תמונת מצב גלובלית – דוח 2024

שוק הרכב העולמי חווה בעשור האחרון מהפכה טכנולוגית רחבת היקף – מעבר ממנועי בעירה פנימית לרכבים חשמליים מלאים. מהלך זה משנה את כללי המשחק עבור יצרניות רכב מסורתיות, ומציב אתגרים חדשים גם לענקיות הטכנולוגיה והאנרגיה. דוח המכירות לשנת 2024 מציג לראשונה תמונת מצב עדכנית וברורה: BYD הסינית מדורגת בראש טבלת המכירות, ועוקפת את טסלה האמריקאית. אחריהן מופיעות שורה של יצרניות סיניות וגרמניות שמבצרות את מקומן בצמרת.

טסלה מול BYD – נתוני מכירות מובהקים

לפי אתר EV-Volumes, BYD מכרה בשנת 2024 כ-4.06 מיליון רכבים חשמליים נטענים (Plug-in), לעומת 1.789 מיליון בלבד של טסלה – פער של יותר מפי שניים. אחרי שתי הענקיות מתברגות יצרניות נוספות:

  • Wuling – 618,900

  • Geely – 537,000

  • BMW – 535,300

  • Li Auto – 500,500

  • Volkswagen – 456,500

  • Aion – 412,900

  • AITO – 387,100

  • מרצדס – 375,600

חמישה מתוך עשרת המותגים המובילים הם סיניים – עדות ברורה להשתלטות סין על הזירה החשמלית.

הסיבות להובלה הסינית

הובלתה של BYD אינה מקרית. החברה נהנית מתמיכה ממשלתית ישירה, מייצרת בעצמה את הסוללות לרכביה, ומציעה מגוון דגמים רחב – ממכוניות מיני ועד רכבי פרימיום. יתרונה הטכנולוגי טמון בסוללות LFP (ליתיום-ברזל-פוספט), שמוזילות משמעותית את עלויות הייצור. כמו כן, BYD פועלת בשוק המקומי הסיני – השוק הגדול בעולם – שנהנה ממערך לוגיסטי מותאם ותמריצים לרכישה. השילוב בין יתרון גודל, שליטה בשרשרת האספקה, ורגולציה תומכת, מעניק ל-BYD יתרון תחרותי מהותי מול יצרניות מערביות.

האסטרטגיה של טסלה: יוקרה, טכנולוגיה וגלובליזציה

למרות הפער במספרים, טסלה שומרת על מעמד של מותג חשמלי עולמי מוביל, בעיקר מחוץ לסין. החברה מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ייחודיות – אוטונומיה, עדכוני תוכנה מרחוק וחוויית משתמש דיגיטלית – ופונה לשוק היוקרה והפרימיום-עממי עם דגמים כמו Model 3 ו-Model Y. אסטרטגיה זו מאפשרת לה לשמור על שולי רווח גבוהים, אך מגבילה אותה במכירות מול תחרות סינית אגרסיבית במחירים נמוכים.

יצרניות גרמניות מול מותגים סיניים חדשים

בין עשרת המובילות ניתן לזהות שתי קבוצות עיקריות:

  1. יצרניות גרמניות מסורתיות (BMW, מרצדס, פולקסווגן) – שומרות על מקומן בזכות חדשנות טכנולוגית, איכות ייצור ושירות לקוחות חזק.

  2. מותגים סיניים צעירים (Wuling, Li Auto, Geely, Aion, AITO) – מציעים פתרונות חכמים לערים צפופות, רכבים קטנים וזולים, ויעילות גבוהה בשרשרת הערך.

בעוד הגרמניות מתמקדות בגלובליזציה, הסיניות שולטות בשוק המקומי עם מוצרים מותאמים ומחירים נגישים.

לא רק מספרים: מיצוב, רווחיות ואתגרים

למרות שמספרית BYD מובילה, טסלה נהנית מרווחיות גבוהה יותר, נוכחות גלובלית ומותג עוצמתי. הרווחים התפעוליים של טסלה גבוהים משמעותית, והיא פחות תלויה בתמריצים ממשלתיים. עם זאת, BYD מבססת את מעמדה במהירות – והאתגר שלה כעת הוא להוכיח שהיא מסוגלת להצליח גם מחוץ לסין.

מגמות גלובליות – הסוללה במרכז

שוק הרכב החשמלי נהנה מצמיחה דו-ספרתית כבר עשור, אך ב-2024 הקצב גבר במיוחד עקב עליית מחירי הדלק, רגולציה סביבתית ומדיניות ממשלתית תומכת. אחד התחומים המרכזיים במהפכה הוא תחום הסוללות – שם משקיעות חברות כמו טסלה ו-BYD מיליארדים בפיתוח כימיה חדשה, הגדלת צפיפות אנרגיה והפחתת עלויות. גם כניסת שחקנים חדשים וירידת מחירי הרכבים תורמים להגברת התחרות – תהליך שטוב לצרכן, אך פוגע בשולי הרווח של היצרניות.

אתגרים מרכזיים: שחיקת רווחים, רגולציה וחדשנות מתמדת

  • BYD: מתמודדת עם שחיקת מחירים בסין, רגולציה מערבית מאתגרת, וקשיים בחדירה לאירופה וארה״ב.

  • טסלה: נדרשת לשמר יתרון טכנולוגי בעידן שבו המתחרות מתקדמות מהר. הירידה בנתח השוק הסיני מהווה תמרור אזהרה.

סיכום: שוק בתנועה – והקרב רק מתחיל

נתוני 2024 ממחישים שינוי עמוק במעמד השחקניות המובילות בענף הרכב החשמלי. BYD מובילה כיום במכירות, אך טסלה ממשיכה לשלוט בטכנולוגיה, ברווחיות ובתודעה הציבורית. בשנים הקרובות ייבחנו החברות ביכולתן לחדש, לחדור לשווקים חדשים, ולשמר רווחיות בעולם תחרותי במיוחד.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    TAINSURANCEPLUS מזנקת ב־2025: תעודת הסל שמובילה את שוק ההון הישראלי
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 30 mins

    TAINSURANCEPLUS מזנקת ב־2025: תעודת הסל שמובילה את שוק ההון הישראלי TAINSURANCEPLUS מזנקת ב־2025: תעודת הסל שמובילה את שוק ההון הישראלי

    זינוק של כמעט 65% מתחילת השנה מעורר עניין מחודש בענף הביטוח המקומי שוק ההון הישראלי לא שוקט על שמריו, ואחת

    • לפני 30 mins
    • 8 דק’ קריאה

    זינוק של כמעט 65% מתחילת השנה מעורר עניין מחודש בענף הביטוח המקומי שוק ההון הישראלי לא שוקט על שמריו, ואחת

    סגירה מעורבת בשווקים האירופיים: האירו מתחזק בתוך ירידה רחבה יותר
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 2 שעה

    סגירה מעורבת בשווקים האירופיים: האירו מתחזק בתוך ירידה רחבה יותר סגירה מעורבת בשווקים האירופיים: האירו מתחזק בתוך ירידה רחבה יותר

    מושב המסחר האירופי ננעל עם ביצועים מגוונים במדדים המרכזיים. בעוד מדד האירו הציג תנועה חיובית, מרבית מדדי המניות האירופיים הגדולים

    • לפני 2 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    מושב המסחר האירופי ננעל עם ביצועים מגוונים במדדים המרכזיים. בעוד מדד האירו הציג תנועה חיובית, מרבית מדדי המניות האירופיים הגדולים

    כלכלת ספרד בתנופה: מהם הגורמים שמניעים את העלייה החדה במדד IBEX 35?
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    כלכלת ספרד בתנופה: מהם הגורמים שמניעים את העלייה החדה במדד IBEX 35? כלכלת ספרד בתנופה: מהם הגורמים שמניעים את העלייה החדה במדד IBEX 35?

    עם עלייה של כ־20% במדד IBEX 35 מתחילת השנה, ספרד מעוררת עניין מחודש בקרב משקיעים אירופיים וגלובליים. מאחורי העלייה המרשימה

    • לפני 3 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    עם עלייה של כ־20% במדד IBEX 35 מתחילת השנה, ספרד מעוררת עניין מחודש בקרב משקיעים אירופיים וגלובליים. מאחורי העלייה המרשימה

    האינפלציה בגרמניה צוללת ל-2% ומכה ביעד ה-ECB: סימן אופטימי בלב אתגרי גוש היורו
    • אור שושן
    • 10 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    האינפלציה בגרמניה צוללת ל-2% ומכה ביעד ה-ECB: סימן אופטימי בלב אתגרי גוש היורו האינפלציה בגרמניה צוללת ל-2% ומכה ביעד ה-ECB: סימן אופטימי בלב אתגרי גוש היורו

    שיעור האינפלציה השנתי בגרמניה ירד באופן מפתיע ל-2% בחודש יוני, כך הראו נתונים ראשוניים ממשרד הסטטיסטיקה Destatis ביום שני האחרון.

    • לפני 3 שעה
    • 10 דק’ קריאה

    שיעור האינפלציה השנתי בגרמניה ירד באופן מפתיע ל-2% בחודש יוני, כך הראו נתונים ראשוניים ממשרד הסטטיסטיקה Destatis ביום שני האחרון.