תכנון פרישה

לאורך החיים עומדות בפנינו לא מעט החלטות שעלינו לקבל שישפיעו עלינו ויקבעו איך העתיד שלנו יראה, ככל שאנו מתבגרים עלינו להחליט מה נרצה ללמוד? איזה קריירה נרצה לפתח? בשלב מאוחר יותר נעמוד בפני החלטה לגבי קניית דירה, לקיחת משכנתא ועוד. כשאנחנו עומדים בפני דילמות שיש להן השפעה רבה על איך יראה העתיד שלנו עלינו לחקור, להבין את התמונה המלאה לראות ולתכנן קדימה. תכנון פרישה הינו נושא בעל חשיבות רבה גם הוא מאחר והוא ישפיע בצורה ישירה על האופן בו יראו חיינו בגמלאות. אז מה זה בכלל אומר תכנון פרישה? מתי כדאי להתחיל לתכנן את הפרישה שלנו? מה עלינו להכיר בנושא? איזה צעדים ניתן לעשות כבר היום? והאם ישנן הטבות שחשוב להכיר?

כדי לענות על כל השאלות האלה, ערכנו ראיון בנושא עם עידן אזולאי מתכנן פרישה בחברת נטו תכנון פיננסי ומרצה פרישה מטעם המוסד לביטוח לאומי בחיפה .

מהו תכנון פרישה ומה חשיבותו של התהליך ?

תכנון פרישה במהותו  מהווה אקט מאוד חשוב שאנחנו עושים עבור אנשים כבר מגילאי ה- 60, כדי להכין אותם מבחינה מעשית תכנונית ותודעתית לתקופת הפרישה בפועל.

היות וקיים שוני מהותי בצרכים של שכבות גיל נמוכות יותר לעניין החיסכון הפנסיוני , לציבור החוסכים בגילאי ארבעים-חמישים נבחן את סוג המוצר הפנסיוני תוך בחינת עלויות תשואות וכד’… בגילאים המתקדמים יותר, (החל מגיל שישים) הצרכים משתנים, היות והחוסכים נמצאים בגיל שבו חשוב לתת דגש לאופן מימוש הזכויות!  או בפשטות – “כיצד הבחירות שעשינו ישפיעו עלינו בעשרים שלושים שנה קדימה”

אני מאמין מאוד בעובדה שבעולם הזה אין  אמת אחת, יש התאמה שחייבת להיעשות לכל תא משפחתי, לכל אדם ואדם ויש לתת את הדעת על נושאים מורכבים כגון :

  • המצב משפחתי – האם בפרישה החוסך נשוי גרוש או ידוע בציבור יש ילדים או אין וכו..
  • מצב כלכלי – האם הקצבה נדרשת למחיה השוטפת של  הפורש ובני משפחתו
  • מצב בריאותי – תוחלת חיים צפויה של שני בני הזוג – האם ישנן מחלות רקע
  • שיקולי מיסוי – האם קיימות הכנסות נוספות החייבות במס מלבד קצבת הזקנה ובאיזה גובה
  • שיקולי הורשה (העברת עושר בין דורית )  – האם מטרת החיסכון הפנסיוני להוות כלי להורשה

בראות עיני ישנה מטרה מקודשת ב”תכנון פרישה מותאם צורך” – לגרום לפורש “לישון טוב בלילה”. כאשר הוא סמוך ובטוח שקיים לו מענה לכל הדילמות ומצבי העולם המשתנים הקיימים בגילאי הפרישה:

  • התארכות או התקצרות תוחלת חיים
  • דאגה ליורשים/ מוטבים /שארים
  • דאגה למחייה השוטפת
  • פתרונות למצב בריאותי לקוי מתמשך (סיעוד , מחלה קשה, נכות מתמשכת וכד’)

מהו “תיקון 190”  וכיצד נוכל לנצל הטבות מס בפרישה 

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה נכנס לתוקף בשנת 2012, אבל התחיל לצבור תאוצה רק בשנים האחרונות . מטרת התיקון הינה להתמודד עם השינויים שחלו מצד אחד במציאות הפנסיונית, ומצד שני בשינויים שחלו בשנים האחרונות בחוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים שקבעו כי כל הפקדות התגמולים לקופות גמל החל משנת 2008 ואילך, הינן הפקדות למטרת קצבה בלבד.

