מהן אגרות חוב להמרה מותנית (COCOs) וכיצד הן פועלות?

מהן איגרות חוב להמרה מותנית (COCOs)?

איגרות חוב להמרה מותנית, הידועות גם כ-COCOs, הן סוג של מכשיר פיננסי היברידי המונפק על ידי בנקים וחברות ביטוח. איגרות חוב אלה מתוכננות לספק חיץ בזמנים של מצוקה פיננסית. הן יכולות להיות מומרות להון מניות או להימחק (להפחית בערכן) כאשר תנאים מוגדרים מראש, הידועים כטריגרים, מתקיימים.

ניתן לחשוב על COCOs כרשת ביטחון עבור בנקים. כאשר ההון של הבנק יורד מתחת לסף מסוים, איגרות חוב אלה מומרות אוטומטית להון מניות או מאבדות את ערכן. מנגנון זה עוזר לייצב את המצב הפיננסי של הבנק על ידי ספיגת הפסדים לפני שהמצב הופך חמור מספיק כדי לדרוש חילוץ.

COCOs מסוכנות יותר מאיגרות חוב רגילות בגלל תכונת ההמרה שלהן, מה שאומר שאתה עלול להישאר עם מניות במקום לקבל את כספך בחזרה. עם זאת, הן פחות מסוכנות מהון המניות של החברה כי הן מספקות רמה מסוימת של הגנה מפני הפסד מוחלט. בעיקרון, COCOs מאזנות בין הבטיחות היחסית של איגרות חוב לבין הסיכון הגבוה יותר (והתגמול הפוטנציאלי) של הון מניות.

עבור משקיעים, COCOs מציעות תשואות גבוהות יותר בהשוואה לאיגרות חוב רגילות, מה שמפצה על הסיכון הנוסף. אך חשוב להבין את התנאים הספציפיים שבהם איגרות חוב אלה מומרות או נמחקות, מכיוון שזה יכול להשפיע משמעותית על ערכן ועל ההשקעה שלך.

כיצד פועלות אג”ח CoCo?

אג”ח CoCo, או אגרות חוב להמרה מותנית, הן מכשירים פיננסיים ייחודיים שנועדו לסייע לבנקים וחברות ביטוח לנהל את ההון שלהם ביעילות רבה יותר בתקופות של מצוקה. המאפיין המרכזי של אג”ח CoCo הוא יכולתן להמיר למניות או לעבור הפחתת ערך כאשר מתקיימים תנאים מסוימים, הידועים כטריגרים. אך כיצד בדיוק פועל תהליך זה?

בבסיסן, אג”ח CoCo מונפקות כאגרות חוב, כלומר הן משלמות ריבית קבועה למשקיעים. עם זאת, בניגוד לאגרות חוב מסורתיות, אג”ח CoCo מגיעות עם מנגנון מובנה המאפשר להן להיות מומרות למניות של החברה המנפיקה או לעבור הפחתת ערך של הקרן. המרה או הפחתת ערך זו מופעלת כאשר יחס ההון של המנפיק יורד מתחת לסף מוגדר. הרעיון הוא לספק חיזוק אוטומטי להון החברה, ולסייע לה להישאר יציבה במהלך תקופות של טלטלה פיננסית.

הטריגרים יכולים להיות מכניים או לפי שיקול דעת. טריגרים מכניים הם פשוטים, מבוססים על מדדים פיננסיים כמו יחס הון עצמי רובד 1 (CET1). כאשר יחס זה יורד מתחת לרמה שנקבעה מראש, ההמרה או הפחתת הערך מתרחשת באופן אוטומטי. טריגרים לפי שיקול דעת, מאידך, מעניקים לרגולטורים או לחברה המנפיקה מרחב תמרון להחליט מתי להפעיל את ההמרה בהתבסס על תנאים כלכליים רחבים יותר.

המשקיעים באג”ח CoCo מפוצים על הסיכון הגבוה יותר בתשואות גבוהות יותר בהשוואה לאגרות חוב מסורתיות. עם זאת, זה מגיע עם אי-ודאות של אפשרות לאיבוד הקרן או ראיית אגרות החוב שלהם מומרות למניות, שעשויות להיות שוות פחות מההשקעה המקורית.

בעיקרון, אג”ח CoCo משמשות כחוצץ למוסדות פיננסיים, מספקות דרך לספוג הפסדים ולשמור על כושר פירעון מבלי להזדקק לחילוץ חיצוני. בעוד שהן מציעות פוטנציאל תשואה גבוה יותר, המורכבות והסיכון הכרוכים בהן הופכים אותן לאפשרות השקעה ייחודית, אם כי מסוכנת.

