שוק הרכב החשמלי הסיני נמצא בתקופה סוערת של תחרות מחירים עזה, אך גם בנסיקה מרשימה. שתי שחקניות מרכזיות – Leapmotor ו-AITO – דיווחו על שיאי מסירות חדשים בחודש מאי 2025, מה שמעיד על המשך ההתרחבות המהירה של התחום בסין למרות הלחצים התחרותיים.
Leapmotor: זינוק במסירות הודות לדגמים תחרותיים
Leapmotor, יצרנית רכב חשמלי סינית הנתמכת על ידי Stellantis, מסרה במאי 45,067 כלי רכב – עלייה של 148% לעומת מאי 2024. זהו הישג יוצא דופן בשוק שבו רמות התחרות עולות מיום ליום.
הסיבה המרכזית לזינוק: השקת ה-SUV הקומפקטי B10, שקיבל יותר מ-10,000 הזמנות בתוך שעה מרגע פתיחת המערכת. יחד איתו, דגם הדגל C10 שנכנס לשוק ב-2024 עם גרסאות BEV (רכב חשמלי מלא) ו-EREV (רכב עם מאריך טווח), תופס תאוצה במהירות.
כחלק מהתחרות, Leapmotor הורידה את המחיר הבסיסי של ה-C10 בכ-4.7% לעומת הדגם הקודם, מה שהפך אותו לאטרקטיבי במיוחד. יעד המכירות השנתי של החברה ל-2025 נע בין 500,000 ל-600,000 רכבים – כמעט פי שניים מהשנה הקודמת.
AITO: שיתוף הפעולה עם Huawei מוכיח את עצמו
AITO, מותג משותף של יצרנית הרכב Seres וחברת Huawei, ממשיכה לקצור הצלחות. החברה מסרה מעל 30,000 רכבים בחודש מאי לבדו, והנתון המרשים ביותר מגיע מדגם הדגל M9 – SUV יוקרתי שגרסת 2025 שלו כבר גרפה מעל 60,000 הזמנות מראש.
ההשקה המוצלחת של דגם M8 המחודש הובילה ל-70,000 הזמנות תוך שבועיים בלבד, וחברת AITO אף התחייבה לפיצוי לקוחות במקרה של עיכוב במסירה – מהלך המעיד על ביטחון בביקושים וביכולות הייצור.
Huawei תורמת לטכנולוגיה הפנימית של הרכבים, כולל מערכת נהיגה חצי אוטונומית מתקדמת ADS 3.3 ומערכת מידע ובידור HarmonyOS 4.0. השילוב הזה מציב את רכבי AITO כאופציה מתקדמת במיוחד בשוק הצפוף.
תחרות מחירים: חיסרון ליצרנים, יתרון לצרכנים
שוק הרכב החשמלי בסין מאופיין בירידת מחירים חדה בשנה האחרונה – תוצאה ישירה של תחרות אגרסיבית בין עשרות יצרניות, כולל BYD, Nio, XPeng ועוד. המגמה הזו ממשיכה גם ב-2025, כאשר חברות מנסות למשוך לקוחות בכל דרך: הנחות, שדרוגים חינמיים, אחריות מורחבת וטכנולוגיות מתקדמות.
מבחינת הצרכן, מדובר בתקופה משתלמת לרכישת רכב חשמלי סיני חדש. אך עבור היצרניות, מדובר באתגר מורכב של שמירה על רווחיות, הגדלת נתח שוק והובלת חדשנות טכנולוגית במקביל.
הפן הפיננסי: בין השקעות אגרסיביות לשאלות של רווחיות
למרות העלייה המרשימה במסירות רכבים, גם Leapmotor וגם AITO פועלות כיום בתוך מסגרת כלכלית שמציבה סימני שאלה באשר לרווחיות בטווח הקצר. הדינמיקה העסקית שלהן נשענת על השקעות הון אינטנסיביות, הורדות מחירים תכופות, ותחרות מקומית עזה – אשר יחדיו יוצרות עומס פיננסי לא מבוטל.
Leapmotor סיימה את שנת 2023 עם הפסד נקי של מעל 4 מיליארד יואן, כאשר עיקר ההוצאה הגיעה מהרחבת קווי הייצור, פיתוח מערכות נהיגה חצי-אוטונומיות, גיוס כוח אדם טכנולוגי, והקמת מרכזי שירות והפצה. העלויות הקבועות הגבוהות ופריסת הפעילות למספר דגמים במקביל הגדילו את הלחץ על תזרים המזומנים של החברה.
