נקודות מפתח

  • IATA חוזה רווח נקי עולמי של 41 מיליארד דולר לענף התעופה בשנת 2026, על אף עיכובים משמעותיים באספקת מטוסים.
  • בעיות ייצור באיירבוס ובבואינג מאטות את קצב חידוש הציים ומכבידות על מאמצי שיפור היעילות הדלקית.
  • מודלים מחוזקים לניהול הכנסות וחוסן תפעולי הפכו למרכיבים מרכזיים בשימור רווחיות גבוהה בסביבה המאופיינת בהיצע מוגבל.
hero

ענף התעופה העולמי נכנס לשנה מכרעת, כאשר החברות מתכוננות להציג ביצועים פיננסיים שעשויים להפוך לשוברי שיאים. איגוד התעופה הבינלאומי (IATA) צופה כי חברות התעופה ברחבי העולם יניבו רווח נקי של 41 מיליארד דולר בשנה הבאה, אף על פי שהפרעות מתמשכות בשרשרת האספקה מאטות את אספקת המטוסים ומעכבות גישה לציים יעילים וחסכוניים יותר בדלק. היכולת לשמור על רווחיות גבוהה למרות אתגרים מבניים מצביעה על שינוי עמוק בחוסן התפעולי של הענף — בעידן של ביקוש גובר לטיסות ומשמעת עלויות מחמירה.

ענף שמגיע לאבני דרך ברווחיות

תחזית IATA משקפת תעשייה שהתאימה מחדש את מודליה העסקיים לאחר שנים של תנודתיות. נפחי הנוסעים צפויים להישאר גבוהים, הן בתיירות פנאי והן בנסיעות עסקיות, בעוד חברות התעופה ממשיכות ליישם אסטרטגיות ניהול הכנסות שמגנות על המרווחים. המנכ״ל ווילי וולש הדגיש כי החברות בנו “חוסן סופג-זעזועים” המאפשר להן להתמודד עם הפרעות שבעבר היו גורמות לחוסר יציבות.

הרווח הנקי החזוי — 41 מיליארד דולר — חוצה את רמות השיא שלפני המגפה, ומדגיש את המרחק שחצה הענף מאז קריסתו ההיסטורית בשנת 2020. תשואות גבוהות יותר, שיעורי תפוסה מלאים יותר וניהול קווים יעיל חיזקו את המאזנים ואת אמון המשקיעים — גם כאשר מחירי הדלק תנודתיים ועלויות העבודה עולות. הרווחיות מונעת יותר ויותר מפער מתרחב בין ביקוש לבין גידול בקיבולת, פער שמאפשר לשמור על כוח תמחור בשווקים מרכזיים.

עיכובים באספקת מטוסים מסבכים את תוכניות הצמיחה

אולם האופטימיות מוסתרת מאחורי מציאות תפעולית מורכבת. יצרניות המטוסים, איירבוס ובואינג, מתקשות לעמוד בלוחות הזמנים של אספקת מטוסים, מה שמגביל את יכולת החברות לחדש את צי המטוסים שלהן. איירבוס כבר הורידה את תחזית האספקה לשנת 2025 בעקבות בעיות איכות בלוחות מתכת במטוסי משפחת A320. בואינג ממשיכה להתמודד עם אתגרי ייצור משלה, מה שמגביר את הבלבול עבור חברות התעופה התלויות במטוסים חדשים ויעילים יותר.

לעיכובים הללו יש משמעות כבדה. ללא גישה מספקת לדגמים חדשים, חברות התעופה מתקשות לצמצם את צריכת הדלק — אחד מרכיבי העלות המרכזיים — וצעד חיוני לעמידה ביעדי קיימות לטווח ארוך. רבות מהחברות קיוו לפרוס מטוסים חסכוניים במטרה לקזז עליות בדלק ולהיענות לביקוש הגובר לטיסות. במקום זאת, ייתכן שהצי יישאר מיושן יותר לאורך זמן, מה שיוביל לאופטימיזציה מחודשת של תחזוקה ותכנון רשת.

רווחיות גבוהה מול מגבלות מבניות

הדואליות בין רווחי שיא לבין צווארי בקבוק תפעוליים מדגישה ענף שחזק פיננסית אך מוגבל מבנית. חברות התעופה מיומנות מאי פעם בהתמודדות עם הפרעות — ממחסור בחלקים ועד חוסר איזון גלובלי בכוח האדם. עם זאת, הרווחיות עדיין רגישה למשתנים מאקרו: שוקי אנרגיה, ריביות וסיכונים גיאו־פוליטיים במסלולי טיסה מרכזיים.

ובנוסף, במחסור המטוסים המתמשך, החברות עשויות להתמודד עם הכרעות קשות בנוגע להקצאת קיבולת. קווים מבוקשים במיוחד עשויים לראות שמירה על מחירים גבוהים, בעוד שווקים מתפתחים עלולים לסבול מהאטה בצמיחת הקישוריות הבינלאומית. עבור משקיעים, הדינמיקה הזו מדגישה את חשיבות ההסתכלות לא רק על מגמת ההכנסות, אלא גם על יכולת ההתאמה והאסטרטגיה הציונית של כל חברת תעופה.

השאלה המרכזית קדימה היא האם החברות יוכלו לשמר את רמות הרווחיות הגבוהות גם אם לחצי שרשרת האספקה יחריפו או אם התנאים הכלכליים הגלובליים יתמתנו. IATA משדרת ביטחון — אך השנה הקרובה תבחן האם החוסן החדש באמת יכול להניב ביצועים יציבים לאורך זמן, במיוחד ללא חידוש צי רחב היקף.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    SKN | האם פריחת השוק בווייטנאם מסמנת ש־2025 היא רק ההתחלה עבור הכלכלה החדשה הבולטת של אסיה?
    • עומר בר
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 1 min

    SKN | האם פריחת השוק בווייטנאם מסמנת ש־2025 היא רק ההתחלה עבור הכלכלה החדשה הבולטת של אסיה? SKN | האם פריחת השוק בווייטנאם מסמנת ש־2025 היא רק ההתחלה עבור הכלכלה החדשה הבולטת של אסיה?

    ווייטנאם הפכה לאחת מהסיפורים הכלכליים המרשימים ביותר של 2025, כאשר מדדי המניות וקרנות ה־ETF שלה מציגים ביצועים העולים בהרבה על

    • לפני 1 min
    • 7 דק’ קריאה

    ווייטנאם הפכה לאחת מהסיפורים הכלכליים המרשימים ביותר של 2025, כאשר מדדי המניות וקרנות ה־ETF שלה מציגים ביצועים העולים בהרבה על

    SKN | שוקי אסיה יורדים ככל שהסנטימנט האזורי מתרכך; הונג קונג מובילה בירידות בעוד יפן רושמת עלייה קלה
    • אור שושן
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 19 שעה

    SKN | שוקי אסיה יורדים ככל שהסנטימנט האזורי מתרכך; הונג קונג מובילה בירידות בעוד יפן רושמת עלייה קלה SKN | שוקי אסיה יורדים ככל שהסנטימנט האזורי מתרכך; הונג קונג מובילה בירידות בעוד יפן רושמת עלייה קלה

    שוקי המניות באסיה סגרו את יום שלישי, 9 בדצמבר, בצבע אדום ברובם, כאשר הסנטימנט האזורי נחלש ונרשמה הערכת סיכונים מחדש

    • לפני 19 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    שוקי המניות באסיה סגרו את יום שלישי, 9 בדצמבר, בצבע אדום ברובם, כאשר הסנטימנט האזורי נחלש ונרשמה הערכת סיכונים מחדש

    SKN | האם המהלך ההפוך של טראמפ לגבי שבבי Nvidia ישנה את מאזן הכוחות הגלובלי במרוץ ה-AI?
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 24 שעה

    SKN | האם המהלך ההפוך של טראמפ לגבי שבבי Nvidia ישנה את מאזן הכוחות הגלובלי במרוץ ה-AI? SKN | האם המהלך ההפוך של טראמפ לגבי שבבי Nvidia ישנה את מאזן הכוחות הגלובלי במרוץ ה-AI?

    החלטתו של נשיא ארה״ב דונלד טראמפ לאשר ייצוא של שבבי ה-H200 של Nvidia לסין מסמנת תפנית חדה במדיניות הטכנולוגית האמריקאית

    • לפני 24 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    החלטתו של נשיא ארה״ב דונלד טראמפ לאשר ייצוא של שבבי ה-H200 של Nvidia לסין מסמנת תפנית חדה במדיניות הטכנולוגית האמריקאית

    SKN | האם שותפות בין סאאב לאיירבוס עשויה לעצב מחדש את עידן העליונות האווירית הבלתי־מאוישת הבא של אירופה?
    • שגיא חבסוב
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 5 ימים

    SKN | האם שותפות בין סאאב לאיירבוס עשויה לעצב מחדש את עידן העליונות האווירית הבלתי־מאוישת הבא של אירופה? SKN | האם שותפות בין סאאב לאיירבוס עשויה לעצב מחדש את עידן העליונות האווירית הבלתי־מאוישת הבא של אירופה?

    סאאב ואיירבוס החלו לקיים שיחות חקירה בנוגע לשיתוף פעולה בתחום מטוסי קרב בלתי־מאוישים, צעד המעיד על פוטנציאל להתארגנות מחדש בנוף

    • לפני 5 ימים
    • 7 דק’ קריאה

    סאאב ואיירבוס החלו לקיים שיחות חקירה בנוגע לשיתוף פעולה בתחום מטוסי קרב בלתי־מאוישים, צעד המעיד על פוטנציאל להתארגנות מחדש בנוף