תיק השקעות מנוהל – מה זה?

תיק השקעות מנוהל הוא חשבון ניירות ערך אשר ניתן לפתוח דרך אחד מחברי הבורסה המורשים – בנקים או בתי השקעות. על פי רוב, ההשקעות העיקריות דרך חשבון ייעודי זה הם בנכסים סחירים כגון מניות, אג”ח (איגרות חוב), קרנות סל, קרנות נאמנות, חוזים, אופציות, מט”ח (מטבעות חוץ) ועוד. לצד זה, ניתן לגוון את פיזור ההון דרך השקעות אלטרנטיביות בנכסים שאינם סחירים כמו תשתיות, נדל”ן (בארץ ובחו”ל), קרנות גידור, פודטק (טכנולוגיות מזון), הלוואות חברתיות (P2P), מוצרים מובנים, אנרגיה מתחדשת (לרבות אנרגיה סולארית), הייטק, ביוטכנולוגיה (פיתוח מכשור רפואי ותרופות) ונוספים. יתרונם העיקרי של אפיקים מסוג זה הוא שאין להם קורלציה אל שוק ההון התנודתי או שהקורלציה הזו היא ברמה נמוכה מאוד. ובעברית פשוטה – השקעות אלטרנטיביות, במקרים מסוימים, נחשבות לסולידיות יותר ועשויות, פוטנציאלית, להניב תשואות גבוהות.

עשרות אלפי ישראלים רואים בתיק השקעות הזדמנות לשלוח את הכסף “לעבוד” בשבילם – במקום לתת לו לשכב בעו”ש וכמעט ולא לראות עליו תשואה בשל שיעור הריבית הכמעט אפסית שיש היום במשק.

מה חובה לוודא לפני שפותחים תיק השקעות מנוהל?

לפני שרצים לחתום על חוזה בבנק או בבית השקעות או פותחים תיק השקעות מנוהל באינטרנט (כן, גם שם אפשר), חשוב להתייחס ולתת את הדעת על מספר פרמטרים מרכזיים:

  • מטרת ההשקעה: מדוע אתם רוצים להשקיע? אילו מטרות ויעדים כלכליים זה יכול לשרת? האם אתם זוג צעיר שרק התחתן ורואים בתיק השקעות כאמצעי להגשים את “חלום הדירה”? ואולי אתם זוג עם 2 ילדים, כלב, חתול (ואפילו אוגר) שרוצה לפתוח תיק השקעות כדרך לייצר הכנסה נוספת ולהבטיח ודאות כלכלית לכם ולמשפחה? או שאולי אתם יוצאים לפנסיה עוד כמה שנים ואתם מחפשים איך לגרום לכסף לעבוד בשבילכם כדי שתוכלו ליהנות משקט כלכלי החל מהיום בו “תיתלו את הנעליים” ותפסיקו לעבוד? מטרת (או מטרות) ההשקעה זה התשתית שלכם; ודאו כי אתם יודעים במדויק בשביל מה אתם נכנסים לזה.
  • היקף וטווח ההשקעה: כמה הון פנוי עומד לרשותכם: 10,000 ₪? 50,000 ₪? 100,000 ₪? סכום אחר? מאוד חשוב שתבינו כמה כסף אתם יכולים להקצות להשקעות בנכסים סחירים ו/או אלטרנטיביים (בלי להיכנס ל”הרפתקאות פיננסיות” מסוכנות) ולאיזה פרק זמן. בסופו של יום, הכול מתנקז אל שתי שאלות מהותיות:
  • עד כמה שאפתניים היעדים/המטרות הכלכליים שאתם רוצים להגשים?
  • לכמה כסף נזיל אתם זקוקים בחשבון? (לידע כללי – תיק השקעות מנוהל מתחיל מסף מינימאלי אשר נע בין 100,000-300,000 ₪!)
  • אופי ההשקעה: האם בכוונתם לנהל את תיק ההשקעות באופן עצמאי או להסתייע ביועץ השקעות בבנק או במנהל השקעות בבית השקעות? לכל אחת מן האופציות הללו יש חוזקות/חולשות משלה: ניהול עצמי יחייב בהשקעת זמן ניכר על מנת ללמוד ולהכיר מוצרי השקעה, את מאפייניהם, את השווקים והכלים בהם הם נסחרים, כיצד לבחור בנכס מסוים (ומדוע לא לבחור בנכס אחר) ועוד. מנגד, לא תצטרכו לשלם עמלת דמי ניהול עבור ניהול התיק.