כדי להתמודד עם האתגרים הללו, החברה גייסה הון חיצוני – בין השאר מהשקעתה של קבוצת Stellantis, אשר רכשה כ-20% מהון המניות של Leapmotor בכ-1.6 מיליארד דולר. המהלך כלל גם תכנון לייצור משותף באירופה – רכיב שמטרתו לא רק גיוון גיאוגרפי אלא גם ניסיון להשיג יתרון תפעולי באמצעות קירבה לשוקי יעד.
AITO, שפועלת במסגרת שותפות בין Huawei לבין Seres, מציגה מבנה פיננסי פחות שקוף. כיוון ש-Seres היא חברה פרטית, אין פרסומים מלאים של מאזנים ודוחות כספיים. עם זאת, ניתן להניח על פי קצב ההשקות וההיקף הטכנולוגי כי גם כאן מדובר בהוצאות הון משמעותיות – במיוחד לאור השילוב של מערכות נהיגה אוטונומיות (ADS), מסכי מידע חכמים, פיתוח קנייני של מערכת הפעלה (HarmonyOS 4.0) ושרשרת ייצור הנתמכת במרכיבים מתקדמים.
נכון לשנת 2025, Leapmotor אינה מחלקת דיבידנדים, וזאת עקב הפסדים מצטברים ותיעדוף השקעות חוזרות בצמיחה, תפעול ומו”פ. גם במקרה של AITO, לא קיימים מנגנוני חלוקת רווחים לציבור, שכן היא אינה חברה ציבורית.
בנוסף, יש להביא בחשבון מספר סיכונים פיננסיים:
לחץ על מרווחי הרווח עקב מדיניות תמחור אגרסיבית.
תלות במקורות חיצוניים למימון ההשקעות.
רגולציה סינית שעשויה להשתנות ולהשפיע על מודלי הפעולה.
קושי לבסס יתרון תחרותי יציב, לאור קצב השינויים בענף הרכב החשמלי.
שתי החברות נמצאות בעיצומה של תקופת צמיחה מואצת, אך במקביל מתמודדות עם מבנה הוצאות גבוה, השקעות קבועות גדולות ואי-ודאות באשר לקצב ההגעה לאיזון תפעולי.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- Articles
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 40 mins
תחרות המחירים משתלמת: Leapmotor ו-AITO רושמות שיאי מסירות במאי
שוק הרכב החשמלי הסיני נמצא בתקופה סוערת של תחרות מחירים עזה, אך גם בנסיקה מרשימה. שתי שחקניות מרכזיות – Leapmotor ו-AITO – דיווחו על שיאי
- לפני 40 mins
- •
- 8 דק’ קריאה
שוק הרכב החשמלי הסיני נמצא בתקופה סוערת של תחרות מחירים עזה, אך גם בנסיקה מרשימה. שתי שחקניות מרכזיות – Leapmotor ו-AITO – דיווחו על שיאי
- Articles
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 53 mins
אינפלציית היורו מתחת ליעד: האם הבנק המרכזי האירופי עומד לפתוח עידן חדש במדיניות המוניטרית?
נתון מפתיע מחזיר את הסבלנות והתקווה לשווקים האינפלציה בגוש היורו ירדה לראשונה זה כמעט שנתיים אל מתחת ליעד של הבנק
- לפני 53 mins
- •
- 9 דק’ קריאה
נתון מפתיע מחזיר את הסבלנות והתקווה לשווקים האינפלציה בגוש היורו ירדה לראשונה זה כמעט שנתיים אל מתחת ליעד של הבנק
- Articles
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 שעה
Applied Digital מכה גלים בוול סטריט: עסקת ענק עם CoreWeave מזניקה את המניה ב־48%
החברה האמריקאית Applied Digital מדווחת על חוזה ארוך טווח לאירוח עומסי עבודה בתחום ה־AI בהיקף של 7 מיליארד דולר, כחלק
- לפני 2 שעה
- •
- 8 דק’ קריאה
החברה האמריקאית Applied Digital מדווחת על חוזה ארוך טווח לאירוח עומסי עבודה בתחום ה־AI בהיקף של 7 מיליארד דולר, כחלק
- Articles
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 שעה
מדד מנהלי הרכש (PMI) התעשייתי בארה”ב ירד ל-48.5: החולשה בתעשייה נמשכת על רקע לחץ מחירי ובלבול מדיניות
מדד מנהלי הרכש (PMI) התעשייתי בארה"ב ירד ל-48.5: החולשה בתעשייה נמשכת על רקע לחץ מחירי ובלבול מדיניות תעשיית הייצור האמריקאית
- לפני 2 שעה
- •
- 7 דק’ קריאה
מדד מנהלי הרכש (PMI) התעשייתי בארה"ב ירד ל-48.5: החולשה בתעשייה נמשכת על רקע לחץ מחירי ובלבול מדיניות תעשיית הייצור האמריקאית