ניהול השקעות, בשוק ההון ומחוצה לו (השקעות אלטרנטיביות), היא דרך מצוינת להשיג תשואה נאה לאורך זמן, כל זאת בתנאי שתיק ההשקעות מנוהל כהלכה. מי שיש להם כסף פנוי להשקעה יכולים להקים תיק השקעות ולנהל אותו בעצמם, אולם חשוב לדעת שניהול תיק השקעות כרוך בעבודה לא מעטה, עם ביצוע רכישות ומכירות לפי השינויים בשוק ההון והיא דורשת ממנהל התיק הבנה מעודכנת, זמן פנוי ורצון. מי שאינם מעוניינים בניהול אישי של תיק ההשקעות שלהם, או שהם חוששים כי מפאת חוסר הניסיון או תשומת הלב, תיק ההשקעות שלהם לא יאפשר תשואות בהתאם לפוטנציאל שלו, יכולים לפנות לאחד מבתי ההשקעות הפועלים בארץ ולקבל מהם שירות ניהול תיק השקעות (“תיק השקעות מנוהל”). במקרה כזה חשוב לערוך השוואה בין בתי השקעות, זאת כדי לבצע בחירה שתספק לנו שקט נפשי ותוצאות טובות לטווח ארוך. 

להשוואה בדיקה וניתוח בין בתי השקעות ללא עלות השאירו פרטים כאן !


מסתבר שלא קל להשוות בין בתי השקעות, בין היתר משום שבשנת 2010 הרשות לניירות ערך אסרה על מנהלי תיקי השקעות לפרסם ברבים את התשואות שהניבו תיקים שונים שהם מנהלים -זאת, כדי למנוע שיווק בעזרת מיצג שווא של הצלחה באמצעות פרסום נתונים חלקיים בלבד.

סקירה זו באה כדי לסייע לכם לבצע השוואה, הנכונה לאמצע שנת 2023, בין בתי ההשקעות המובילים בישראל. מומחי הפיננסים של SKN אספו את כל המידע הרלוונטי על מנת שכל משקיע יוכל לבדוק, אילו בתי השקעות עשויים להיות אלה המתאימים לניהול תיק ההשקעות שלו, מבחינת גובה דמי הניהול, סך הנכסים המנוהלים, הסכום המינימאלי לפתיחת תיק השקעות, הישגי בתי ההשקעות לטווח קצר, בינוני, וארוך במוצרי השקעה מנוהלים אודותיהם כן מתפרסמות התשואות (כמו קרנות השתלמות או קופות גמל), רמת הביטחון שהם מספקים (היקף הנכסים בניהולם, הישגים בתקופות של חוסר יציבות בבורסה), התנאים לפתיחה ולניהול תיק השקעות (סכום מינימלי לפתיחת תיק השקעות מנוהל, מנגנונים להגדרת רמות סיכון ולהקניית רמות נזילות שונות), גובה דמי הניהול, ועוד.

להשוואה בדיקה וניתוח בין בתי השקעות ללא עלות השאירו פרטים כאן !



המטרה היא לאפשר לכם, המשקיעים, לבחור את בית ההשקעות הנכון עבורכם לניהול תיק השקעות, על מנת למקסם את התשואות ולקבל את שירות הלקוחות שאתם מצפים לו, לטווח ההשקעה הרצוי, ברמת הסיכון המתאימה לכם כמשקיעים ובתשלום דמי ניהול אופטימאליים.

להשוואה עם איש מקצוע מטעמינו (מרצה בטכניון) השאירו פרטים כאן !להשוואה עם איש מקצוע מטעמינו (מרצה בטכניון) השאירו פרטים כאן !

 

מדוע חשוב להשוות בין בתי השקעות לפי הבחירה?

בארץ פועלים בעלי מקצוע שונים בתחום ייעוץ וניהול השקעות, וביניהם יועץ השקעות, משווק השקעות, יועץ פנסיוני, משווק פנסיוני, יועץ פיננסי ועוד.
ניהול תיקי השקעות מותר, על פי חוק, רק למנהל השקעות שקיבל הסמכה מקצועית לכך מטעם הרשות לניירות ערך. לא רק זאת אלא שעל מנהל ההשקעות להיות מועסק על ידי מוסד פיננסי שהינו בעל רישיון לניהול תיקי השקעות (“בית השקעות”).
חשוב לדעת שמנהל השקעות (המכונה גם “מנהל תיקים”, או “מנהל תיק השקעות”) מקבל מלקוחותיו ייפוי כוח לבצע פעולות בנכסים שבתיק ההשקעות (בניגוד, למשל, ליועץ השקעות שרק ממליץ ומותיר את ביצוע הפעולות עצמן לבעל תיק ההשקעות).

מובן שאם אנו מתכוונים להעניק לגורם חיצוני שליטה כזו בנכסים שבתיק ההשקעות שלנו חשוב לקבל את ההחלטה ולבחור במנהל ההשקעות בכובד ראש. מומלץ לשקול את כל האפשרויות הרלוונטיות, לערוך השוואה מסודרת בין בתי ההשקעות השונים ורק אז לבחור אל מי מהם לפנות כדי לקבל שירות ניהול תיק השקעות.
מגוון רחב של משתנים מבדילים בין בתי ההשקעות השונים, כך למשל ישנם כאלה המשיגים תשואות גבוהות (ביחס לבתי השקעות אחרים) בתקופות של שגשוג בשוק ההון אולם בתקופות של חוסר יציבות ביצועיהם הם פחות טובים ולקוחות עבורם הם מנהלים את תיק ההשקעות עלולים לספוג הפסדים משמעותיים. לכן, השוואה בין בתי השקעות צריכה להיות מקיפה ועדכנית והבחירה שמקבלים בסופה עשויה להיות שונה בין משקיע אחד לאחר (כל משקיע מעניק משקל אחר למרכיבים שונים שכוללת ההשוואה).

עניין חשוב נוסף הוא העובדה שכל משקיע רשאי (ולמעשה מוכרח) לקבוע מגבלות התוחמות את ה”חופש היצירתי” של מנהל ההשקעות, כך למשל ניתן להגדיר הקצאה מקסימלית ו/או מינימלית (לפי אחוזים מהתיק) להשקעות ברמות סיכון מסוימות, להקצות נתחים מהתיק לסוגים שונים של השקעות (בשווקים בחו”ל למשל, בסקטורים מסוימים,  במוצרי השקעה אלטרנטיבית, וכד’), ועוד. בעת עריכת השוואה בין בתי ההשקעות הבאים בחשבון מבחינתנו, יש לתת ביטוי לאופן בו אנו מתכוונים להגביל את מנהל התיק (בתי השקעות מסוימים עשויים לתפקד טוב יותר או פחות מאחרים בהינתן אופי ההגבלות שאנו מעוניינים להשתית בתיק). 

להשוואה עם איש מקצוע מטעמינו (מרצה בטכניון) השאירו פרטים כאן !


השוואת בתי השקעות 2023 – הרקע 

משבר הסאב פריים החל בארה”ב לקראת סוף 2007, התפשט ברחבי העולם והורגש היטב גם בישראל (אם כי בעוצמה פחותה מאשר במדינות רבות אחרות). השנים שלאחר המשבר (בין 2011 לערך ועד פרוץ משבר הקורונה ב – 2020) היו תקופה טובה להשקעה בשוק ההון.
בתקופה בה קל, יחסית, למצוא אפיקי השקעה אטרקטיביים רובם המוחלט של בתי ההשקעות מצליחים לייצר עבור לקוחותיהם תשואות נאות. עם פרוץ משבר הקורונה שוק ההון עבר טלטלה אבל זו שככה במהירות והביצועים הטובים נשמרו.

התדרדרות מהירה במצב החלה לקראת סוף 2021. המחצית הראשונה של שנת 2022 הייתה הגרועה ביותר בבורסות בארה”ב מאז 1970, גם בישראל (ובמדינות רבות נוספות) המדדים המובילים צנחו. אמנם, בהמשך שנת 2022 חלה התאוששות מסוימת אולם המלחמה המתמשכת באוקראינה (שהובילה, בין היתר, למשבר אנרגיה ולהטלת סנקציות נגד רוסיה), תנאים גיאופוליטיים מורכבים נוספים (למשל, מתיחות גוברת בין ארה”ב לסין), אינפלציה דוהרת (שגוררת העלאות ריבית על ידי בנקים מרכזיים במדינות רבות), תנודות בשערי מטבע חוץ, התרסקות מטבעות קריפטוגרפים, כל אלה ועוד אחראים להתפתחות אווירת חוסר וודאות וחשש בקרב משקיעים.

