שנה מאתגרת וחוסר בהירות לגבי עתיד הרווחיות
שנת 2025 מסתמנת כתקופה קריטית עבור יצרנית הרכבים החשמליים לוסיד (Lucid Group, LCID), אשר מציגה ברבעון השני תוצאות מאכזבות הן בהכנסות והן בשורת הרווח. הדו”ח שפרסמה החברה מצביע על אי-עמידה בתחזיות, המשך הפסדים תפעוליים וצמצום יעד הייצור לשנה הקרובה. לצד הנתונים הפיננסיים, מציגה לוסיד שורת מהלכים אסטרטגיים – משיתופי פעולה עם שחקני מפתח בשוק ועד למהלכים תדמיתיים עם כוכבי קולנוע – שנועדו לבסס את מעמדה בשוק הרכבים החשמליים הצפוף, אך אינם מעלימים את סימני השאלה הגדולים סביב רווחיותה.
סקירה כמותית: החמצת תחזיות וצמצום יעד הייצור
על פי דוח הרבעון השני, הכנסות לוסיד הסתכמו ב-259.4 מיליון דולר, נמוך מתחזיות האנליסטים שעמדו על 262.4 מיליון דולר, אך גבוה משמעותית מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד, שעמדו על 200.6 מיליון דולר בלבד. למרות השיפור השנתי, מדובר בהחמצה ביחס לציפיות השוק ולצורך במגמת צמיחה עקבית. החברה רשמה הפסד מתואם של 0.24 דולר למניה – גבוה מההפסד הצפוי של 0.22 דולר למניה – והפסד EBITDA מתואם של 632.1 מיליון דולר, לעומת צפי להפסד של 603.6 מיליון דולר. המשמעות היא שהחברה שורפת מזומנים בקצב גבוה מן המתוכנן, וממשיכה להציג רמות הפסד שדורשות התייחסות רצינית מצד ההנהלה.
ברבעון השני ייצרה לוסיד 3,863 רכבים ומסרה 3,309 רכבים ללקוחות. מתחילת השנה עומד מספר הרכבים שיוצרו על 6,075, והמסירות הסתכמו ב-6,418 רכבים. הנתונים הללו משקפים קצב ייצור נמוך ביחס למתחרות, ומעידים על מגבלת קיבולת תעשייתית לצד ביקוש שממשיך להיות מתון יחסית. בהתאם לכך, צמצמה החברה את תחזית הייצור לשנת 2025 לטווח של 18,000 עד 20,000 רכבים בלבד – יעד שהיה קודם לכן 20,000 רכבים לכל הפחות. הצעד הזה מסמן גישה שמרנית יותר מצד ההנהלה וממחיש את המורכבות התפעולית והפיננסית איתה מתמודדת החברה.
ניתוח ההפסדים והמאבק על רווחיות
אחד הנתונים המדאיגים ביותר שעולים מהדו”ח הוא ההפסד התפעולי העמוק. לוסיד דיווחה כי הפסד ה-EBITDA המתואם שלה משקף הפסד של כ-161,000 דולר עבור כל רכב שיוצר ברבעון. המשמעות היא שכל רכב שיוצא מקווי הייצור יוצר הפסד כספי ניכר, תופעה שממשיכה להעיב על תחזית הרווחיות העתידית של החברה. יתרה מכך, לוסיד מסיימת את הרבעון עם נזילות כוללת של 4.86 מיליארד דולר – נתון חשוב אך כזה שעלול להישחק במהירות בהיעדר שינוי דרמטי במבנה העלויות או קפיצה בקצב המסירות.
בהשוואה למתחרות דוגמת ריביאן (Rivian), שהצליחה להציג לראשונה רווח גולמי חיובי בפעילותה, לוסיד עדיין מדשדשת מתחת לקו הרווחיות ונדרשת למצוא מנועי צמיחה ויעילות חדשים. שאלת הרווחיות עתידה להמשיך להעסיק את הנהלת החברה, כאשר אנליסטים כבר דורשים לדעת אילו צעדים מתוכננים כדי לסגור את הפער מול המתחרות ולשנות את המגמה השלילית.
