האינפלציה במדינות רבות בעולם עולה וכך גם בישראל, כדי לשמור מפני עלייה חדה של האינפלציה בנקים מרכזיים מעלים ריבית. כפועל יוצא הלוואות הופכות יקרות יותר, החזרי המשכנתא עולים, חברות מתקשות להשיג מימון והמשק אמור להתקרר. אבל לצד העלאת הריבית שגורמת להתייקרות של המשכנתאות וההלוואות – אנחנו זוכרים שלפחות באופן תיאורטי, אותה העלאת ריבית אמורה להשפיע באופן חיובי על האטרקטיביות של מוצרי חיסכון סולידיים ששיעור הריבית שלהם הוא קבוע ונקבע על פי הריבית במשק, כמו פיקדונות בנקאיים. 

מסתבר שהבנקים לא מיהרו להעלות ריבית על פיקדונות קצרי טווח בהתאם לעליית הריבית במשק, המפסידים הם כמובן החוסכים. אמנם אנחנו עדים לשינוי מגמה: כספים בהיקף של 100 מיליוני שקלים ביום זורמים אל הקרנות הכספיות, אבל לא כל אפיקי החיסכון באמת רווחיים. אפיקי חיסכון כגון פיקדונות בבנקים הם אמנם יציבים ולא מסוכנים.

הבנקים לא מעדכנים את הריבית על חלק מן הפיקדונות

בנק ישראל מעלה את הריבית במשק ויש מקום לצפות שהבנקים יעדכנו את הריבית על הפיקדונות שהם מציעים בהתאם, מסתבר שלא כך הדבר, נכון לעת כתיבת שורות אלה.
הריבית הבסיסית במשק כבר עלתה בפעם השנייה והגיעה ל – 0.75%, ההלוואות, כולל המשכנתאות, מתייקרות. רבים צופים שבנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית ברציפות בכל מועד החלטה בעניין עד סוף השנה. אחד הדברים שהיינו מצפים שהעלאת הריבית תשפיע עליהם היא הפיקדונות בבנקים. אנו רגילים למצב בו פיקדונות כאלה מניבים עבור החוסכים בהם ריבית אפסית, העלאת הריבית במשק אמורה הייתה להביא לשיפור במצב. מסתבר שמרבית הבנקים לא עדכנו את הריביות בפיקדונות בהם מציעים באופן התואם את עליית הריבית במשק.
כך למשל בעת שהריבית עמדה על 0.1% בנק לאומי הציע פיקדון יומי בשיעור של 0.01%, פיקדון רבעוני (הזמין שבועית), הוצע בריבית 0.1%. כאשר הריבית עלתה לראשונה ל – 0.25% העלו בבנק לאומי את הריבית על פיקדון יומי ל – 0.07% ואת הריבית על פיקדון רבעוני ל – 0.12% בלבד.  

המצב דומה ברוב הבנקים הגדולים

בעוד הריבית במשק עולה בשיעור משמעותי של 0.65% ישנם בנקים שהעלו את הריבית על הפיקדונות שהם מציעים בכמה מאיות אחוז בלבד. לאחר העלאת הריבית ל – 0.75% עדכנו בבנק לאומי את הריבית על פיקדון יומי והעלו אותה רק במעט, מ – 0.07% ל – 0.13% בעוד הריבית על פיקדון רבעוני ירדה מ – 0.12% ל – 0.11% בלבד.
גם בבנק הפועלים המצב דומה, על פיקדון יומי, כמו גם על פיקדון חודשי, בנק זה מציע כיום, לאחר שהריבית במשק כבר עומדת על 0.75%, ריבית של 0.1% בלבד.
בבנק הבינלאומי שיעור השינוי בריבית על פיקדון חודשי הוא 0.06% בלבד (מ – 0.01% ל – 0.07%). הבנק שהעלה את הריבית על פיקדון חודשי בשיעור הגבוה ביותר הוא בנק ירושלים, שם עלתה הריבית על פיקדון כזה מ – 0.6% ל – 0.75% (עלייה של 0.15% בסך הכל). בבנק דיסקונט העלו את הריבית על פיקדון חודשי ב – 0.14% (מ – 0.01% ל – 0.15%). בבנק לאומי הריבית על פיקדון חודשי עלתה מ – 0.01% ל – 0.11% (עליה של 0.1% בסך הכול בעת שהריבית במשק עלתה, כזכור, ב – 0.65%). בבנק יהב הריבית על פיקדון חודשי עלתה ב – 0.06% בלבד (מ – 0.03% לפני העלאת הריבית במשק ל – 0.11% לאחר העלאת הריבית ל – 0.75%).

על פניו נראה שהבנקים אינם נוהגים בהגינות בעת שהם מעלים ריביות על פיקדונות בשיעורים כה נמוכים בעת שהריבית במשק עלתה בתוך חודשיים בשיעור כולל של 0.65%.

