כיצד שינויים רגולטוריים מעצבים מחדש את שוק מניות הרכב החשמלי?

מדוע שוק הרכב החשמלי עומד בפני צומת דרכים קריטי?

שוק הרכב החשמלי, שזכה בשנים האחרונות לתשומת לב רבה ונחשב למנוע צמיחה עיקרי בתעשיית הרכב העולמית, ניצב כיום בפני צומת דרכים מהותי. לאחר תקופה של צמיחה אקספוננציאלית, אנו עדים למעבר הדרגתי לקצב צמיחה מתון יותר. שינוי זה אינו מעיד על עצירה, אלא על התבגרות של השוק והתמודדות עם אתגרים חדשים.

בנוסף לשינויים בקצב הצמיחה, גורמים רגולטוריים הופכים למשפיעים יותר ויותר על ביצועי השוק ומכאן גם על מניות היצרניות. מדיניות ממשלתית, תמריצים לצרכנים, ותקנות פליטה מחמירות – כל אלה משפיעים באופן ישיר על עלויות הייצור, מחירי הרכבים, ולבסוף על הכדאיות הכלכלית של הפעילות. הבנת ההשפעות הללו חיונית למשקיעים ולכל מי שמתעניין בעתיד התחבורה.

טסלה ממריאה בניגוד למגמה? וכיצד מתמודדות יצרניות הרכב המסורתיות עם האתגר החשמלי?

בעוד ששוק הרכב החשמלי מציג תמונה מורכבת, מניית טסלה (TSLA) רשמה בשבוע החולף עלייה מרשימה של כ-16%, ונסחרת סביב 350 דולר. עלייה זו מעניינת במיוחד בהתחשב בירידה של 13% במסירות רכבים ברבעון הראשון של 2025, עם 336,681 רכבים בלבד. הירידות היו בולטות במיוחד באפריל, עם ירידה של 62% ברישומים בבריטניה, 46% בגרמניה, ו-18.3% בסין.

כיצד ניתן להסביר את העלייה במניה אל מול הירידה במסירות? נראה ששווי השוק של טסלה, שנותר מעל 1 טריליון דולר, מושפע בעיקר מציפיות השוק לאישור חבילת תגמול משמעותית לאילון מאסק והשקעות עתידיות באוטונומיה ובבינה מלאכותית (AI). יחס מחיר/רווח (P/E) של 78 מעיד על תמחור גבוה, שעשוי להיות מנותק מהביצועים התפעוליים הנוכחיים.

במקביל לטסלה, יצרניות הרכב המסורתיות ממשיכות להתמודד עם המעבר לרכב חשמלי, ומציגות תמונת מצב מספרית מגוונת:

ג’נרל מוטורס (GM) מציגה ביצועים חיוביים יחסית, עם עלייה של כ-4.3% במניה מתחילת השנה. החברה דיווחה על גידול של 14% במסירות רכבים חשמליים ברבעון האחרון, בהובלת דגם Lyriq החשמלי של קאדילק, מה שמצביע על הצלחה ראשונית בחדירה לשוק הרכב החשמלי היוקרתי. המניה נסחרת סביב 50.4 דולר.

פורד (F) מציגה ביצועים יציבים יותר, כשהמניה נעה סביב 12.2 דולר. החברה רשמה עלייה של 11% במכירות דגם Mach-E ברבעון האחרון, אך נאלצה להתמודד עם שחיקה בשולי הרווח עקב עלייה של 9.5% במחירי סוללות. אתגר זה מדגיש את הרגישות של יצרניות הרכב לעלויות חומרי הגלם החיוניים לייצור סוללות.

BMW (BMW.DE) הגרמנית הציגה עלייה של 8% מתחילת השנה, עם מכירות מרשימות של 82,700 רכבים חשמליים ברבעון הראשון, גידול של 28% לעומת השנה שעברה. נתון זה מעיד על הצלחתה של BMW בהגברת קצב ייצור ומכירת רכבים חשמליים, כחלק מהאסטרטגיה הכוללת שלה.

