השקעות אלטרנטיביות כחלק מתיק השקעות כולל

כתב: עידן כץ מנכ”ל נטו משקיעים פיננסים

עולם ההשקעות האלטרנטיביות מודל 2020

“המופע הגדול בתבל כבר כאן, חברות תרופות נמצאות במרדף סביב השעון אחר החיסון או התרופה שתסיים את סיוט הקורונה, חברות טכנולוגיה מחפשות את הבידול, את המוצר שיכתוב מחר חדש. ואנחנו בני האדם רק מחפשים לצעוד חזרה על שבילי השפיות הבלתי מוגבלים בעולם הקטן שלנו”

עולם ההשקעות לומד למצוא איזונים לאורך הזמן דרך מוצרים שונים, לאחרונה עולם ההשקעות האלטרנטיביות הפך להיות החלק המאזן בתיק ההשקעות. בעבר משקיעים היו יכולים להשקיע בשוק ההון בשלושה תחומים מרכזיים: מניות, אגרות חוב ומט”ח. תחום נוסף ומוכר למשקיע הישראלי היה השקעה בנכס פיזי כמו למשל דירה, משרד או חנות. בכל מספר שנים חיפשו המשקיעים את טבעת הנדל”ן הבאה שתעשה את העלייה המשמעותית ותייצר ערך רב להשקעה. היום, המשקיעים מחפשים את החברות והמיזמים בעלי פוטנציאל להפוך לדבר הגדול הבא.

עולם ההשקעות האלטרנטיביות כיום יודע להציע למשקיעים מגוון נרחב של אפיקי השקעה, כמו למשל השקעות בתחום האנרגיה הירוקה מתוך רצון מוסרי להפוך את סביבת המחייה שלנו לטובה יותר ומתוך רצון עסקי. מדינות רוצות לייצר חשמל בדרך אחרת ונקייה מתוך מודעות סביבתית שהולכת וגדלה עם השנים. ענף אלטרנטיבי אחר מציע למשקיעים להשקיע בדיור מוגן במדינות מערביות בחוזים ארוכי טווח כתחליף למחירי דירות שעלו בשנים האחרונות ואיתם ירדה התשואה בקורלציה הפוכה. המשקיעים, מחפשים הזדמנויות בתחום הטכנולוגיה בחברות שנמצאות רגע לפני הפריצה הגדולה, אם המשקיע הפרטי ייבחר ללכת לבדו המשימה תהיה קשה עד בלתי אפשרית, ללמוד את התחום ולאתר הזדמנויות. לכן, משקיעים מבצעים את ההשקעות האלטרנטיביות דרך חברות וגופים מקצועיים. הגלובליזציה משנה את הרגלי ההשקעה של כולם, משקיעים מוסדיים ומשקיעים פרטיים כאחד. כיום, גופים מוסדיים משקיעים בין 20-40% מהתיק בהשקעות אלטרנטיביות כמו למשל אנרגיה ירוקה, נדל”ן, חברות קאנביס וחברות טכנולוגיה. החלק היחסי של השקעות אלטרנטיביות הולך וגדל בתיקי השקעות בהתמדה.

העולם יראה אחרת ביום שאחרי הקורונה, הרגלי הצריכה שלנו כבר עכשיו עוברים שינוי משמעותי. אפשר לומר שהמציאות הצליחה לתפוס אותנו לא מוכנים, או שזה דמיון חד פעמי שתקף במהירות בזק ובאותה הדרך הוא יעלם מאיתנו. האנושות מתחילה לעשות הערכות מחדש, אוניברסיטאות, בתי ספר, מוסדות תרבות ספורט ופנאי לומדים לעבוד מרחוק. עסקים רבים מבינים את ערכה הגדול של הטכנולוגיה בשעת משבר. המופע הגדול בתבל כבר כאן, חברות תרופות נמצאות במרדף סביב השעון אחר החיסון או התרופה שתסיים את סיוט הקורונה, חברות טכנולוגיה מחפשות את הבידול, חבורת טכנולוגיה מחפשות את המוצר שיכתוב מחר חדש, ואנחנו בני האדם רק מחפשים לצעוד חזרה על שבילי השפיות הבלתי מוגבלים בעולם הקטן שלנו. לאחר המשבר של 2008 משקיעים פרטיים רבים הבינו שפיזור השקעות חשוב יותר מאי פעם. כספים רבים הושקעו בהשקעות אלטרנטיביות שלא היו מושפעות מהתנודתיות של הבורסה, עם השנים ההשקעות גדלו ויחד איתם מגוון המיזמים לאור ביקושים גדולים. המשקיעים כיום מחפשים לגוון את תיק ההשקעות שלהם ובונים תיק השקעות חוץ בורסאי. ניתן לעשות זאת באמצעות קרנות השקעות אלטרנטיביות, קרנות גידור, קרנות אקוויטי, קרן חוב ( בעיקר הלוואות לנדל”ן ) והשקעה בנדל”ן באופן פרטי. גורם נוסף אשר גורם למשקיעים לחפש השקעות אלטרנטיביות חדשות הוא סביבת הריבית הנמוכה במשק במשך תקופה ארוכה, בישראל ובמדינות רבות בעולם. עולם ההשקעות האלטרנטיביות מציע מגוון רחב של השקעות במדינות מסביב לעולם ובענפי השקעה שונים, משקיעים פרטיים לא מגיעים מתחום זה ולכן הם חייבים לווי צמוד של איש מקצוע או גוף מקצועי שיכול להתמודד עם רגולציה, מקצועיות, ניהול שוטף ובחירה נכונה של הזדמנויות עסקיות, כל אדם שמנהל כספים שזאת אחריות רבה.

