ארגונים בעלי חזון, המציבים יעדים אל הטווח הארוך ביותר, יודעים זאת –  כל אסטרטגיה עסקית שנועדה ליצור ארגון מוביל בתעשייה, חייבת לכלול צמיחה והתפתחות מתמדת. אלו טבעם של כוחות כלכליים גדולים, השואפים להרחיב את היקף הפעילות שלהם, להגדיר את עצמם מחדש ללא הרף ולחדור אל שווקים חדשים. בשלב כזה או אחר באסטרטגיה הזו, סביר מאוד להניח שיידרש מאיתנו לבצע רכישות ולהתמזג עם ארגונים אחרים. כיום יותר מתמיד, מיזוגים ורכישות בישראל הם אירועים נפוצים. הם עשויים להיערך בין שתי ענקיות תעשייה כמו שטראוס ועלית, או בהיקפים צנועים יותר. מטרת העל היא תמיד זהה – לגייס כוחות חדשים לפעילות העסקית ולנוע אל עבר יעדים חדשים. חברת רואי החשבון ERB ליוותה חברות רבות במהלך החשוב הזה. כאן, נראה אילו מגמות מאפיינות מיזוגים ורכישות כיום בישראל וכיצד ליווי מקצועי נכון יאפשר לך למצות את המיטב מעסקאות אלו.

משבר הקורונה דוחף את המגמה קדימה

כבר שנים שהמציאות הכלכלית בישראל מתאפיינת בעסקאות מיזוג ורכישה רבות. אין ספק שתחום ההייטק מוביל את המגמה הזו. עם זאת, אנו עדים כיום לעלייה ניכרת במספר העסקאות על פני מגזרים רבים במשק הישראלי. ישנן סיבות רבות ומגוונות למהלך זה. ראשית, חלה ירידה ניכרת במספר המשקיעים בגיוסי הון. בוואקום הזה, עסקאות רכישה השתלבו באופן ניכר. עם זאת, זהו ללא ספק רק סימפטום לאי הוודאות וחוסר היציבות היסודיים שהביא עמו משבר הקורונה אל הכלכלה הישראלית. בעוד שווקים ברחבי כל העולם מתאוששים, בעלי עסקים נבונים מחפשים במרץ אחר הזדמנויות חדשות לצמיחה. הם מבינים כי ברגעי משבר, ארגונים צריכים לפעול כמו אותו עכבר מהסיפור שטובע בקערת השמנת וחותר ברגליים עד שהפך את השמנת לחמאה. רק שינוי אקטיבי של המיצוב שלנו בארגון והשתתפות בשיקום הכלכלה תבטיח שנוכל להוביל את המגמות החדשות.

כאן בדיוק נכנסים תהליכי מיזוגים ורכישות לתמונה. ואכן, 2021 שברה שיאים חדשים במגמה זו. מעל 230 עסקאות נסגרו רק בשנה האחרונה. הסכום הכולל שלהן עלה על 17 מיליארד דולר. נראה שחלק ניכר מהעסקאות הללו כלל חברות רוכשות זרות, בעיקר בארה”ב. עבור חברות ישראליות, משמעות הדבר היא שעליהם תמיד להיערך לתרחיש בו יהפכו לחברות נרכשות. בין אם אנו מחפשים אחר מיזוג חדש או הזדמנות להירכש, ישנם היבטים רבים שעלינו לקחת בחשבון. כפי שמיד נראה, לסיוע המקצועי הנכון יש חשיבות אדירה להיבטים אלו.

מדיניות חשבונאית סדירה היא המפתח למיזוגים ורכישות מוצלחים

לא משנה באיזה צד אנחנו של המתרס בעסקה כזו, מימון יציב ואיכותי הוא חיוני כדי לצלוח את המהלך הזה. רגע לפני שסוגרים שנפצח במרתון מפגשים עם מוסדות פיננסיים, חשוב שנוודא שהכול תקין ומסודר בבית. בסיס פיננסי איתן ישפר משמעותית את הסיכויים שלנו ליהנות מפתרונות מימון בתנאים שתואמים את היעדים שלנו. חברת רואי חשבון אמינה תבטיח שיהיה באפשרותך להגיע ליעדים הללו. עם זאת, והרבה יותר חשוב מכך – היא תאפשר לך להבין מהם היעדים הללו.

בנוסף, חשבונאות מסודרת תאפשר לך להגיע אל כל משא ומתן מנקודת פתיחה טובה בהרבה. כשכלל הרישום החשבונאי נקי וברור וכלל הנכסים וההתחייבויות שלנו מסווגים ושקופים, קל בהרבה לבצע הערכות שווי מדויקות ולהתחיל כל מהלך כזה כשאנו יודעים בדיוק מה יש לנו להציע ומהן נקודות המינוף שלנו.

בדיקת נאותות והערכות שווי מדויקות ואמינות

ביצוע בדיקת נאותות מקיפה לקראת עסקת מיזוגים ורכישות מתוכננת, מאפשר הבנה טובה יותר של יעד העסקה בשלב מוקדם. ניתוח מדויק של כלל המידע הפיננסי, לרבות מצב הנכסים והערכת כלל מקורות הרווח של החברה בהווה ובעתיד, יעניקו בסיס בעל חשיבות ראשונה במעלה לעסקה. היות והנתונים המוצגים יהיו תלויים באופן מהותי בשיטות החשבונאיות המיושמות, חשוב לוודא שהמדיניות החשבונאית היא ללא רבב. ניתוח מידע פיננסי יכול להתבצע בצורה משמעותית רק כאשר יש שפה חשבונאית משותפת ועקבית. מומחים בעולם החשבונאות יוכלו לבחון מראש מהי השיטה החשבונאית אותה מיישמת החברה עמה אנו מבקשים להיקשר בעסקה ולוודא שכלל המשא ומתן יבוצע על קרקע משותפת.

