רקע – רכבת ההרים של הדולר האמריקאי

מאז אוקטובר של שנה שעברה, שער הדולר נמצא בירידה מתמדת. בסוף שנת 2020, הדולר שובר שיאים שליליים עם השווי הנמוך ביותר ביחס לסל 6 המטבעות העיקריים בעולם מאז מחצית שנת 2018, והוא מאבד גובה גם אל מול השקל שלנו, לשפל שלא נראה כמותו מזה 12 שנים. איך שער הדולר הנמוך משפיע על הכלכלה שלנו, והאם זה הזמן לשקול השקעות שיהפכו צלילה ליתרון?

ההשפעה של הדולר הנמוך על שוק ההשקעות

כשהדולר נמוך ביחס לשקל – המוצרים הנמכרים בדולרים, הם זולים יותר במונחי כספים מקומיים. זה רלוונטי כשאנחנו רוכשים דונאט בחנות המקומית, וזה גם רלוונטי למי שמעוניינים לרכוש נכסי נדל”ן, להשקיע במוצרי הון אמריקאים או ליטול הלוואות צמודות לדולר.

חשוב לדעת, כי רבות מחברות ההשקעות הישראליות מנהלות השקעות (למשל: בקרנות הפנסיה שלנו, בקופות גמל ובחסכונות לכל ילד בתמהיל סיכון גבוה) גם במוצרים דולריים. גם מוצרי השקעה מוצלחים שערכם עלה, יגרמו להפסדים כשהערך שלהם נמדד בדולרים והדולר נשחק אל מול השקל. יוצא מכך, שבתקופה של ירידות ערך של הדולר אל מול השקל – רבות מההשקעות הדולריות “מאבדות גובה” ויורדות בערכן.

מהדלק, דרך המוצרים בסופר, ועד לאופנה

ישראל היא מדינה קטנה שנשענת במידה רבה על מגוון מוצרים מיובאים בתחומים רבים. אנחנו מייבאים דלק, מייבאים מוצרי מזון, אופנה, מוצרי צריכה, צעצועים ובעצם, מה לא.
הדולר, מהמטבעות המרכזיים בשווקי העולם, מאבד מערכו אל מול השקל בפרט אבל גם אל מול מטבעות עיקריים אחרים – ומשפיע על המחיר (ובעיקר על הרווחים) של שפע מוצרים בייבוא. במילים פשוטות: זול לייבא כעת מוצרים שמחירם נקוב בדולרים. ההפרשים האלה במחירים בדרך כלל מגיעים לכיסם של היבואנים ולא לצרכנים הסופיים. לעומת זאת, מי שעיקר העיסוק שלו בייצוא ומכירת מוצרים בשווקים בין לאומיים – רואה מולו שוק של מחירים הרבה פחות תחרותיים ואולי מעדיף למכור את מרכולתו בשווקים המקומיים, במחירים בשקלים.

איך אפשר להרוויח משערו הנמוך של הדולר?

מעבר להשפעה של שער הדולר על שוק מוצרי הצריכה בישראל, משקיעים עשויים לזהות הזדמנות להשקעות בשער דולר נמוך, מתוך הנחה שבתוך פרק זמן כזה או אחר, הדולר יתאושש ויחזור לשערים הגבוהים הממוצעים של חמשת השנים האחרונות (כששערי השיא היו קרובים לחמישה שקלים, והשער הממוצע עמד על 3.5 – 3.6 ₪). חשיפה לדולר ניתן להשיג ברכישה פיזית של דולרים או בהשקעה בוצרים צמודים למדד הדולר (כמו איגרות חוב צמודות לדולר, קרנות נאמנות שמשקיעות באפיקים דולריים, או בתעודות סל שעוקבות אחר שער המטבע האמריקאי).

בואו נעשה חשבון כדאיות קצר: נניח שתשקיעו 10,000 ₪ ברכישת דולרים לפי שער של 3.25 ₪ לדולר, מה שיאפשר לכם לרכוש כ – 3,076 דולרים. נניח שתחזיקו את הדולרים מתחת למזרון במשך חודש, שלושה חודשים, חצי שנה או שנה עד שהדולר יטפס לרמה מכובדת של 3.7 ₪, ואז תמכרו את כל הדולרים שלכם. הסכום שתקבלו יהיה 11,384, וכך הרווחתם 1,384 ₪ מהמהלך.

