קופת גמל וקרן פנסיה – הקדמה

מיליוני ישראלים חוסכים כסף לפרישה באמצעות חסכונות פנסיוניים ושניים מן הפופולאריים שבהם הן קופות גמל וקרנות פנסיה (כמובן שישנם גם ביטוחי מנהלים וקופות גמל להשקעה). למעשה, למקרה שאתם לא בדיוק זוכרים דרך איפה אתם חוסכים כסף לפנסיה, ישנו סיכוי גבוה שאם תבדקו זאת בדקות הקרובות – תגלו כי יש לכם קופת גמל או קרן פנסיה פעילות. אך מה אתם באמת יודעים על אפיקי החיסכון האלו? מה גרם לכם, אם בכלל, לבחור באחד מהם כמכשיר שישמש לבניית רשת ביטחון כלכלית ביום בו “תיתלו את הנעליים” ותצאו לגמלאות? האם ייתכן שיש לכם קופת גמל בעוד קרן פנסיה עדיפה לכם? ואולי ההפך? אז בואו נפתח את זה ונדבר על ההבדלים שבין קופות גמל לקרנות פנסיה. אך לפני זה, נתחיל ברקע קצר על כל אחד מן אפיקי החיסכון.

קופת גמל – מהי?

קופת גמל היא מכשיר-חיסכון פנסיוני אשר מטרתו היא לעודד אותנו להפריש ולחסוך כסף לעת פרישה. אך לא מדובר כאן באיזושהי המלצה אלא בתקנה המעוגנת בחוק ‘פנסיה חובה’ מראשית 2008 האומרת כי כל עובד מגיל 21 (או עובדת מגיל 20), מחויבים לבצע הפקדות פנסיוניות, העומדות על 6% מגובה שכרם כאשר מעסיקיהם מחויבים להפריש עוד 12.5% (6.5% הפרשת מעסיק ו- 6% עבור מרכיב פיצויים) ובסך הכול מדובר ב- 18.5% הפרשה פנסיוניים. כמו כן, החל מ- 2017 נקבע, כי כל אדם בעל עסק עצמאי בישראל מחויב לבצע הפרשה פנסיונית שנתית של עד 4.5% מגובה הכנסתו.

קופות הגמל מוגדרות “משלמות קצבה”, כלומר, אדם שיצא לפנסיה יכול לקבל מקופות הגמל שלו קצבה פנסיונית חודשית בלבד. אך לא תמיד זה היה כך. למעשה, מצב זה השתנה רק ב- 1.1.2008 כאשר לפני כן היה ניתן למשוך את כספי קופת הגמל באופן הוני מלא. הסיבה לשינוי, אגב, הייתה שרבים מן החוסכים ניצלו יתר על המידה את החיסכון שצברו, מה שהותיר אותם ללא “קורת גג פיננסית” לעת פרישה.

קרן פנסיה – מהי?

קרן פנסיה היא מכשיר-חיסכון פנסיוני אשר נועד להבטיח לנו “עוגן כלכלי” ביום בוא נצא לפנסיה. היא תאפשר לנו ליהנות ממשכורת חודשית קבועה אשר תהווה תחליף למשכורת שאנו מקבלים בעבודתנו. ובדומה לקופת גמל, ההפקדות לקרן הפנסיה מעוגנות אף הן בחוק ‘פנסיה חובה’ מראשית 2008, אשר לפיו כל עובד מגיל 21 ועובדת מגיל 20, מחויבים לבצע הפקדות פנסיוניות העומדות על 6% מגובה שכרם ומעסיקיהם מחויבים להוסיף עוד 12.5% (ובסך הכול, כאמור, מדובר ב- 18.5% הפרשה פנסיוניים). מעבר לכך, בקרנות פנסיה קיימים ‘מרכיבים ביטוחיים’ אשר נועדו לספק כיסויים עבור מקרים של אובדן כושר עבודה, נכות ומוות (חלילה).

טוב. הצלחתם לבלבל אותנו… נראה שקופת גמל וקרן פנסיה זה אותו הדבר בעצם, לא?

ברמת המהות? כן, קופות גמל וקרנות פנסיה הן מכשירי חיסכון פנסיוניים אשר מטרתם היא לעודד אותנו לחסוך ולצבור כמה שיותר כסף לעת פרישה. אבל כאן הדמיון ביניהן נפסק והשונות (המהותית) ביניהן מתחילה. אז מהו ההבדל (או ההבדלים) בין קופות גמל לקרנות פנסיה?

על מנת להבין זאת, עלינו להתייחס אל 4 פרמטרים מרכזיים: דמי הניהול, תוכנית הפרישה עצמה, המרכיב הביטוחי ו- היבט ההשקעה והתשואה.

דמי ניהול בקופת גמל בהשוואה לדמי ניהול בקרן פנסיה

דמי הניהול המקסימאליים בקופות הגמל הם עד 1.05% על הצבירה ועד 4% על ההפקדות. בקרן פנסיה, לעומת זאת, דמי הניהול המקסימאליים הם עד 0.5% על הצבירה ועד 6% בגין ההפקדות.

בשטח, דמי הניהול המוצעים לעמיתים בקופות הגמל הם כ- 0.56% (בממוצע) על הצבירה וכ- 0.32% (בממוצע) על ההפקדות. מנגד, דמי הניהול המוצעים לעמיתים בקרנות הפנסיה הם כ- 0.23% (בממוצע) על הצבירה וכ- 2.32% (בממוצע) על ההפקדות.

כפי שניתן לראות, הפער בין דמי הניהול על ההפקדות נוטה משמעותית לטובת קופות הגמל. אך בשל העובדה כי דמי הניהול על הצבירה נוטים לטובתן של קרנות הפנסיה – הן נחשבות בטווח הארוך לכדאיות יותר בדמי הניהול.

תוכנית הפרישה בקופת גמל בהשוואה לתוכנית הפרישה בקרן פנסיה

מוקדם יותר ציינו כי עד שנת 2008, עמיתים אשר חסכו באמצעות קופות גמל יכלו לבצע מהן משיכה הונית (אשר הייתה אגב פטורה מתשלומי מס ועמלות). אך מראשית 2008 ואילך, כאמור, זה השתנה וניתן למשוך את הכספים מן הקופה כקצבה פנסיונית בלבד (לא כולל כספים אשר נצברו לפני שנת 2008). מה שטרם אמרנו, הוא שבשנת 2015 פורסם תיקון 13 אשר אומר כי על מנת ליהנות מכספי החיסכון כקצבה חודשית בקופות גמל, על העמית/ה לרכוש כיסוי ביטוחי לאריכות ימים (הסיבה לכך היא שקופות הגמל, בהגדרתן, אינן נחשבות לקופות “משלמות קצבה”).

מבחינה זו, כיוון שבקרנות פנסיה קיים ‘מרכיב ביטוחי’ מובנה, הכף כאן, שוב, נוטה לטובתן.

המרכיב הביטוחי בקופת גמל בהשוואה למרכיב הביטוחי בקרן פנסיה

בהמשך לדברינו האחרונים, בקופות הגמל לא קיים ‘מרכיב ביטוחי’ מובנה, כלומר, אין בהן כיסוי עבור אובדן כושר עבודה, נכות או מוות (חלילה). מנגד, כאמור, בקרנות הפנסיה ה- ‘מרכיב הביטוחי’ הוא מוצר מובנה אשר כן מספק לעמית/ה כיסויים במקרים הנ”ל.

יחד עם זאת, במידה שחוסך/ת באמצעות קופת גמל מעוניינים ב- ‘מרכיב ביטוחי’, הם יכולים לרכוש אותו באופן נפרד אך העלויות עבורו תהיינה גבוהות יותר מאלו הקיימות ב- ‘מרכיב הביטוחי’ של קרן הפנסיה.

ומה גזר הדין? ובכן, במקרה הזה יש כאן סוג של “תיקו”, כיוון שכל חוסך/ת יכולים לבחור האם להצטרף לחיסכון דרך קופת גמל או קרן פנסיה בהתאם לצורך שלהם: אם הם מעוניינים בחיסכון נטו, עדיף להם להצטרף לקופת גמל. אך אם הם מעוניינים בקרן פנסיה אשר מכסה אותם במקרים שציינו, אז עדיף להם לבחור בה. מה שכן, חשוב לדעת כי בשנים האחרונות נוספה לקרנות הפנסיה עלות שנקראת ‘איזון אקטוארי’ אשר משמעותה היא מידת ההתאמה בין נכסי קרן הפנסיה והתחייבויותיה. במידה שהמאזן הוא שלילי, זה יבוא על חשבונם של העמיתים. במידה שהוא חיובי, זה התבטא בתוספת תשואה עבורם.