תכנון החוזה על רקע מבוסס נתונים חשבונאיים

למידע החשבונאי עשוי להיות השפעה ניכרת גם על עיצוב החוזה עצמו. לעתים קרובות מאוד נעשה שימוש בסעיפים שנועדו לקשר את מחירי הרכישה לפיתוח אינדיקטורים פיננסיים. גם כאן, השיטות החשבונאיות הבסיסיות יקבעו במידה רבה את נתוני המפתח הללו ויכולים להשפיע על השווי המוערך ומחיר הרכישה שלנו.

משמעות הדבר בפועל היא שעלינו לקחת בחשבון גם במעמד עריכת החוזה כי כלל הנתונים מוגדרים חשבונאים בצורה המדויקת ביותר ולערוך התאמות במידת הצורך. בפרט, יש להגדיר כיצד יש לטפל בכל שינוי פוטנציאלי בתקני החשבונאות הבסיסיים לאורך תקופת החוזה. זה עשוי למנוע לא מעט הפתעות לא נעימות בהמשך הדרך. מערכת הנהלת החשבונות יכולה למלא תפקיד גם בהערכת סעיפי כוח עליון, שיכולים להשפיע על נתוני הרווחים במקרה של אירועים חמורים ובלתי צפויים שאינם בשליטת הצדדים החוזים. מגיפת הקורונה לימדה את כולנו שיעור שערכו לא יסולא בפז בהקשר זה.

אינטגרציה נכונה לאחר ביצוע המיזוג

על החברה הרוכשת להקדיש מחשבה על האופן בו ישתנו הדו”חות הכספיים לאחר סגירת העסקה והחתימה על החוזה. הטיפול החשבונאי והמאזן עמו נתמודד עשויים להשתנות באופן דרמטי. למשל, אם הסטנדרטים החשבונאיים שהוחלו בעבר שונים בין החברה הרוכשת לבין חברת היעד. ליווי של חברה מקצועית ומנוסה במהלך הזה תבטיח מעבר חלק.

אנו ב-ERB מביאים עמנו שנים של ניסיון וידע רחב היקף בליווי חברות בעסקאות שמעצבות את עתידן. בכל שלב לאורך התהליך שלך, מהערכת השווי הראשונית ובדיקת הנאותות ועד להתאמת המדיניות החשבונאית למבנה הארגוני החדש שלך, אנו כאן כדי לסייע לך למצות את המיטב מכל תהליך מיזוג ורכישות. לפרטים נוספים, אנו מזמינים אותך להשאיר פרטים באתר עוד היום.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    שליטה בעולם של החזרי מס מקוונים: מדריך מקיף
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 5 חודשים

    שליטה בעולם של החזרי מס מקוונים: מדריך מקיף שליטה בעולם של החזרי מס מקוונים: מדריך מקיף

    שליטה בעולם של החזרי מס מקוונים: מדריך מקיף היתרונות של החזרי מס באינטרנט החזרי מס מקוונים חולל מהפכה באופן שבו

    • לפני 5 חודשים
    • 8 דק’ קריאה

    שליטה בעולם של החזרי מס מקוונים: מדריך מקיף היתרונות של החזרי מס באינטרנט החזרי מס מקוונים חולל מהפכה באופן שבו

    שליטה באמנות ההשקעות בנדלן: מדריך לביצוע המהלכים הנכונים
    • אור שושן
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 5 חודשים

    שליטה באמנות ההשקעות בנדלן: מדריך לביצוע המהלכים הנכונים שליטה באמנות ההשקעות בנדלן: מדריך לביצוע המהלכים הנכונים

    שליטה באמנות ההשקעות בנדלן: מדריך לביצוע המהלכים הנכונים השקעה בנדל"ן יכולה להיות מיזם משתלם, אך היא דורשת תכנון קפדני וקבלת

    • לפני 5 חודשים
    • 9 דק’ קריאה

    שליטה באמנות ההשקעות בנדלן: מדריך לביצוע המהלכים הנכונים השקעה בנדל"ן יכולה להיות מיזם משתלם, אך היא דורשת תכנון קפדני וקבלת

    שליטה בכסף שלך: הבנת המהות של ייעוץ פיננסי אישי
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 5 חודשים

    שליטה בכסף שלך: הבנת המהות של ייעוץ פיננסי אישי שליטה בכסף שלך: הבנת המהות של ייעוץ פיננסי אישי

    שליטה בכסף שלך: הבנת המהות של ייעוץ פיננסי אישי בכל הנוגע לניהול הכספים שלנו, אנו מבקשים לעיתים קרובות הכוונה ותמיכה

    • לפני 5 חודשים
    • 8 דק’ קריאה

    שליטה בכסף שלך: הבנת המהות של ייעוץ פיננסי אישי בכל הנוגע לניהול הכספים שלנו, אנו מבקשים לעיתים קרובות הכוונה ותמיכה

    המשמעות של פיתוח עסקי: כיצד הוא מניע צמיחה והצלחה
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 5 חודשים

    המשמעות של פיתוח עסקי: כיצד הוא מניע צמיחה והצלחה המשמעות של פיתוח עסקי: כיצד הוא מניע צמיחה והצלחה

    המשמעות של פיתוח עסקי: כיצד הוא מניע צמיחה והצלחה בנוף העסקי התחרותי של היום, לא ניתן להמעיט במשמעות של פיתוח

    • לפני 5 חודשים
    • 8 דק’ קריאה

    המשמעות של פיתוח עסקי: כיצד הוא מניע צמיחה והצלחה בנוף העסקי התחרותי של היום, לא ניתן להמעיט במשמעות של פיתוח