נהגי משאיות מובילים כ – 71% מהמוצרים של כלכלת ארה”ב אל כל קצוות הארץ – 4,662 לרוחב ו – 4,583 ק”מ לאורך. תעשיית ההובלה במשאיות איבדה כ – 6% מנהגי המשאיות מאז תחילת מגפת הקורונה ונראה שקשה להשלים את החסר. נכון לסוף אפריל 2022 חסרים בארה”ב כ – 80,000 נהגי משאיות.

איגוד ההובלות האמריקני מדווח שהמגזר עשוי להגיע למחסור של מעל 160,000 נהגים עד שנת 2030 ויש צורך ביותר ממיליון נהגים חדשים במהלך 10 השנים הבאות על מנת למנוע מצב של חוסר בנהגי תובלה שיגרום לקשיים במערך האספקה בעשור הקרוב.

לצד אינפלציה גואה, שנראה שהגיעה לא מזמן לשיעור של 8%, שיא של 40 שנה – משבר התובלה הנובע ממחסור בנהגי משאיות תורם אף הוא לעליות המחירים בשוק האמריקאי.

נהגי המשאיות אינם מתמידים בעבודתם

עוד בימים שלפני מגפת הקורונה, 94% אחוז מנהגי המשאיות היו עוזבים את עבודתם בתום שנה אחת. עם האתגרים הנוספים שמציבות התפרצויות הנגיף חלק מחברות התובלה מתארות שחיקה של עד 150% ברמת ההתמדה של נהגי המשאיות, כך למשל חברת U.S. Xpress, חברת המשאיות החמישית בגודלה בצפון אמריקה, נאלצת לאמץ גישה חדשה לגיוס כדי למשוך מועמדים מתאימים למקצוע.

יש כמה סיבות למחסור שהתפתח בנהגי משאיות: מגמת ההתפטרות הגדולה וגלי התפרצות מגפת הקורונה (זני הדלתא ואז האומיקרון) תרמו לכך שמספר רב של נהגי משאיות עזבו את המקצוע. למרות שנהג משאית יכול להרוויח עד 100,000 דולר בשנה – זו דרך מפרכת להתפרנס. נהג משאית בארה”ב מבלה את רוב שעות היום על הכביש ואינו רואה את משפחתו במשך חודשים בכל פעם. עצירות בתחנות מנוחה קטנות, ארוחות במסעדות מקומיות ולינה במוטלים באיכות נמוכה מותירות נהגי משאיות בארה”ב חשופים, בין היתר, לנגיף הקורונה. נהג שנדבק בנגיף נאלץ להיכנס לבידוד, לבדו, הרחק ממשפחתו וחבריו. נהגי משאיות רבים נושאים בנטל עליות מחירי הדלק, הביטוח והתחזוקה.

מכיוון ששוק העבודה מציע 11 מיליון משרות פנויות בתחומים שונים, נהגי משאיות רבים החליטו לעזוב את הענף ולפנות למשהו חדש. בין היתר ישנם נהגי משאיות לשעבר שנכנסו לתחומי הבניה, הייצור, המחסנאות ועוד.

מדפים ריקים בחנויות

הבעיה בארה”ב הנובעת מהמחסור בנהגי משאיות אינה רק המדפים הריקים בחנויות. עם פחות סחורות, המחירים עולים. אנחנו עדים לעליה המהירה ביותר באינפלציה מזה עשרות שנים. לאחרונה רבים בארה”ב מביטים על החשבון בסוף ארוחה במסעדה ותוהים אם לא מדובר בטעות. אם לא יעשה דבר בנוגע להגדלת כמות נהגי המשאיות לא משנה כמה סחורה תיובא מחו”ל לא ניתן יהיה להפיץ אותה כהלכה אל סניפי רשתות השיווק והאינפלציה תמשיך להשתולל.

גישה חדשה לגיוס נהגים

חברת הובלות גדולה בארה”ב, U.S. Xpress משדרגת את שיטות הגיוס שלה וכוללת בהן מינוף של טכנולוגיית בינה מלאכותית לניתוח הנאמר בראיון העבודה. החברה גם הפכה עצמה זמינה לקבלת שיחות מנהגים פוטנציאליים סביב לשעון. למרות הצלחות נקודתיות, התעשייה ככלל סובלת מבעיית המחסור בנהגים בכלל ובנהגים מנוסים בפרט. כל החברות מעוניינות בנהגים מנוסים, משיקולי בטיחות, הליך הכשרת נהג למשאית כבדה הוא יקר וגוזל זמן.