היבט ההשקעה והתשואה בקופת גמל בהשוואה להיבט ההשקעה והתשואה בקרן פנסיה

“בסופו של חיסכון”, מה שמעניין אותנו, העמיתים, זה כמה תשואה נצליח לייצר מהכסף שהשקענו לאורך זמן. אז בקופות גמל (עם דגש על המסלוליות שביניהן) קיים מגוון עצום של מסלולי השקעה, החל ממניות, איגרות חוב קונצרניות, שקליות וצמודות מדד ועוד.

כמו כן בקופות גמל קיימת האופציה של ניהול אישי (Individual Retirement Account או בקיצור IRA) שמשמעותה היא ניהול עצמאי של כספי החיסכון הפנסיוני אשר מאפשר לנו, בין היתר, להשקיע עצמאית במניות (בארץ ובחו”ל) קרנות סל, פיקדונות וקרנות נאמנות, להשקיע בניירות ערך בחו”ל במדינות בעלות דירוג אשראי BBB ומעלה או במדינות ה- OECD כמו בריטניה, גרמניה, צרפת וארצות הברית ובלא יותר מ- 10% חשיפה לניירות ערך של מנפיק יחיד. אופציית הניהול האישי אינה קיימת בקרנות הפנסיה.

ללא כל קשר, ניתן לגוון את תמהיל ההשקעות הפנסיוני ולהפחית מרמת הסיכון (הן בקופת הגמל והן בקרן הפנסיה) דרך פיזור ההון בהשקעות אלטרנטיביות (השקעות שהקורלציה שלהן לשוק ההון היא נמוכה עד לא קיימת) כגון נדל”ן, תשתית, קרנות גידור, אנרגיה סולארית, הלוואות חברתיות ועוד.

ולסיכום הנקודה, נאמר, כי חיסכון באמצעות קופות גמל יכול להתאים לצעירים בעוד חיסכון באמצעות קרנות פנסיה יתאים לאוכלוסיה המבוגרת דווקא אשר תעדיף להפחית מרמת הסיכון בחיסכון.

מילות סיום

כולם צריכים (וחייבים) שיהיה להם חיסכון פנסיוני. זו דרך חכמה ומתבקשת להבטיח איתנות פיננסית לאחר היציאה לגמלאות. אך בהתייחס אל שתי האופציות שנבחנו, קופת גמל וקרן פנסיה – נסכם באופן הבא:

קופת גמל מתאימה יותר לצעירים ולבעלי משכורת גבוהות אשר רוצים ליהנות מן האופציה של ‘חיסכון נטו’ לטווח הארוך. מנגד, קרנות פנסיה הן אידיאליות עבור אנשים סולידיים ושמרנים יותר (לרבות מבוגרים ואנשי/נשות משפחה נשואים) אשר רוצים לדעת כי החיסכון הפנסיוני שלהם יכול להוות עבורם ‘מגן פיננסי’ לימים שחורים. אין פה טוב או טוב פחות – אלא שני מכשירי חיסכון אשר יכולים להתאים לסוגים שונים של חוסכים.

אנו מקווים כי המאמר היה לכם לעזר והעשיר לכם את הידע על חיסכון פנסיוני דרך קופות גמל וקרנות פנסיה. אם אתם זקוקים לייעוץ והכוונה מקצועיים בנושא, אתם יותר ממוזמנים להשאיר כאן פרטים ואחד המתכננים הפיננסיים המנוסים שלנו ישמח לחזור אליכם בהקדם ולסייע!

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש, השקל מאבד מערכו והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 2 שעה

    בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש, השקל מאבד מערכו והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש, השקל מאבד מערכו והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים

    בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש,

    • לפני 2 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש,

    בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית של עד 1.17%. אתמול השוק

    • לפני 1 ימים
    • 7 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית של עד 1.17%. אתמול השוק

    בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.71%. אתמול וול-סטריט

    • לפני 2 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.71%. אתמול וול-סטריט

    בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת. אתמול וול-סטריט פתחה את שבוע

    • לפני 3 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת. אתמול וול-סטריט פתחה את שבוע