לאורך שנת 2021, מדיניות הבנק המרכזי של אמריקה הוא הפדרל ריזרב היתה מדיניות מרחיבה ללא ספק. הפד הזרים למשק מיליארדי דולרים בכל חודש באמצעות רכישת אג”ח קונצרניות וממשלתיות, חילק מענקים וקצבאות בשווי של טריליוני שקלים ואפילו הצהיר כי לא מתוכננות העלאות ריבית בארה”ב עד שנת 2024. לקראת סוף 2021 ההודעות שפורסמו מטעם הפד כבר נשמעו אחרת לגמרי, ובדצמבר נודע כי מתוכננות לא פחות מאשר שלוש העלאות ריבית במהלך שנת 2022, אחת על פי תחזיות תתרחש כבר במרץ.

ההשפעה מרחיקת הלכת של הריבית במשק על שוק ההון

נגיד הפדרל ריזרב האמריקאי ג’רום פאוול בחר לנקוט לאורך כל השנים, מאז משבר הסאב פריים בשנת 2008, במדיניות מוניטארית מרחיבה והתערבותית, שהפכה את הכסף זול יחסית בשוק האמריקאי. נשמע שכעת פאוול בהחלט מתכנן שינוי קיצוני, לכיוון של מדיניות מרסנת, לאור הנתונים החדשים על אינפלציה בשיעורים של 7.3% ומעלה, ועל שיעורי אבטלה גבוהים יחסית.

שינויים בגובה הריבית במשק קובעים למעשה את מחירו של הכסף. ככל שהריבית עולה, הכסף הופך יקר יותר, והביקושים מצטמצמים. עלויות מימון עולות, והכספים המוזרמים לחברות ספקולטיביות – מופחתים.

השפעה ראשונה על תיק ההשקעות: כדאי להעדיף חברות מבוססות יותר

אם שנת 2021 היתה שנתם של חדי הקרן שנהנו ממימון והשקעות בסך של מיליארדי דולרים, מסתמן כי שנת 2022 מביאה איתה רוחות של שינוי. משקיעים מחפשים השקעות יציבות יותר ופחות ספקולטיביות, והעלאת הריבית תומכת בהעדפה זו. בסביבה של ריבית גבוהה יותר אפשרויות ההשקעה הופכות נרחבות יותר והאטרקטיביות של השקעה על פני בזבוז וצריכה – עולה. כשמחיר הכסף עולה, מוכנות המשקיעים לבחור בחברות תנודתיות יורד, ואנחנו רואים נהירה של משקיעים אל ה”סוסים” של השוק – אלו הן החברות היציבות המיועדות לריצות למרחקים ארוכים.

אם נסתכל על שינויים במחירי מדדים, נוכל לומר כי בעוד מדד ה – S&P 500 למשל, הוא מדד 500 החברות הגדולות במשק האמריקאי, ניראה אטרקטיבי יותר במונחים של העלאת הריבית במשק ביחס למדדי המניות הקטנות כמו למשל מדד הראסל 2000. אם נבדוק את נתוני שני המדדים האלה נוכל לראות כי מאז תחילת השנה איבד מדד ה – S&P 500 כ – 7.8% ממחירו, ואילו מדד הראסל 2000 איבד כ – 10.7% ממחירו.

בתקופה של אי וודאות – לא בוחרים “מהלב”

מה הוביל משקיעים להמר על חברות נעדרות פעילות יצרנית או שווי שוק ריאלי המבוסס על מכירות, כמו למשל חברת האינשורטק היפו שהונפקה בקטסטרופה של ספאק לקראת מחצית שנת 2021 אולם כשליש מהמשקיעים ברחו מההשקעה עוד לפני שזו מומשה? כנראה שתחושה של אופטימיות ונכונות לסכן כספים “מיותרים”, שלא בוזבזו בשנות הקורונה על חופשות, בילויים ואיכות חיים. בשנת 2022, משקיעים לא מוכנים לקבל החלטות אימפולסיביות, והם בודקים את מוצרי ההשקעה בתיק ההשקעות שלהם היטב לפני שהם מקבלים החלטה.

מוצרים סולידיים ודפנסיביים בתיק ההשקעות שלכם

הפדרל ריזרב מעלה את מחיר הכסף ומפסיק את הזרמת הכספים לאג”ח. כתוצאה מכך, מחירי האג”ח בארה”ב מוזלים והתשואה שלהם מזנקת. לאחר השינוי בשוק האג”ח בארה”ב ראינו מבול של תגובות בשווקי אג”ח בכל העולם, מאירופה ועד אוסטרליה כולל ישראל. לא ניראה כי על הפרק התייקרות ואיזון של שוק האג”ח, ועל כן, מוצרים סולידיים אחרים כמו קרנות סל הופכים אטרקטיביים יותר ומגייסים אליהם משקיעים רבים יותר. נטייתם של משקיעים להוסיף לתיק ההשקעות גם השקעות אלטרנטיביות מוסיפה לביקושים של קרנות פרטיות, כמו למשל קרנות נדל”ן וקרנות אשראי צרכני וארגוני.

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 7.5.24: צפי לפתיחה יציבה לאחר סגירה חיובית בוול-סטריט, השווקים באירופה התחזקו, מגמה מעורבת הבוקר במזרח הרחוק, הנפט עולה, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה, השקל עבר לעליות והבורסה בת”א תיפתח בשעות הקרובות ותחפש כיוון על רקע ההתפתחויות הביטחוניות
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 16 שעה

    בוקר כלכלי 7.5.24: צפי לפתיחה יציבה לאחר סגירה חיובית בוול-סטריט, השווקים באירופה התחזקו, מגמה מעורבת הבוקר במזרח הרחוק, הנפט עולה, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה, השקל עבר לעליות והבורסה בת”א תיפתח בשעות הקרובות ותחפש כיוון על רקע ההתפתחויות הביטחוניות בוקר כלכלי 7.5.24: צפי לפתיחה יציבה לאחר סגירה חיובית בוול-סטריט, השווקים באירופה התחזקו, מגמה מעורבת הבוקר במזרח הרחוק, הנפט עולה, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה, השקל עבר לעליות והבורסה בת”א תיפתח בשעות הקרובות ותחפש כיוון על רקע ההתפתחויות הביטחוניות

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה יציבה. אתמול וול-סטריט ננעלה במגמה חיובית:

    • לפני 16 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה יציבה. אתמול וול-סטריט ננעלה במגמה חיובית:

    בוקר כלכלי 6.5.24: צפי לפתיחה מעורבת בארה”ב, השווקים במזרח פתחו את שבוע המסחר במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, הזהב והכסף מטפסים, השקל נחלש על רקע המתיחות הבטחונית והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים
    • ליאור מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    בוקר כלכלי 6.5.24: צפי לפתיחה מעורבת בארה”ב, השווקים במזרח פתחו את שבוע המסחר במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, הזהב והכסף מטפסים, השקל נחלש על רקע המתיחות הבטחונית והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים בוקר כלכלי 6.5.24: צפי לפתיחה מעורבת בארה”ב, השווקים במזרח פתחו את שבוע המסחר במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, הזהב והכסף מטפסים, השקל נחלש על רקע המתיחות הבטחונית והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת: החוזים על הדאו-ג'ונס

    • לפני 2 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת: החוזים על הדאו-ג'ונס

    בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף
    • ליאור מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים חיובים זה השבוע השני ברציפות:

    • לפני 3 ימים
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים חיובים זה השבוע השני ברציפות:

    בוקר כלכלי 4.5.24: וול סטריט ננעלה בעליות נאות על רקע נתונים חלשים משוק התעסוקה, השווקים במזרח סגרו במגמה מעורבת, הבורסות באירופה הוסיפו לערכן, הנפט נחלש, המתכות היקרות ירדו ובקריפטו עליות חדות ביממה האחרונה
    • ליאור מור
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    בוקר כלכלי 4.5.24: וול סטריט ננעלה בעליות נאות על רקע נתונים חלשים משוק התעסוקה, השווקים במזרח סגרו במגמה מעורבת, הבורסות באירופה הוסיפו לערכן, הנפט נחלש, המתכות היקרות ירדו ובקריפטו עליות חדות ביממה האחרונה בוקר כלכלי 4.5.24: וול סטריט ננעלה בעליות נאות על רקע נתונים חלשים משוק התעסוקה, השווקים במזרח סגרו במגמה מעורבת, הבורסות באירופה הוסיפו לערכן, הנפט נחלש, המתכות היקרות ירדו ובקריפטו עליות חדות ביממה האחרונה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי בעליות נאות במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (38,675) עלה ב-1.18%, ה-S&P500 (5,127)

    • לפני 4 ימים
    • 5 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט סגרה את יום המסחר האחרון לשבוע הנוכחי בעליות נאות במדדים המרכזיים: הדאו-ג'ונס (38,675) עלה ב-1.18%, ה-S&P500 (5,127)