מטרתו של התיקון באה להסדיר נושאים  חשובים כגון:

  • הטבות מס לקצבאות פרישה
  • היוון קצבאות (משיכת כספים קצבתיים כסכום חד פעמי)
  • טיפול בכספי פיצויים פטורים ממס
  • היבטי הורשה בקופות הגמל

מעוניינים לערוך בדיקת זכאות לתיקון 190? השאירו פרטים כאן למטה ונבדוק ביחד אתכם האם אתם זכאים לתיקון 190:

באיזה גיל מומלץ לעשות תכנון פרישה ומה ההיבטים אליהם נתייחס בתכנון פרישה?

הליך פרישה מתחלק לשניים , ההכנה לפרישה והפרישה בפועל!

בהכנה להליך הפרישה  אנחנו מכינים את התשתית לגיל בו נרצה או נאלץ לממש את הכספים , ההכנה יכולה להיות בגיל 60, גיל 62 או גיל 67 ככל שניתן לקים תכנון זה במרחק תקופתי  סביר מיום הפרישה כך ייטב ! כדוגמא ניקח שגבר הפורש בגיל 67, עבורו נכון כבר לתכנן את פרישתו החל מגיל 60.

מדוע דווקא מגיל 60 ?

  • הטבות מיסוי קיימות
  • אפשרויות לקיבוע מקדמי קצבה
  • אפשרויות לשימוש במוצרי גמל השייכים לגיל השלישי
  • אפשרות למימוש קצבאות החל מגיל זה באפיקים ספציפיים
  • כספי פיצויים המצויים בקוד הוני או קוד קצבתי אשר מחייבים התייחסות מקדמית לפרישה

ובכל זאת , אם נמתין לגיל 67 מה יהיה השוני? 

החל מגיל  60 נבנה ונחשב עם הפורש  את הערך העתידי לגיל 67. כבר בנקודה הזאת נאמוד את שווי החסכונות שלנו ,נבצע הערכה כמותית שתבוא לידי ביטוי בכמה כסף נחוץ לנו בפרישה ומה המקורות התקציביים שיעמדו לרשותנו . בין היתר נדון על אופציות הורשה לילדים, כספים שנרצה להוון  אן אולי בכלל נרצה לדחות את הפרישה לגיל מאוחר יותר (70)

נבחן מקורות נוספים כמו ירושות נדל”ן כספי פיצויים עתידיים וכד’…

נדרש להבחין בין המוצרים הפנסיונים המהווים כלי לפרישה : 

נכון להיום קיימים אפיקי פרישה מקובלים כמו :

  • קרנות פנסיה ותיקות
  • קרנות פנסיה חדשות
  • ביטוחי מנהלים

חשוב להבין משמעויות  פרישה מקרן פנסיה חדשה  ומביטוחי המנהלים, אלה שני מוצרים שונים בהתנהגותם בטרם ובזמן קבלת הקצבאות מהן. בנוסף, להבין משמעויות והשפעות של ירידות בשוק ההון , מה משמעויות המוצר במקרה של פטירה  מי זכאי לכסף ואם בכלל ?!

אם הגעתי לגיל פרישה ולא עשיתי תכנון פרישה בשלב מוקדם יותר של החיים, האם זה מאוחר מדי לעשות זאת כעת או שעדיין כדאי להיעזר באיש מקצוע?

אף פעם לא מאוחר מדי והיום יותר מתמיד אני ממליץ להיעזר באיש מקצוע. הרבה אנשים תולים את התקוות שלהם ברואה החשבון, אבל חשוב להבין, תכנון פרישה/ייעוץ פנסיוני לפרישה זה מקצוע בפני עצמו ! את ההחלטה של תכנון הפרישה צריך לעשות עם איש מקצוע שהוא מתכנן פרישה. אף פעם לא מאוחר וחשוב לעשות את התכנון לפני שנגשים לפקיד השומה עם טפסים שקיבלנו מהמעסיק . התכנון עצמו חייב להיעשות בצורה מושכלת מובנת ומתוכננת מראש, אבל גם אם הגעת לגיל 67 עדיין לא מאוחר ולכן עדיף לעשות מאשר לא לעשות בכלל ובטח לא מומלץ להגיע לגיל 67, לגשת למס הכנסה למסור מסמכים ולקוות שבזה הסתיים התהליך .

