שוק הרכב באירופה עומד בפני מהפכה אמיתית: המכירות הכוללות נשארות יציבות, אך מבפנים מתחוללת טלטלה. במרכזה – טסלה, שבעוד שבשנים קודמות נחשבה לחלוצה ולמותג החשמלי המוביל ביבשת, סופגת באפריל 2025 ירידה של 49% במכירות לעומת השנה שעברה, ומאבדת במהירות גובה ויוקרה אל מול גל של תחרות אגרסיבית, בעיקר מצד מותגים סיניים ודגמים אירופיים נגישים.

ירידה של 49% – טסלה מאבדת אחיזה באירופה

הנתון שמסמל את התפנית: מכירות טסלה באירופה נפלו לא רק בשיעור חד של 49% לעומת אפריל 2024, אלא שזו כבר ירידה חודשית רביעית ברציפות. חלקה של טסלה בשוק הצטמצם מ־1.3% ל־0.7% בלבד—כמעט חצוי תוך שנה.
הסיבות מגוונות: התלהבות ציבורית הולכת ופוחתת ממותג טסלה, עיכובים בעדכון דגמים מרכזיים כמו ה־Y, מחסור בחדשנות פורצת דרך ובעיקר, עייפות של לקוחות אירופים מהתנהלותו של אילון מאסק, שנתפסה בחלקה כמרוחקת ומנותקת מהשוק המקומי.
הדבר בא לידי ביטוי גם בהיעדר דגמים מוזלים שמותאמים לדרישות החדשות בשוק, ובתחושה שטסלה איבדה את ה”Edge” התחרותי שאפיין אותה בעבר.

הצמיחה הכללית – רכבים חשמליים צוברים תאוצה

ולמרות חולשת טסלה, שוק הרכב האירופי לא קופא: באפריל 2025 עמד שיעור הרכבים החשמליים וההיברידיים (BEV, PHEV, HEV) על 59.2% מסך הרכבים החדשים—זינוק מ־47.7% בשנה החולפת.
הצמיחה מונעת בעיקר על ידי יעדי פליטה מחמירים, תמריצים ממשלתיים והיצע הולך וגדל של דגמים חסכוניים.
במדינות כמו ספרד ואיטליה נרשמה אף עלייה חיובית של 7.1% ו־2.7% במכירות הכלליות, בעוד שבגרמניה ובצרפת נרשמו ירידות קלות (0.2%־ ו־5.6%־ בהתאמה). בריטניה בלטה בירידת רישומים חדה של 10.4%—עדות למורכבות הכלכלית באזור ולשונות בין השווקים.

התחרות הסינית – תוקפת מכל כיוון

בתוך המהפכה הזאת, שחקניות סיניות כמו SAIC Motor ומיצובישי תפסו תאוצה, עם גידול שנתי דו־ספרתי (24.5% ו־22.1% בהתאמה). היתרון המרכזי של היצרניות הסיניות נעוץ ביכולת להציע דגמים במחיר שמתחיל בפחות מ־20,000 יורו, ומותאם במיוחד לדרישות הצרכן האירופי.
המותגים הסיניים מצליחים לשלב בין אמינות טכנולוגית (בעיקר בסוללות), נגישות גבוהה, דגמים קומפקטיים ותמחור אגרסיבי שמערער את יתרון הגודל של טסלה ושל יצרני הרכב הגרמנים, הצרפתים והיפנים.

מדיניות, רגולציה ומגמות צרכניות – משחק חדש

המהפכה הטכנולוגית ברכב האירופי לא מנותקת ממדיניות. ממשלות האיחוד מובילות חוקים שמחייבים יצרנים לצמצם פליטות ולשלב הנעות אלטרנטיביות, תוך הענקת תמריצים לרכישה ירוקה והטבות מס.
עם זאת, שוק העבודה המורכב, האינפלציה הגבוהה ועליית מחירי המחיה מציבים אתגר—הצרכן האירופי בוחר היום רכב לפי תמורה למחיר, ולא בהכרח לפי סמל סטטוס, מה שמסביר מדוע דגמי בסיס זולים ויעילים כובשים שווקים שבהם פעם שלטו מותגים יוקרתיים.

טסלה: מתמודדת עם תדמית, מחירים ואתגרים

האתגר הגדול של טסלה אינו רק טכנולוגי או מחירי. המותג סובל מירידת אמון ציבורי, בין השאר בשל ההתבטאויות והמדיניות של אילון מאסק, אך גם עקב תחרות שמציגה חדשנות עיצובית וטכנולוגית מהירה יותר.
מעבר לכך, טסלה מתקשה להתאים את המחיר והמפרט לדרישות המשתנות של הלקוח האירופי—בייחוד כאשר מוצעות לו כיום חלופות סיניות עם מפרט עשיר ותג מחיר משתלם בהרבה.
לצד זאת, מגבלות סחר, מכסים בין ארה”ב לאירופה והאטה בכלכלה הגלובלית כולם מוסיפים חוסר ודאות לסביבה שבה פועלות יצרניות הרכב.

