בשנים האחרונות מתהווה במפרץ הפרסי מהפכה שקטה אך עוצמתית: שוק הרכב החשמלי בסעודיה מתחיל להתעורר, ומגלה עניין הולך וגובר מצד יצרניות רכב עולמיות. שתי השחקניות המובילות כיום בזירה הזו – Tesla האמריקנית ו־BYD הסינית – ניצבות כעת בקו הזינוק בקרב על ליבה של ממלכה שהייתה עד לא מזמן מזוהה כמעט בלעדית עם דלק פוסילי.

בין אם מדובר במהלך של ריבוי אולמות תצוגה, חדירה אגרסיבית במחירים נוחים או השקת דגמים יוקרתיים – שתי הענקיות הללו פועלות לפי מודלים עסקיים שונים לחלוטין, אך חולקות מטרה אחת ברורה: להפוך את סעודיה למוקד רווחיות חדש בשוק הרכב העולמי.

Vision 2030 משנה את כללי המשחק

בבסיס השינוי עומדת תכנית הדגל של הממלכה – Vision 2030, שאפתנות ממשלתית שמטרתה לגוון את הכלכלה ולהפחית את התלות בנפט. אחד היעדים המרכזיים הוא הפחתת פליטות מזהמים דרך אימוץ טכנולוגיות ירוקות – ובראשן רכבים חשמליים (EVs). תמריצים ממשלתיים, השקעה בתשתיות טעינה ופתיחת השוק ליזמים זרים – כל אלו שינו את סביבת הפעולה והפכו את סעודיה לאחת מזירות ההתפתחות המרתקות בעולם עבור שחקניות בינלאומיות.

נכון ל-2025, רכבים חשמליים מהווים פחות מ-2% מהיקף המכירות במדינה, אך שיעור זה צפוי לעלות משמעותית בעשור הקרוב – ובמיוחד אם החברות המובילות יצליחו לעמוד באתגרים המקומיים.

BYD תוקפת חזיתית – עם פריסה רחבה ותמחור אגרסיבי

לאחרונה הכריזה BYD כי היא מתכננת למכור למעלה מ־5,000 רכבים חשמליים בסעודיה כבר השנה, ולפתוח שבעה אולמות תצוגה חדשים עד סוף 2026. מדובר במהלך רחב היקף שמכוון לא רק להגדיל מכירות, אלא בעיקר לבנות תודעה מותגית בקרב הצרכנים המקומיים.

היתרון המרכזי של BYD טמון בשרשרת האספקה האנכית שלה – החברה מייצרת בעצמה סוללות, שלדות, מערכות הנעה ואפילו שבבים, מה שמאפשר לה לשלוט בעלויות ולשמר רווחיות גם ברמות תמחור נגישות. בכך היא פונה לקהלים רחבים יותר מאשר טסלה – כולל מעמד בינוני־גבוה שמחפש פתרון חשמלי נגיש אך מתקדם טכנולוגית.

טסלה בונה פרסטיז’ה – אבל נדרשת להתאים עצמה לשוק חדש

מנגד, Tesla פועלת לפי מודל של פרימיום-חדשנות: ריכוז ההפצה בנקודות ספורות, חוויית קנייה מקוונת והדגשת יכולות טכנולוגיות פורצות דרך. טסלה ממתגת את עצמה כמותג על שמוביל את המהפכה החשמלית, אך בסביבה המקומית – שבה חלק מהלקוחות עדיין מעריכים רכישה פרונטלית וקשר עם סוכנים – מודל זה עלול להוות מגבלה.

בפועל, שתי החברות מציגות אסטרטגיות הפוכות כמעט לחלוטין: בעוד BYD “שואבת” את השוק מלמטה באמצעות נפח ותמחור, טסלה “דוחפת” אותו מלמעלה באמצעות תדמית. האיזון ביניהן צפוי לקבוע כיצד ייראה השוק בעוד חמש שנים.

האם סעודיה הופכת למעבדה עולמית לחשמול?

כניסת טסלה ו-BYD לערב הסעודית אינה רק מאבק שיווקי – אלא ניסוי כלכלי־אסטרטגי שמעניין את כל העולם. מדובר בשוק עשיר, ריכוזי, עם אוכלוסייה אורבנית צומחת, שבו ניתן לבחון כיצד מדיניות ממשלתית משנה הרגלי צריכה, ואיך חברות גלובליות מגיבות לכך.

הממלכה הפכה – שלא בכוונה – ל”מעבדה” שבה נבחנים מודלים עסקיים, אסטרטגיות חדירה ותכניות תשתית. בין השאר, עולה השאלה האם קידום ממשלתי מסיבי (כמו מימון עמדות טעינה, פטור ממס, ייבוא ללא מכסים) באמת יוצר שוק אורגני – או שמא מדובר רק ב”בועה רגולטורית” שתתפוגג ללא התמדה.

השחקניות הבאות בתור: Nio, Geely ו־Lucid

מעורבות של BYD וטסלה צפויה להוות רק את תחילתה של מגמה. חברות נוספות כמו Nio הסיניתGeely וגם Lucid האמריקנית־סעודית כבר מחזרות אחר השוק המקומי. ייתכן שדווקא Lucid, שנהנית מתמיכה ישירה של קרן ההשקעות הסעודית (PIF), תצליח להכות גשר בין טכנולוגיה מערבית למודל הפצה מקומי.

בתרחיש כזה, סעודיה עלולה להפוך לזירת מאבק בין סין וארה”ב – לא רק מבחינת רכב חשמלי, אלא בזירת השפעה גיאו־כלכלית.

סיכום: קרב ענקיות בשוק מתעורר

בעוד טסלה ו-BYD נאבקות על המובילות בסעודיה, עוקב העולם אחר ניסוי מרתק: כיצד מדינה נפטית לשעבר מחליפה כיוון והופכת לבמה מרכזית במעבר העולמי לתחבורה חשמלית. האם הציבור המקומי יאמץ את השינוי? האם התשתיות יעמדו בעומס? והאם חברות הרכב יצליחו לא רק למכור – אלא להכות שורש?

המרוץ כבר החל. והממלכה – על כל חוליה ומדבריה – הופכת לשדה הקרב החדש של מהפכת החשמל.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    אג”ח: ניתוח עומק של שוק החוב האמריקאי – היצע, ביקוש ודינמיקת תשואות
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 24 mins

    אג”ח: ניתוח עומק של שוק החוב האמריקאי – היצע, ביקוש ודינמיקת תשואות אג”ח: ניתוח עומק של שוק החוב האמריקאי – היצע, ביקוש ודינמיקת תשואות

    שוק האג"ח בארצות הברית עובר כעת תקופה מרתקת, המאופיינת בדינמיקה משמעותית בין היצע וביקוש, במיוחד בתחום אגרות החוב הממשלתיות לטווח

    • לפני 24 mins
    • 8 דק’ קריאה

    שוק האג"ח בארצות הברית עובר כעת תקופה מרתקת, המאופיינת בדינמיקה משמעותית בין היצע וביקוש, במיוחד בתחום אגרות החוב הממשלתיות לטווח

    סקטור שירותי התקשורת: האם נצחון ארוך טווח מובטח למרות התנודתיות?
    • אור שושן
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 45 mins

    סקטור שירותי התקשורת: האם נצחון ארוך טווח מובטח למרות התנודתיות? סקטור שירותי התקשורת: האם נצחון ארוך טווח מובטח למרות התנודתיות?

    סקטור שירותי התקשורת (Communication Services) מהווה עמוד תווך בכלכלה הגלובלית המודרנית, וכולל קשת רחבה של חברות החל מספקיות שירותי אינטרנט

    • לפני 45 mins
    • 9 דק’ קריאה

    סקטור שירותי התקשורת (Communication Services) מהווה עמוד תווך בכלכלה הגלובלית המודרנית, וכולל קשת רחבה של חברות החל מספקיות שירותי אינטרנט

    מלכות הדיבידנדים: ניתוח מניות השורה השנייה – חדשנות, יציבות ותשואה לבעלי המניות
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 1 שעה

    מלכות הדיבידנדים: ניתוח מניות השורה השנייה – חדשנות, יציבות ותשואה לבעלי המניות מלכות הדיבידנדים: ניתוח מניות השורה השנייה – חדשנות, יציבות ותשואה לבעלי המניות

    המועדון היוקרתי של "מלכות הדיבידנדים", המאגד חברות שהעלו את הדיבידנד השנתי לבעלי המניות שלהן במשך למעלה מ-50 שנה ברציפות, מייצג

    • לפני 1 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    המועדון היוקרתי של "מלכות הדיבידנדים", המאגד חברות שהעלו את הדיבידנד השנתי לבעלי המניות שלהן במשך למעלה מ-50 שנה ברציפות, מייצג

    טלטלה בהנהלת Kenvue: מנכ”ל החברה ת’יבו מונגון פורש, החברה ממשיכה בבחינה אסטרטגית מקיפה
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 2 שעה

    טלטלה בהנהלת Kenvue: מנכ”ל החברה ת’יבו מונגון פורש, החברה ממשיכה בבחינה אסטרטגית מקיפה טלטלה בהנהלת Kenvue: מנכ”ל החברה ת’יבו מונגון פורש, החברה ממשיכה בבחינה אסטרטגית מקיפה

    חברת Kenvue, יצרנית מותגי מוצרי צריכה מובילים כגון ליסטרין ופלסטר (Band-Aid), הודיעה ביום שני כי המנכ"ל שלה, ת'יבו מונגון, עוזב את תפקידו

    • לפני 2 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    חברת Kenvue, יצרנית מותגי מוצרי צריכה מובילים כגון ליסטרין ופלסטר (Band-Aid), הודיעה ביום שני כי המנכ"ל שלה, ת'יבו מונגון, עוזב את תפקידו