תפקידו המרכזי של מתכנן הפרישה הוא לא רק בעזרה לקבל החלטות אלא גם בליווי התהליך לאחר הפרישה  האם תכנון המס בוצע כראוי האם הקצבה מתקבלת כראוי ובזמן וכו’..

מהו קיבוע זכויות הקיים בגיל פרישה ? 

לאלו מכם שהגיעו לגיל פרישה חשוב להכיר את טופס קיבוע זכויות, טופס 161ד של מס הכנסה –  באמצעות הטופס אתם זכאים לנצל את הפטור ממס ההכנסה המגיע לכם. באפשרותכם לנצל את הפטור, כסכום חד פעמי, כפטור על קצבת הזקנה או שילוב של השניים בגדול זהו הטופס שמגדיר את ההטבות שמגיעות לנו במסגרת תיקון 190.

מאיזה גיל אפשר להגיש את הבקשה לקיבוע הזכויות?

את הפטור על קצבת הזקנה אפשר לנצל בהתאם לגיל הפרישה. נשים החל מגיל 62 וגברים יכולים לנצל את הפטור החל מגיל 67.

זהו טופס מאוד חשוב שבטח ובטח לא ממלאים לבד, צריך להתייעץ עם מתכנן פרישה יועץ מס, יועץ פנסיוני שיעזור לך להבין מה המשמעויות ומה ההשלכות של טופס 161ד כי זה למעשה טופס שממש “חורץ את הדין” מגיל הפרישה קדימה, היות והוא מקבע את הזכויות שהחלטת לרוץ איתן בתקופת הפנסיה .

האם יש חשיבות לגיל הפרישה? אדם שהגיע לגיל פרישה אך מעוניין להמשיך לעבוד?

אכן יש לזה חשיבות תכנונית, אם בן אדם ממשיך לעבוד אז נשאלות שאלות כמו “האם ראוי גם בזמן שהוא עובד כבר להתחיל לממש את הפנסיה הקיימת שלו?”, “האם הוא צריך את הקצבה או לא צריך אותה?”.

ככל ואדם ממשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה אז על אחת כמה וכמה התכנון הזה חשוב מאוד כדי להבין האם שווה לו לדחות את קבלת הקצבה עצמה ולהבין מה משמעות הדחייה  בבחינת הטבות מס משמעויות בפטירה והשפעה של מקדם הקצבה לאור דחיית הפנסיה

היבטים אלו ואחרים אקוטיים בקבלת החלטות .

אנשים שמתקרבים היום לפרישה, מצב השוק צריך להוות עבורם קריטריון בהחלטה האם לפרוש או להמשיך לעבוד?

בימים אלו נפגעו החוסכים מהירידות בשוק ההון, בקרנות הפנסיה החוסכים נמצאים במסלולים תלויי גיל. מסלולים שבהם רמת הסיכון הולכת וקטנה ככל ומתקרב מועד הפרישה.

לאור הירידות בשוק ההון הצבירה בקרן הפנסיה קטנה, ככל והצבירה וכך גם פנסיית הזקנה שתחושב. (לא קיים בפנסיה ותיקה ופנסיה תקציבית)

אם יש בן פורש שמוכרח לצאת לפנסיה ולא מסוגל להמשיך לעבוד, הקופה שלו כבר ספגה ירידה וצריך לקחת בחשבון שהקצבה שהוא יקבל תהייה נמוכה יותר מהקצבה שהוא תכנן לפני מספר חודשים אבל, אם אותו אדם לקראת פרישה כעת ויש לו את האורך נשימה הזה והוא יכול להמתין עוד קצת זמן, אז נכון יהיה לחכות שהשוק יתייצב. חשוב לזכור כי כיום בקרן הפנסיה אין אפשרות לקבל קצבה רטרואקטיבית , ודחיית הקצבה פירושה אבדן של קצבאות שניתן היה לממש

מהי אנונה

אנונה זו “הוראת קבע הפוכה”  או משיכה לשיעורין מתוך מוצר הוני אשר ניתן למשוך ממנו כספים .

אנונה היא דרך טובה למשוך כספים מתוך החיסכון ההוני על מנת להגדיל קצבאות בפרישה

אנונה יכולה להיות כלי נוסף בתהליך הפרישה  בנוסף הקצבה החודשית ויכול להוות יתרון כאשר יש דילמות של מיסוי או מצב בריאותי לקוי.

מה הבדל בין אנונה לקבלת קצבה חודשית?

קצבה חודשית מקרן הפנסיה או מביטוח מנהלים תשולם לכל ימי חייו של החוסך גם אם יחייה חיים ארוכים ובכך תייצר הגנה לחוסך אך מנגד הצבירה הכספית של הקרן או הפוליסה כבר לא תעמוד לרשות החוסך אלא ההבטחה לקצבה בלבד   האנונה מאפשרת גמישות במשיכת הכספים. מאנונה ניתן להגדיל את הסכום החודשי במידה והצרכים יעלו עם הגיל או להפסיק לחלוטין את קבלת האנונה ולמשוך את יתרת הסכום כסכום חד פעמי. אך החיסרון שהכסף יכול שלא להספיק לכל אורך הפנסיה

לאנונה יתרון בעת פטירה – במקרה זה הסכום שנותר בתוכנית יעמוד לרשות המוטבים

חשוב לבחון עם מתכנן הפרישה את האופציה לשילוב בין השניים אם בכלל ולהבין את המשמעויות של כל אפיק לאורך זמן  .

לסיכום, כמו לפני כל החלטה חשובה בחיים שההשלכות שלה משפיעות על איך יראה העתיד שלנו, גם תהליך הפרישה לגמלאות מהווה נושא חשוב שיש להבין ולתכנן קדימה כך שנדע שכשנגיע לגיל פרישה יש לנו את הכלים להתמודד עם הנושא המורכב הזה

הדילמות של הפורש כבר לא מתמקדות באיזה בית השקעות נשיג תשואות גבוהות יותר, אנחנו כבר לא מנסים להפוך מישהו ליותר עשיר ממה שהוא כי אנחנו לא נצליח כנראה, אנחנו כן נוכל לסייע לו לממש את הזכויות בצורה אופטימלית באופן שיוכל לפרוש בכבוד ליהנות ממה שצבר ולהצליח להשאיר יותר כסף ליורשים מאשר לחברות הביטוח וקרנות הפנסיה ומס הכנסה.

 

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 10 חודשים

    פרק הראשון דיברנו באופן כללי על השקעות אלטרנטיביות ועל האפשרויות שאתם מציעים למשקיעים בתחום. היום נכנס לעובי הקורה ונדבר על החשיבות של אפיק הנדל”ן בתיק ההשקעות, על בחירת עסקאות, ניהול סיכונים ומצב השוק הנדל”ן באופן כללי.

    פרק הראשון דיברנו באופן כללי על השקעות אלטרנטיביות ועל האפשרויות שאתם מציעים למשקיעים בתחום. היום נכנס לעובי הקורה ונדבר על

    • לפני 10 חודשים
    • 7 דק’ קריאה

    פרק הראשון דיברנו באופן כללי על השקעות אלטרנטיביות ועל האפשרויות שאתם מציעים למשקיעים בתחום. היום נכנס לעובי הקורה ונדבר על

    השקעות אלטרנטיביות בתקופת הקורונה
    • רוני מור
    • 18 דק’ קריאה

    השקעות אלטרנטיביות בתקופת הקורונה השקעות אלטרנטיביות בתקופת הקורונה

    השקעות אלטרנטיביות מה המשמעות של המושג? למי השקעות מסוג כזה יכולות להתאים? ומה עלינו לדעת כשמדברים על השקעות מסוג זה?

    • 18 דק’ קריאה

    השקעות אלטרנטיביות מה המשמעות של המושג? למי השקעות מסוג כזה יכולות להתאים? ומה עלינו לדעת כשמדברים על השקעות מסוג זה?