תמונת מצב גלובלית – דוח 2024

שוק הרכב העולמי חווה בעשור האחרון מהפכה טכנולוגית רחבת היקף – מעבר ממנועי בעירה פנימית לרכבים חשמליים מלאים. מהלך זה משנה את כללי המשחק עבור יצרניות רכב מסורתיות, ומציב אתגרים חדשים גם לענקיות הטכנולוגיה והאנרגיה. דוח המכירות לשנת 2024 מציג לראשונה תמונת מצב עדכנית וברורה: BYD הסינית מדורגת בראש טבלת המכירות, ועוקפת את טסלה האמריקאית. אחריהן מופיעות שורה של יצרניות סיניות וגרמניות שמבצרות את מקומן בצמרת.

טסלה מול BYD – נתוני מכירות מובהקים

לפי אתר EV-Volumes, BYD מכרה בשנת 2024 כ-4.06 מיליון רכבים חשמליים נטענים (Plug-in), לעומת 1.789 מיליון בלבד של טסלה – פער של יותר מפי שניים. אחרי שתי הענקיות מתברגות יצרניות נוספות:

  • Wuling – 618,900

  • Geely – 537,000

  • BMW – 535,300

  • Li Auto – 500,500

  • Volkswagen – 456,500

  • Aion – 412,900

  • AITO – 387,100

  • מרצדס – 375,600

חמישה מתוך עשרת המותגים המובילים הם סיניים – עדות ברורה להשתלטות סין על הזירה החשמלית.

הסיבות להובלה הסינית

הובלתה של BYD אינה מקרית. החברה נהנית מתמיכה ממשלתית ישירה, מייצרת בעצמה את הסוללות לרכביה, ומציעה מגוון דגמים רחב – ממכוניות מיני ועד רכבי פרימיום. יתרונה הטכנולוגי טמון בסוללות LFP (ליתיום-ברזל-פוספט), שמוזילות משמעותית את עלויות הייצור. כמו כן, BYD פועלת בשוק המקומי הסיני – השוק הגדול בעולם – שנהנה ממערך לוגיסטי מותאם ותמריצים לרכישה. השילוב בין יתרון גודל, שליטה בשרשרת האספקה, ורגולציה תומכת, מעניק ל-BYD יתרון תחרותי מהותי מול יצרניות מערביות.

האסטרטגיה של טסלה: יוקרה, טכנולוגיה וגלובליזציה

למרות הפער במספרים, טסלה שומרת על מעמד של מותג חשמלי עולמי מוביל, בעיקר מחוץ לסין. החברה מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ייחודיות – אוטונומיה, עדכוני תוכנה מרחוק וחוויית משתמש דיגיטלית – ופונה לשוק היוקרה והפרימיום-עממי עם דגמים כמו Model 3 ו-Model Y. אסטרטגיה זו מאפשרת לה לשמור על שולי רווח גבוהים, אך מגבילה אותה במכירות מול תחרות סינית אגרסיבית במחירים נמוכים.

יצרניות גרמניות מול מותגים סיניים חדשים

בין עשרת המובילות ניתן לזהות שתי קבוצות עיקריות:

  1. יצרניות גרמניות מסורתיות (BMW, מרצדס, פולקסווגן) – שומרות על מקומן בזכות חדשנות טכנולוגית, איכות ייצור ושירות לקוחות חזק.

  2. מותגים סיניים צעירים (Wuling, Li Auto, Geely, Aion, AITO) – מציעים פתרונות חכמים לערים צפופות, רכבים קטנים וזולים, ויעילות גבוהה בשרשרת הערך.

בעוד הגרמניות מתמקדות בגלובליזציה, הסיניות שולטות בשוק המקומי עם מוצרים מותאמים ומחירים נגישים.

לא רק מספרים: מיצוב, רווחיות ואתגרים

למרות שמספרית BYD מובילה, טסלה נהנית מרווחיות גבוהה יותר, נוכחות גלובלית ומותג עוצמתי. הרווחים התפעוליים של טסלה גבוהים משמעותית, והיא פחות תלויה בתמריצים ממשלתיים. עם זאת, BYD מבססת את מעמדה במהירות – והאתגר שלה כעת הוא להוכיח שהיא מסוגלת להצליח גם מחוץ לסין.

מגמות גלובליות – הסוללה במרכז

שוק הרכב החשמלי נהנה מצמיחה דו-ספרתית כבר עשור, אך ב-2024 הקצב גבר במיוחד עקב עליית מחירי הדלק, רגולציה סביבתית ומדיניות ממשלתית תומכת. אחד התחומים המרכזיים במהפכה הוא תחום הסוללות – שם משקיעות חברות כמו טסלה ו-BYD מיליארדים בפיתוח כימיה חדשה, הגדלת צפיפות אנרגיה והפחתת עלויות. גם כניסת שחקנים חדשים וירידת מחירי הרכבים תורמים להגברת התחרות – תהליך שטוב לצרכן, אך פוגע בשולי הרווח של היצרניות.

אתגרים מרכזיים: שחיקת רווחים, רגולציה וחדשנות מתמדת

  • BYD: מתמודדת עם שחיקת מחירים בסין, רגולציה מערבית מאתגרת, וקשיים בחדירה לאירופה וארה״ב.

  • טסלה: נדרשת לשמר יתרון טכנולוגי בעידן שבו המתחרות מתקדמות מהר. הירידה בנתח השוק הסיני מהווה תמרור אזהרה.

סיכום: שוק בתנועה – והקרב רק מתחיל

נתוני 2024 ממחישים שינוי עמוק במעמד השחקניות המובילות בענף הרכב החשמלי. BYD מובילה כיום במכירות, אך טסלה ממשיכה לשלוט בטכנולוגיה, ברווחיות ובתודעה הציבורית. בשנים הקרובות ייבחנו החברות ביכולתן לחדש, לחדור לשווקים חדשים, ולשמר רווחיות בעולם תחרותי במיוחד.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    הבנק המרכזי האירופי משנה גישה מוניטרית: תגובה כפולה לאינפלציה עולה ויורדת
    • Articles
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 13 mins

    הבנק המרכזי האירופי משנה גישה מוניטרית: תגובה כפולה לאינפלציה עולה ויורדת הבנק המרכזי האירופי משנה גישה מוניטרית: תגובה כפולה לאינפלציה עולה ויורדת

    הבנק המרכזי האירופי (ECB) הציג השבוע שינוי משמעותי בגישתו למדיניות המוניטרית. לראשונה מאז הנהגת יעד אינפלציה יציב, הכריז הבנק על

    • לפני 13 mins
    • 9 דק’ קריאה

    הבנק המרכזי האירופי (ECB) הציג השבוע שינוי משמעותי בגישתו למדיניות המוניטרית. לראשונה מאז הנהגת יעד אינפלציה יציב, הכריז הבנק על

    BIS מציג אזהרה: פיצול גלובלי עלול להצית משבר פאניקה במערכת הפיננסית
    • Articles
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 31 mins

    BIS מציג אזהרה: פיצול גלובלי עלול להצית משבר פאניקה במערכת הפיננסית BIS מציג אזהרה: פיצול גלובלי עלול להצית משבר פאניקה במערכת הפיננסית

    בדוח השנתי שפרסם בסוף יוני הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS), הובאה שורת אזהרות ברורה וחדה באשר לעתיד הכלכלה הגלובלית. הבנק מתריע

    • לפני 31 mins
    • 9 דק’ קריאה

    בדוח השנתי שפרסם בסוף יוני הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS), הובאה שורת אזהרות ברורה וחדה באשר לעתיד הכלכלה הגלובלית. הבנק מתריע

    האטה מתמשכת בתעשייה הסינית: שלושה חודשים של התכווצות ב-PMI על רקע דפלציה וחוסר ודאות עולמית
    • Articles
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 41 mins

    האטה מתמשכת בתעשייה הסינית: שלושה חודשים של התכווצות ב-PMI על רקע דפלציה וחוסר ודאות עולמית האטה מתמשכת בתעשייה הסינית: שלושה חודשים של התכווצות ב-PMI על רקע דפלציה וחוסר ודאות עולמית

      שוק התעשייה הסיני, שמהווה את אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים בעולם, ממשיך להציג סימני חולשה גם באמצע 2025. למרות ניסיונות

    • לפני 41 mins
    • 9 דק’ קריאה

      שוק התעשייה הסיני, שמהווה את אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים בעולם, ממשיך להציג סימני חולשה גם באמצע 2025. למרות ניסיונות

    הזהב מגיב להיחלשות הדולר ולתנודתיות הגלובלית: בין תחנת מעבר למפלט אסטרטגי
    • עומר בר
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 2 שעה

    הזהב מגיב להיחלשות הדולר ולתנודתיות הגלובלית: בין תחנת מעבר למפלט אסטרטגי הזהב מגיב להיחלשות הדולר ולתנודתיות הגלובלית: בין תחנת מעבר למפלט אסטרטגי

    בעוד שווקי ההון עוקבים בדריכות אחר ציפיות הפד והנחיות בנוגע לריבית, שוק הסחורות — ובראשו הזהב — מציג תנודתיות חדה.

    • לפני 2 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    בעוד שווקי ההון עוקבים בדריכות אחר ציפיות הפד והנחיות בנוגע לריבית, שוק הסחורות — ובראשו הזהב — מציג תנודתיות חדה.