יועץ השקעות בבנק זו אופציה נוחה על הנייר, אך יועצי ההשקעות הם בעיקר צינור מידע אשר “מתווך” רשימת אפיקים שהצליחו להשיג תשואות טובות לאחרונה (ולאו דווקא להמליץ להשקיע בנכסים העונים על צורכיכם הפיננסיים). כמו כן, דמי הניהול בבנק הם גבוהים מאוד.

האופציה השלישית, של מנהל השקעות בבית השקעות היא הטובה ביותר ברמה המקצועית כיוון שמנהל השקעות “נושם” את השווקים 24/7 והוא גם יודע לגבש עבורכם תמהיל השקעות אישי העונה במדויק על צורכיכם הפיננסיים ודואג לנהל עבורכם את תיק ההשקעות – מבלי שתצטרכו איזשהו רקע או ניסיון קודמים בתחום. המינוס, הוא שישנם דמי ניהול הנעים בין עשיריות לאחוזים בודדים שעלולים “לתת ביס” בהיקף התשואות הפוטנציאלי.

  • ניהול סיכונים: איך הייתם מגדירים את עצמכם; כ- Risk Lovers (“חובבי סיכונים”) המוכנים להשקיע באפיקים תנודתיים מתוך הבנה כי הפוטנציאל לרווח נמצא דווקא בהם? או אולי ללכת על אפיקים הנחשבים סולידיים יותר כמו השקעה במוצרים מחקי מדד ו/או באג”ח ממשלתי? ובכלל – כמה כסף אתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד? מהו “הקו התחתון” שלכם?

תיק השקעות מנוהל – יתרונות וחסרונות

אז מהם היתרונות והחסרונות של תיק השקעות מנוהל? הנה:

יתרונות:

  • רמת מקצועיות: תיקי מנוהלים נמצאים באחריותם של מנהלי השקעות מנוסים (בבתי השקעות) הנעזרים בחטיבות מחקר כלכליות כדי להתאים לכם תמהיל השקעות חכם אשר מחד יכול להגן עליכם ומאידך להשיג תשואות יפות על הכסף שלכם.
  • שקיפות ללא פשרות: על פי רוב, התיקים מנוהלים דרך החשבון הפרטי, מה שמאפשר לכם לעקוב בקלות ובמהירות אחר כל המתרחש בחשבון ההשקעות (הרכב ההשקעות, ביצועי התשואות והעמלות הנגזרות מפעילות המסחר השוטפת).
  • פוטנציאל הרווח: בהשוואה אל תוכניות החיסכון הבנקאיות אשר מתקשות למקסם רווחיות בגלל הריבית הנמוכה במשק, תיק מנוהל הוא אפיק ריאלי להשגת תשואות מרשימות.
  • שימוש טכנולוגיה מתקדמת: ברבים מתיקי ההשקעות המנוהלים נעשה שימוש נרחב באלגוריתמים (תוכנות) אשר מסוגלים לקבל החלטות אוטומטיות, ללא התערבות אנוש, מה שמוציא את “מרכיב הרגש” ממשוואת ההשקעה והופך אותה למגמתית ורציונאלית ב- 100%.
  • ביטחון: תיק השקעות מנוהל מעניק לכם שקט נפשי כי אתם יודעים שעומד מאחוריכם מנהל השקעות מנוסה (בבית השקעות) שדואג להיות שם בשבילכם ברגע האמת ושהוא עושה “ימים כלילות” כדי לשמור על האינטרס הפיננסי שלכם ברמה היום-יומית. כמו כן, תיקי ההשקעות המנוהלים נמצאים תחת עינה הפקוחה של הרשות לניירות ערך, מה שיכול להוסיף ולהגביר עוד יותר את תחושת הביטחון הפיננסית שלכם.

חסרונות:

  • מיסוי: תיק ההשקעות שלכם מורכב מניירות ערך אשר נקנים ונרכשים במטרה לייצר רווח. בכל אימת שמתבצעת עסקה שמייצרת רווחיות, אתם נדרשים לשלם על כך מס רווח הון של 25% (אבל היי, זה חלק מ”כללי המשחק” של תיקי השקעות מנוהלים).
  • דמי ניהול: דמי ניהול בתיק ההשקעות הם נקודה רגישה. מצד אחד, מדובר בעמלה שעליכם לשלם בעבור ניהול התיק. מצד שני, עמלה זו עלולה “לכרסם” בהיקף התשואות הפוטנציאלי. אז מה עושים? מנהלים משא ומתן כדי ליהנות מדמי ניהול כדאיים!
  • לא מתאים לכל אחד/ת: תיק השקעות מנוהל הוא לא “עוד מוצר” בסופר; זהו אפיק המיועד לבעלי הון מתוחכמים אשר יכולים להרשות לעצמם להקצות כסף להשקעות. וכפי שכבר ציינו קודם, כדי לפתוח תיק מנוהל, אתם צריכים שיהיה לכם הון פנוי של 100,000-300,000 ₪ במינימום.
  • יועץ השקעות (בבנק): אומנם כבר דנו בהבדל שבין יועץ השקעות בנקאי למנהל השקעות בבית השקעות – אך אנחנו רוצים להוסיף ולחדד: יועץ השקעות בבנק, שלא כמו מנהל השקעות בבית השקעות, לא תמיד מתעדכן באופן תדיר בכל מה שצריך וחשוב לדעת על עולם ההשקעות (הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית), הוא לא כותב וקורא סקירות כלכליות או יושב ומקבל החלטות בוועדות השקעה והוא לאו דווקא משתף פעולה עם חטיבות מחקר כלכליות על מנת לגבש את החלטות ההשקעה הנכונות ביותר.

מילות סיום

פתיחת תיק השקעות זו החלטה אמיצה עם השלכות רבות. זה לא מתאים לכל אחד ולא כל אחד בהכרח מוכן לעשות את זה. זה לגמרי מובן והכול בסדר. אך אם החלטתם שאתם הולכים על זה ופותחים תיק מנוהל, רצוי שתפנו אל מתכנן פיננסי מנוסה אשר יידע לנווט את דרככם בבטחה – מבלי שתעשו טעויות יקרות ומיותרות.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש, השקל מאבד מערכו והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 1 שעה

    בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש, השקל מאבד מערכו והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש, השקל מאבד מערכו והמתכות היקרות נסחרות בעליות שערים

    בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש,

    • לפני 1 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    בוקר כלכלי 26.4.24: צפי לפתיחה חיובית בוול-סטריט לאחר דוחות אלפאבת ומייקרוסופט, השווקים במזרח נסחרים במגמה חיובית, הנפט מתחזק, הקריפטו נחלש,

    בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש בוקר כלכלי 25.4.24: צפי לפתיחה שלילית בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה והשווקים במזרח נסחרים במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמו ירידות, הזהב נחלש, השקל מאבד מערכו והבורסה בת”א תיפתח ליום מסחר מקוצר לאחר עליות אמש

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית של עד 1.17%. אתמול השוק

    • לפני 1 ימים
    • 7 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה שלילית של עד 1.17%. אתמול השוק

    בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר בוקר כלכלי 24.4.24: נעילה חיובית דו-יומית באירופה ובארה”ב, השווקים באסיה נסחרים הבוקר בעליות שערים, הנפט מתחזק, בקריפטו נרשמות עליות, השקל נחלש והבורסה באחוזת בית תיפתח הבוקר את יום המסחר המקוצר

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.71%. אתמול וול-סטריט

    • לפני 2 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה חיובית של עד 0.71%. אתמול וול-סטריט

    בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות בוקר כלכלי 23.4.24: הבורסה בת”א סגורה היום, נעילה חיובית אמש בארה”ב ובאירופה, השווקים במזרח עולים בשעה זו, הנפט מתחזק, הזהב נחלש, השקל יורד ובקריפטו נרשמות כעת עליות מתונות

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת. אתמול וול-סטריט פתחה את שבוע

    • לפני 3 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת. אתמול וול-סטריט פתחה את שבוע