אולטרה־קומפקטיות יפניות — הציבה סגמנט נישתי זה במרכז הדיון

    • לפני 1 ימים
    • 7 דק’ קריאה

    נכונותו המפתיעה של דונלד טראמפ לאמץ את מכוניות ה־Kei — מכוניות אולטרה־קומפקטיות יפניות — הציבה סגמנט נישתי זה במרכז הדיון