מסתכלים רחוק – חוסכים רחוק (בחסכונות ארוכי הטווח)

אחד האתגרים שעל פניו נראים קלים, הוא להיות מסוגלים להסתכל רחוק ולהישיר מבט אל האופק. אך אנו לא מדברים כאן על אופק רגיל; כזה שרואים בטיול רגלי או כזה שנגלה מולנו כשאנו מביטים מן החלון ורואים את הנוף של העיר. אנחנו מדברים כאן על “אופק פיננסי” וספציפית על תכנון של החסכונות ארוכי טווח שלנו.

בדקות הקרובות אנו הולכים לחשוף בפניכם, כיצד לתכנן נכונה את החסכונות ארוכי טווח שלכם, כך שתוכלו להוציא מהם את המקסימום לאורך זמן. כדי להמחיש את הנושא, אנחנו נתמקד בשני אפיקי חיסכון שיש לרובנו: קרנות פנסיה וקופות גמל. מתחילים!

מהי קרן פנסיה?

קרן פנסיה, מן הנפוצים והפופולאריים שבמכשירי החיסכון הפנסיוניים, מאפשרת לנו לבנות “עוגן-כלכלי” אשר יתחיל לשמש אותנו מהיום בו נצא לגמלאות. הפקדות אל קרן פנסיה (או אל כל מכשיר פנסיוני) זו חובה החלה על כלל העובדים בישראל: החל מ- 2008, קיים בארץ ‘חוק פנסיה חובה’ אשר לפיו עובדת מגיל 20 ועובד מגיל 21 מחויבים לבצע הפקדות פנסיוניות של 6% מגובה שכרם ומעסיקיהם נדרשים להשלים לכך עוד 12.5% (שהם 6% ‘הפרשת מעסיק’ ועוד 6.5% אשר הולכים אל מרכיב ‘פיצויים’).

כמו כן, החל מ- 2017, גם עצמאיים מחויבים לבצע הפרשות פנסיוניות כאשר הדרישה היא להפריש עד 4.45% מגובה שכרם השנתי (זאת בהנחה כי תקרת השכר שלהם היא עד 63,306 ₪) או 12.55% (זאת בהנחה כי תקרת השכר שלהם היא בין 63,307 ₪ ל- 126,612 ₪).

אם יש לכם קרן פנסיה, דעו כי קיים בה ‘מרכיב ביטוחי’ שהמשמעות שלו היא כיסויי פוליסה במקרים של נכות, אובדן כושר עבודה וחס וחלילה פטירה.

2 יתרונות בולטים של קרן פנסיה

  • דמי ניהול (צבירה): דמי הניהול בקרנות הפנסיה מורכב משני רכיבים: דמי ניהול על צבירה ודמי ניהול על הפקדות. דמי הניהול המקסימאליים על צבירה הם 5% ודמי הניהול המקסימאליים על הפקדות הם 6%. בפועל, הגופים המנהלים בעבורנו את קרנות הפנסיה (הלא הם סוכנויות ביטוח או בתי השקעות מובילים כגון אלטשולר שחם, הלמן-אלדובי, מיטב דש ונוספים) מציעים לנו דמי ניהול מקסימאליים של כ- 2.32% על ההפקדות ורק 0.23% בממוצע על הצבירה. בזכות הנתון האחרון, קרנות הפנסיה נחשבות לאטרקטיביות בהיבט דמי הניהול בטווח הרחוק.
  • מגוון מסלולי חיסכון: קרנות הפנסיה מאפשרת לנו לבחור בין מגוון מסלולי חיסכון אשר יכולים להתאים אל “תחנות זמן” משתנות ובעיקר אל צרכינו הפיננסיים האישים. למשל: כצעירים שעדיין עובדים נוכל להעדיף חיסכון “נועז” במסלול מנייתי מובהק. לקראת פרישה, לעומת זאת, נוכל “להוריד את הרגל מהגז” וללכת על מסלול אג”ח ממשלתי (איגרות חוב) הנחשב סולידי.

איך מגדילים את החיסכון בקרן הפנסיה שלנו?

כדי להגדיל את החיסכון בקרן הפנסיה, ניתן ליישם את אחד (או יותר) מן הצעדים הבאים:

  • להתחיל לחסוך מוקדם: חיסכון לפנסיה זו לא המלצה, אלא תקנה מעוגנת בחוק. אך בלי שום קשר, ככל שתגדילו לחסוך מוקדם יותר – יהיה לכם יותר חיסכון בקרן. בנוסף, ככל שתחסכו מגיל צעיר יותר, הריבית דריבית (שזו הריבית המחושבת של הקרן ושל הריבית המצטברת) תגדל, מה שיאפשר לכם להשיג תשואה גבוהה יותר עבור כל הפקדה שתבצעו.
  • להפקיד יותר כסף: למרות שהתקרה הנדרשת להפקדות פנסיוניות עומדת על 6%, יש באפשרותכם להגדיל את שיעור ההפקדה בעוד 1% ולהפקיד 7% משכרכם אל קרן הפנסיה. בטווח הארוך, אתם למעשה מוסיפים עוד 12% של הפרשות פנסיוניות בשנה, מה שמגדיל כמובן את סכום הפנסיה ואת הקצבה החודשית שתהיו זכאים אליה בפרישה. זה תופס אגב גם לגבי עצמאיים, אשר יכולים להפקיד עד 5% מגובה הכנסתם וליהנות מהטבות מס משמעותיות על הדרך.
  • הפקדות פנסיוניות על רכיבי שכר רבים יותר: הפקדות המבוצעות אל קרן הפנסיה מחושבות לפיהם של חלק ממרכיבי השכר שלכם. לא לפי כולם. לכן, יש באפשרותכם לפנות אל המעסיק/ה ולבקש מהם לשקול לבצע הפקדות פנסיוניות על רכיבי שכר נוספים אשר יחושבו לטובת העניין.
  • תנאי הקרן: על אף כי מדובר בחיסכון הגדול בחייכם, קרן פנסיה היא עדיין מוצר ועדיין עומדת לכם הזכות לבחון את טיבו. על כן, אם התנאים המוצעים לכם בקרן הפנסיה (לרבות העלות של דמי הניהול) אינם עולים בקנה אחד עם צורכיכם הפיננסיים (או שהם פשוט אינם כדאיים), יש באפשרותכם לנייד את קרן הפנסיה אל גוף מנהל אחר.
  • בחינה של ביצועי הקרן: קרן פנסיה היא אומנם מכשיר חיסכון, אך היא גם מכשיר השקעה אשר יכול להשיג לכם תשואות. חשוב שתגלו עניין בנושא ותעקבו אחר ביצועיה של הקרן לאורך זמן: כמה תשואות היא עשתה בשנה האחרונה? ב- 3 שנים האחרונות? ב- 5 שנים האחרונות? כל המידע הזה ייתן לכם אינדיקציה ל- האם כדאי לכם לשנות מסלול חיסכון או לחילופין לעבור אל גוף מנהל אחר אשר יוכל (פוטנציאלית כמובן) להשיג עבורכם תשואות טובות יותר?

מהי קופת גמל?

בדיוק כמו קרן הפנסיה, קופת גמל היא מכשיר חיסכון לטווח ארוך שמטרתו היא להבטיח לנו יציבות כלכלית בפנסיה. עד שנת 2008, קופות הגמל היו מוגדרות כ”הוניות”, כלומר, כל מי שחסכו באמצעותן יכלו לבצע מהן משיכה הונית ללא עמלות וקנסות. אך מ- 2008 ואילך קופות הגמל התפצלו לשניים: חסכונות עד שנת 2008 ניתן למשוך על פי התנאים הקודמים ואילו חסכונות שהופקדו אחרי 2008 ניתן למשוך כקצבאות פנסיוניות בלבד. במילים אחרות, קופות הגמל נהפכו להיות “קופות משלמות קצבה”. לידע כללי אגב, שוק קופות הגמל בישראל נאמד בכ- 400 מיליארד שקלים.

2 יתרונות בולטים של קופת גמל

  • מכשיר חיסכון טהור: קופת גמל היא מכשיר חיסכון המאפשר לכם ליהנות מ- “חיסכון נטו”. ומה זה אומר? זה אומר שכל שקל שאתם מכניסים אליה, הולך במלואו לחיסכון לטווח ארוך (שלא כמו בקרנות פנסיה, אשר בהן אתם מפקידים חלק מסוים מהכסף ב- ‘מרכיב ביטוחי’ המיועד למקרים של אובדן כושר עבודה, נכות ופטירה).
  • אופציית ניהול אישי: בקופות גמל קיימת אופציה של ניהול אישי (Individual Retirement Account או בקיצור R.A). ומה היא המשמעות זה? המשמעות היא שניתן לנהל את החיסכון הפנסיוני לבד; להחליט על תמהיל הנכסים בקופת הגמל ולבצע השקעות בכוחות עצמכם במניות, אג”ח, קרנות סל, קרנות נאמנות רק במדינות עם דירוג אשראי שזהה לישראל או במדינות OEC כמו צרפת, בריטניה, גרמניה וארה”ב. למה זה טוב? כי זה נותן לכם חופש טוטאלי לנהל את הכסף הפנסיוני שלכם ולהגיב במהירות למצבי שוק משתנים. מנגד, זה כן יצריך מכם ללמוד לעומק את עולם המסחר וההשקעות.

איך מגדילים את החיסכון בקופת הגמל שלנו?

כדי להגדיל את החיסכון בקופת הגמל, ניתן ליישם את אחד (או יותר) מן הצעדים הבאים:

  • לא לגעת בכספי פיצויים (לשווא): חלק מן ההפקדה הפנסיונית שלכם הוא מרכיב הפיצויים המופרש על ידי המעסיק. מרכיב זה, אשר נע בין 6.5%-8.3%, ניתן למשיכה בין אם פוטרתם או לא פוטרתם מעבודתכם. מטרתו כמובן, היא לספק רשת ביטחון למקרה וכן פוטרתם, אך זה לא אומר שעליכם למשוך פיצויים אם אתם לא זקוקים לכך. למעשה, בטווח הארוך, משיכה שלא לצורך של כספי קופת הגמל (או קרן הפנסיה) עשויה להובילה להפחתה החיסכון הפנסיוני בהיקף של עד 40%. לא חבל?
  • בדיקת דמי הניהול: בדומה לניהולה של קרן פנסיה, עליכם לשלם דמי ניהול עבור ניהול קופת גמל כחיסכון פנסיוני לטווח ארוך. דמי הניהול בקופות גמל מורכבים מדמי ניהול על צבירה ודמי ניהול על הפקדות (ממש כמו שהצגנו לגבי קרנות הפנסיה).

דמי הניהול המקסימאליים על צבירה הם 1.05% ו- 4% במקסימום על ההפקדות. בפועל, הגופים המנהלים עבורנו את קופות הגמל נוטים להציע דמי ניהול של 0.56% על צבירה וכ- 0.32% על ההפקדות.

עם זאת, גם כשמדובר בעשיריות אחוזים בודדות, זה עשוי להיות מתורגם לאלפי (ואף עשרות אלפי) שקלים – שאנו עלולים להפסיד לשווא בגלל גובה דמי הניהול. לכן, חשוב לבחון היטב את נושא דמי הניהול ואף לנהל משא ומתן כדי להפחית אותם כמה שיותר.

  • בחירת מסלול חיסכון מתאים: כבר דיברנו על הנקודה הזו בקרנות הפנסיה, אך חשוב לנו לחזור ולהדגיש אותה בשנית. מסלול החיסכון שלכם בקופת הגמל צריך להיות אחד אשר מתאים אל צורכיכם האישיים. הוא צריך להתחשב ב”פרופיל הפיננסי” שלכם בהיבטים של גיל, סטאטוס בריאותי, היקף הכנסות, היקף חובות, היקף נכסים שעומדים לרשותכם ועוד. בד בבד, כמו בקרנות הפנסיה, זה צריך לבוא בהתאמה עם בחינת ביצועיה של קופת הגמל לאורך זמן. כי ביצועים טובים יותר = חיסכון גדול יותר לפנסיה.

מילות סיכום

בין אם יש לכם קרן פנסיה או קופת גמל (או ביטוח מנהלים), לעולם אל תקלו ראש בחיסכון הפנסיוני ארוך טווח שלכם. ואם אתם סבורים שניתן “לשפר עמדות” מבחינת תנאים והיקף החיסכון, ייתכן מאוד שישנם דברים בגו.

אז השאירו פרטים ומתכנן/ת פיננסים מנוסים מטעמנו ישמחו לחזור אליכם בהקדם ולבצע עבורכם (ללא עלות) “צ’ק אפ” ראשוני על החסכונות הפנסיוניים הקיימים.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 2 שעה

    בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית של עד 1.17%. אתמול השוק

    • לפני 2 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית של עד 1.17%. אתמול השוק

    בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.71%. אתמול וול-סטריט

    • לפני 1 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.71%. אתמול וול-סטריט

    בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת. אתמול וול-סטריט פתחה את שבוע

    • לפני 2 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת. אתמול וול-סטריט פתחה את שבוע

    בוקר כלכלי 22.4.24: צפי לפתיחה חיובית בארה”ב, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, המתכות היקרות יורדות, הקריפטו נרשמות עליות שערים, הבורסה בת”א סגורה לרגל החג והשקל נסחר בשעה זו  בירידות
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 22.4.24: צפי לפתיחה חיובית בארה”ב, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, המתכות היקרות יורדות, הקריפטו נרשמות עליות שערים, הבורסה בת”א סגורה לרגל החג והשקל נסחר בשעה זו  בירידות בוקר כלכלי 22.4.24: צפי לפתיחה חיובית בארה”ב, השווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט נחלש, המתכות היקרות יורדות, הקריפטו נרשמות עליות שערים, הבורסה בת”א סגורה לרגל החג והשקל נסחר בשעה זו בירידות

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית: החוזים על הדאו-ג'ונס

    • לפני 3 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה חיובית: החוזים על הדאו-ג'ונס