אנרגיה ירוקה – משקיעים במחר טוב יותר דרך השקעות אלטרנטיביות

“אנרגיה ירוקה היא אחת ההשקעות הצומחות בעולם ובמיוחד בישראל, פוטנציאל האנרגיה הירוקה הוא עצום, כיום כ-97% מהאנרגיה בישראל מיוצרת על ידי חומרים מזהמים ואנחנו לפני המהפכה הירוקה הגדולה, מספר הפרויקטים בישראל צומח בהתמדה”

בשנים האחרונות המודעות למשבר האקלים ונושא ההתחממות הגלובלית הולכת וגדלה, העולם מבין שאי אפשר להמשיך באותה דרך. מדינות, משקיעים ויזמים מחפשים דרכים לעשות עולם טוב יותר לנו ולדורות הבאים. בשנים האחרונות עולה הדרישה לייצור אנרגיה שאינה מזהמת את הסביבה. כיום, במדינת ישראל כ-97% מהאנרגיה מיוצרת בעזרת דלק, פחם, נפט וגז טבעי. חומרים אלה גורמים לזיהום ולפליטת פחמן דו-חמצני אשר גורם לנזק סביבתי גדול. כתוצאה מכך אנרגיה ירוקה היא אחת ההשקעות הצומחות בעולם ובמיוחד בישראל פוטנציאל האנרגיה הירוקה הוא עצום, כיום כ-97% מהאנרגיה בישראל מיוצרת על יד חומרים מזהמים ואנחנו לפני המהפכה הירוקה הגדולה. במדינת ישראל מספר הפרויקטים קטן אך הוא צומח בהתמדה בזכות מודעות סביבתית ודרך השקעות אלטרנטיביות שמאפשרות למשקיעים הפרטים להשקיע יחד עם הגופים המוסדיים הגדולים בסכום קטן יותר. למשקיע הפרטי אין אפשרות בסכום קטן להקים פרויקט גדול ולהשקיע לבדו. ולכן, דרך השקעות אלטרנטיביות באנרגיה ירוקה יכול משקיע קטן להיות שותף בקרן שמוכרת חשמל ואנרגיה למדינת ישראל בחוזה ארוך טווח. בשנים האחרונות מדינת ישראל החלה לנקוט צעדים אקטיביים בחקיקה ורגולציה כדי לעודד שימוש באנרגיה ירוקה ולכן הצפי הוא שתחום האנרגיה המתחדשת יצמח בשנים הקרובות באופן משמעותי. לאחרונה נושא איכות הסביבה חזר לכותרות בעקבות משבר הקורונה וחיזק את הצורך לעבור מאנרגיה מזהמת לאנרגיה ירוקה. היום אנחנו מבינים שהנזקים שאנחנו עושים לטבע חוזרים אלינו בצורת אסונות. בנוסף לכך, משבר הקורונה הוכיח כמו משברים אחרים שקדמו לו, פיזור השקעות בכל זמן הוא יתרון משמעותי למשקיע. השקעות אלטרנטיביות הן תוספת השקעה מתוחכמת ופיזור למשקיעים הפרטיים אשר יכולים להשקיע בסכום מינימום ששווה ערך להשקעה בתיק השקעות קטן.
העולם עובר לאנרגיה ירוקה

משבר האנרגיה העולמי 1973

” הלקוחים שהופקו מצד המדינות המערביות. מדינות אירופה יצאו בחיפוש מקורות אנרגיה דומים בים הצפוני וארצות הברית הפיקה את הלקח המשמעותי ביותר שלא להעניק לאף מדינה בעולם את האפשרות להשבית את המשק האמריקאי בשנית”.

בשנת 1973 פרץ משבר האנרגיה העולמי שמטרתו העיקרית הייתה לגרום למדינות הצרכניות הגדולות של נפט בעולם להסיר תמיכה בישראל על פי הדרישה של מדינות ערב. מדינות כמו בריטניה וצרפת קיבלו אספקת נפט סדירה, מדינות כמו גרמניה, יפן ואיטליה סבלו מקיצוץ משמעותי ולמדינה כמו ארצות הברית לא סופק נפט בכלל כדי לפגוע בכלכלה האמריקאית. הלקחים שהופקו מצד המדינות המערביות, מדינות אירופה יצאו בחיפוש מקורות אנרגיה דומים בים הצפוני וארצות הברית הפיקה את הלקח המשמעותי ביותר שלא להעניק לאף מדינה בעולם את האפשרות להשבית את המשק האמריקאי בשנית. מרגע זה עבדו מדענים, חוקרים ואנשי אקדמיה על ניהול משק האנרגיה האמריקאי באמצאות מקורות אנרגיה חדשים ובלתי תלויים. ככל שעבר הזמן יזמים, אנשי עסקים וגופים פיננסים חיפשו והשקיעו בהשקעות אלטרנטיביות בתחום האנרגיה הירוקה.
בהמשך המאמר ניתן לראות בגרפים את הצמיחה המשמעותית של ענף האנרגיה המתחדשת לאורך מספר עשורים.
חלוקת משאבי אנרגיה 1970

משבר הקורונה ותפיסת עולם חדשה 2020

בני האדם תמיד חיפשו דרך להמציא את המחר, מאז מלחמת הזרמים הגדולה, המחלוקת בין ניקולה טסלה לתומאס אדיסון, מחלוקת האם החשמל יהיה זרם ישר DC או בזרם חילופין AC מחלוקת ששינתה את העולם מקצה לקצה. מאז האנושות ממשיכה לנוע ואורח החיים שלנו דורש בכל יום, יותר ויותר מקורות אנרגיה זמינים, כולנו תלויים באופן כזה או אחר באספקת חשמל לקרר את הבית או את המשרד, לעבוד עם מחשב, לצפות בטלוויזיה ועוד. חמישה עשורים ממשבר האנרגיה הגדול והעולם נראה אחרת, מודעות סביבתית גדולה יותר, השקעות אלטרנטיביות גדולות בתחום האנרגיה הירוקה ובתחום האנרגיה המתחדשת. היום מדינות רבות מייצרות אנרגיה במספרים שהולכים וגדלים, מדינות רבות מעדיפות להיות בלתי תלויות במדינות אחרות, מדינות רבות מעדיפות לייצר אנרגיה ירוקה ואנרגיה מתחדשת כחלק משנוי תפיסה סביבתי וכחלק מהמלחמה המתמשכת בהתחממות הגלובלית. אם בשנות ה-70 כ-77.11% מהאנרגיה יוצרה מחומרי דלק ופחם, כיום רק 60.83% מהאנרגיה מיוצרת מחומרי דלק ופחם.

חלוקת משאבי אנרגיה

משבר הקורנה הציג לעולם את התמונה האמיתית והקשה , משבר בריאותי שגורר את העולם למשבר כלכלי שעוד לא יודעים את ממדיו האמיתיים. כל זה היה הקדימון למשבר אקלים קשה ואסונות טבע גדולים בעתיד וזה רק עניין של זמן אם לא נתעורר בהקדם. בתקופה האחרונה כספים רבים מופנים לתחום השקעות אלטרנטיביות בתחום האנרגיה הירוקה ובתחום האנרגיה המתחדשת. אחת השיטות הידועות להפקת אנרגיה חלופית מבוססת על לוחות סולאריים ובמדינות שטופות שמש כמו ישראל הפוטנציאל עצום.

יתרונות בהשקעות אלטרנטיביות בתחום האנרגיה הירוקה והאנרגיה המתחדשת

1- השקעות אלטרנטיביות מבוצעות מחוץ לבורסה ולא סובלות מתנודתיות והחלטות של משקיעים אחרים בעת נפילות בשווקי המניות.
2 – השקעות אלטרנטיביות מאפשרות פיזור השקעות וסיכונים לתחומים נוספים ובלתי תלויים בשוק ההון כמו למשל אנרגיה ירוקה, תחום שצומח בעוצמה בשנים האחרונות.
3 – השקעות אלטרנטיביות מאפשרות כחלק מניהול הנכסים למשקיע הפרטי להשקיע באופן יחסי ועל פי מידותיו עם הגופים המוסדיים הגדולים וכך להנות מהמקצועיות והידע הרב שיש להם בתחום, בדרך כלל ניתן להשקיע במיזמים מסוג זה בין 300 אלף ₪ ל-400 אלף ₪ השקעה מינימלית.

חסרונות בהשקעות אלטרנטיביות

1- השקעות אלטרנטיביות בדרך כלל  מבוצעות לטווח של בין שנתיים לארבע שנים ויש אף יותר, הכסף לא נזיל עבור המשקיע בטווח הקצר, למרות שרבים יודעים, השקעות מבצעים לטווח ארוך אך עבור ציבור משקיעים אשר צריך את ההשקעה בטווח הקצר אין טעם להיכנס למסע.

2- השקעה אלטרנטיבית מותאמת ללקוחות בעלי הון ואמצעים וסף הכניסה גבוה יותר מכניסה לשוק ההון. ללקוחות שיכולים לפזר את ההשקעה שלהם בין מספר השקעות כמו למשל תיק השקעות, נדלן והשקעות אלטרנטיביות. בקרנות השקעה אלטרנטיביות סף ההשקעה נע באזור ה-300 אלף ₪

השקעות אלטרנטיביות בנדל”ן – ממגורים בארץ הקודש ועד בתי אבות באנגליה

 

” להשקעות אלטרנטיביות הייתה חשיבות מאז ומתמיד, בשנים האחרונות תחום זה צומח בגלל הסביבה העסקית”

בעשור האחרון ישראלים רבים ראו בנדל”ן למגורים אלטרנטיבת השקעה סולידית ובטוחה. ערך הנכס עלה שנה אחר שנה בהתמדה. לעליה היו סיבות רבות כמו למשל: שוק ההון והמשבר בשנת 2008 שגרם למשקיעים רבים לחפש אלטרנטיבות השקעה אחרות, סביבת ריבית נמוכה לאורך שנים רבות וביקוש קשיח לדירות בארץ. כיום בישראל עדיין קיים מחסור של 200 אלף דירות בכל בשנה אך ניתן לומר שתנאי השוק למשקיע הפרטי השתנו מאד וייצרו לאחרונה מספר חסרונות משמעותיים:

  • ערך הדירות עלה בצורה חדה בשנים האחרונות ועושה רושם שגלי העליות הגדולים מאחורינו.
  • תשואת שכירות ממוצעת לדירה בארץ ירדה ל-3% ברוטו לפני עלות תיווך, תיקונים וזמן ניהול של בעל הנכס.
  • אמנם מס הרכישה ירד מ-8% ל-5% אך בראייה עסקית מדובר בהפסד של סכום כסף גדול או הפסד תשואה של שנתיים וחצי בממוצע למשקיע.
  • חוסר פיזור, כאשר משקיע פרטי רוכש דירה אחת היא הופכת להיות כל ההשקעה שלו, כאשר הדירה ללא שוכר ההכנסה יורדת ואיתה גם התשואה.

להשקעות אלטרנטיביות הייתה חשיבות מאז ומתמיד, בשנים האחרונות תחום זה צומח בגלל הסביבה העסקית, ריביות נמוכות מאפשרות להשקיע סכום קטן יותר או סכום שווה ערך לתיק מנוהל ולקבל פיזור גדול יותר באופן משמעותי, ללא תנודתיות וללא כל השפעה ממשקיעים אחרים. תחום ההשקעות האלטרנטיביות מושך משקיעים בעלי הכנסה עודפת אשר מעוניינים לפזר את ההשקעה שלהם ולבנות תיק חוץ בורסאי, אנשים שקיבלו ירושות גדולות ומחפשים אנשי מקצוע וחברות השקעות שמשלבות עבורם תיק השקעות מנוהל והשקעות אלטרנטיביות, וכמובן משקיעים שמחפשים להשקיע בתחום מסוים, במקום מסוים וצריכים את הגוף המקצועי שינהל עבורם את הכספים ואת ההשקעה.

השקעות אלטרנטיביות בנדלן

“כמו בכל השקעה גם בהשקעות אלטרנטיביות הלקוח והמשקיע תמיד באים לפני היזם או מנהל ההשקעות”