תחזית ייצור ושינויים באסטרטגיית המוצר
הדו”ח מספק הצצה לעדכונים באסטרטגיית הייצור של החברה. לוסיד הודיעה כי במחצית השנייה של השנה יינתן דגש לייצור רכב השטח Gravity, כאשר קווי הייצור של דגם הסדאן Air יישארו ברמות הנוכחיות. מדובר בצעד שנועד להתאים את ההיצע לביקוש ולהעצים את הנוכחות של לוסיד בשוק רכבי הפנאי, הסגמנט הצומח ביותר בתעשיית הרכב החשמלי בארה”ב ובעולם.
למרות זאת, הקצב הנמוך של מסירות הרכבים – לצד הקיצוץ ביעד הייצור – מעלה סימני שאלה לגבי יכולתה של החברה לעמוד בתחרות ולזכות באמון השוק. ההאטה בביקוש הכללי לרכבים חשמליים בעולם, לצד קשיי אספקה ושרשראות ייצור שממשיכות להיות מאתגרות, משפיעים על יכולתה של לוסיד להתרומם ולפרוץ קדימה.
שיתופי פעולה מהותיים ואימוץ טכנולוגיות חדשות
בתוך הנסיבות המאתגרות, בולטות שתי יוזמות אסטרטגיות עיקריות. ראשית, לוסיד חתמה על הסכם עם אובר (Uber) ליצירת צי של 20,000 רכבים חשמליים עבור שירות מוניות רובוטיות, אשר יסופקו במהלך חמש השנים הקרובות. זהו צעד שיכול להבטיח זרם הכנסות משמעותי ולהעמיק את החדירה של לוסיד לערים הגדולות בארה”ב. שיתוף הפעולה עשוי להעניק לחברה יתרון בשוק התחבורה החכמה ולסייע בביסוס תדמיתה כמותג פרימיום טכנולוגי.
בנוסף, לוסיד הוסיפה אפשרות טעינה ברשת ה-Supercharger של טסלה (Tesla), מהלך שמאפשר ללקוחותיה גישה ליותר מ-23,000 מטענים מהירים ברחבי ארה”ב. זו נקודת חוזק משמעותית, מאחר שנגישות לתשתית טעינה מהווה חסם מרכזי עבור קונים פוטנציאליים של רכבים חשמליים. הצעד עשוי לחזק את הצעת הערך של לוסיד מול מתחרותיה, במיוחד נוכח השינוי המהיר בהרגלי הצריכה בתחום התחבורה האישית.
השפעת אובדן הזיכוי הפדרלי וצעדים פיננסיים
אחת הסוגיות שמעסיקות את הנהלת לוסיד והמשקיעים כאחד היא הפסקת הזיכוי הפדרלי בסך 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי, שצפויה להיכנס לתוקף ב-30 בספטמבר. לוסיד מנצלת כיום פרצת ליסינג (“זיכוי לרכב נקי מסחרי”) שמאפשרת לה להציע את ההטבה על כל דגמי הרכב, אך שינוי בחוק או החמרה רגולטורית עלולים להוביל לירידה בביקושים ולהכביד על קצב הצמיחה. ההשפעה הצפויה כבר משתקפת במגמת ההאטה במסירות הרכבים ברבעון הנוכחי.
בנוסף, לוסיד הודיעה על כוונה לבצע פיצול מניות הפוך ביחס של 10 ל-1 בהמשך השנה, מהלך שמטרתו לשמור על שער מניה גבוה ולהימנע מסכנת מחיקת מסחר מהבורסה האמריקאית. בשוק מגיבים בסקפטיות מהולה בתקווה, כשהמניה ירדה בכ-5% לאחר פרסום הדו”ח והמשיכה לרדת גם לאחר המסחר.
מהלכים תדמיתיים: שיתוף פעולה עם טימותי שאלאמה
בצל האתגרים הפיננסיים והתפעוליים, לוסיד פועלת גם בזירה התדמיתית במטרה לחזק את המותג ולמשוך לקוחות חדשים. החברה הכריזה על שיתוף פעולה עם השחקן טימותי שאלאמה להשקת רכב השטח Gravity, מהלך תקשורתי שמכוון לפלח לקוחות צעיר ועשיר שמחפש רכב יוקרתי, מתקדם וחווייתי. השימוש בדמות ציבורית מצליחה כחלק מהשקת דגם הדגל מהווה ניסיון לרענן את מיצוב החברה ולהעניק לה בולטות מחודשת בשיח הציבורי.