כיצד COCOs משתווים לאגרות חוב מסורתיות ומניות?

בעת שקילת אפשרויות השקעה, חשוב להבין כיצד אגרות חוב מותנות המירות (COCOs) משתוות לאגרות חוב מסורתיות ומניות. COCOs הם ייחודיים בכך שהם משלבים מאפיינים של אגרות חוב ומניות, אך הם מגיעים עם סט סיכונים ותגמולים משלהם.

ראשית, בואו נדבר על אגרות חוב מסורתיות. אלה נחשבות בדרך כלל להשקעות בטוחות יותר כי הן מציעות תשלומי ריבית קבועים והחזר הקרן בפדיון. עם זאת, התשואות על אגרות חוב מסורתיות הן בדרך כלל נמוכות יותר בגלל הסיכון הנמוך הזה. לעומת זאת, COCOs מציעים תשואות גבוהות יותר כדי לפצות על הסיכון המוגבר שלהם. הסיכון נובע מהאפשרות שאגרות חוב אלה יומרו למניות או ייכתבו מטה אם ההון של הבנק המנפיק יפול מתחת לסף מסוים.

עכשיו, בהשוואה של COCOs למניות, הסיכונים שונים. מניות מייצגות בעלות בחברה ומגיעות עם פוטנציאל לתשואות גבוהות יותר דרך דיבידנדים והתייקרות מחיר המניה. עם זאת, מחזיקי המניות הם הראשונים לספוג הפסדים, מה שהופך אותן להשקעה מסוכנת יותר. COCOs נמצאים בתווך. הם פחות מסוכנים ממניות כי הם מספקים רמה מסוימת של הגנה למשקיע, אבל הם מסוכנים יותר מאגרות חוב מסורתיות בגלל הפוטנציאל להמרה או מחיקה.

מבחינת התנהגות השוק, אגרות חוב מסורתיות הן בדרך כלל יציבות וצפויות, בעוד שמניות יכולות להיות תנודתיות מאוד. COCOs יכולים להציג מאפיינים של שניהם, תלוי במצב הפיננסי של הבנק המנפיק. האופי ההיברידי הזה יכול להפוך את ה-COCOs למושכים למשקיעים המחפשים תשואות גבוהות יותר מאגרות חוב מסורתיות אך אינם מוכנים לקחת על עצמם את מלוא הסיכון של מניות.

לסיכום, COCOs מציעים איזון ייחודי בין סיכון לתשואה, וממוקמים בין הבטיחות היחסית של אגרות חוב מסורתיות לבין הסיכון הגבוה והפוטנציאל לתגמול של מניות. הבנת ההבדלים האלה יכולה לעזור לך לקבל החלטות השקעה מושכלות יותר.

מהם הסיכונים והיתרונות של השקעה באג”ח קוקו?

השקעה באגרות חוב מותנות המירות (COCOs) כרוכה במערכת ייחודית של סיכונים ויתרונות שעליך לשקול בקפידה.

סיכונים:

אחד הסיכונים העיקריים הוא הפוטנציאל לאובדן הקרן. אם ההון של הבנק יורד מתחת לסף מסוים, ניתן להמיר את אגרות החוב קוקו למניות או לרשום אותן כהפסד. משמעות הדבר היא שאתה עלול להישאר עם מניות בבנק מתקשה או לאבד חלק מההשקעה שלך. בנוסף, הטריגרים להמרה יכולים ליצור אי-ודאות. ייתכן שלא תדע בדיוק מתי או כיצד תתבצע ההמרה, מה שהופך מכשירים אלה לפחות צפויים מאגרות חוב מסורתיות.

סיכון משמעותי נוסף הוא תפיסת השוק. הנפקת אגרות חוב קוקו עלולה לאותת על חולשה פיננסית, להשפיע על מחיר המניה של הבנק ולהגדיל את עלות ההון שלו. תפיסה זו עלולה להגביר את התנודתיות של ההשקעה שלך.

יתרונות:

למרות סיכונים אלה, אגרות חוב קוקו מציעות כמה יתרונות משמעותיים. הן בדרך כלל מספקות תשואות גבוהות יותר בהשוואה לאגרות חוב מסורתיות, מה שמפצה על הסיכון הנוסף. אם אתה מחפש איזון בין סיכון לתשואה, אגרות חוב קוקו יכולות להיות אפשרות אטרקטיבית.