אחד היתרונות הגדולים בהשקעות אלטרנטיביות בתחום הנדל”ן היא האפשרות להשקיע במיזמים ופרויקטים גדולים. תחום הדיור המוגן למשל באנגליה אשר מושך משקיעים רבים. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באנגליה בעוד שלושה עשורים 25% מאוכלוסיית המדינה תהיה שייכת לגיל השלישי ואף יותר.  כ-15 מיליון בני אדם לערך צריכים מענה של דיור מוגן. תוחלת החיים ממשיכה לגדול במדינות המערב אי לכך הביקוש למיטות בבתי אבות עשוי לגדול באופן משמעותי בשנים הקרובות ואף להכפיל את עצמו ולכן אפשר לראות השקעות אלטרנטיביות רבות בתחום זה. כבר היום אפשר לראות גופים פיננסים גדולים שמנהלים כ-40% ואוניברסיטאות גדולות בעולם שמנהלות כ-70% מתיק ההשקעות שלהם בהשקעות אלטרנטיביות. החשיבות של השקעות אלטרנטיביות הייתה מאז ומתמיד, בשנים האחרונות היקף ההשקעות גדל בגלל סביבת ריביות נמוכה באג”ח, בגלל תנודתיות רבה בבורסות העולם ובגלל מגוון פרויקטים ומיזמים שמגוונים את תיק ההשקעות ומפחיתים את הסיכון. עולם ההשקעות האלטרנטיביות הוא בלתי מוגבל והוא מאפשר למשקיעים לבחור במדויק את ההשקעה שלהם. אני שומע לאחרונה את השאלה האם להשקיע במניות נדל”ן, האם להשקיע בנדל”ן באופן ישיר או האם להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות שמתמחות בנדל”ן? חשוב לי לומר שאף אחד מההשקעות לא צריכה לבוא על חשבון אחרת. לכל משקיע יש את החישובים והטעמים שלו ביחס להשקעה. המשקיע חייב להבין את ההבדלים, ההשקעה במניות נדל”ן בבורסה יכולה לסבול מתנודתיות, בעת משבר משקיעים יכולים לזרוק סחורה ולהוריד את ערך הנכס באופן משמעותי. ניתן היה לראות בשיא משבר הקורונה את הבהלה עם ענקיות הנדל”ן בבורסה המקומית. ולכן, זה שיקול שצריך לקחת בחשבון כל משקיע, לגבי השקעה בנדל”ן באופן ישיר, ההשקעה היום דורשת סכום גדול  והתשואה הממוצעת ברוטו עומדת על  כ-3% וזאת לפני עלויות תיווך, לפני תיקונים ומיסים. בקרנות האלטרנטיביות אין למשקיע הפרטי התעסקות יום יומית, מחיר הכניסה נמוך יותר, והמשקיע מרוויח את הידע והניסיון של אנשי מקצוע ומומחים בתחום.

לסיכום תחום הנדל”ן בארץ ניתן לראות כי הנדלן המסחרי הגיע לשלב של הצפה מסוימת עקב ריבוי בנייה והשקעות בכל חלקי הארץ. כרגע, במצב הנוכחי חברות גדולות מאפשרות לעובדים לעבוד מהבית דבר שמוריד את ביקושים לשטחי מסחר ומשרדים בטווח הקצר והבינוני. ההיצע גדל בכל יום על הביקוש באופן ניכר. בנוגע לנדל”ן למגורים בארץ מדובר  בסיפור אחר לגמרי, כל שנה בארץ בונים אך יש מחסור של 200 אלף דירות, פחות קרקעות, אחוז המתגרשים גדל, עלייה לארץ וריבוי טבעי ישמרו על קשיחות במחירי הנדל”ן למגורים בטווח הבינוני ארוך. השקעות אלטרנטיביות בארץ נמצאות בתחום התחדשות עירונית ( פינוי בינוי ) או בנייה על קרקע נקייה. הבטוחות למשקיעים הם הדירות ורווחי היזם באותם פרויקטים שממומנים על ידי השקעות אלטרנטיביות. הלקוח והמשקיע תמיד באים לפני היזם. הכסף נמצא בשותפויות מוגבלות ואחד הבנקים הגדולים מפקח על הפרויקט, כמו בנק הפועלים שיכול ללוות פרויקט ובית ההשקעות IBI כנאמן. התהליך דומה להליך בנייה של דירה חדשה, הבנק מעביר כספים רק עבור התקדמות בנייה, בדרך כלל בקרנות השקעה אלטרנטיביות בנדל”ן היזם משקיע במספר פרויקטים במקביל וקיים פיזור השקעה גדול.

השקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות בעולם טכנולוגי

” תחום הטכנולוגיה זכה לכבוד הראוי לו והפך לאחד התחומים המדוברים בשוק ההון ובעולם העסקים, אפשר לומר בצורה פשוטה, המהפכה הטכנולוגית הושלמה”

כאשר אינפורמציה רצה ממקום למקום במהירות האור כל העולם בכף ידך, המשקיעים יכולים לבחור מגוון רחב של תחומי השקעה דרך השקעות אלטרנטיביות, תחום הטכנולוגיה ימשיך להנות מרוח גבית חזקה ממלחמת הסחר והקדמה שאנחנו כל כך רוצים. לאחרונה, תחום הטכנולוגיה זכה לכבוד הראוי לו והפך לאחד התחומים המדוברים בשוק ההון ובעולם העסקים. אפשר לומר בצורה פשוטה, המהפכה הטכנולוגית הושלמה. לטכנולוגיה יש ערך מוסף אדיר בגלובליזציה וזה לא ישתנה בטווח הנראה לעין. חברות ומיזמים טכנולוגים ימשיכו לגייס כספים דרך משקיעים ודרך השקעות אלטרנטיביות ובעזרת הפיתוחים שלהם העולם והקדמה ימשיכו לנוע. במשבר הקורונה נוכחנו לדעת כמה שאנחנו תלויים בטכנולוגיה, ביצענו קניות דרך האינטרנט, הילדים שלנו למדו דרך הזום ואנחנו עברנו לעבוד מהבית. סקטור הטכנולוגיה מביא עמו חברות פורצות דרך בתחום הסייבר, הרכב, הבריאות והמזון. האם פעם חשבתם איך זה להשקיע בחברות הגדולות רגע לפני שהם הופכות להיות חברות ציבוריות ופורצות דרך? השקעות אלטרנטיביות !
ההשקעות בתחום הטכנולוגיה יכולות להוליד עושר ואושר אך מנגד ההשקעות מסוג זה יכולות לגרום אכזבה גדולה. חשוב לדעת שזאת השקעה בסיכון גבוה יותר, לא כל חברה או רעיון הופכים להיות הדבר הגדול הבא. ולכן חשוב להשקיע יחד עם אנשי מקצוע מומחים, כמו למשל, גופים מוסדיים או קרנות השקעות אלטרנטיביות. יש חשיבות מאד גדולה באיזה תחום טכנולוגי משקיעים, באיזה מדינה ומי קהל היעד.

מתי האנושות תפסיק לצרוך בשר?

אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים, אך כל משקיע ואדם בר דעת מבין שהמודעות לצריכת תחליפי בשר כעניין מוסרי וכעניין סביבתי הולכת ותופסת תאוצה גדולה. מגמת הצמחונות והטבעונות כיום מונה בעולם כ-800 מיליון בני אדם לערך. יש הסבורים שהמספרים גדולים הרבה יותר. חברות רבות עוסקות בפיתוח ומחקר כדי לייצר את המוצר הבא עבור אוכלוסייה גדולה שדורשת את המוצר. סכומי כסף גדולים מושקעים בתעשייה דרך קרנות השקעות אלטרנטיביות שבסופו של דבר מגדלות חברות קטנות, תומכות בהן כלכלית, משקיעות כספים במחר ובפיתוח כדי להנפיק לבורסה וכך להגדיל ערך. זה תהליך טבעי שקורא ומייצר רווח למשקיעים. מאמרים רבים מתפרסמים ומשבר הקורונה החזיר את הדיון לקדמת הבמה, כדור הארץ לא יכול בעוד מספר שנים בקצב צריכת המזון ובקצב הפגישה המתמשכת בחיי. מומחים טוענים שהנזקים לכדור הארץ יובילו אותנו למשבר סביבתי חמור יותר בעתיד. כספים רבים זורמים מצד קרנות השקעות אלטרנטיביות לתעשיית תחליפי הבשר, העולם מבין את השינוי הגדול שעומד בפתח, רועי צאן ומגדלי בקר יאבדו את זהותם, יאבדו את תרבותם ואת פרנסתם, ואיתם כל תעשיית מגדלי החיי. אך דבר זה יגרום לשינוי אקלימי, לפיחות משמעותי במחלות שונות ויש הסבורים כי חייהם של מיליוני בני אדם יחסכו כתוצאה מכך. אפשר להבין מדוע קרנות השקעות אלטרנטיביות רואות בתחום זה כאחד החשובים והמאתגרים שיש ברשימה.

השקעות אלטרנטיביות בפודטק

 

קרנות השקעות אלטרנטיביות משקיעות גם בפוד-טק, המבורגר שמיוצר מתחליף בשר – מוצר דומה אבל שונה

מלחמת הסחר ומלחמת הסייבר

סין וארה”ב ממשיכות לחפש כל דרך להוביל את העולם, הודו מציצה מדי פעם ומחכה להזדמנות שלה בסבלנות רבה. ובזמן הזה ארה”ב שנראית לפעמים מבולבלת אך בעזרת מערכת בנקאית וחברות טכנולוגיה מובילות היא ממשיכה להוביל את העולם בקצב שלה. סין ממשיכה להוביל רוחות של שינוי ממזרח ומנסה לקבוע את הקצב שלה. ככלכלה השנייה בגודלה בעולם סין יודעת ומבינה שתחום הטכנולוגיה יכול לקחת אותה צעד אחד קדימה, צעד אחד שיהפוך אותה למדינה החזקה והמשפיעה בעולם. חברות רבות נמצאות ברדאר של קרנות השקעות אלטרנטיביות כפוטנציאל להפוך לדבר הגדול הבא, הרגלי הצריכה בסין עברו שינוי מהותי מאז המהפכה ב-1949 ובמהלך תקופת הנס הכלכלי מאז 1978. הודו תנסה לנצל את החולשה האמריקאית לרגע מסוים ואת הכעס המערבי על סין בעקבות משבר הקורונה כדי לקדם את עצמה להיות אחד המדינות המשפיעות בעולם. גם הממשל ההודי מבין שהשקעות בתחום הטכנולוגיה עשויות להיות המפתח לצמיחת הכלכלה המקומית וכמו חברות וקרנות השקעות אלטרנטיביות שנמצאות שם ומחפשות בפינצטה את החברות שיהפכו לדבר הגדול הבא. השקעה מעבר לים דורשת ידע, התמחות והבנה רבה. למשקיע הפרטי לרוב אין את הכלים להתמודד עם עסקאות מורכבות ולכן הפלטפורמה של השקעות אלטרנטיבית יושבת כמו כפפה ליד. אפשר להשקיע סכומים קטנים עם הגדולים ביותר.  קיימות השקעות שהממשל המקומי הוא הלקוח או תאגידי ענק שנכנסים כשותפים עסקיים. לאחרונה, ראינו שהממשל ההודי מזרים מאות מיליארדי דולרים לתעשיית הטכנולוגיה המקומית, המלחמה הבאה היא טכנולוגית ללא ספק. לכן, אנחנו רואים סכומי עתק מושקעים בחברות סייבר, לוחמה, ריגול ועוד. קרנות השקעות אלטרנטיביות עובדות מסביב לשעון ומסביב לעולם לאתר את הדבר הגדול הבא ממזרח למערב.

 

השקעות אלטרנטיביות ומלחמת הסייבר

 

לסיכום – כל העולם כולו גשר צר מאד וצריך ללכת בזהירות רבה

השקעות אלטרנטיביות נמצאות בכל מקום, מכבישים ועד בתי דיור מוגן, מחברות מזון ועד חברות תרופות. גופים מוסדיים בדרך כלל משקיעים סכומים גדולים בפרויקטים גדולים, חברות השקעות ולאחרונה משקיעים פרטיים שמחפשים לגוון את תיק ההשקעות שלהם. כמו בכל השקעה גם השקעות אלטרנטיביות יש רמות סיכון שונות : השקעות בנדל”ן בתחום הדיור מוגן, השקעות בתחום התשתיות, באנרגיה ירוקה,  עם חוזים מול הממשלה יכולות להיחשב להשקעות בסיכון נמוך, בעוד השקעות ומיזמי נדל”ן בחו”ל או השקעות אחרות יכולות להיחשב להשקעות בטווח סיכון בנוני והשקעות בתחום הטכנולוגיה והסטארט-אפ יכולים להיחשב להשקעות ברמת סיכון גבוהה יותר. חשוב לבדוק מי הוא הגוף שמבצע את ההשקעות האלטרנטיביות, מה הניסיון שלהם, מה הרזומה של הקרנות שהוא מנהל לאורך השנים, וכמובן מה ההתמחות של אנשי המקצוע בתחום ההשקעה המדובר. השקעות אלטרנטיביות הם השקעות לטווח בנוני וארוך ואינן נזילות באופן מידי ויש משקיעים אשר רואים בכך חסרון משמעותי. לאנשים בעלי הון, משקיעים לטווח ארוך שיכולים לוותר על הנזילות לטווח קצר, השקעות אלה יכולות להיות חלק נפלא לגיוון תיק ההשקעות. חשוב לומר כי משקיעים שמחליטים להעביר כספים להשקעות אלטרנטיביות לא פוסלים או מפסיקים להשקיע בשוק ההון ובהשקעות המסורתיות כמו מניות ואיגרות חוב. ההשקעות האלטרנטיביות עוזרות לפזר את התיק בין מגוון השקעות ופרויקטים. החוק קובע מבחני איתנות פיננסית  ללקוח כשיר.

  • נכסים נזילים בסך 8 מיליון ₪
  • הכנסה אישית שנתית בסך 1.2 מיליון ₪ או הכנסה משפחתית שנתית בסך 1.8 מיליון ₪ בשנתיים האחרונות
  • נכסים נזילים בסך 5 מיליון ₪ וגם הכנסה אישית שנתית בסך 600 אלף ₪ או הכנסה משפחתית שנתית בסך 900 אלף ₪

 

קצת על הכותב: עידן כץ הוא מנכ”ל נטו תכנון פיננסי וחבר דירקטוריון, הוא בעל הסמכה בינלאומית CFP  ושל איגוד התכנון הפיננסי העולמי. בעל רישיון סוכן פנסיוני . עידן בעל ותק של למעלה משני עשורים בתחומי הביטוח והפיננסים.  הוא מתמחה בתכנון פיננסי הוליסטי לגיל השלישי והשקעות אלטרנטיביות

 

השקעות אלטרנטיביות – לאנשים שמחפשים השקעה אחרת.

 

אין לראות באמור באתר משום ייעוץ או שיווק השקעות ו/או ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק כאמור ו/או ייעוץ מס או תחליף לקבלת ייעוץ כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים הייחודיים של כל אדם.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 25.12.23: מרבית המסחר סגור לרגל חג הכריסטמס שחל היום, הבורסה בת”א תיפתח הבוקר לאחר נעילה מעורבת אמש ובקריפטו נרשמת אווירה מעורבת ורגועה
    • אור שושן
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 4 חודשים

    בוקר כלכלי 25.12.23: מרבית המסחר סגור לרגל חג הכריסטמס שחל היום, הבורסה בת”א תיפתח הבוקר לאחר נעילה מעורבת אמש ובקריפטו נרשמת אווירה מעורבת ורגועה בוקר כלכלי 25.12.23: מרבית המסחר סגור לרגל חג הכריסטמס שחל היום, הבורסה בת”א תיפתח הבוקר לאחר נעילה מעורבת אמש ובקריפטו נרשמת אווירה מעורבת ורגועה

    ארצות הברית לרגל חג הכריסטמס לא יתקיים מסחר היום בוול-סטריט. במהלך השבוע יפורסמו אינדיקטורים כלכליים שישפיעו על המגמה בשווקים כגון

    • לפני 4 חודשים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית לרגל חג הכריסטמס לא יתקיים מסחר היום בוול-סטריט. במהלך השבוע יפורסמו אינדיקטורים כלכליים שישפיעו על המגמה בשווקים כגון

    בוקר כלכלי 25.12.23: מרבית המסחר סגור לרגל חג הכריסטמס שחל היום, הבורסה בת”א תיפתח הבוקר לאחר נעילה מעורבת אמש ובקריפטו נרשמת אווירה מעורבת ורגועה
    • אור שושן
    • 11 דק’ קריאה
    • לפני 4 חודשים

    בוקר כלכלי 25.12.23: מרבית המסחר סגור לרגל חג הכריסטמס שחל היום, הבורסה בת”א תיפתח הבוקר לאחר נעילה מעורבת אמש ובקריפטו נרשמת אווירה מעורבת ורגועה – השקעה סולידית, עם ריבית הוגנת ונזילות גבוהה שחשוב שכל משקיע בישראל יכיר

    ״פרסומת״ בעולם הפכפך, שבו אפילו השקעות "בטוחות" כמו השקעה בנדל"ן עלולות להציג גם הפסדים (אנחנו בהחלט מדברים על שוק הנדל"ן

    • לפני 4 חודשים
    • 11 דק’ קריאה

    ״פרסומת״ בעולם הפכפך, שבו אפילו השקעות "בטוחות" כמו השקעה בנדל"ן עלולות להציג גם הפסדים (אנחנו בהחלט מדברים על שוק הנדל"ן

    תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים 2024
    • אור שושן
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 4 חודשים

    תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים 2024 תיק השקעות מנוהל – למה חשוב להשוות ביצועים ואיך משווים בין תיקים מנוהלים 2024

    תיק השקעות מנוהל הוא אחת הדרכים השכיחות להשקיע את ההון הפנוי ולהגדילו לאורך זמן. איכות הניהול עשויה להשפיע על הביצועים

    • לפני 4 חודשים
    • 9 דק’ קריאה

    תיק השקעות מנוהל הוא אחת הדרכים השכיחות להשקיע את ההון הפנוי ולהגדילו לאורך זמן. איכות הניהול עשויה להשפיע על הביצועים

    בוקר כלכלי 3.12.23: המדדים בארה”ב סיכמו שבוע חיובי, השווקים באירופה התחזקו בשבוע החולף, הנפט נחלש, הכסף זינק, השקל נחלש והבורסה בת”א תיפתח הבוקר לאחר שבוע שלילי ועל רקע התחדשות הלחימה
    • רוני מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 5 חודשים

    בוקר כלכלי 3.12.23: המדדים בארה”ב סיכמו שבוע חיובי, השווקים באירופה התחזקו בשבוע החולף, הנפט נחלש, הכסף זינק, השקל נחלש והבורסה בת”א תיפתח הבוקר לאחר שבוע שלילי ועל רקע התחדשות הלחימה בוקר כלכלי 3.12.23: המדדים בארה”ב סיכמו שבוע חיובי, השווקים באירופה התחזקו בשבוע החולף, הנפט נחלש, הכסף זינק, השקל נחלש והבורסה בת”א תיפתח הבוקר לאחר שבוע שלילי ועל רקע התחדשות הלחימה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב בחופשת סוף השבוע ויפתח מחר. בסיכום השבועי המדדים הציגו ביצועים חיוביים זה השבוע החמישי ברציפות: הדאו-ג'ונס

    • לפני 5 חודשים
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב בחופשת סוף השבוע ויפתח מחר. בסיכום השבועי המדדים הציגו ביצועים חיוביים זה השבוע החמישי ברציפות: הדאו-ג'ונס