hero

רכבת חשמלית המונעת באמצעות חשמל שמיוצר ממקורות מתכלים, צפויה בארצות הברית לבדה לגרום לקיצוץ של כ – 150 מיליון טון של גזים מזהמים בכל שנה. אין פלא, שממשלות וארגונים גדולים נרתמו להשקיע בפיתוח רכבת כזו והנה, ממש לאחרונה, היא הושקה. בארה”ב תחום הרכבות נחשב למפותח ביותר, כיום לרשות המדינה כ- 257 אלף קילומטר של מסילות ברזל לאורכה ורוחבה, ותחום זה נמצא בפיתוח תחת השלטון הנוכחי. שוק הרכבות בארה”ב מוערך ב-70 מיליארד דולר, ובעולם מוערך כלל שוק הרכבות בכ-500 מיליארד דולר. על פי מומחי פורום התחבורה העולמי, עד 2050 תנועת הנוסעים ברכבות תגדל בין 150% ל-250% ולרכבות יש תפקיד חשוב מאד בנושא התחבורה העולמית בעתיד.

חברת Wabtech (NYSE: WAB)  השיקה באופן רשמי את רכבת המטען החשמלית מתוצרתה. הרכבת החדשנית קיבלה את השם הטכנולוגי FLX drive. ההשקה הגיעה על רקע ניסיון של מחוקקים בארה”ב לחייב חברות רכבת במדינה לקצץ באופן דרמטי את פליטות הפחמן הדו חמצני, כל זאת במסגרת ניסיונות להתמודד עם משבר האקלים. בארה”ב לבדה משונעת על גבי מסילות ברזל בכל שנה סחורה במשקל כולל של כ – 1.7 מיליארד טון. מכיוון שרכבות המטען מונעות בקטרים השורפים דלק מאובן שהוא תוצר של נפט, יש להן תרומה משמעותית לכמות הפחמן הדו חמצני הנפלטת לאטמוספירה, מחריפה את ההתחממות הגלובלית ומחמירה את משבר האקלים.

חברת Wabtech, חברה מובילה בתחום ייצור והפעלת רכבות מטען, ואוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסבורג ארה”ב, יצאו במיזם משותף להאצת המעבר להנעת רכבות מטען בחשמל, ה- FLX drive היא תוצר של מיזם זה.

צריכת דלק נמוכה ב – 11%

שמו המלא של הקטר החשמלי החדש הוא FLX drive battery – electric locomotive ומדובר במערכת שכבר נמצאת בשלבי ניסוי מתקדמים וכבר הוכיחה שבכוחה להשיג ירידה של 11% בצריכת הדלק של רכבות מטען. מדובר בקטר שאורכו כ – 25 מטרים והוא עמוס בלא פחות מ – 500 מצברי ליתיום – איון הממקמים בבטנו. מכיוון שאת המצברים יש לטעון בחשמל שמקורו, לעת עתה, בתחנות כוח הפועלות בשריפת דלק מאובן אי אפשר לטעון כי הרכבת החדשה אינה גורמת לפליטת גזי חממה. בחברת Wabtech מספרים כי השלב הבא יהיה מעבר לשימוש בתאי דלק הנמצאים כיום בשלבי פיתוח מתקדמים. ברגע שיושלם מעבר זה הרכבת אכן תהיה כזו שאינה פולטת פחמן דו חמצני כלל, וכך תזכה להיכנס לקטגוריה המחמיאה של רכבים ומכונות המכנה Zero Co2 Emissions. המעבר לשימוש ברכבות מטען חשמליות כאלה בארה”ב לבדה יאפשר קיצוץ של כ – 150 מיליון טונות בשנה מכמות הפחמן הדו חמצני הנפלטת לאטמוספירה. מעבר גלובלי לשימוש ברכבות חשמליות נטולות פליטות פחמן דו חמצני יביא לקיצוץ של כמות כפולה מזו.

להחזיר את רכבות המטען למרכז זירת שינוע הסחורות במדינה

לצד מעבר לשימוש ברכבות חשמליות, כדי להשיג הפחתה דרמטית באמת בפליטות גזי החממה יהיה צורך להוביל מהלך של מעבר משינוע סחורות באמצעות משאיות לשינוע באמצעות אותן רכבות מטען חשמליות מתקדמות. נכון להיום בארה”ב משונעת יותר סחורה על הכבישים, באמצעות משאיות, מאשר על רשת מסילות הברזל המפותחת במדינה. לפי נתונים מלשכת ההגנה על הסביבה בארה”ב, כרבע מפליטת דו תחמוצת הפחמן במדינה מקורה בתנועת משאיות כבדות וכבדות למחצה על הכבישים. אנחנו יודעים גם שאוכלוסיית נהגי המשאיות פוחתת באופן דרמאטי בארה”ב כמו גם מסביב לעולם, מה שגורם לקשיים במערך השינוע והאספקה, ולעליות מחירים.

FLX drive ראשונה תיכנס לשימוש באוסטרליה כבר ב – 2023

החדשות על ההשקה הרשמית של ה – FLX drive החשמלית מגיעות ימים ספורים לאחר שנודע שחברת הכרייה האוסטרלית Roy Hill  רכשה קטר ראשון אשר יתחיל לשמש בפעילות הכרייה של החברה כבר במהלך שנת 2023. ב – Wabtech מספרים ש – Roy Hill תקבל גרסה חזקה פי כמה של ה – FLX drive. לאב הטיפוס שהושק קיבולת אנרגיה של 2.4 מגה וואט, מה שמאפשר לרכבת לפתח מהירות של כ – 120 קמ”ש ולעבור מרחק מרבי של כ – 600 קילומטרים כשהיא מושכת קרונות עמוסים במשקל כולל של כ – 215 טון. לרכבת שתשמש את הלקוח המסחרי הראשון תהיה קיבולת אנרגיה של 7 מגה וואט שעה לפחות. הפיתוח של ה – FLX drive התאפשר בין היתר בזכות מענק בגובה 22.6 מיליון דולרים מטעם ממשלת קליפורניה שניתן לחברת Wabtech יחד עם שותפות נוספות בפרויקט וביניהם חברת מסילות הברזל BNSF Railway. במעמד השקת ה – FLX drive הכריזה חברת Wabtech על שיתוף פעולה עם חברת General Motors (NYSE: GM) לפיתוח ושימוש בטכנולוגיית סוללות ה”אולטיום” של החברה, סוללות אלה תשמשנה בעתיד ברכבות החשמליות מתוצרת Wabtech.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    SKN | רדיט מערערת על איסור המדיה החברתית לאנשים מתחת לגיל 16 באוסטרליה בהגשת תביעה לבית המשפט העליון
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 6 שעה

    SKN | רדיט מערערת על איסור המדיה החברתית לאנשים מתחת לגיל 16 באוסטרליה בהגשת תביעה לבית המשפט העליון SKN | רדיט מערערת על איסור המדיה החברתית לאנשים מתחת לגיל 16 באוסטרליה בהגשת תביעה לבית המשפט העליון

    המערערות המשפטיות של רדיט נגד איסור המדיה החברתית לאנשים מתחת לגיל 16 באוסטרליה מהוות מבחן משמעותי לאכיפת רגולציות דיגיטליות המיועדות

    • לפני 6 שעה
    • 5 דק’ קריאה

    המערערות המשפטיות של רדיט נגד איסור המדיה החברתית לאנשים מתחת לגיל 16 באוסטרליה מהוות מבחן משמעותי לאכיפת רגולציות דיגיטליות המיועדות

    SKN | האם ההימור של דיסני על OpenAI בהיקף מיליארד דולר יכול להגדיר מחדש את עתיד ה־IP הבידורי?
    • שגיא חבסוב
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 17 שעה

    SKN | האם ההימור של דיסני על OpenAI בהיקף מיליארד דולר יכול להגדיר מחדש את עתיד ה־IP הבידורי? SKN | האם ההימור של דיסני על OpenAI בהיקף מיליארד דולר יכול להגדיר מחדש את עתיד ה־IP הבידורי?

    דיסני עשתה אחד הצעדים הנועזים ביותר שלה לעבר עידן הבינה המלאכותית, כשהציגה השקעה של מיליארד דולר ב־OpenAI, אשר תשולב ביותר

    • לפני 17 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    דיסני עשתה אחד הצעדים הנועזים ביותר שלה לעבר עידן הבינה המלאכותית, כשהציגה השקעה של מיליארד דולר ב־OpenAI, אשר תשולב ביותר

    SKN | האם המנכ״ל החדש של קוקה־קולה יכול להצית צמיחה מחדש כאשר הביקוש הצרכני נחלש?
    • ליאור מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    SKN | האם המנכ״ל החדש של קוקה־קולה יכול להצית צמיחה מחדש כאשר הביקוש הצרכני נחלש? SKN | האם המנכ״ל החדש של קוקה־קולה יכול להצית צמיחה מחדש כאשר הביקוש הצרכני נחלש?

    קוקה־קולה מתכוננת למהלך הנהגתי משמעותי, כאשר מנהל התפעול הראשי, אנריקה בראון, צפוי להחליף את ג׳יימס קווינסי כמנכ״ל ב־31 במרץ 2026.

    • לפני 1 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    קוקה־קולה מתכוננת למהלך הנהגתי משמעותי, כאשר מנהל התפעול הראשי, אנריקה בראון, צפוי להחליף את ג׳יימס קווינסי כמנכ״ל ב־31 במרץ 2026.

    SKN | האם ה-S&P 500 יספק תשואות דו-ספרתיות ב-2026? וולס פארגו מאותת על פוטנציאל לעליות חדשות
    • שגיא חבסוב
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    SKN | האם ה-S&P 500 יספק תשואות דו-ספרתיות ב-2026? וולס פארגו מאותת על פוטנציאל לעליות חדשות SKN | האם ה-S&P 500 יספק תשואות דו-ספרתיות ב-2026? וולס פארגו מאותת על פוטנציאל לעליות חדשות

    אנליסטים בוולס פארגו מציינים כי מדד S&P 500 עשוי לרשום תשואה דו-ספרתית בשנת 2026, תוך הסתמכות על שיפור בבהירות הכלכלית,

    • לפני 2 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    אנליסטים בוולס פארגו מציינים כי מדד S&P 500 עשוי לרשום תשואה דו-ספרתית בשנת 2026, תוך הסתמכות על שיפור בבהירות הכלכלית,