טסלה בריקול המוני של הרכבים – מה קורה למניה?

טסלה

השבוע הוציאה הרשות לבטיחות בדרכים של ארה"ב הודעת בטיחות חמורה עבור רכבי טסלה מדגם 3 ומדגם Y, שתוביל לריקול מטעמי בטיחות של כחצי מיליון רכבים של טסלה, עקב תקלות בטיחותיות ברמה שעלולה לסכן את חיי הנוסעים ברכב. במודל 3, התקלה הבטיחותית קשורה למצלמות האחרויות של הרכב המאפשרות נסיעה אחורה בבטחה. אלפי הודעות מצרכנים בנוגע למימוש האחריות בשל תקלות אלה הגיעו למשרדי חברת טסלה ולרשות האמריקאית, ו – 475,000 מכוניות אוחזרו למרכזים של טסלה לתיקון התקלות.

טסלה עצמה פרסמה הודעת אזהרה, ובה הוזהרו הנהגים המשתמשים ברכבים האמורים "מפני שהם מסוכנים". זה כמעט ניראה כמו מקבלי ההחלטות בארגון נהנים לייצר תנודתיות, שלא לומר היסטריה. מה קרה למניית החברה עקב ההתבטאות החריפה, בעקבות הריקול של מאות אלפי רכבים תקולים? מסתבר שלא הרבה. המשקיעים של טסלה, כך ניראה, הם עמידים בפני הפתעות מהסוג הזה – ולמדו לסמוך על מאסק, שיחזיר להם את הכסף לאחר כל "נפילה" כזו. גם הפעם – הם לא טעו.

השנה הטובה של טסלה: סיפקה כמיליון רכבים ברחבי העולם

ברבעון הרביעי של שנת 2021 מכרה טסלה כ – 309,00 מכוניות, מספר גבוה בהרבה ביחס לתחזיות עבור אותו רבעון, שעמדו על כ – 260,000 רכבים בלבד. מדובר בזינוק של כ – 78% במכירות ביחס לרבעון הרביעי של שנת 2020. במהלך כל שנת 2021 מכרה החברה כמעט מיליון רכבים (930,422 רכבים) מה שמקרב אותה בצעדי ענק לקביעת שיא בהיסטוריה של יצרנית הרכבים הפופולארית.

ביחד עם זאת, השנה של טסלה התחילה מבחינת שווי המניה ברגל שמאל. מתחילת ינואר ועד לאמצע מאי איבדה החברה כמעט 35% משווי המניות שלה, ועל אף שהמשיכה ליהנות מהמלצות קניה של אנליסטים, משקיעים איבדו אמון בחברה שמתנהלת לא אחת באופן שקשה להסביר במונחים עסקיים מקובלים, והעדיפו להעביר את ההשקעות שלהם לחברות אחרות בסקטור, כמו למשל חברת פורד שאגב צמחה במהלך שנת 2021 בלא פחות מאשר 181%, ומבחינה זו השאירה את טסלה הרבה מאחוריה.

מתחילת נובמבר ועד סוף דצמבר שוב איבדה המניה גובה, ובמהלך החודשיים הללו הפסידה כ – 23% מערכה. אבל ממחצית מאי ועד סוף דצמבר הוסיפה המניה לערכה כ – 104%, ובתחרות מול פורד נגיד רק כי בחמש השנים האחרונות, בעוד פורד השיגה למשקיעים פסיביים תשואה לא רעה של קצת יותר מ – 90%, השיגה טסלה למשקיעים שהאמינו בה 2,410%.

אז, האם הריקול, העיכובים, ההפתעות, הציוצים והניהול התמוה, משפיעים על מניית טסלה?

מה הסיבה שטסלה מעניינת כל כך את המשקיעים? היא מייצרת יותר חדשות, יותר עניין ויותר תנועות של רכישה ומכירת של מניות מכל חברה אחרת. בטווח של חמש השנים האחרונות (וחשוב לזכור, טסלה ביצעה הנפקה ראשונה רק לפני כעשור) ניראה שהיא מנצחת חברות רכב אחרות וגם מוצרי השקעה אחרים עם תשואה גבוהה במיוחד, או במילים אחרות – על אף ההתנהגות הלא צפויה, האתגרים הגדולים, הריקולים, הייצור הסיני שאינו חף מבעיות, ההשקה של מפעל חדש בגרמניה במסיבת בירה מבית היוצר של חברת הרכבים כולל ברקע מופע של הסייברטראק שאיש אינו יודע מתי, אם בכלל, ייוצר לאספקה – כל אלה לא מאוד משפיעים על אמון המשקיעים בחברה פורצת הדרך, וניראה שבעוד בטווחים הקצרים, בניגוד לחברות ענק אחרות, ואולי בדומה להשקעות ספקולטיביות אחרות כמו למשל השקעות בשוק הקריפטו – טסלה היא לא חברה יציבה. אולם, הסיכונים שהיא, ואילון מאסק נוטלים, הוכיחו את עצמם עד כה, וטסלה היא מהמניות הרווחיות ביותר שמשקיעים הימרו עליהן בשנת 2021.

לבדיקה , השוואה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן