האם ניתן לדחות הצעה של 10 מיליארד דולר במזומן – ולאחר מכן לדחות הצעה זהה נוספת – ולסיים את העסקה כשהחברה שווה אחוזים בודדים משוויה בשיא? סיפורה של חברת המסחר המקוון Wish, ומנכ”לה פיוטר שולצ’בסקי, הוא מקרה מבחן עוצמתי של שאיפות גדולות מול מציאות שוק אכזרית, והוא זכה לכינוי ה”לא” היקר ביותר בתולדות עמק הסיליקון. המקרה של Wish מדגיש את הקשיים הכרוכים בניבוי עתידן של חברות טכנולוגיה מתפתחות, ואת הסיכונים הטמונים בביטחון עצמי מופרז אל מול הצעות רכש אטרקטיביות במיוחד.
הדרמה מתחילה בשנת 2015. ג’ף בזוס, מייסד ומנכ”ל אמזון דאז, הציע לשולצ’בסקי סכום עתק של 10 מיליארד דולר במזומן כדי לרכוש את חברת Wish. הפגישה התקיימה במפקדה הסודית של אמזון, כשהסכמי סודיות מילאו את כל פינות החדר ועורכי דין רבים נוכחו במעמד. עבור שולצ’בסקי, פגישה זו הייתה הגשמת חלום – הוא פגש את האליל שלו, את אחד ממובילי עולם המסחר המקוון. ובכל זאת, הוא סירב בנימוס להצעה ההיסטורית. אך כאן לא נגמר הסיפור: לאחר מכן, הגיעה גם עליבאבא עם אותה הצעה בדיוק: 10 מיליארד דולר. ושוב, מנכ”ל Wish אמר לא. דחייה כפולה זו מצד שתי ענקיות מסחר מקוון גלובליות, שכל אחת מהן יכלה להקנות ל-Wish משאבים בלתי מוגבלים, מעידה על האמונה העצומה של ההנהלה בחזון שלה.
מאחורי ה”לא”: חזון שאפתני מול מציאות משתנה
השאלה המתבקשת היא – מדוע? מדוע לדחות סכום כה עצום, ועוד מפיהן של שתי ענקיות מסחר מקוון גלובליות? התשובה של פיוטר שולצ’בסקי הייתה שאפתנית ונועזת: “אנחנו יכולים להיות גדולים יותר מוולמארט.” חזון זה שיקף אמונה עמוקה ביכולתה של Wish לטלטל את שוק הקמעונאות המסורתי ולצמוח לממדים אדירים, תוך התבססות על מודל ייחודי של מכירה ישירה לצרכן של מוצרים זולים, לרוב מסין, ובאמצעות פלטפורמה מונעת המלצות מותאמות אישית.
בזמנו, החזון אולי נשמע מופרך, אך Wish אכן צמחה בקצב מסחרר. החברה מיקדה את מאמציה בלקוחות בעלי הכנסה נמוכה יחסית, ובשווקים מתפתחים, תוך מתן דגש על מחירים נמוכים במיוחד ועל חווית גילוי מוצרים באמצעות גלילה אינסופית בפיד דמוי רשת חברתית. אסטרטגיה זו אפשרה לה למשוך מיליוני משתמשים שהיו רגישים למחיר, והפכה אותה לאפליקציית קניות פופולרית מאוד. ההנהלה האמינה כי גודל השוק הפוטנציאלי והמודל העסקי החדשני שלה, המבוסס על “קניות בידוריות” (Discovery Shopping) וקשר ישיר עם יצרנים סיניים, יאפשרו לה להגיע לשווי שווקים אדיר שיעלה בהרבה על הצעות הרכישה. הם ראו את עצמם כפורצי דרך, המסוגלים לשנות את כללי המשחק בתחום המסחר המקוון על ידי הצעת מוצרים במחירים שלא נראו כמותם בשוק המערבי. המודל הזה, שאכן הניב צמיחה מרשימה בשנים הראשונות, תרם לתחושה כי ההחלטה לדחות את ההצעות הייתה נכונה ומבוססת על פוטנציאל בלתי ממומש.
הקפיצה להיום: קריסה דרמטית ולקחים כואבים מכישלון אסטרטגי
אולם, הקפיצה אל ההווה מציגה תמונה עגומה וכואבת במיוחד. מניית Wish קרסה ב-99% משיאה. ההצעה של 10 מיליארד דולר, שנראתה בזמנו אדירה, נעלמה כלא הייתה. כיום, שווי השוק של Wish קטן באופן דרמטי, והחברה נלחמת על הישרדותה בסביבה תחרותית קטלנית. הירידה החדה במניה משקפת שורה של אתגרים קשים בהם נתקלה החברה. בין הגורמים העיקריים לקריסה נמנים תחרות עזה מצד שחקניות חדשות וותיקות כאחד, כמו Shein ו-Temu, שהציעו אף הן מוצרים זולים ישירות מסין עם אסטרטגיות שיווק אגרסיביות. גם ענקיות כמו אמזון שיפרו את היצע המוצרים הזולים שלהן. בנוסף, בעיות איכות ושירות לקוחות, הנובעות ממודל המסירה הישירה מסין והתמקדות במחיר נמוך, הובילו לעיתים קרובות למוצרים פגומים, זמני משלוח ארוכים, ושירות לקוחות לקוי, מה שפגע במוניטין של Wish וביכולתה לשמר לקוחות. שינויים בהרגלי הצריכה גם כן השפיעו, כאשר צרכנים, גם אלו הרגישים למחיר, החלו לדרוש חווית קנייה אמינה ואיכותית יותר, מעבר למחיר בלבד. כמו כן, גורמים גיאופוליטיים ורגולטוריים, כגון עליות במחירי שילוח מסין ושינויים רגולטוריים כמו הגבלות על מכירת מוצרים מסוימים או דרישות תיוג, העלו את עלויות התפעול ופגעו בשולי הרווח. גם מתיחות סחר בין ארה”ב לסין השפיעה על פעילותן של חברות המסתמכות על יבוא מסין. לבסוף, חוסר יכולת הסתגלות מצד Wish, אשר התקשתה להסתגל במהירות לשינויים הללו ולשפר את חווית הלקוח ואת איכות המוצרים בקצב מספק, תרם אף הוא לקריסה.
הסיפור של Wish משמש כיום אזהרה חמורה למייסדים ומנכ”לים בעמק הסיליקון. הוא מדגיש את הקושי לחזות את עתיד השוק, ואת הסכנות הכרוכות בביטחון עצמי מופרז ובהערכת יתר של פוטנציאל הצמיחה. בעוד ש”חזון” ו”אמונה” הם מרכיבים חיוניים להצלחה של סטארט-אפ, הם חייבים להיות מגובים בהבנה ריאלית של דינמיקות השוק, התחרותיות, והיכולת לבצע אופרטיבית בקנה מידה עצום, תוך הקפדה על איכות ותהליכי שירות לקוחות.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- Articles
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 13 mins
חברת Shell סוגרת רבעון שני עם תזרים מזומנים חזק, רכישות מניות חוזרות והשקעות אסטרטגיות
חברת האנרגיה הבינלאומית Shell פרסמה את הדו"ח הרבעוני שלה לרבעון השני של 2025, עם תוצאות שמעידות על עוצמה תפעולית וניהול
- לפני 13 mins
- •
- 9 דק’ קריאה
חברת האנרגיה הבינלאומית Shell פרסמה את הדו"ח הרבעוני שלה לרבעון השני של 2025, עם תוצאות שמעידות על עוצמה תפעולית וניהול
- Articles
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 28 mins
המהלך האחרון של הפדרל ריזרב: חשיפת ההזדמנויות למשקיעים אמריקאים
ההחלטה האחרונה של הפדרל ריזרב מעוררת דיון רחב בשווקים הפיננסיים. רבים מהאמריקאים אולי לא מבינים את ההשלכות המלאות שלה, אך
- לפני 28 mins
- •
- 9 דק’ קריאה
ההחלטה האחרונה של הפדרל ריזרב מעוררת דיון רחב בשווקים הפיננסיים. רבים מהאמריקאים אולי לא מבינים את ההשלכות המלאות שלה, אך
- Articles
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 43 mins
צמיחה ויראלית ומציאות מאתגרת האם Roblox מפצחת את הנוסחה להצלחה ארוכת טווח?
חברת Roblox (NYSE: RBLX) פרסמה ב-31 ביולי 2025 את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, והציגה תמונה מורכבת של צמיחה
- לפני 43 mins
- •
- 9 דק’ קריאה
חברת Roblox (NYSE: RBLX) פרסמה ב-31 ביולי 2025 את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, והציגה תמונה מורכבת של צמיחה
- Articles
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 1 שעה
פרארי ממשיכה להציג ביצועים חזקים ברבעון השני של 2025 ומתחזקת בביטחון בתחזית לשנה כולה
חברת פרארי (Ferrari N.V.), מותג היוקרה המוביל בתחום רכבי הספורט והמירוצים, פרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של 2025, המעידות על
- לפני 1 שעה
- •
- 8 דק’ קריאה
חברת פרארי (Ferrari N.V.), מותג היוקרה המוביל בתחום רכבי הספורט והמירוצים, פרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של 2025, המעידות על