נקודות מפתח

  • קיבולת ההובלה במשאיות בארה״ב מצטמצמת במהירות, כאשר פשיטות הרגל גוברות בשל מיתון ממושך בתחום ההובלה.
  • צעדי אכיפה פדרליים חדשים עשויים להוציא עד 600,000 נהגים משירות פעיל.
  • העלייה בתנודתיות בשוק המשאיות מאיימת לזלוג אל פעולות הנמלים והרכבות — ולשנות את פני לוגיסטיקת האוקיינוס עד 2026.
hero

שרשראות האספקה בארה״ב נכנסות לתקופה של יציבות שקטה אך מתעתעת, כאשר גל הולך וגובר של יציאת חברות משאיות הופך לנקודת לחץ קריטית עבור לוגיסטיקת האוקיינוס. הירידה בהיקפי המכולות הבינלאומיות אמנם הקלה זמנית על הגודש בנמלים וברמפות הרכבת, אך מומחי לוגיסטיקה מזהירים כי ירידה מבנית בקיבולת ההובלה במשאיות עשויה ליצור צווארי בקבוק חמורים כבר ב-2026 — במיוחד אם הביקוש יתאושש. למרות שפעילות הנמלים יציבה כיום בכל חופי ארה״ב, הסיכון הוא לא בהיקפי התנועה הנוכחיים — אלא בזמינות הנהגים הנדרשים לשינוע מטענים אל פנים היבשת.

שקט על פני השטח — אך סיכונים מבניים מעמיקים

על פי מדד Freight Index של ITS Logistics, מסופי הנמלים, חברות האוקיינוס ורמפות הרכבת פועלים ברמות “נורמליות”. הירידה בנפחי היבוא והיצוא סיפקה הפוגה מבורכת לאחר שתי שנות תנודתיות קיצונית בשרשרת האספקה העולמית. עם זאת, אותו דו״ח מדגיש כי התעשייה נכנסת לתקופת מעבר המאופיינת בצמצום קיבולת המשאיות, בעלויות תפעול גוברות ובאי ודאות רגולטורית.

מיתון ההובלה — אחד הארוכים בהיסטוריה הלוגיסטית המודרנית של ארה״ב — דחף את מחירי הנסיעות לרמות לא רווחיות עבור אלפי מובילים קטנים ובינוניים. חברות אלו, שכבר מתמודדות עם עלויות דלק גבוהות, ביטוחים יקרים, מימון ציוד ומחסור בכוח אדם, נסגרות בקצב מואץ. קיבולת שהייתה בשפע ב-2022 נעלמת בשקט — ומציבה סיכון משמעותי ללוגיסטיקת האוקיינוס כאשר המחזור יתאפיין בעלייה מחודשת.

לחצים רגולטוריים מגבירים את חומרת המצב

מעבר לכוחות השוק, צעדי אכיפה פדרליים חדשים המכוונים לנהגים בעלי רישיונות נהיגה בינלאומיים (CDL) ולאלו בעלי מוגבלות בשפה האנגלית, עשויים להוציא מהמערכת עד 600,000 נהגים. זהו צמצום דרמטי — ומהגדולים בהיסטוריה של ענף המטענים האמריקאי.

ITS Logistics מזהיר שמהלך זה, בשילוב עם קריסת מובילים מתמשכת, עלול ליצור “חוסר איזון מבני חמור” בין מספר הנהגים הקיים לבין הצורך האמיתי בשוק. בחוף המערבי כבר נרשמה עלייה בפעילות הובלות בנובמבר, כאשר שולחים מנסים להבטיח קיבולת לפני שייווצרו מחסורים. דפוס התנהגות זה — הקדמת ביקושים או הזמנת יתר (overbooking) — הוא לעיתים קרובות סימן מוקדם להידוק השוק.

נקודת מפנה אפשרית ב-2026

אם ההצטמצמות בקיבולת ההובלה במשאיות תימשך בעוד שהיקפי ההובלה האוקיינית יתחילו להתאושש במחזור הבא, ארה״ב עלולה להתמודד עם תרחיש שבו הנמלים פועלים במלואם — אך אין מספיק משאיות להוביל את המטען אל פנים היבשת. מדובר בתרחיש המזכיר משברי גודש קודמים — אך מסיבה חדשה: לא יותר מדי מטען, אלא מעט מדי משאיות.

עבור השולחים, האתגר כעת הוא תכנון אסטרטגי מוקדם. חברות התלויות בהובלות ארוכות טווח יצטרכו לבחון פיזור פתרונות, כגון מעבר לתובלה משולבת (intermodal), עבודה עם מובילים אזוריים, או הסכמי קיבולת ייעודיים. ספקי לוגיסטיקה מצדם כבר נערכים לסביבה שבה זמינות נהגים — ולא תפוקת הנמלים — תהפוך לגורם המרכזי בנזילות שרשרת האספקה.