יתר על כן, אגרות חוב קוקו מספקות מנגנון לספיגת הפסדים שיכול לייצב את המאזן של הבנק בעתות משבר, מה שהופך אותן לכלי חיוני לשמירה על יציבות פיננסית. תכונה זו יכולה להיות מושכת במיוחד אם אתה מחפש השקעות שתורמות ליציבות הכוללת של המערכת הפיננסית.

לסיכום, בעוד שאגרות חוב קוקו מסוכנות יותר מאגרות חוב מסורתיות, הן פחות מסוכנות ממניות ומציעות תגמולים פוטנציאליים שעשויים להצדיק את הסיכונים, בהתאם לאסטרטגיית ההשקעה וסובלנות הסיכון שלך.

סיכום

אג”ח CoCo הן מכשירים פיננסיים היברידיים שניתן להמיר למניות או למחוק במהלך מצוקה פיננסית. הן מציעות דרך ביניים בין אגרות חוב מסורתיות לבין מניות, ומספקות תשואות גבוהות יותר אך גם נושאות סיכון גבוה יותר. הבנת המנגנונים והסיכונים שלהן היא קריטית לקבלת החלטות השקעה מושכלות.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    מה היו תנועות השוק המרכזיות ב-10  באוקטובר 2024 לפי בוקר כלכלי 11.10.2024 
    • אור שושן
    • 12 דק’ קריאה
    • לפני 20 mins

    מה היו תנועות השוק המרכזיות ב-10  באוקטובר 2024 לפי בוקר כלכלי 11.10.2024  מה היו תנועות השוק המרכזיות ב-10  באוקטובר 2024 לפי בוקר כלכלי 11.10.2024 

    מה היו תנועות השוק המרכזיות ב-10  באוקטובר 2024 לפי בוקר כלכלי 11.10.2024 מבוא בנוף המשתנה תדיר של השווקים הגלובליים, חשוב

    • לפני 20 mins
    • 12 דק’ קריאה

    מה היו תנועות השוק המרכזיות ב-10  באוקטובר 2024 לפי בוקר כלכלי 11.10.2024 מבוא בנוף המשתנה תדיר של השווקים הגלובליים, חשוב

    מהם הסוגים השונים של שעבודים?
    • קובי מזרחי
    • 12 דק’ קריאה
    • לפני 15 שעה

    מהם הסוגים השונים של שעבודים? מהם הסוגים השונים של שעבודים?

    מהם הסוגים השונים של שעבודים? הבנת שעבודים ובטוחות היא קריטית לכל מי שמעורב במימון תאגידי או בהשקעה באגרות חוב. שעבוד

    • לפני 15 שעה
    • 12 דק’ קריאה

    מהם הסוגים השונים של שעבודים? הבנת שעבודים ובטוחות היא קריטית לכל מי שמעורב במימון תאגידי או בהשקעה באגרות חוב. שעבוד

    פתיחה בוול סטריט על רקע עליית מדד המחירים מעל הצפי | 10.10.24
    • דודי אוחיון
    • 3 דק’ קריאה
    • לפני 18 שעה

    פתיחה בוול סטריט על רקע עליית מדד המחירים מעל הצפי | 10.10.24 פתיחה בוול סטריט על רקע עליית מדד המחירים מעל הצפי | 10.10.24

    פתיחה בוול סטריט על רקע עליית מדד המחירים מעל הצפי | 10.10.24 חדשות: הדו"ח האחרון על מדד המחירים לצרכן (CPI)

    • לפני 18 שעה
    • 3 דק’ קריאה

    פתיחה בוול סטריט על רקע עליית מדד המחירים מעל הצפי | 10.10.24 חדשות: הדו"ח האחרון על מדד המחירים לצרכן (CPI)

    מה המצב הנוכחי של מניות חברות השייט?
    • קובי מזרחי
    • 19 דק’ קריאה
    • לפני 21 שעה

    מה המצב הנוכחי של מניות חברות השייט? מה המצב הנוכחי של מניות חברות השייט?

    למה מניות חברות השייט עלו אתמול בחדות? מה המצב הנוכחי של מניות חברות השייט? המצב הנוכחי של מניות חברות השייט

    • לפני 21 שעה
    • 19 דק’ קריאה

    למה מניות חברות השייט עלו אתמול בחדות? מה המצב הנוכחי של מניות חברות השייט? המצב הנוכחי של מניות חברות השייט