בקנדה הממשלה משתפת פעולה עם חברות ההובלה כדי לסייע בהכשרת נהגי משאיות חדשים. לממשל ביידן כדאי לאמץ גישה דומה כדי לבנות מאגר מספק של נהגי משאיות לעתיד. למרות שהממשל הקצה תקציב להתמודדות עם בעיית המחסור בנהגי משאיות הכספים תרם הועברו והבעיה נמשכת.

מי שתוהים אם משאיות בעלות יכולת נהיגה אוטונומית הן הפתרון כדאי שיזכרו שיכולת נהיגה אוטונומית היא עדיין במרחק של חמש עד עשר שנים (לפחות) ורובנו לא נרגיש בטוחים כשעל הכביש לצדינו נוסעת משאית כבדה ללא נהג בן אנוש. צעדים לגיוס נהגים חדשים ושיפור תנאי ההעסקה של נהגים קיימים הם מחויבי המציאות כחלק מן המלחמה באינפלציה הגואה בארה”ב.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    מניית טויוטה 2025: השקעה אסטרטגית או הזדמנות שמחכה להתפרץ?
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 52 mins

    מניית טויוטה 2025: השקעה אסטרטגית או הזדמנות שמחכה להתפרץ? מניית טויוטה 2025: השקעה אסטרטגית או הזדמנות שמחכה להתפרץ?

      חברת Toyota Motor Corporation (TSE: 7203), יצרנית הרכב הגדולה ביפן ואחת המובילות בעולם בתחום ההנעה ההיברידית והחשמלית, נמצאת בצומת

    • לפני 52 mins
    • 6 דק’ קריאה

      חברת Toyota Motor Corporation (TSE: 7203), יצרנית הרכב הגדולה ביפן ואחת המובילות בעולם בתחום ההנעה ההיברידית והחשמלית, נמצאת בצומת

    עדכון שוקי אסיה – מגמת עליות והמשך אופטימיות זהירה (3 ביוני 2025)
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 1 שעה

    עדכון שוקי אסיה – מגמת עליות והמשך אופטימיות זהירה (3 ביוני 2025) עדכון שוקי אסיה – מגמת עליות והמשך אופטימיות זהירה (3 ביוני 2025)

      שוקי המניות באסיה מציגים ביצועים חיוביים נכון לצהרי יום שלישי, ה-3 ביוני 2025. מרבית המדדים המרכזיים נסחרים בעליות, כאשר

    • לפני 1 שעה
    • 6 דק’ קריאה

      שוקי המניות באסיה מציגים ביצועים חיוביים נכון לצהרי יום שלישי, ה-3 ביוני 2025. מרבית המדדים המרכזיים נסחרים בעליות, כאשר

    2 ביוני 2025 – נאסד”ק מוביל את וול סטריט לעליות | מניות הטכנולוגיה מזנקות והדולר נחלש
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 8 שעה

    2 ביוני 2025 – נאסד”ק מוביל את וול סטריט לעליות | מניות הטכנולוגיה מזנקות והדולר נחלש 2 ביוני 2025 – נאסד”ק מוביל את וול סטריט לעליות | מניות הטכנולוגיה מזנקות והדולר נחלש

      2 ביוני 2025 – נאסד"ק מוביל את וול סטריט לעליות | מניות הטכנולוגיה מזנקות והדולר נחלש שוקי המניות בארה"ב

    • לפני 8 שעה
    • 6 דק’ קריאה

      2 ביוני 2025 – נאסד"ק מוביל את וול סטריט לעליות | מניות הטכנולוגיה מזנקות והדולר נחלש שוקי המניות בארה"ב

    פרשת iToken: האם מדובר בהשקת מטבע פורץ דרך – או בעוד הונאת קריפטו?
    • רוני מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 8 שעה

    פרשת iToken: האם מדובר בהשקת מטבע פורץ דרך – או בעוד הונאת קריפטו? פרשת iToken: האם מדובר בהשקת מטבע פורץ דרך – או בעוד הונאת קריפטו?

    פרשת iToken: האם מדובר בהשקת מטבע פורץ דרך – או בעוד הונאת קריפטו? פתיח: הצהרות בומבסטיות, מיתוג של אפל –

    • לפני 8 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    פרשת iToken: האם מדובר בהשקת מטבע פורץ דרך – או בעוד הונאת קריפטו? פתיח: הצהרות בומבסטיות, מיתוג של אפל –