מבט קדימה

עם שנת 2026 שמסומנת כנקודת מפנה אפשרית, 12 החודשים הקרובים יהיו מכריעים בקביעת האם ההפרעות הנוכחיות — עדיין ניתנות לניהול — יהפכו למגבלות מערכתיות. מעקב אחר אכיפה רגולטורית, שיעורי יציאת מובילים מהשוק, ושינויים מוקדמים בהתנהגות השולחים יהיה חיוני.

אם הביקוש יתאושש מהר יותר מקצב החזרת הקיבולת, ארה״ב עלולה להתמודד עם צוואר בקבוק לוגיסטי מסוג חדש — לא כזה שמקורו בנמלים משובשים, אלא במחסור מקומי בנהגי משאיות.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    SKN | האם וול סטריט מאבדת אמון בהפחתת ריבית בדצמבר כאשר השווקים מתקשים להתאושש?
    • שגיא חבסוב
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 15 mins

    SKN | האם וול סטריט מאבדת אמון בהפחתת ריבית בדצמבר כאשר השווקים מתקשים להתאושש? SKN | האם וול סטריט מאבדת אמון בהפחתת ריבית בדצמבר כאשר השווקים מתקשים להתאושש?

    שוקי המניות בארה״ב ניסו להתאושש ביום שישי מהירידות החריפות ביותר בחודש האחרון, כאשר המשקיעים העריכו מחדש את הסיכוי להפחתת ריבית

    • לפני 15 mins
    • 6 דק’ קריאה

    שוקי המניות בארה״ב ניסו להתאושש ביום שישי מהירידות החריפות ביותר בחודש האחרון, כאשר המשקיעים העריכו מחדש את הסיכוי להפחתת ריבית

    SKN | האם הקלות המכסים החדשות של טראמפ על קפה, בקר ובננות באמת יוכלו להוזיל את חשבון המכולת של האמריקאים?
    • שגיא חבסוב
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 5 שעה

    SKN | האם הקלות המכסים החדשות של טראמפ על קפה, בקר ובננות באמת יוכלו להוזיל את חשבון המכולת של האמריקאים? SKN | האם הקלות המכסים החדשות של טראמפ על קפה, בקר ובננות באמת יוכלו להוזיל את חשבון המכולת של האמריקאים?

    נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכונן לשינוי משמעותי במדיניות הסחר שלו, כאשר דאגת הבוחרים בנוגע ליוקר המחיה מאלצת את הממשל

    • לפני 5 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכונן לשינוי משמעותי במדיניות הסחר שלו, כאשר דאגת הבוחרים בנוגע ליוקר המחיה מאלצת את הממשל

    SKN | האם פריחת ה-AI היא בועה — או תחילתה של טרנספורמציה של טריליוני דולרים? ארדוס מ-JPMorgan שוקלת
    • ליאור מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 21 שעה

    SKN | האם פריחת ה-AI היא בועה — או תחילתה של טרנספורמציה של טריליוני דולרים? ארדוס מ-JPMorgan שוקלת SKN | האם פריחת ה-AI היא בועה — או תחילתה של טרנספורמציה של טריליוני דולרים? ארדוס מ-JPMorgan שוקלת

    הדאגה בקרב משקיעים לגבי הערכות השווי המזנקות בתחום הבינה המלאכותית התעצמה בשבועות האחרונים, כאשר ירידות בשווקים הוצתו בשל חשש שהשקעות

    • לפני 21 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    הדאגה בקרב משקיעים לגבי הערכות השווי המזנקות בתחום הבינה המלאכותית התעצמה בשבועות האחרונים, כאשר ירידות בשווקים הוצתו בשל חשש שהשקעות

    SKN | האם הסכם העבודה החדש של בואינג יכול לייצב את פעילות ההגנה שלה לאחר חודשים של שיבושים?
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 22 שעה

    SKN | האם הסכם העבודה החדש של בואינג יכול לייצב את פעילות ההגנה שלה לאחר חודשים של שיבושים? SKN | האם הסכם העבודה החדש של בואינג יכול לייצב את פעילות ההגנה שלה לאחר חודשים של שיבושים?

    חטיבת ההגנה של בואינג השיגה השבוע פריצת דרך קריטית לאחר שאלפי עובדי ייצור הצביעו בעד חוזה חדש לחמש שנים, המסיים

    • לפני 22 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    חטיבת ההגנה של בואינג השיגה השבוע פריצת דרך קריטית לאחר שאלפי עובדי ייצור הצביעו בעד חוזה חדש לחמש שנים, המסיים