התנאים הנ”ל אתגרו מנהלי תיקים שנדרשו לבצע פעולות למניעת הפסדים, ולצמצום סיכונים. סכומי כסף אדירים הועברו מאפיקים שנחשבו אטרקטיביים מאוד במשך שנים ארוכות (כגון קרנות נאמנות מסורתיות, קרנות נאמנות מחקות, וקרנות סל), לאפיקים שהיו זנוחים ולפתע החלו לצבור פופולאריות (קרנות כספיות למשל). לאור התנודתיות בשוק ההון, תחום ההשקעות האלטרנטיביות פרח. בתי השקעות שהקדימו לצבור ניסיון וכבר היו ברשותם מחלקות גדולות ודינמיות לניהול השקעות אלטרנטיביות נהנו מיתרון ברור.

המשקיע האגדי וורן באפט אמר פעם “כשכולם חמדנים היה פחדן, וכשכולם פחדנים היה חמדן”, מנהלי השקעות מוכשרים יודעים לנצל הזדמנויות שצצות דווקא כאשר השווקים בירידה.
ההתרחשויות שתוארו לעיל הן הרקע לפעילות שביצעו בתי ההשקעות השונים בכספי לקוחותיהם במהלך שנת 2022 ואל תוך שנת 2023. מדובר בתקופה סוערת, בחינת התפקוד דווקא בתקופה כזו בכוחה ללמד אותנו הרבה אודות בתי ההשקעות השונים. 

דירוג בתי השקעות מבחינת התשואה שהם עשויים להשיג עבורנו 

ביצועי העבר אינם ערובה להישגים בעתיד אולם בכל זאת, תשואה אופיינית בתיקים מנוהלים בבית ההשקעות היא אחד הנתונים המרכזיים שנרצה לקחת בחשבון בבואנו להשוות בין בתי השקעות.
כפי שפורט לעיל, בתי השקעות מנועים על פי חוק מלפרסם מידע אודות תשואות שהשיגו מנהלי ההשקעות שלהם עבור לקוחותיהם. לפיכך, נחוצים לנו כלים שיאפשרו השוואה כזו למרות חוסר בנתונים ישירים אודות התשואה בתיקי השקעות פרטיים.

בישראל פועלות כ – 150 חברות המציעות שירותי ניהול השקעות. אנו בחרנו להשוות בין 15 בתי ההשקעות הגדולים ביותר. כל בית השקעות מגודל מסוים ומעלה מציע, בין היתר, השקעה בקרנות נאמנות מטעמו. ישנם סוגים שונים של קרנות נאמנות, למשל כאלה המתמחות במניות, אחרות המתמחות באג”ח, קרנות נאמנות סקטוריאליות (של סקטור האנרגיה למשל, או תשתיות דווקא וכד’), קרנות המשקיעות בחו”ל ועוד. קטגוריית קרנות הנאמנות הגמישות נחשבת למאתגרת ביותר (עבור מנהלי הקרן), זאת משום שבקרנות אלה מנהלי ההשקעות נהנים מרמה גבוהה של חופש ולכן זהו בדיוק המקום לבחון את ביצועיהם ביחס למנהלי תיקים בבתי השקעות אחרים. השוואה של ביצועי קרנות נאמנות גמישות של בתי ההשקעות השונים יכולה להוות מדד טוב ליכולתם להשיג עבורנו תשואה טובה בתיק ההשקעות (ובלבד שלא נגביל אותם יתר על המידה).   

מוצרי השקעה נוספים שכל בתי ההשקעות הגדולים מציעים הם קרנות השתלמות וקופות גמל. השוואה של ביצועי קרנות ההשתלמות וקופות הגמל של בתי ההשקעות השונים, בטווח הקצר, הבינוני והארוך, גם היא יכולה לסייע לנו לדרג את בתי ההשקעות מבחינת גובה התשואה שיוכלו לייצר עבורנו. 

הנה דירוג הביצועים של קרנות הנאמנות הגמישות לשנת 2023. כל הנתונים נכונים לסוף מאי, 2023. 

קרן קבין גמישה של איילון השיגה את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה, עם 22.07%. היקף הנכסים של הקרן כ – 4.4 מיליוני ₪, ודמי הניהול 1.85%.  

אל המקום השני מגיעה קרן אלפי בנדק גמישה של הראל, עם תשואה של 17.59% מתחילת השנה. היקף הנכסים של הקרן כ – 65 מיליוני ₪, ודמי הניהול 2.5%.

