כתב: דור אסף
הדרישות לשבבים מתקדמים מרקיעות שחקים, ההשקעה לייצורם ולפיתוחם עולה בהתמדה.
מגפת הקורונה יצרה הפרעות רבות בעולם ואחת מהן היא הפרעה בשרשרת ההספקה הגלובלית בשבבים מתקדמים. מדינות רבות מגיבות למחסור העולמי בשבבים בייצור מקומי, והיצרניות של השבבים מאמצות תכניות פיתוח והגדלה של מפעליהם. ב-13 בינואר יצרנית כלי הרכב היפני הונדה סגרה את המפעל שלה בסווינדון שבדרום בריטניה, ולא בגלל הקורונה אלה בגלל מחסור בשבבים.
ייצור שבבים זהו עסק מסוכן, מכיוון שההשקעה בקווי הייצור עולה מיליארדי דולרים, כך שההתפתחות הטכנולוגית המהירה שיש בימינו משפיעה בצורה ישירה על מחירי השבבים. מפעלים המייצרים שבבים מוקמים למשך שנתיים, בהשקעה של מיליארדי דולרים, בתקווה שתהליכי הייצור הנבחרים יתאימו לביקוש העתידי של השוק.
השפעת הקורונה על תעשיית השבבים
אם לפני הקורונה תעשיית השבבים העולמית הצליחה איכשהו לעמוד בזמנים ובעומס העבודה, אם התפרצות הקורונה בתחילת 2020 גרם לכאוס עולמי בתחום. בשלב הראשון ההזמנות קטנו בצורה ניקרת בגלל התחזיות לגבי התפשטות הקורונה, שתעשיית הרכב הושבה כמעט כולה והעבודה האלקטרונית הופסקה בפתאומיות.
בשלב השני נוצר מצב פתאומי של ביקוש למוצרי אלקטרוניקה כמו מחשבים ניידים, סמארטפונים, מצלמות רשת על מנת לאפשר עבודה מהבית. שמצב זה גרם לזינוק פתאומי בהזמנות לשבבים.
בשלב השלישי והאחרון שכאשר החלה ירידה בתחלואה העולמית עקב משבר הקורונה יצרניות הרכבים רצו לחזור ובגדול. אך זה היה מאוחר מידי מכיוון שתעשיית השבבים לא חיכתה להם, וסגרה חוזים ענקיים עם חברות אלקטרוניקה, ודבר זה גרם למחסור אדיר בתעשיית הרכב שנותרה ללא רכיבים חיוניים. רק במאי 2021 חברת רכבי היוקרה אאודי פיטרה כ- 10,000 עובדים וביטלה קווי ייצור רבים, המצב של החברה היה כה חמור עד שממשלת גרמניה פנתה לחברות שבבים וביקשה שיעזרו, אך מכיוון שיש מחסור עולמי זה יוצר עומס אדיר על חברות השבבים.
אפילו מנכ”ל אינטל פט גלסינגר הודיעה מוקדם יותר השנה שהמחסור העולמי בשבבים עלול להמשך כמה שנים מכיוון שלוקח כמה שנים לבנות קיבולת.
המונופול של חברת TSMC על תעשיית השבבים העולמית
למרות שיש בעולם יצרניות שבבים רבות, הייצור המסיבי שמספק כמעט לכל העולם שבבים מתקדמים מיוצר אצל חברת הענק TSMC שכאשר חברה זו מייצרת את רוב שבבי העולם.
מה שהתחיל בתור מפעל קטן לייצור שבבים בטאיוואן שהקים מוריס צ’אנג הפך ליצרן השבבים הגדול בעולם, ועם שווי שוק של כ-559 מיליארד דולר. הכנסות החברה הסתכמו בכ-2020 בכ-47.78 מיליארד ונרשם גידול של כ- 25.2%, המניה נסחרת בנאסד”ק ומחיר יחידה נסחר בכ-584$ ליחידה.
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- אור שושן
- •
- 5 דק’ קריאה
- •
- לפני 7 mins
שווקי אירופה מסכמים את יום המסחר: תמונת מצב של ביצועי היום
חוזה דלמן (פאונוט), חצי האי זמבואנגה, הפיליפינים – 9 ביולי 2025 – עם סיומו של יום המסחר באירופה, מדדים מרכזיים
- לפני 7 mins
- •
- 5 דק’ קריאה
חוזה דלמן (פאונוט), חצי האי זמבואנגה, הפיליפינים – 9 ביולי 2025 – עם סיומו של יום המסחר באירופה, מדדים מרכזיים
- אור שושן
- •
- 12 דק’ קריאה
- •
- לפני 17 mins
מניית פרייסמיאן מזנקת בעקבות מכסים על נחושת בארה”ב – ניתוח עומק
שוק ההון מגיב למכסים: פרייסמיאן מזנקת על רקע מדיניות חדשה ביום רביעי האחרון נרשמה עלייה חדה של כ־4% במחיר מניית
- לפני 17 mins
- •
- 12 דק’ קריאה
שוק ההון מגיב למכסים: פרייסמיאן מזנקת על רקע מדיניות חדשה ביום רביעי האחרון נרשמה עלייה חדה של כ־4% במחיר מניית
- אור שושן
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 46 mins
ההימור של בלאקרוק על השווקים הפרטיים: האם רכישת ElmTree היא רק ההתחלה?
ענקית ניהול הנכסים בלאקרוק (BlackRock), המנהלת נכסים בהיקף כמעט בלתי נתפס של כ-11.58 טריליון (נכון לרבעון הראשון של 2025), ממשיכה
- לפני 46 mins
- •
- 9 דק’ קריאה
ענקית ניהול הנכסים בלאקרוק (BlackRock), המנהלת נכסים בהיקף כמעט בלתי נתפס של כ-11.58 טריליון (נכון לרבעון הראשון של 2025), ממשיכה
- אור שושן
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 שעה
שוקי אמריקה בתנועה: צלילה עמוקה לביצועים הנוכחיים (8 ביולי 2025)
ככל שיום המסחר נפתח ברחבי יבשת אמריקה, תמונה דינמית עולה מתוך המדדים העיקריים. מחוסנן מניות השבב הכחול ועד לירידות קלות
- לפני 2 שעה
- •
- 8 דק’ קריאה
ככל שיום המסחר נפתח ברחבי יבשת אמריקה, תמונה דינמית עולה מתוך המדדים העיקריים. מחוסנן מניות השבב הכחול ועד לירידות קלות