החדשנות האירופית חוזרת?

יצרניות ותיקות כמו פולקסווגן, רנו וסטלנטיס משקיעות מאמצים כבירים לחזור לקדמת הבמה: דגמים חשמליים חדשים, סוללות מתקדמות ושירותי תחזוקה דיגיטליים. אך המאבק בזירה הופך קשה משנה לשנה.
למעשה, אחת השאלות המרכזיות בענף: האם טסלה תשכיל להתאים עצמה לדרישות המקומיות, או שתפנה את הבמה לדור חדש של רכבים שמדברים “אירופאית”—במחיר, בנוחות ובאמון.

מבט לעתיד – מי יוביל את המהפכה?

שוק הרכב החשמלי באירופה מתקדם בקצב מהיר. קצב החדירה לרכב חשמלי צפוי להמשיך לעלות, בעיקר בזכות תמריצים, הוזלת מחירי הסוללות והמשך שיפור התשתיות.
לטסלה נותרו יתרונות בולטים בתחום החדשנות, תוכנה, אוטונומיה ותדמית גלובלית—אך אלה אינם ערובה להמשך ההצלחה אם לא יתורגמו למוצר נגיש ותחרותי בשוק שמעריך תמורה ואמינות.
המאבק על ליבו של הלקוח האירופי בשנים הקרובות יוכרע בשדה המחיר, הטכנולוגיה והיחס לצרכן—ומגמות הרבעון האחרון ממחישות שכללי המשחק משתנים במהירות.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    הנתונים שמציבים את Robinhood בחזית מהפכת הפיננסים של 2025
    • עומר בר
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 45 mins

    הנתונים שמציבים את Robinhood בחזית מהפכת הפיננסים של 2025 הנתונים שמציבים את Robinhood בחזית מהפכת הפיננסים של 2025

    זינוק בהכנסות וברווחיות: רובינהוד שוברת שיאים ברבעון הראשון רבעון ראשון 2025 היה לרובינהוד נקודת מפנה: הכנסותיה זינקו לחצי הדרך אל

    • לפני 45 mins
    • 7 דק’ קריאה

    זינוק בהכנסות וברווחיות: רובינהוד שוברת שיאים ברבעון הראשון רבעון ראשון 2025 היה לרובינהוד נקודת מפנה: הכנסותיה זינקו לחצי הדרך אל

    יוקר המחיה ביפן מזנק: אינפלציה מגיעה לשיא של 11 שנים ומאיימת על הצרכן היפני
    • Heli Vaizman
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 1 שעה

    יוקר המחיה ביפן מזנק: אינפלציה מגיעה לשיא של 11 שנים ומאיימת על הצרכן היפני יוקר המחיה ביפן מזנק: אינפלציה מגיעה לשיא של 11 שנים ומאיימת על הצרכן היפני

    המשק היפני ניצב בתקופה מאתגרת, כאשר מדדי המחירים ממשיכים לטפס בקצב המהיר ביותר שנרשם מאז תחילת העשור הקודם. אחרי שנים

    • לפני 1 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    המשק היפני ניצב בתקופה מאתגרת, כאשר מדדי המחירים ממשיכים לטפס בקצב המהיר ביותר שנרשם מאז תחילת העשור הקודם. אחרי שנים

    NVIDIA מפרסמת דו”ח רווחים: האם המניה תזנק או תצלול?
    • ליאור מור
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    NVIDIA מפרסמת דו”ח רווחים: האם המניה תזנק או תצלול? NVIDIA מפרסמת דו”ח רווחים: האם המניה תזנק או תצלול?

    שוק ההון כולו עוקב בדריכות אחרי מניית NVIDIA. ביום רביעי הקרוב, 28 במאי 2025, תפרסם החברה את דו"ח הרווחים שלה

    • לפני 3 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    שוק ההון כולו עוקב בדריכות אחרי מניית NVIDIA. ביום רביעי הקרוב, 28 במאי 2025, תפרסם החברה את דו"ח הרווחים שלה

    מניית Target – האם הירידות החדות ב־2025 מסמנות שפל או רק תחילת הנפילה?
    • hagay
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    מניית Target – האם הירידות החדות ב־2025 מסמנות שפל או רק תחילת הנפילה? מניית Target – האם הירידות החדות ב־2025 מסמנות שפל או רק תחילת הנפילה?

    מניית TGT מתרסקת ביותר מ־30% מתחילת השנה מניית Target Corp (NYSE: TGT), אחת מענקיות הקמעונאות הוותיקות בארה"ב, רושמת בשנת 2025

    • לפני 3 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    מניית TGT מתרסקת ביותר מ־30% מתחילת השנה מניית Target Corp (NYSE: TGT), אחת מענקיות הקמעונאות הוותיקות בארה"ב, רושמת בשנת 2025