הונדה (HMC) רשמה עלייה של 3.2% במניה מאז ינואר. עלייה זו מיוחסת בעיקר להשקת דגמים חשמליים חדשים כגון e:Ny1 ו-ZR-V EV, וכן לחתימת הסכמים אסטרטגיים עם יצרני שבבים טייוואנים, מה שצפוי לסייע בהבטחת אספקה סדירה של רכיבים קריטיים לייצור רכבים חשמליים.

תמונת מצב זו ממחישה כיצד יצרניות הרכב המסורתיות מתמודדות עם המעבר לעידן החשמלי, כל אחת בדרכה, תוך התמודדות עם אתגרים והזדמנויות שונים.

כיצד היצרניות הסיניות משנות את כללי המשחק, ואילו איומים רגולטוריים מרחפים מעל השוק?

היצרניות הסיניות הפכו בשנים האחרונות לשחקניות מפתח בשוק הרכב החשמלי העולמי, תוך שהן מציגות תחרות עזה במחיר ובנפח ייצור. חברת BYD (BYDDY), לדוגמה, רשמה עלייה מרשימה של כ-20% במניה מתחילת השנה. החברה מכרה ברבעון הראשון כ-626,000 רכבים, עלייה של 13% לעומת הרבעון הקודם, ומציגה שולי רווח תפעולי של 7.8%, נתון המעיד על יעילות תפעולית.

מנגד, חברות כמו NIO (NIO) ו-Xpeng (XPEV) מתמודדות עם אתגרים שונים. מניית NIO ירדה ב-6.5% מתחילת השנה, למרות עלייה של 5.1% במכירות. החברה הציגה הפסד תפעולי משמעותי של 583 מיליון דולר, מה שמצביע על קשיים בהגעה לרווחיות. מניית Xpeng עלתה ב-3.9%, והחברה רשמה גידול של 20% במכירות, אך גם היא נותרה לא רווחית, עם יחס הוצאות להכנסה של 1.12. נתונים אלו מדגישים את התחרות העזה בשוק הסיני ואת האתגרים הפיננסיים הניצבים בפני חלק מהשחקניות בו.

לצד התחרות הגלובלית המתגברת, השוק כולו ניצב בפני איומים רגולטוריים משמעותיים שעשויים להשפיע באופן ישיר על מחירי המניות. ממשלת ארה”ב בוחנת בימים אלו את ביטול זיכוי המס הפדרלי בסך 7,500 דולר לרכב חשמלי. מהלך כזה עשוי לגרור עלייה של כ-12,000 דולר במחיר לצרכן, מה שצפוי להוביל לירידה של עד 17% בביקושים, על פי מודלים כלכליים של הבנק הפדרלי של שיקגו. השפעה זו עשויה לפגוע ברווח הגולמי הממוצע ליצרניות האמריקאיות בשיעור של 2%-3%.

בנוסף, יצרניות רכב שאינן עומדות ביעדי פליטה מחמירים בקליפורניה ובאיחוד האירופי צפויות להיות מחויבות בקנסות כבדים או ברכישת קרדיטים. דרישות רגולטוריות אלו, שמטרתן להאיץ את המעבר לרכב חשמלי ולהפחית את זיהום האוויר, עשויות להוביל לפגיעה ברווחיות של עד 1.2 מיליארד דולר בשנה עבור יצרניות מסוימות.

השפעתם של שינויים רגולטוריים אלו על שוק הרכב החשמלי ומניות היצרניות היא נושא מרכזי שיש לעקוב אחריו מקרוב, והיא מהווה חלק בלתי נפרד מהתמונה הכוללת של [השפעת הרגולציה על מניות הרכב החשמלי](#השפעת הרגולציה על מניות הרכב החשמלי).

לאור התמורות, כיצד צריכים משקיעים לנווט בשוק מניות הרכב החשמלי?

כפי שראינו, שוק הרכב החשמלי אינו דומה עוד למה שהיה לפני מספר שנים. הצמיחה, אמנם נמשכת, אך בקצב מתון יותר, ומגמות רגולטוריות יוצרות חוסר ודאות משמעותי. לכן, משקיעים המעוניינים להיכנס או להישאר בשוק זה נדרשים לגישה מתוחכמת יותר.

אל לכם להסתמך רק על קווי המוצרים הנוכחיים של היצרניות. חשוב לבחון לעומק את מבנה העלויות שלהן, את יכולתן לעמוד בתקנות פליטה מחמירות ואת רמות התמחור של המניות ביחס לרווחים ולפוטנציאל הצמיחה העתידי. במילים אחרות, נדרשת בדיקה קפדנית ומעמיקה. זכרו, לא כל “ירוק” הוא בהכרח רווחי בטווח הקצר, ולא כל עלייה במניה מעידה על מגמה ארוכת טווח. היכולת לנתח את התמונה המלאה, תוך התחשבות בגורמים הרגולטוריים והתחרותיים, תהיה המפתח להצלחה בשוק דינמי זה.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    חזרה אסטרטגית: אילון מאסק ממצב מחדש את נוכחותו בטסלה
    • ליאור מור
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 5 mins

    חזרה אסטרטגית: אילון מאסק ממצב מחדש את נוכחותו בטסלה חזרה אסטרטגית: אילון מאסק ממצב מחדש את נוכחותו בטסלה

    חזרה אסטרטגית: אילון מאסק ממצב מחדש את נוכחותו בטסלה עליות חדות במניית טסלה – לא במקרה במהלך החודש האחרון רשמה

    • לפני 5 mins
    • 8 דק’ קריאה

    חזרה אסטרטגית: אילון מאסק ממצב מחדש את נוכחותו בטסלה עליות חדות במניית טסלה – לא במקרה במהלך החודש האחרון רשמה

    BNP Paribas משדר עוצמה: תוכנית הרכישה העצמית בסך 1.084 מיליארד אירו 
    • עומר בר
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 47 mins

    BNP Paribas משדר עוצמה: תוכנית הרכישה העצמית בסך 1.084 מיליארד אירו  BNP Paribas משדר עוצמה: תוכנית הרכישה העצמית בסך 1.084 מיליארד אירו 

    BNP Paribas משדר עוצמה: תוכנית הרכישה העצמית בסך 1.084 מיליארד אירו  ב־19 במאי הכריז BNP Paribas על פתיחת תוכנית רכישת מניות

    • לפני 47 mins
    • 8 דק’ קריאה

    BNP Paribas משדר עוצמה: תוכנית הרכישה העצמית בסך 1.084 מיליארד אירו  ב־19 במאי הכריז BNP Paribas על פתיחת תוכנית רכישת מניות

    קטאר איירווייז בשיא היסטורי: רווח נקי של 7.8 מיליארד ריאל
    • עומר בר
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 4 שעה

    קטאר איירווייז בשיא היסטורי: רווח נקי של 7.8 מיליארד ריאל קטאר איירווייז בשיא היסטורי: רווח נקי של 7.8 מיליארד ריאל

    קטאר איירווייז בשיא היסטורי: רווח נקי של 7.8 מיליארד ריאל מהו ההישג הפיננסי ההיסטורי של קטאר איירווייז? קטאר איירווייז הכריזה

    • לפני 4 שעה
    • 9 דק’ קריאה

    קטאר איירווייז בשיא היסטורי: רווח נקי של 7.8 מיליארד ריאל מהו ההישג הפיננסי ההיסטורי של קטאר איירווייז? קטאר איירווייז הכריזה

    פאלו אלטו: דוח רבעוני צפוי מעורר עניין בזירת אבטחת הסייבר
    • רוני מור
    • 12 דק’ קריאה
    • לפני 5 שעה

    פאלו אלטו: דוח רבעוני צפוי מעורר עניין בזירת אבטחת הסייבר פאלו אלטו: דוח רבעוני צפוי מעורר עניין בזירת אבטחת הסייבר

    פאלו אלטו: דוח רבעוני צפוי מעורר עניין בזירת אבטחת הסייבר ב-20 במאי 2025, חברת אבטחת הסייבר האמריקאית, פאלו אלטו נטוורקס

    • לפני 5 שעה
    • 12 דק’ קריאה

    פאלו אלטו: דוח רבעוני צפוי מעורר עניין בזירת אבטחת הסייבר ב-20 במאי 2025, חברת אבטחת הסייבר האמריקאית, פאלו אלטו נטוורקס