בהשקעה במט”ח, מקובל למנף את ההשקעות. זאת, בשל הרווחים הנמוכים יחסית המתקבלים כתוצאה מהפרשי שערים בלבד. פתיחת חשבון השקעות ורכישת דולרים דרך ברוקר, תאפשר לכם לעבוד במינוף על פי בחירתכם – ולהכפיל כל רווח (כמו גם כל הפסד!) בהתאם לגובה המינוף בסיכום מול הברוקר שלכם. קחו בחשבון כמובן, שמינוף הוא חרב פיפיות, שיגדיל את הרווחים כמו גם את ההפסדים.

כמה זמן זה יימשך?

אם לסכם את דעות האנליסטים הבכירים בתחום, ניראה כי הציפייה היא שהדולר ימשיך להיחלש ועוד יאבד מערכו. שתי בשורות טובות לצד הבשורה על המשך היחלשות הדולר היא שבשנה האחרונה אנחנו רואים מתאם הפוך בין מצב הבורסה לבין שער הדולר (כלומר, הבורסה נוטה לעלות כשהדולר נחלש ולהיפך), וגם שאחרי תקופה של האטה וירידות ערך – מגיעה בדרך כלל תקופה של שגשוג, שבה ערך הדולר יעלה.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף
    • ליאור מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים חיובים זה השבוע השני ברציפות:

    • לפני 3 שעה
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים חיובים זה השבוע השני ברציפות:

    בוקר כלכלי 4.5.24: וול סטריט ננעלה בעליות נאות על רקע נתונים חלשים משוק התעסוקה, השווקים במזרח סגרו במגמה מעורבת, הבורסות באירופה הוסיפו לערכן, הנפט נחלש, המתכות היקרות ירדו ובקריפטו עליות חדות ביממה האחרונה
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 4.5.24: וול סטריט ננעלה בעליות נאות על רקע נתונים חלשים משוק התעסוקה, השווקים במזרח סגרו במגמה מעורבת, הבורסות באירופה הוסיפו לערכן, הנפט נחלש, המתכות היקרות ירדו ובקריפטו עליות חדות ביממה האחרונה בוקר כלכלי 4.5.24: וול סטריט ננעלה בעליות נאות על רקע נתונים חלשים משוק התעסוקה, השווקים במזרח סגרו במגמה מעורבת, הבורסות באירופה הוסיפו לערכן, הנפט נחלש, המתכות היקרות ירדו ובקריפטו עליות חדות ביממה האחרונה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי בעליות נאות במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (38,675) עלה ב-1.18%, ה-S&P500 (5,127)

    • לפני 1 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי בעליות נאות במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (38,675) עלה ב-1.18%, ה-S&P500 (5,127)

    בוקר כלכלי 3.5.24: וול סטריט סגרה בעליות שערים, אירופה ננעלה בירידות, הבורסה באחוזת בית התחזקה, השווקים במזרח עולים, הנפט מטפס, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה והמתכות היקרות נחלשות
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 3.5.24: וול סטריט סגרה בעליות שערים, אירופה ננעלה בירידות, הבורסה באחוזת בית התחזקה, השווקים במזרח עולים, הנפט מטפס, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה והמתכות היקרות נחלשות בוקר כלכלי 3.5.24: וול סטריט סגרה בעליות שערים, אירופה ננעלה בירידות, הבורסה באחוזת בית התחזקה, השווקים במזרח עולים, הנפט מטפס, בקריפטו נרשמה קפיצה ביממה האחרונה והמתכות היקרות נחלשות

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית. אמש וול-סטריט ננעלה במגמה חיובית:

    • לפני 2 ימים
    • 7 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית. אמש וול-סטריט ננעלה במגמה חיובית:

    בוקר כלכלי 2.5.24: הריבית בארה”ב ללא שינוי והמדדים סגרו במגמה מעורבת, השווקים במזרח נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, בקריפטו נמשכה המגמה השלילית, הנפט עבר לעליות, השקל מאבד גובה והבורסה בת”א תיפתח לאחר סגירה שלילית אמש
    • ליאור מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 2.5.24: הריבית בארה”ב ללא שינוי והמדדים סגרו במגמה מעורבת, השווקים במזרח נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, בקריפטו נמשכה המגמה השלילית, הנפט עבר לעליות, השקל מאבד גובה והבורסה בת”א תיפתח לאחר סגירה שלילית אמש בוקר כלכלי 2.5.24: הריבית בארה”ב ללא שינוי והמדדים סגרו במגמה מעורבת, השווקים במזרח נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, בקריפטו נמשכה המגמה השלילית, הנפט עבר לעליות, השקל מאבד גובה והבורסה בת”א תיפתח לאחר סגירה שלילית אמש

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.63%. אתמול וול-סטריט

    • לפני 3 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.63%. אתמול וול-סטריט