 

הבנקים מגיבים – במסלולים ארוכי הטווח הריביות אטרקטיביות יותר 

בבנקים מסבירים את העלייה המינורית בריבית על פיקדונות קצרי טווח ואומרים כי הלקוחות מקבלים את מלוא עליית הריבית גם על פיקדונות קיימים וכי במסלולים ארוכי טווח הריביות המוצעות הן אטרקטיביות יותר. עוד טוענים הבנקים כי ישנן עלויות הכרוכות בניהול הפיקדונות ולכן לא ניתן להציע ללקוחות עליות התואמות את מלוא שיעור עליית הריבית במשק. 

סהר אלבו
*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 14.5.24: סגירה מעורבת בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה, השווקים בזמרח נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, הנפט והזהב מתחזקים, הבורסה בת”א סגורה היום ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 6 שעה

    בוקר כלכלי 14.5.24: סגירה מעורבת בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה, השווקים בזמרח נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, הנפט והזהב מתחזקים, הבורסה בת”א סגורה היום ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה בוקר כלכלי 14.5.24: סגירה מעורבת בוול-סטריט, נעילה שלילית באירופה, השווקים בזמרח נסחרים הבוקר במגמה מעורבת, הנפט והזהב מתחזקים, הבורסה בת”א סגורה היום ובקריפטו נרשמו עליות ביממה האחרונה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילית של עד 0.14%. אתמול וול-סטריט

    • לפני 6 שעה
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילית של עד 0.14%. אתמול וול-סטריט

    השקעות אלטרנטיביות הדור הבא – השקעה בקרנות פרייבט אקוויטי (PE) גם למשקיעים בישראל
    • אור שושן
    • 18 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    השקעות אלטרנטיביות הדור הבא – השקעה בקרנות פרייבט אקוויטי (PE) גם למשקיעים בישראל השקעות אלטרנטיביות הדור הבא – השקעה בקרנות פרייבט אקוויטי (PE) גם למשקיעים בישראל

    תחום הפרייבט אקוויטי (Private Equity), או קרנות השקעה פרטיות בתרגום חופשי, הוא תת-תחום בהשקעות אלטרנטיביות השמור בדרך כלל למשקיעים מוסדיים.

    • לפני 1 ימים
    • 18 דק’ קריאה

    תחום הפרייבט אקוויטי (Private Equity), או קרנות השקעה פרטיות בתרגום חופשי, הוא תת-תחום בהשקעות אלטרנטיביות השמור בדרך כלל למשקיעים מוסדיים.

    בוקר כלכלי 13.5.24: צפי לפתיחה יציבה בוול-סטריט, אירופה תיפתח בשעות הקרובות לשבוע של נתונים כלכליים מרכזיים, המסחר באסיה נפתח במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד והבורסה בת”א סגורה היום
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 13.5.24: צפי לפתיחה יציבה בוול-סטריט, אירופה תיפתח בשעות הקרובות לשבוע של נתונים כלכליים מרכזיים, המסחר באסיה נפתח במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד והבורסה בת”א סגורה היום בוקר כלכלי 13.5.24: צפי לפתיחה יציבה בוול-סטריט, אירופה תיפתח בשעות הקרובות לשבוע של נתונים כלכליים מרכזיים, המסחר באסיה נפתח במגמה מעורבת, הנפט נחלש, הזהב יורד והבורסה בת”א סגורה היום

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה יציבה עם נטייה לעליות

    • לפני 1 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה יציבה עם נטייה לעליות

    בוקר כלכלי 12.5.24: סיכום שבועי מסביב לעולם עם עליות בוול-סטריט, מגמה מעורבת במזרח הרחוק ועליות חדות באירופה, הכסף קפץ, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע המסחר האחרון והבורסה בת”א תיפתח הבוקר לקראת שבוע מסחר מקוצר
    • רוני מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 12.5.24: סיכום שבועי מסביב לעולם עם עליות בוול-סטריט, מגמה מעורבת במזרח הרחוק ועליות חדות באירופה, הכסף קפץ, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע המסחר האחרון והבורסה בת”א תיפתח הבוקר לקראת שבוע מסחר מקוצר בוקר כלכלי 12.5.24: סיכום שבועי מסביב לעולם עם עליות בוול-סטריט, מגמה מעורבת במזרח הרחוק ועליות חדות באירופה, הכסף קפץ, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע המסחר האחרון והבורסה בת”א תיפתח הבוקר לקראת שבוע מסחר מקוצר

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים חיובים זה השבוע השלישי ברציפות:

    • לפני 2 ימים
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים חיובים זה השבוע השלישי ברציפות: