פרוקטר אנד גמבל – תאגיד מוצרי הצריכה הגדול בעולם

פרוקטר אנד גמבל

בשנת 1837 איחדו מייצר הנרות וויליאם פרוקטר ומייצר הסבונים ג'יימס גמבל, שניהם מהעיר סינסינטי בארה"ב, את בתי העסק שלהם והקימו את חברת פרוקטר אנד גמבל –Procter & Gamble company. כיום תאגיד P&G הוא התאגיד המוביל בעולם במוצרי צריכה. מניית פרוקטר אנד גמבל נסחרת בבורסה בניו יורק מאז 1891 (NYSE : PG) ושווי השוק של החברה נכון לסוף שנת 2020 נאמד בכ – 250 מיליארד דולרים. בבעלות התאגיד עשרות חברות וביניהן מותגים מובילים בתחומי מוצרי ניקיון לבית, מוצרי רחצה וטיפוח, אבקות ומרככי כביסה, היגיינה נשית, חיתולים חד פעמיים ועוד.

משרדים ומפעלים בעשרות מדינות

משרדיה הראשיים של פרוקטר אנד גמבל עדיין שוכנים בעיר סינסינטי שבמדינת אוהיו בארה"ב, שם הוקמה לפני כמעט 200 שנים כעסק פרטי זעיר לייצור ושיווק נרות וסבון. תאגיד הענק מחזיק משרדים אזוריים בשוויץ, בריטניה, פנמה, קוסטה ריקה, סין, סינגפור, דובאי ועוד. מוצרים של חברות המצויות בבעלות פרוקטר אנד גמבל נמכרים בכל מדינות העולם למעט קובה וקוריאה הצפונית.

תאגיד הענק הוא בעלים של כ – 70 חברות המייצרות מוצרי צריכה. על המותגים המוכרים ביותר של פרוקטר אנד גמבל נמנים אבקת הכביסה אריאל, משחת השיניים קרסט, חיתולי פמפרס, סוללות דורסל, סכיני גילוח ג'ילט, תחבושות הגיייניות אלוויז, שמפו הד אנד שולדרס, מברשות שיניים אורל B, אולד ספייס (קוסמטיקה לגברים) ועוד. בשנת 2005 רכשה פרוקטר אנד גמבל את קבוצת ג'ילט, מהלך שהעמיד אותה בראש רשימת תאגידי מוצרי הצריכה כשהיא דוחקת את יוניליוור למקום השני.

חלוקת פעילות התאגיד לחמישה תחומים

בשנת 2012 מכרה פרוקטר אנד גמבל את חברת החטיפים פרינגלס לתאגיד המזון קלוגס. מהלך זה השלים סדרת מכירות של חברות מוצרי מזון אותם ביצעה פרוקטר אנד גמבל כדי להתמקד בחמישה תחומים אשר יחד אחראים לכ – 95% מפעילות התאגיד, אבקות כביסה ומוצרי ניקיון לבית (כ – 35% מהפעילות), מוצרי היגיינה לנשים ולתינוקות (כ – 25%), מוצרי בריאות (כ – 10%) ומוצרי קוסמטיקה וטיפוח אישי (כ – 25%).

במהלך שנת 2019 השלימה פרוקטר אנד גמבל רכישת מחלקת מוצרי הבריאות שלMerck  תמורת 3.7 מיליארד דולרים. רכש זה הוסיף עוד מוצרי ויטמינים ותוספי מזון למגוון מוצרי הבריאות של פרוקטר אנד גמבל. העלייה המשמעותית בהכנסות ממכירת מוצרי בריאות במהלך שנת 2020 מוכיחה כי אסטרטגיית ביצוע השקעות, דוגמת עסקת הענק עם Merck, לצורך פיתוח תחום זה אכן מניבה את הפירות להם מצפים קברניטי התאגיד.

פרוקטר אנד גמבל 2

הקורונה לא הזיקה לפרוקטר אנד גמבל, אפילו להיפך

שנת 2020 הייתה מאתגרת גם עבור תאגידים בינלאומיים שנאלצו להתמודד עם מציאות משתנה ומגבלות שצמצמו הכנסות והקשו על הפעלת קווי ייצור ומערכי שילוח. עם פרסום הדוחות השנתיים הסתבר שעבור פרוקטר אנד גמבל שנת 2020 הייתה דווקא מוצלחת מאוד עם עליה כללית של 5% בהכנסות שעמדו בסוף השנה על סכום כולל של כ -71 מיליארד דולרים. חלוקה לפי תחומי פעילות מעלה כי מכירות מוצרי בריאות וטיפוח אישי גדלו ביותר מעשרה אחוזים, ההכנסה ממכירת אבקות כביסה ומוצרי ניקיון לבית גדלה בכ -8%, היקף המכירות של מוצרי טיפוח אישי גדל בכ – 3% וגידול קטן נרשם גם במכירות מוצרי היגיינה לנשים ולתינוקות.

השנה האחרונה בה הכנסותיה של פרוקטר אנד גמבל לא גדלו ואפילו צנחו מעט הייתה 2017. ניתוח של ביצועי התאגיד לאורך עשרות שנים מראה דפוס של מחזורים בני חמש שנים במהלכן ההכנסות גדלות לאורך שלוש שנים ואז מפתחות מגמת ירידה קלה למשך שנה עד שנתיים.

בדיקה ,השוואה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן