רבעון שמסמן תפנית אסטרטגית – טסלה בונה מחדש את התזה העסקית
הרבעון השני של 2025 הפך לרגע מכונן בהיסטוריה של טסלה. בזמן שברקע חלה האטה בהיקפי המכירות וברווחיות של מגזר הרכב, טסלה ממצבת את עצמה כמובילת עידן הבינה המלאכותית והרובוטיקה. הדוח הנוכחי מציג מצד אחד נתונים כספיים מתונים יחסית, על רקע ירידה שנתית של 12% בהכנסות והאטה ברווחיות, אך מצד שני מצביע על השקעות כבדות בתחומי ה-AI, השירותים, האנרגיה החכמה והרובוטקסי. מה עומד מאחורי המפנה, ואיך רואים בשוק את הניסיון של אילון מאסק לקחת את טסלה לעידן שבו ערך התוכנה והחדשנות גובר על נפח המכירות?

הכנסות, רווחיות ומנועי צמיחה חדשים
ההכנסות הכוללות של טסלה ברבעון השני הסתכמו ב-22.5 מיליארד דולר – ירידה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עיקר הירידה מיוחסת לצניחה במכירות רכבים ולשחיקה במכירות זיכויי רגולציה, לצד ירידה במחירי המכירה הממוצעים, במיוחד בדגמים הבסיסיים. מגזר האנרגיה והאחסון, שהיה עד לא מזמן מנוע צמיחה מרכזי, הציג גם הוא ירידה של 7% בהכנסות, אם כי רשם שיא היסטורי ברווחיות הגולמית, בעיקר הודות לגידול בפריסת מערכות Megapack ו-Powerwall והתחזקות שוק האחסון הביתי. תחום השירותים והפעילויות הנלוות – תחום הכולל בעיקר פעילות בתחזוקה, טעינה ומכירות משנה – היה הנקודה הבהירה, עם צמיחה של 17% בהכנסות וגידול חד ברווחיות.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי (GAAP) הסתכם ב-1.2 מיליארד דולר, ירידה של 16% משנה שעברה. הרווח התפעולי ירד ל-0.9 מיליארד דולר, ומרווחי הרווח התפעולי ירדו ל-4.1% בלבד (ירידה של 219 נקודות בסיס). ה-EBITDA המתואם עמד על 3.4 מיליארד דולר, ירידה מתונה יותר. תזרים המזומנים נותר חיובי – 2.5 מיליארד דולר מפעילות שוטפת, אך תזרים חופשי מינימלי של 146 מיליון דולר בלבד, על רקע השקעות עתק במו”פ וקפיטל.

מגמות בולטות – מעבר לאוטונומיה ורובוטקסי
הבשורה המרכזית של הדוח היא ההתקדמות הטכנולוגית. טסלה הציגה לראשונה את שירות הרובוטקסי שלה באוסטין, טקסס – מהלך שמבשר את הכניסה של החברה מעולם הרכב המסורתי לעולמות התחבורה האוטונומית והשירותים מבוססי בינה מלאכותית. למרות שהשירות עדיין מצומצם ומוגבל, זהו צעד פורץ דרך שמבוסס על ארכיטקטורה ייחודית: מערכת מצלמות ולמידה עמוקה שנשענת על נתוני מיליוני רכבי טסלה ברחבי העולם. החברה מאמינה כי מודל זה יאפשר לה לשפר במהירות את רמות הבטיחות, להרחיב את הרשת, ולבנות מנוע רווח חדש, עצמאי ואוטונומי.

במקביל, טסלה מתחילה בייצור דגם מוזל יותר, שייצא בייצור מסחרי נרחב במחצית השנייה של 2025. מהלך זה צפוי להרחיב משמעותית את קהל הלקוחות הפוטנציאלי ולהגביר את הלחץ על יצרניות רכב חשמלי אחרות. החברה מדווחת גם על המשך פיתוח מודלים כמו Semi ו-Cybercab, המיועדים לייצור מסחרי ב-2026.

תחום האנרגיה – פריצות דרך באחסון והפקה חכמה
הדוח מדגיש את מרכזיות מגזר האנרגיה באסטרטגיה העתידית של החברה. הביקוש הגלובלי לחשמל יציב, זול וירוק נמצא בשיא – וטסלה ממוצבת כמובילה עולמית בהתקנת מערכות Megapack לשוק ההולך ומתעצם של אגירה ואיזון רשתות חשמל. הפתרון של טסלה מבטיח פריסה מהירה פי ארבעה מגז רגיל, ונותן מענה לביקושים של שוק ה-AI הצומח, שמצריך תשתיות אנרגיה חסרות תקדים. שילוב מערכות סולאריות ומגיב למתחרים בענף האנרגיה, כאשר טסלה מדווחת על שיאים בפריסת מערכות אחסון ביתיות.

אתגרים: ירידת נפחי המכירות, שחיקת מחיר ופגיעה ברווחיות
לצד החדשנות, הדוח מגלה תמונה מורכבת. טסלה מתמודדת עם ירידה של 13% במספר המסירות הכולל של רכבים, בעיקר בדגמים היקרים יותר, לצד שחיקה חדה במחירי המכירה הממוצעים. בנוסף, היקף ההכנסות ממכירת זיכויי רגולציה ממשיך להצטמצם, וקצב הצמיחה במגזר הרכב נעצר. רווחיות הגולמית נחלשה, בעיקר בשל הוצאות מו”פ גוברות בתחומי ה-AI והרובוטיקה, והגידול בשכר מבוסס אופציות לעובדים. החברה מתמודדת גם עם עלייה במלאים (24 ימי מלאי לעומת 18 ברבעון המקביל) ושחיקה בקצב הצמיחה של שירותי הליסינג.

בנוסף, השפעות סביבת המאקרו לא נעלמות: מדיניות מכסים משתנה, חוסר ודאות בשוקי האשראי, שינויים פיסקליים במדינות מפתח ומלחמות סחר – כולם פוגעים בתיאבון הצרכני ובהתנהגות המשקיעים.

התקדמות טכנולוגית – בינה מלאכותית והפקת ערך מהדאטה
אחד האלמנטים החדשניים בדוח הוא ההתקדמות במרכזי עיבוד הדאטה והבינה המלאכותית. החברה הרחיבה את כוח המחשוב שלה ב-Texas עם רכישה של 16 אלף יחידות GPU מהדור החדש, ומדווחת כי מרכז האימון שלה הגיע ל-67 אלף מקבילי H100. טסלה מתמקדת בלמידה עצמית על בסיס המידע ממיליוני רכבים (FSD) ומשקיעה בטכנולוגיות של נהיגה אוטונומית, שירותי משלוחים, ניהול צי רכב אוטונומי, ושירותי הזמנת רכב (רובוטקסי) באפליקציה ייעודית.

היבט גלובלי – אסטרטגיה רב-יבשתית
טסלה מציינת הישגים מרשימים בגידול בנקודות המכירה ובפריסת שירות טעינה מהירה (Superchargers), בפריסה עולמית. בארה”ב, טסלה מיישמת שדרוגים לדגמים קיימים ומגדילה את הנגישות לדגמי Model Y בעלות נמוכה. בשווקים מתפתחים, ג’יגפקטורי שנחאי ממשיכה להוות מרכז ייצוא עולמי, עם כניסה לשווקים כמו הודו, קוריאה ומדינות אסיה פסיפיק. באירופה, Model Y ממשיך להוביל במדינות כמו נורבגיה, הולנד ושווייץ. החברה מקדמת את יישום FSD (נהיגה אוטונומית בהשגחה) גם באירופה ובסין, בכפוף לאישורים רגולטוריים.

תחזית קדימה: הרבה יותר מרכב חשמלי
הדוח מסמן מגמה ברורה: טסלה אינה רק יצרנית רכב – אלא הופכת לחברת טכנולוגיה, בינה מלאכותית, שירותים ואנרגיה. הנהלת החברה מדגישה כי תמשיך להשקיע בהוזלת עלויות ייצור, הגדלת ההיצע של רכבים מוזלים, הגברת הפעילות בתחום האנרגיה, ושימור יציבות מאזנית – כל זאת תוך חתירה להאצה בפיתוח הרובוטקסי והרחבת ההיצע בשירותי תחבורה ואוטונומיה. תחום האנרגיה צפוי להמשיך ולהתרחב, כאשר מגה-מפעלים לשירותי אגירה וייצור סוללות ייפתחו בשנה הקרובה, לצד כניסה לשווקים חדשים ותחרות מוגברת מצד ענקיות האנרגיה.

סיכום ומבט אסטרטגי: טסלה עוברת מהפכה – האם השוק מוכן?
טסלה מסכמת רבעון שבו ההאטה המסורתית ברכב מאזנת מול פריצות דרך בעולם הבינה המלאכותית, הרובוטקסי ואנרגיה חכמה. בעוד הדאטה הפיננסית מצביעה על ירידה בהכנסות וברווחיות לעומת השנה הקודמת, המהפכה שמוביל אילון מאסק במבנה החברה, בהגדרת המוצר ובשרשרת הערך עשויה להניב פירות בטווח הארוך. 2025 מסתמנת כשנה של מעבר – מרכב חשמלי כמוצר, לרכב אוטונומי כשרות, ומחברה תעשייתית קלאסית לפלטפורמה דיגיטלית. עם יתרון בגמישות, כושר הסתגלות וחדשנות, טסלה ממשיכה להיות גורם מרכזי שמכתיב את הקצב לעולם הרכב והאנרגיה.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: CAC 40 ו-EURO STOXX 50 עלו מעט, אחרים ירדו
    • אור שושן
    • 5 דק’ קריאה
    • לפני 4 שעה

    שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: CAC 40 ו-EURO STOXX 50 עלו מעט, אחרים ירדו שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: CAC 40 ו-EURO STOXX 50 עלו מעט, אחרים ירדו

    עם סיום יום המסחר באירופה, נגלה תמונה מעורבת במדדים המרכזיים של היבשת. בעוד ה-CAC 40 הצרפתי וה-EURO STOXX 50 הרחב

    • לפני 4 שעה
    • 5 דק’ קריאה

    עם סיום יום המסחר באירופה, נגלה תמונה מעורבת במדדים המרכזיים של היבשת. בעוד ה-CAC 40 הצרפתי וה-EURO STOXX 50 הרחב

    SK hynix: יצרנית השבבים הקוריאנית שחוזרת להוביל את עולם הזיכרון הדיגיטלי
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 5 שעה

    SK hynix: יצרנית השבבים הקוריאנית שחוזרת להוביל את עולם הזיכרון הדיגיטלי SK hynix: יצרנית השבבים הקוריאנית שחוזרת להוביל את עולם הזיכרון הדיגיטלי

    שנת 2024 הפכה עבור SK hynix לשנת פריצה מחודשת, לאחר תקופה מאתגרת של ירידות בשוק זיכרונות הדינאמיים. החברה, שהייתה נתונה

    • לפני 5 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    שנת 2024 הפכה עבור SK hynix לשנת פריצה מחודשת, לאחר תקופה מאתגרת של ירידות בשוק זיכרונות הדינאמיים. החברה, שהייתה נתונה

    פספסת את הטיסה? כך תזהה מתי רווח של 100% הוא רק ההתחלה
    • Articles
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 6 שעה

    פספסת את הטיסה? כך תזהה מתי רווח של 100% הוא רק ההתחלה פספסת את הטיסה? כך תזהה מתי רווח של 100% הוא רק ההתחלה

    הפיתוי למכור מוקדם – והמחיר של טעות מנטלית בכל פעם שמניה מכפילה את שוויה, המשקיע ניצב בפני דילמה פסיכולוגית מוכרת:

    • לפני 6 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    הפיתוי למכור מוקדם – והמחיר של טעות מנטלית בכל פעם שמניה מכפילה את שוויה, המשקיע ניצב בפני דילמה פסיכולוגית מוכרת:

    טראמפ מול פאואל: מפגש מתוח בין פוליטיקה לריבית
    • Articles
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 6 שעה

    טראמפ מול פאואל: מפגש מתוח בין פוליטיקה לריבית טראמפ מול פאואל: מפגש מתוח בין פוליטיקה לריבית

    מבוא: ביקור יוצא דופן בלב הפד עימות על הריבית: לחץ לא מוצהר, דרישות ברורותהמפגש החריג שנערך ב־24 ביולי 2025 בין

    • לפני 6 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    מבוא: ביקור יוצא דופן בלב הפד עימות על הריבית: לחץ לא מוצהר, דרישות ברורותהמפגש החריג שנערך ב־24 ביולי 2025 בין