2020 – השנה המאתגרת ביותר (עד כה) בעולם ההשקעות

אם תשאלו אותנו, המציאות היא ה – ‘בוחן פתע’ האולטימטיבי. הרי אף אחד לא ציפה שביום בהיר אחד, ייפול הפור במזרח הרחוק ומגפה עולמית תתפשט בעולם ותפגע קשות ברבבות רבות של אנשים. אבל כן, זה קרה וזה הגיע גם אלינו… וכמו שזה נראה כרגע לפחות – ‘סאגת הקורונה’ עוד תלווה אותנו זמן מה. אך חוץ מן המשבר הבריאותי שנוצר, נוצרה גם “קורונה כלכלית” אשר הפכה כמעט בן-לילה מאות אלפים למובטלים וגרמה לרעידות אדמה בשווקים אשר שלחו גלי הדף שפגעו במשקיעים רבים. ובדיוק בעניין הזה אנו מבקשים להתמקד היום כדי להראות כי למרות (ובגלל) הקורונה ניתן לנהל תיקי השקעות מבלי לחשוש ואף למצוא אפיקים אטרקטיביים ו – ‘להכות’ בברזלים חמים. בואו נתחיל!

לנהל תיק השקעות בתקופה סוערת – מתהום הנשייה להזדמנות כלכלית אדירה!

כמו בכל דבר בחיים – לכל מטבע יש שני צדדים: אין יום בלי לילה, אין טוב בלי רע, אין שמחה בלי עצב ואין דבר כזה משבר ללא הזדמנויות. ולגבי האמירה האחרונה – הגדיל להדגיש זאת מר וינסטון צ’רצי’ל, המנהיג שעמד והוביל את בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה, לאחר שהוציא מפיו את המשפט האלמותי הבא: “אל תתנו למשבר טוב להתבזבז” (Don’t let a good crisis go to waste””). ונדמה כי דברים אלו, על אף שנאמרו בהקשר פוליטי-מדיני לפני יותר מ- 70 שנה, מהדהדים עד ימינו (בייחוד במשבר הקורונה) ובאים להזכיר לנו שאסור להרים ידיים וחייבים למצוא ולהילחם על הזדמנויות ויהי מה!

אך אם אתם סוברים כי מדובר בסיסמאות בלבד, הרשו לנו להמחיש ולהוכיח לכם אחרת:

בזמן מלחמת העולם השנייה, משקיע בריטי-אמריקאי בשם ג’ון טמפלטון, ביקש ממנהל ההשקעות שלו לרכוש את מניותיהן של כלל החברות האמריקאיות אשר נסחרו באותה עת בפחות מדולר אחד. כ- 4 שנים לאחר מכן, אותו מר טמפלטון מכר את אותן מניות והצליח לייצר רווח אסטרונומי של 300% ולייצר במהלך חייו תשואות אדירות של 15% בכל שנה.

בעקבות משבר המשכנתאות של 2008 בארה”ב, חברות רבות שם נכנסו לקשיים ונזקקו לחמצן כלכלי אשר יאפשר להן להמשיך את פעילותן. וכיאה ל”גיבור פיננסי” למוד קרבות, המיליארדר והמשקיע המיתולוגי, מר וורן באפט, העניק לכמה מהן הלוואות עתק אשר הסתכמו בסכום של 25.2 מיליארד דולרים והצליח, תוך 3 שנים, לייצר רווח “כמעט בלתי מוסבר” של 10 מיליארד דולרים.

ומה היה ‘הסוד’ של ג’ון טמפלטון ווורן באפט? הם ידעו להתעלם מ”רעשי רקע”, לקרוא ולזהות הזדמנויות ברגע האמת, לחטוף אותן בשתי ידיים ולהסתכל קדימה לטווח הרחוק.

אך האם כל אחד מאיתנו יכול להיות הטמפלטון או הוורן הבא? אין לדעת… אבל דבר אחד הוא בטוח: עתות משבר הם זמן לפקוח עיניים ולהיות עם האצבע על הדופק – כדי לזהות הזדמנויות טובות שרק מחכות לנו.

ומה לגבי היום? איך מנהלים תיק השקעות ומוצאים הזדמנויות בתקופת הקורונה?

זו בהחלט שאלת “מיליון דולר” ואנו ננסה לספק עבורה תשובה ריאלית ככל הניתן:

אז קודם כל, נפתח בכלל ברזל: השווקים בשוק ההון תמיד ידעו נפילות קשות אך באופן סטטיסטי גם תמיד “תיקנו” עצמם כלפי מעלה. זה אחד. דבר שני, משבר הוא גם זמן טוב וקטליזאטור חזק להתחיל לעבור על תמהיל ההשקעות ולבדוק מה בדיוק הולך שם: האם דמי הניהול סבירים? האם הרכב ההשקעות מתאים אל צרכינו הכלכליים? האם צריך לבחון ‘מסלול מחדש’ ולעבור להשקעות סולידיות יותר? אולי להתמקד באיגרות חוב ממשלתיות? קרנות נאמנות? ואולי בכלל כדאי להגדיל את החשיפה למניות?

מה שבטוח, משבר הקורונה טרף לנו את כל הקלפים ואנו נדרשים להתמודד עם ‘חוקי משחק’ חדשים; רגע אחד המים יכולים להיות רגועים ורגע אחר כך סוערים, גועשים ומטלטלים. הכול נהיה דרמטי פתאום. ושוק ההון? הוא פחות בקטע של “טלנובלות”; הוא מעדיף יציבות וודאות. תראו למשל מה קרה בשיא הבחירות בארה”ב; ברגע שהבינו כי המושכות הולכות לכיוונו של ביידן, השווקים המובילים באמריקה נצבעו בירוק בוהק כי סוף סוף הייתה הרגשה שהנה; הולך לבוא בנאדם שיטפל בקורונה ברצינות ולא יתייחס אליה בזלזול ובלעג כפי שעשה הנשיא טראמפ.

דוגמה נוספת היא ההכרזה של חברת “PFIZER” (“פייזר”) אשר הצהירה כי פיתחה חיסון קורונה אשר פועל ביעילות של 90% וכי הוא צפוי להיות בשימוש נרחב תוך מספר חודשים בלבד. איך שיצאה ההודעה הזו, השווקים הגלובליים זינקו כלפי מעלה, כאשר מניית פייזר עלתה ב- 13%, לונדון ופריז ביותר מ- 4%, מדריד עם עלייה מרשימה של 8% והדאו-ג’ונס התחזק ביותר מ- 5%.

תיק השקעות מנוהל

יציבות או אי יציבות, לניהול תיק השקעות ישנם מספר עקרונות מנחים שאם תדאגו לפעול לפיהם וליישם אותם – תוכלו להשקיע עם הרבה פחות חששות:

  1. כמה הון פנוי עומד לרשותכם: על מנת לפתוח תיק השקעות, אתם צריכים שיהיה לכם בין 100,000-300,000 שקלים במינימום. כמו כן, חשוב שתבינו האם אתם מוכנים לוותר על נזילות כספית לטווח ארוך ולהשתמש בהון הזה לטובת השקעות.
  2. בחינת הגוף שינהל עבורכם את התיק: מהם רמת הידע והניסיון שלו בניהול תיקים? באיזו אסטרטגיה השקעות הוא נוקט? עד כמה הוא זמין לספק לכם מענה (במיוחד בימים הטרופים האלה של הקורונה) וכו’…
  3. בחינת מסלולי ההשקעה המוצעים: האם מסלולי ההשקעה מתאימים לכם? האם הם מתחשבים בצרכיכם הפיננסיים וברמת הסיכון שאתם יכולים (ומוכנים) לקחת על הכסף שלכם?
  4. בדיקת דמי הניהול: כמה דמי הניהול אתם נדרשים לשלם על ניהול התיק? דמי ניהול נעים אומנם בין עשיריות לאחוזים בודדים אך בטווח הארוך אלו עשרות עד מאות אלפי שקלים שעלולים “לחתוך” לכם בתשואות הפוטנציאליות. לכן, נהלו משא ומתן על גובה דמי הניהול בתיק. מותר לכם!
  5. בדיקת ביצועים: כמה תשואות השיג המוסד הפיננסי במסלולי ההשקעה שהוא מציע לכם; מה היו התוצאות ב-3 שנים האחרונות? 5 שנים האחרונות? איך הוא תפקד בזמן משבר? ועכשיו? בזמן הקורונה….

חוץ מעניין ה”בדק-בית” והעקרונות המנחים שציינו, לנהל תיק השקעות בתקופה סוערת זה גם לחשוב על איך לגוון אותו עם אפיקים חלופיים. לדוגמה: אפשרות להשקיע בקרנות אלטרנטיביות אשר אינן נמצאות בקורלציה (מתאם) לשוק ההון או שהקורלציה הזו היא ברמה נמוכה מאוד – מה שיכול להפחית (באופן דרמטי) את רמת הסיכון הכוללת בהשקעות. ובמה אפשר להשקיע? בנדל”ן (בארץ, בחו”ל, נדל”ן למגורים, נדל”ן מסחרי, נדל”ן תעשייתי ועוד), בתשתיות (פיתוח כבישים, מתקני תקשורת, מסילות רכבת) בפודטק (פיתוח טכנולוגיות מזון), בביוטכנולוגיה (פיתוח תרופות ומכשורים רפואיים), באנרגיה מתחדשת (שימוש במשאבים טבעיים כגון אנרגיה סולארית להפקת אנרגיה ירוקה) ועוד.

ולסיום, וזה הכי חשוב, בתקופה משוגעת כמו זו של הקורונה – עדיף שתעשו צעדים גדולים בזהירות ותיעזרו במתכנן פיננסי מקצועי אשר יידע לייעץ, לכוון וללוות ובעיקר להיות שם לצדכם בהחלטות הגורליות.

עומדים לפתוח תיק השקעות אך זקוקים להכוונה מקצועית? בשביל זה אנחנו כאן! השאירו פרטים ואנו נדאג לקשר אתכם (ללא עלות) אל מתכנן פיננסי מנוסה!  

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מפתיחת תיק השקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ ו/או המלצה להשקיע בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 21 שעה

    בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת. אתמול וול-סטריט פתחה את שבוע

    • לפני 21 שעה
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת. אתמול וול-סטריט פתחה את שבוע

    בוקר כלכלי 22.4.24: צפי לפתיחה חיובית בארה”ב, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, המתכות היקרות יורדות, הקריפטו נרשמות עליות שערים, הבורסה בת”א סגורה לרגל החג והשקל נסחר בשעה זו  בירידות
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 22.4.24: צפי לפתיחה חיובית בארה”ב, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, המתכות היקרות יורדות, הקריפטו נרשמות עליות שערים, הבורסה בת”א סגורה לרגל החג והשקל נסחר בשעה זו  בירידות בוקר כלכלי 22.4.24: צפי לפתיחה חיובית בארה”ב, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, המתכות היקרות יורדות, הקריפטו נרשמות עליות שערים, הבורסה בת”א סגורה לרגל החג והשקל נסחר בשעה זו בירידות

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית: החוזים על הדאו-ג'ונס

    • לפני 2 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית: החוזים על הדאו-ג'ונס

    בוקר כלכלי 21.4.24: השווקים מסביב לעולם סיכמו שבוע של ירידות מובהקות, הנפט נחלש, הזהב המשיך לטפס, בקריפטו נרשמו עליות שבועיות והבורסה בת”א תיפתח הבוקר את שבוע המסחר המקוצר לרגל החג ותגיב לאירועים הבטחוניים ולהורדת דירוג האשראי של ישראל
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 21.4.24: השווקים מסביב לעולם סיכמו שבוע של ירידות מובהקות, הנפט נחלש, הזהב המשיך לטפס, בקריפטו נרשמו עליות שבועיות והבורסה בת”א תיפתח הבוקר את שבוע המסחר המקוצר לרגל החג ותגיב לאירועים הבטחוניים ולהורדת דירוג האשראי של ישראל בוקר כלכלי 21.4.24: השווקים מסביב לעולם סיכמו שבוע של ירידות מובהקות, הנפט נחלש, הזהב המשיך לטפס, בקריפטו נרשמו עליות שבועיות והבורסה בת”א תיפתח הבוקר את שבוע המסחר המקוצר לרגל החג ותגיב לאירועים הבטחוניים ולהורדת דירוג האשראי של ישראל

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים שליליים זה השבוע השלישי ברציפות:

    • לפני 3 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים שליליים זה השבוע השלישי ברציפות:

    בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה
    • אור שושן
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה בוקר כלכלי 20.4.24: נעילה מעורבת בוול-סטריט וירידות חדות בנאסד”ק, סגירה שלילית גם באסיה ומעורבת באירופה, השקל התחזק, הנפט עלה, הזהב המשיך לטפס ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי במגמה מעורבת במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (37,986) עלה ב-0.56%, ה-S&P500 (4,967)

    • לפני 4 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי במגמה מעורבת במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (37,986) עלה ב-0.56%, ה-S&P500 (4,967)