מגמות שוק והשוואה למתחרות
בהסתכלות רחבה, לוסיד ממשיכה להתמודד עם תנודות קשות בשוק הרכבים החשמליים. התחרות מתעצמת, והחברות הגדולות – טסלה, ריביאן ויצרניות רכב מסורתיות – ממשיכות להרחיב את ההיצע ולשפר את התמחור. האתגר המרכזי של לוסיד טמון ביכולתה לעבור מסטטוס של סטארט-אפ עם השראה ומדיה נוצצת, לחברה יצרנית ורווחית ברמה עולמית.
ברקע, מגמות מאקרו-כלכליות כמו עליית ריבית, האטה בכלכלה הגלובלית ושינויים רגולטוריים ממשיכים להשפיע על רמות הביקוש, העלויות הלוגיסטיות, והיכולת של חברות צעירות לשרוד לאורך זמן. בשוק שבו הצרכנים מחפשים רכב חשמלי יעיל, נגיש וזול – האתגר של לוסיד כפול: גם להתבלט וגם להרוויח.
סיכום: בין תקווה לחשש – הצומת של לוסיד ב-2025
הרבעון השני של לוסיד ממחיש עד כמה הנסיקה לשוק החשמלי דורשת יותר מחזון, טכנולוגיה מתקדמת ותעוזה תדמיתית. החברה מציגה שיפור מסוים בהכנסות אך מפספסת את התחזיות, סובלת מהפסדים חריפים ונאלצת לקצץ ביעדי הייצור. מהלכים אסטרטגיים כמו שיתוף פעולה עם אובר, פתיחת גישה לתשתית של טסלה ושימוש בפרזנטור חזק הם צעדים שמכוונים לשינוי התמונה, אך עד שהחברה לא תציג תכנית רווחיות ברורה, ימשיכו המשקיעים להמתין בדריכות. תוצאות הרבעון, בשילוב השינויים הצפויים בשוק וברגולציה, יכתיבו האם לוסיד תוכל להפוך משחקנית שוליים למובילת שוק – או שתאלץ להמשיך במאבק על כל לקוח ומשקיע.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- אור שושן
- •
- 10 דק’ קריאה
- •
- לפני 8 mins
שופיפיי מנפצת את תחזיות האנליסטים עם זינוק של 31% בהכנסות המניה ממריאה לשיא חדש
חברת המסחר האלקטרוני שופיפיי (Shopify) דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2025 והציגה תמונה של צמיחה מואצת ועוצמה פיננסית,
- לפני 8 mins
- •
- 10 דק’ קריאה
חברת המסחר האלקטרוני שופיפיי (Shopify) דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2025 והציגה תמונה של צמיחה מואצת ועוצמה פיננסית,
- אור שושן
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 21 mins
אובר מציגה רבעון חזק עם שיאים חדשים ברווחיות וצמיחה רוחבית
חברת Uber Technologies, Inc. (NYSE: UBER) פרסמה את תוצאותיה הכספיות והתפעוליות לרבעון השני של 2025, המצביעות על ביצועים חזקים ומתמשכים
- לפני 21 mins
- •
- 9 דק’ קריאה
חברת Uber Technologies, Inc. (NYSE: UBER) פרסמה את תוצאותיה הכספיות והתפעוליות לרבעון השני של 2025, המצביעות על ביצועים חזקים ומתמשכים
- אור שושן
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 שעה
האם הבינה המלאכותית מחסלת את הזדמנויות התעסוקה של הדור הצעיר בהייטק?
הופעתה של הבינה המלאכותית (AI) מסמנת נקודת מפנה טכנולוגית, המבטיחה לחולל מהפכה בתעשיות שלמות ולהזניק את הפריון העולמי. אולם, לצד
- לפני 2 שעה
- •
- 8 דק’ קריאה
הופעתה של הבינה המלאכותית (AI) מסמנת נקודת מפנה טכנולוגית, המבטיחה לחולל מהפכה בתעשיות שלמות ולהזניק את הפריון העולמי. אולם, לצד
- אור שושן
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 3 שעה
נקודת מבט על שוק אמריקה: סיפורם של שני טרנדים
שוק המניות של אמריקה הוא מארג דינמי של מדדים לאומיים ואזוריים, שכל אחד מהם מספר סיפור משלו. כשהשוק נשאר פתוח,
- לפני 3 שעה
- •
- 7 דק’ קריאה
שוק המניות של אמריקה הוא מארג דינמי של מדדים לאומיים ואזוריים, שכל אחד מהם מספר סיפור משלו. כשהשוק נשאר פתוח,