במקום השלישי אנחנו מוצאים את קרן דיאמונד גמישה מבית איילון, עם תשואה מתחילת השנה של 13.94%. היקף הנכסים של הקרן כ – 28.4 מיליוני ₪, ודמי הניהול 1.64%.

למקום הרביעי הגיעה עוד קרן של איילון, היא אביב שגב גמישה, עם תשואה של 13.53%, ולמקום החמישי הגיעה קרן קסם אקטיב מבית קסם קרנות נאמנות של הפניקס. הקרן השיגה תשואה מתחילת השנה של 13.33%. היקף הנכסים של הקרן כ – 126.5 מיליוני ₪, ודמי הניהול 2%.

במקום השישי הקרן הגמישה של אי בי אי עם תשואה מתחילת השנה של 12.64%, במקום השביעי ורדן גמישה של איילון עם תשואה של 11.05%, במקום השמיני נמצא את מוניטר גמישה של קסם עם תשואה של 9.58%, במקום התשיעי את ברק גמישה עם תשואה של 8.8%, ובמקום העשירי את פסגות FLEX עם תשואה של 8.79%. 

מתוך 47 קרנות גמישות מפורסמות, שמונה השיגו תשואה שלילית מאז תחילת השנה נכון לעת כתיבת שורות אלה, והן: גביש גמישה עם 9.08%-, ISP ASSET של איילון עם 4.12%-, איילון השקעות עם 3.67%-, הראל גמישה עם 2.89%-, ילין לפידות גמישה עם 2.17%-, אלפא טק גמישה של הראל עם 0.85%-, אנליסט גמישה עם 0.5%-, והראל לשם גמישה עם 0.04%-.

טבלת ההשוואה של דירוג בתי ההשקעות הגדולים בארץ

בכל השוואה בין בתי השקעות כדאי לקחת בחשבון את המאפיינים הבסיסיים המקנים למשקיע יציבות בניהול תיק ההשקעות, לעיתים בסכומים המהווים חלק ניכר מהחיסכון האישי. משתנים למשל שחשוב לקחת בחשבון יהיו: 

היקף הנכסים שבית ההשקעות מנהל: סך נכסים גבוה מעיד על אמון מצד ציבור המשקיעים. חשוב לבדוק לא רק את הסכום עצמו נכון למועד ביצוע ההשוואה אלא גם את מגמת השינוי. בית השקעות גדול עשוי לעבור תקופה לא טובה (המתבטאת, בין היתר, בירידה בהיקף הנכסים שהוא מנהל), מצד שני ייתכן בית השקעות קטן המתפתח במהירות בזכות אמון גובר והולך מצד ציבור המשקיעים (תופעה העשויה להעיד על איכות גבוהה של שירות ניהול תיקי השקעות).

גובה דמי הניהול גם הוא משתנה שיש להשוות בין בתי ההשקעות ואשר עבורו ניתן לקבל ערכים מדויקים. אמנם, בהחלט ייתכן שמשתלם לשלם דמי ניהול גבוהים אם משיגים תשואה המצדיקה זאת, אולם באופן כללי כדאי לתת עדיפות מסוימת לבתי השקעות הגובים עמלות צנועות ודמי ניהול נמוכים.
חשוב לדעת שהמחיר שנשלם עבור ניהול תיק ההשקעות מורכב מדמי ניהול קבועים (הנקבעים כאחוז מסוים מן התיק, בדרך כלל בין 0.5% ל – 0.8%  מסך הנכסים בתיק בחישוב שנתי, ועמלות שונות (כגון עמלות משמורת, עמלות ביצוע פעולות קנייה ומכירה בניירות ערך, עמלות המרת מטבע חוץ ועוד). גובה דמי הניהול והעמלות עשוי להשתנות בהתאם לגודל התיק ואופי הפעילות בו.

סכום מינימאלי לפתיחת תיק השקעות: כל בית השקעות דורש סכום מינימאלי לפתיחת תיק השקעות מנוהל, בדרך כלל סכום זה נע בין 300,000 ל – 500,000 ש”ח. יש לקחת בחשבון משתנה זה (עבורו קל לקבל ערך מדויק) בעת ההשוואה בין בתי השקעות, זאת הן משום שייתכן וגובה הסכום העומד לרשותנו הופך כמה בתי השקעות לבלתי רלוונטיים, והן משום שיש להניח שבתי השקעות המעדיפים תיקים גדולים ינהלו טוב יותר תיקים עתירי נכסים, בעוד בתי השקעות המתמחים גם בניהול תיקים קטנים יידעו לייצר תשואות נאות גם בתיקים כאלה.

לפניכם טבלה בה מפורטים נתונים רלוונטיים להשוואה עבור 15 בתי ההשקעות מן המובילים בישראל.

 

שם

בית השקעות

 

סכום מינימום לפתיחת תיק השקעות

 

סך נכסים מנוהלים
(בש”ח, נכון לסוף 2022)


שנת הקמה
אלטשולר שחם

300,000
ש”ח

 כ – 199 מיליארד שקלים.

1990

ילין לפידות

500,000 ש”ח 


כ – 84 מיליארד

2004


אי בי אי
350,000
ש”ח

כ – 50 מיליארד

 

1971

איפינטי

300,000 ש”ח


כ – 2 מיליארד 

 

 

1997

פסגות

350,000 ש”ח

כ – 12 מיליארד

  

1963

הפניקס בית השקעות

300,000 ש”ח


כ – 65 מיליארד

1992

 


סיגמא

300,000 ש”ח

כ – 25 מיליארד 

 

 

1992

מור בית השקעות 

350,000 ש”ח

כ – 85 מיליארד

2006


מיטב דש

 

350,000
ש”ח
 כ – 215 מיליארד     1979

הראל

350,000 ש”ח


כ – 360 מיליארד

1967


מגדל שוקי הון

300,000 ש”ח

 כ – 294 מיליארד 

1965

אנליסט

300,000 ש”ח

כ – 35.5 מיליארד

1985

אפסילון

350,000
ש”ח

 כ – 7 מיליארד

1988

פעילים  

300,000 ש”ח

כ – 17.8 מיליארד 

1987

אינטראקטיב ישראל

300,000 ש”ח

כ – 1 מיליארד 

20

 

   

דירוג Duns של בתי ההשקעות הגדולים בישראל

חברת דן אנד ברדסטריט (Dun & Bradstreet) היא מהחברות הוותיקות והנחשבות ביותר בעולם בתחום המידע העסקי. בין היתר מפרסמת דן אנד ברדסטריט ישראל דירוג משלה ל – 12 בתי ההשקעות המובילים בישראל. דירוגים של דן אנד ברדסטריט מכונים “דירוגי Duns” בקיצור. חשוב לדעת שדירוג Duns מבוצע אך ורק לפי היקף הנכסים המנוהל – ככל שסך הנכסים שבית ההשקעות מנהל גדול יותר כך מיקומו בדירוג Duns גבוה יותר.
כאשר משווים בין בתי השקעות בהחלט יש מקום לבחון מיקומים יחסיים בדירוג Duns עדכני, כמו גם האופן בו השתנו הדירוגים בשנים האחרונות.
בסוף שנת 2022, בראש דירוג Duns ל – 12 בתי ההשקעות המובילים בישראל ניצב בית ההשקעות אלטשולר שחם, אשר כבש את הפסגה כבר בשנת 2021. נכון לסוף מאי 2023 אלטשולר שחם פינה את המקום הראשון למיטב דש. מעניין לציין שבין השנים 2013 – 2019 את המקומות הראשון והשני תפסו בתי ההשקעות פסגות (ראשון), ומיטב דש (שני). בשנת 2021 אלטשולר שחם דחקו את מיטב דש מן המקום השני לשלישי.
בתי השקעות נוספים התופסים דרך קבע מקום בדירוג Duns של בתי ההשקעות המובילים בישראל הם ילין לפידות, הלמן אלדובי, הראל פיננסים, אקסלנס, IBI, מגדל, מור, פעילים, אנליסט וסיגמא.

גיוסים ופדיונות בסוגים שונים של קרנות נאמנות

כפי שתואר לעיל, שנת 2022 הייתה מאתגרת מאוד עבור מנהלי תיקי השקעות. כאשר משווים בין ביצועיהם של בתי ההשקעות השונים כדאי לקחת בחשבון גם את זרימת הכסף אל קרנות הנאמנות שלהם והחוצה מהן. בשנת 2022 הקרנות המסורתיות הצטמקו בכ – 27 מיליארד שקלים בעוד הקרנות הכספיות גייסו כ – 33 מיליארד. בדיקת האופן בו נחלקת תנודה זו בין בתי ההשקעות מעלה כי אלטשולר שחם הם שאיבדו את הסכום הגבוהה ביותר (כ – 8.67 מיליארד), אחריהם איילון (1.26 מיליארד), ואז ילין לפידות (1.26 מיליארד). בתי ההשקעות אשר אל הקרנות הכספיות שלהם זרמו סכומים גדולים יחסית הם אנליסט (שרשמה גיוס כולל של 8.6 מיליארד שקלים לקרנות הנאמנות שלה בשנת 2022), הראל (גיוס של 3.8 מיליארד), מור (3.8 מיליארד), פסגות (2.45 מיליארד), ומיטב (2.08 מיליארד).

תחזיותיהם של בתי ההשקעות

נתונים נוספים מעניינים להשוואה בין בתי השקעות נוגעים לתחזיותיהם לעתיד. תחזיות כאלה מתפרסמות על ידי צוותי האנליזה והמחקר של בתי ההשקעות הגדולים בישראל בתחילת כל שנה בדרך כלל.
מובן שיש עדיפות לבית השקעות שאתם נוטים להסכים עם תחזיותיו.
כך למשל בתחילת שנת 2023 בבית ההשקעות אפסילון חזו כי מדד ת”א 35 יעלה בכ – 13% במהלך שנת 2023, בפסגות לעומת זאת חזו עליה של 9% בלבד, ובאנליסט 7%. כל בתי ההשקעות הגדולים חזו צמיחה של בין 2% ל – 2.7% בשנת 2023, אינפלציה של בין 2.5% ל – 3.5%, ריבית (בנק ישראל) של בין 3.5% ל – 4%, שער דולר בין 3.2 ל – 3.45 ₪, ועוד.

מובן שמנהלי התיקים בבתי ההשקעות יבצעו מהלכים העולים בקנה אחד עת התחזיות של צוות האנליזה הפנימי בחברה, לכן אם אתם סבורים שבשנת 2023 עדיף להקצות סכומים גדולים להשקעה במניות בארה”ב תנו עדיפות לבית השקעות שלפי התחזית שלו מדד S&P 500 עדית לעלות השנה באופן החד ביותר, במיטב דש חוזים עלייה של כ – 18% במדד זה במהלך 2023, בפעילים חוזים עליה של כ – 16%, במגדל ואלטשולר שחם כ – 14% (כך גם באפסילון) וכד’. לעומתם, באנליסט למשל חוזים עליה של 7% במדד S&P 500 במהלך 2023.

בתי ההשקעות מפרסמים בתחילת כל שנה מידע רב נוסף שהוא רלוונטי להשוואה ביניהם. כך למשל כל בית השקעות מגדיר סקטור השקעה מומלץ, מובן שכדאי לתת עדיפות לבית השקעות הממליץ על סקטור שגם המשקיע מאמין שיחווה צמיחה במהלך 2023, כך למשל אפסילון ממליצים על סקטור המזון לשנת 2023, פסגות על טכנולוגיה, באלטשולר שחם סבורים שכדאי להשקיע בחברות שבבים במהלך 2023 (כך גם באנליסט, בתוספת המלצה על השקעה אלטרנטיבית בנדל”ן מניב), במיטב סבורים שתקשורת היא הסקטור המומלץ לשנת 2023, במגדל ממליצים על נדל”ן מניב, נדל”ן למגורים, טכנולוגיה ותשתיות, ובבית ההשקעות פעילים ממליצים על השקעות בסקטורים פיננסים, תשתיות וטכנולוגיה.

היחס שתקבלו כלקוחות

עניין חשוב נוסף בעת השוואה בין בתי השקעות הוא האופן בו נוהגים בתי ההשקעות השונים לנהל את יחסיהם עם לקוחותיהם. אמנם, ייתכן מצב בו לקוחות מקבלים יחס גנרי אולם נהנים מתשואה טובה, אולם כולנו מעדיפים להרגיש שתיק ההשקעות שלנו נהנה מתשומת לב אישית של מנהל השקעות (או צוות מנהלי השקעות) אותו אנו מכירים ושעמו אנו יכולים ליצור קשר. יחס כזו מעניק לנו שקט נפשי, יהיה לנו קל לקבל הסברים על מהלכים שבוצעו וכאלה המתוכננים להתבצע בעתיד. שקיפות מלאה היא ערובה לכך שבית ההשקעות אינו מבצע בכספנו פעולות הנגועות בניגוד עניינים. כל בית השקעות מפיק דו”חות ללקוחותיו, יתרון חשוב הוא האפשרות לקבל בקלות פירוט והסברים מנציג של מנהלי ההשקעות בתיק (או ישירות ממנהל השקעות אישי המוכר לנו). 

השוואה נכונה של עלות הטיפול בתיק ההשקעות שלנו

מכיוון שבתי השקעות גובים גם דמי ניהול שנתיים קבועים וגם בחלק מהמקרים עמלות על רווחים חשוב לבצע חישוב ולהבין כמה יעלה לנו בפועל הטיפול בתיק ההשקעות שלנו. כך למשל בתיק בגודל 400,000 שקלים, אם נהנים מתשואה ממוצעת של 5% לשנה, בשני בתי ההשקעות, כאשר בבית השקעות אחד משלמים 0.2% דמי ניהול (800 ₪ לשנה) ו4% עמלה על הרווחים (800 ₪ לשנה), ובשני מסתפקים ב-0.1% דמי ניהול (400 ₪ לשנה) אולם גובים עמלה של 6% על הרווחים (1,200 ₪ לשנה), בשני בתי ההשקעה נשלם אותו מחיר עבור ניהול התיק (1,600 ₪ בשנה הראשונה). חשוב לדעת שהפרשים של עשיריות אחוז בדמי הניהול ובעמלות עשויים להצטבר, בתוך כמה שנים, להבדלים של עשרות אלפי שקלים בערך התיק. 

יש להמשיך להיות מעורבים גם לאחר השלמת ההשוואה וביצוע הבחירה

אם בחרנו בתיק השקעות מנוהל סימן שאנו מעוניינים להפקיד את ניהול התיק בידי בעלי מקצוע. השוואה מסודרת ומקיפה בין בתי ההשקעות תבטיח בחירה מושכלת ביניהם אולם חשוב להבין שגם לאחר השלמת העברת התיק לניהול על ידי בית ההשקעות אנו איננו פטורים ממעקב אחר הביצועים בו. במיוחד בתקופה של חוסר וודאות בשוק ההון חשוב לוודא שבית ההשקעות מבצע מהלכים שמטרתם הגנה על כספיכם מפני הפסדים משמעותיים. אמנם, ייתכנו טעויות ומצבים בהם בדיעבד יסתבר שעדיף היה לנהוג אחרת, אולם בכל מקרה אין אנו רוצים למסור את ניהול תיק ההשקעות שלנו לבית השקעות “רדום”, שאינו מבצע מהלכים בקצב המתבקש מן האירועים בשטח.
החוק מחייב בתי השקעות לשלוח ללקוחותיהם דו”ח רבעוני ודו”ח שנתי על המצב בתיק אולם בתי השקעות רבים מוסרים דיווחים נרחבים יותר. יש להשוות בין היקף המידע שתקבלו כלקוחות של בתי ההשקעות השונים ולתת עדיפות לכאלה המספקים באופן שוטף מידע שיאפשר לכם מעקב פשוט וקל אחר המצב בתיק והפעולות המבוצעות בו. 

לסיכום, ניתן לומר שהשוואה בין בתי השקעות, המבוצעת במטרה לבחור אחד מהם, מבוצעת לפי חמישה קריטריונים, ביצועים (גובה התשואה בטווחי זמן שונים), עלות (כמה נשלם עבור שירות ניהול תיק ההשקעות שלנו), איכות השירות (למשל, אופי הקשר מול גורמים מקצועיים בבית ההשקעות), היקף המידע שנקבל באופן שוטף אודות מצב התיק והפעולות המבוצעות בו, ומידת התאמת תחזיות בית ההשקעות לאופן בו אנו מנתחים את המצב. מומלץ לערוך טבלה מסודרת ובה לאסוף נתונים רלוונטיים עד שתתקבל תמונה ממנה עולה בבירור איזהו בית ההשקעות המתאים ביותר עבורנו. 

מעונינים בפגישת התרשמות עם איש מקצוע (מרצה בטכניון) השאירו פרטים כאן!


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    בוקר כלכלי 8.5.24: צפי לפתיחה שלילית קלה בארה”ב, אירופה תיפתח לאחר סגירה חיובית, השווקים במזרח נסחרים בירידות בשעה זו, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 12 שעה

    בוקר כלכלי 8.5.24: צפי לפתיחה שלילית קלה בארה”ב, אירופה תיפתח לאחר סגירה חיובית, השווקים במזרח נסחרים בירידות בשעה זו, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים בוקר כלכלי 8.5.24: צפי לפתיחה שלילית קלה בארה”ב, אירופה תיפתח לאחר סגירה חיובית, השווקים במזרח נסחרים בירידות בשעה זו, הנפט נחלש, השקל מתחזק והבורסה בת”א תנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילית קלה. אתמול וול-סטריט ננעלה במגמה

    • לפני 12 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יפתח אחר הצהריים והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה שלילית קלה. אתמול וול-סטריט ננעלה במגמה

    בוקר כלכלי 7.5.24: צפי לפתיחה יציבה לאחר סגירה חיובית בוול-סטריט, השווקים באירופה התחזקו, מגמה מעורבת הבוקר במזרח הרחוק, הנפט עולה, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה, השקל עבר לעליות והבורסה בת”א תיפתח בשעות הקרובות ותחפש כיוון על רקע ההתפתחויות הביטחוניות
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 1 ימים

    בוקר כלכלי 7.5.24: צפי לפתיחה יציבה לאחר סגירה חיובית בוול-סטריט, השווקים באירופה התחזקו, מגמה מעורבת הבוקר במזרח הרחוק, הנפט עולה, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה, השקל עבר לעליות והבורסה בת”א תיפתח בשעות הקרובות ותחפש כיוון על רקע ההתפתחויות הביטחוניות בוקר כלכלי 7.5.24: צפי לפתיחה יציבה לאחר סגירה חיובית בוול-סטריט, השווקים באירופה התחזקו, מגמה מעורבת הבוקר במזרח הרחוק, הנפט עולה, בקריפטו ירידות ביממה האחרונה, השקל עבר לעליות והבורסה בת”א תיפתח בשעות הקרובות ותחפש כיוון על רקע ההתפתחויות הביטחוניות

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה יציבה. אתמול וול-סטריט ננעלה במגמה חיובית:

    • לפני 1 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב יתחדש בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מצביעים על פתיחה יציבה. אתמול וול-סטריט ננעלה במגמה חיובית:

    בוקר כלכלי 6.5.24: צפי לפתיחה מעורבת בארה”ב, השווקים במזרח פתחו את שבוע המסחר במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, הזהב והכסף מטפסים, השקל נחלש על רקע המתיחות הבטחונית והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים
    • ליאור מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    בוקר כלכלי 6.5.24: צפי לפתיחה מעורבת בארה”ב, השווקים במזרח פתחו את שבוע המסחר במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, הזהב והכסף מטפסים, השקל נחלש על רקע המתיחות הבטחונית והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים בוקר כלכלי 6.5.24: צפי לפתיחה מעורבת בארה”ב, השווקים במזרח פתחו את שבוע המסחר במגמה מעורבת, הנפט מתחזק, הזהב והכסף מטפסים, השקל נחלש על רקע המתיחות הבטחונית והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך ליום שני של עליות שערים

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת: החוזים על הדאו-ג'ונס

    • לפני 3 ימים
    • 6 דק’ קריאה

    ארצות הברית וול-סטריט תיפתח את שבוע המסחר בהמשך היום והחוזים על המדדים המרכזיים מאותתים על פתיחה מעורבת: החוזים על הדאו-ג'ונס

    בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף
    • ליאור מור
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 4 ימים

    בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף בוקר כלכלי 5.5.24: שבוע שני ברציפות של עליות בוול-סטריט, באסיה השווקים סיכמו שבוע חיובי ובאירופה שלילי, הנפט נפל, הזהב נחלש, בקריפטו נרשמו ירידות בשבוע החולף והבורסה בת”א תיפתח הבוקר ותנסה להמשיך לשבוע חיובי נוסף

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים חיובים זה השבוע השני ברציפות:

    • לפני 4 ימים
    • 4 דק’ קריאה

    ארצות הברית המסחר בארה"ב סגור היום ויפתח מחר. בשבוע המסחר האחרון המדדים בארה"ב סיכמו ביצועים חיובים זה השבוע השני ברציפות: