OpenAI, ענקית הבינה המלאכותית (AI) ומפתחת ChatGPT, נכנסת לתחום המסחר המקוון ומפתחת מערכת שתאפשר לבצע רכישות של מוצרים ישירות מתוך הצ’אטבוט. כך מדווח ה”פייננשל טיימס”. הטמעת המערכת תאפשר לחברה לגזור עמלה על כל רכישה שתושלם דרכה, ויכולה להפוך למקור הכנסה משמעותי עבורה. מעבר לכך, למהלך זה פוטנציאל לערער את הדומיננטיות המוחלטת של אמזון בשוק, ולשנות באופן מהותי את הדרך שבה אנו רוכשים מוצרים ושירותים בעתיד הקרוב. כניסת OpenAI לתחום זה, לאחר שנגסה כבר במנועי חיפוש מסורתיים, ממחישה את כוחה המשבש של הבינה המלאכותית להשפיע על תעשיות שלמות.

כיום, ChatGPT כבר יודע להמליץ על מוצרים במענה לשאילתות רלוונטיות של משתמשים (לדוגמה, “איפה הכי כדאי לקנות נינטנדו סוויץ’ 2 בישראל?”). המלצות אלו כוללות סקירות של אפשרויות הרכישה השונות, השוואת מחירים, תמונות מוצרים רלוונטיות וקישורים לעמוד המוצר בחנויות המקוונות. המוצרים שנבחרים מוצגים, בין השאר, על בסיס הנחיות שסיפק המשתמש בשאילתה (למשל, מידת חולצה) ו”זיכרונות” – היכולת של ChatGPT לזכור העדפות או הנחיות משיחות עבר עם המשתמש וליישם אותן במענה לשאילתות הבאות. החנויות שמוצגות כהמלצה נבחרות על בסיס מידע מספקי צד ג’. נכון להיום, OpenAI אינה מקבלת עמלה על רכישות שהושלמו דרכה, אך החברה פועלת במרץ לשנות זאת. באפריל היא כבר חתמה על הסכם עם ספקית שירותי הסחר המקוון והתשלומים שופיפיי (Shopify). כעת, כך לפי מקורות עם ידע בנושא, החברה עובדת על שילוב מערכת רכישות ישירה בתוך ChatGPT, כך שסוחרים שישלימו מכירה דרכה ישלמו עליה עמלה ל-OpenAI.

מודל ההכנסות החדש ויתרונות ChatGPT במסחר המקוון

התכונה החדשה עדיין נמצאת בפיתוח, ופרטי התוכנית, לרבות גובה העמלות ותנאיהן הפיננסיים, עוד יכולים להשתנות. עם זאת, לדברי המקורות, OpenAI ושותפות כמו שופיפיי כבר הציגו גרסאות מוקדמות שלה למותגים, והחברה מקיימת דיונים מתקדמים על התנאים. כיום, עיקר ההכנסות של OpenAI מגיעות ממנויים משלמים במסלול הפלוס (20 דולר לחודש) והפרו (200 דולר לחודש). ואולם, מומחים מעריכים שהכנסות אלו, למרות היקפן, אינן מספיקות כדי לכסות את העלויות הגדולות והאדירות של אימון והפעלת מודלי הבינה המלאכותית של החברה, הדורשות השקעות עתק בחומרה, חשמל וכוח אדם. כניסה לתחום הסחר המקוון יכולה לספק לחברה מקור הכנסות חיוני ומשמעותי, שיבסס את מודל העסקי שלה ויבטיח את המשך חדשנותה.

ל-ChatGPT יש יתרונות רבים בכניסה לתחום הסחר המקוון, המעניקים לו יתרון מובהק על פני מודלים מסורתיים. בכל מה שנוגע לחיפוש מוצרים, מעט השתנה מאז ימי הרשת הראשונים. המשתמש מזין בשורת חיפוש באמזון או באתר סחר מקוון אחר את המוצר שהוא מבקש לקנות, ומקבל רשימה פשוטה של תוצאות אפשריות. צ’אטבוטי AI, בדומה למה שעשו למנועי חיפוש, מציעים חוויה טובה ואינטואיטיבית יותר. הם אינם מסתפקים בתוצאות חיפוש גולמיות, אלא מספקים תשובה מפורטת שמסוגלת לערוך השוואה בין האפשרויות השונות, לשקלל גם העדפות מפורשות של המשתמש (למשל, האם ביקש את המוצרים הזולים ביותר, או את אלו עם זמני המשלוח המהירים ביותר), ולספק תשובה משופרת בהתאם להנחיות מעודכנות של המשתמש.

יתרונות בינה מלאכותית: זיכרון העדפות וזיהוי תמונה כמחליפי משחק

היתרון המרכזי של צ’אטבוטי AI, ובפרט של ChatGPT, טמון ביכולתם לזכור העדפות עבר של המשתמש ולספק תשובות מותאמות אישית כמעט ללא מאמץ. לדוגמה, אם מאינטראקציה קודמת זוכר ChatGPT שהמשתמש הוא מעריץ של “מלחמת הכוכבים”, כשזה יבקש לחפש תחפושות לפורים, הוא יוכל להמליץ קודם כל על דמויות מהזיכרון הזה. ואם המשתמש הצהיר בעבר שהוא סולד מהצבע כתום, בעת חיפוש חולצה יידע ChatGPT לא להמליץ על חולצות כאלה. יכולות אלו יוצרות חווית קנייה פרסונלית ועמוקה הרבה יותר.

בנוסף, יכולות זיהוי התמונה המוצלחות של ChatGPT יאפשרו יכולות מסחר מקוון מהפכניות. למשתמשים תהיה היכולת לרכוש מוצר רק על בסיס תמונה שלו, לבקש התאמת אביזרים לפריטים שכבר ברשותם (למשל, להעלות תמונה של חולצה ולבקש מהצ’אטבוט להמליץ על עגילים שמתאימים לה, או לצלם את ריהוט הישיבה בסלון ולשאול איזה שולחן קפה יתאים לו), או לצלם סלפי של כל הגוף ולבקש למצוא פרטי לבוש שמתאימים למבנה שלו. פעמים רבות, המגבלה היחידה תהיה הדמיון של המשתמש, מה שיפתח עולם חדש של אפשרויות קנייה. שילוב יכולות רכישה גם עתיד לאפשר יכולות מתוחכמות יותר. כבר עתה, ChatGPT הוא כלי פופולרי לתכנון טיולים בחו”ל, ומסוגל לייצר לו”ז מפורט עם המלצות רלוונטיות למלונות, אטרקציות, מסעדות ועוד. שילוב יכולת הרכישה יאפשר לצ’אטבוט לא רק לבנות לו”ז לטיול, אלא גם להציע למשתמש לרכוש את כל רכיבי הטיול – טיסות, מלונות, רכב שכור, אטרקציות – ישירות מחלון השיחה, בהקלקה פשוטה אחת.

איום אסטרטגי על אמזון ושינוי פני המסחר המקוון

היכולות החדשות הללו של ChatGPT, ובפרט היכולת לזהות תמונה, לזכור העדפות עבר, ולבצע רכישות מורכבות באופן אינטואיטיבי, יוצרות איום אסטרטגי משמעותי על אמזון. נכון להיום, לאמזון אין מענה מקיף ליכולות אלו. אמזון מתבססת על מודל חיפוש מבוסס מילות מפתח ורשימות מוצרים, בעוד ש-ChatGPT מציע חווית “קונסיירז'” אישית. אם משתמשים יגלו וירכשו מוצרים ישירות דרך ChatGPT, התלות שלהם באמזון תקטן, והשוק כולו יתרחב ויהפוך למגוון יותר. כבר היום ChatGPT וצ’אטבוטים דומים נוגסים חלק הולך וגדל מהפעילות של מנועי חיפוש מסורתיים, ומותגים החלו להגיב למגמה זו. הם בוחנים כיצד ניתן לקדם את הצגת מוצריהם בתשובות של ChatGPT, בפרט באמצעות שילוב תוכן רלוונטי בעמוד המוצר, על מנת להגדיל את הסיכוי שהצ’אטבוט יבחר להציג אותו בתשובות שהוא מייצר.

בשנתיים וחצי מאז השקתו, ChatGPT כבר הספיק לשבש תחומים כמו עבודה, לימודים וחיפוש מידע. אין סיבה שסחר מקוון לא יהיה הבא בתור. כניסת OpenAI לתחום זה, על בסיס טכנולוגיה מתקדמת ויכולת למידה מותאמת אישית, צפויה לשנות את האופן שבו צרכנים מחפשים, מגלים ורוכשים מוצרים, ולהכריח את השחקניות הקיימות, ובראשן אמזון, לבצע התאמות משמעותיות על מנת לשמור על מעמדן בשוק המשתנה. זוהי מהפכה שתציב את חווית הלקוח האישית במרכז, ותסלול את הדרך לעידן חדש של מסחר מקוון מונע בינה מלאכותית.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    סיום המסחר באמריקות: סימנים מעורבים כאשר ראסל 2000 מזנק בתוך סנטימנט זהיר יותר
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 2 שעה

    סיום המסחר באמריקות: סימנים מעורבים כאשר ראסל 2000 מזנק בתוך סנטימנט זהיר יותר סיום המסחר באמריקות: סימנים מעורבים כאשר ראסל 2000 מזנק בתוך סנטימנט זהיר יותר

    עם סיום יום המסחר בצפון אמריקה ב-23 ביולי 2025, מתגלה תמונה מגוונת בקרב המדדים העיקריים. בעוד מדד ראסל 2000 זינק,

    • לפני 2 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    עם סיום יום המסחר בצפון אמריקה ב-23 ביולי 2025, מתגלה תמונה מגוונת בקרב המדדים העיקריים. בעוד מדד ראסל 2000 זינק,

    נורת’רופ גרומן (NOC) מציגה רבעון שני חזק ב-2025: עלייה במכירות ובתחזיות לשנה כולה
    • אור שושן
    • 9 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    נורת’רופ גרומן (NOC) מציגה רבעון שני חזק ב-2025: עלייה במכירות ובתחזיות לשנה כולה נורת’רופ גרומן (NOC) מציגה רבעון שני חזק ב-2025: עלייה במכירות ובתחזיות לשנה כולה

    Northrop Grumman Corporation (NYSE: NOC), חברת טכנולוגיות תעופה וביטחון גלובלית מובילה, דיווחה על ביצועים מרשימים ברבעון השני של 2025, עם

    • לפני 3 שעה
    • 9 דק’ קריאה

    Northrop Grumman Corporation (NYSE: NOC), חברת טכנולוגיות תעופה וביטחון גלובלית מובילה, דיווחה על ביצועים מרשימים ברבעון השני של 2025, עם

    חברת KeyCorp מדווחת על רווח נקי של 387 מיליון דולר ברבעון השני של 2025: צמיחה בהכנסות ושיפור באשראי
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 5 שעה

    חברת KeyCorp מדווחת על רווח נקי של 387 מיליון דולר ברבעון השני של 2025: צמיחה בהכנסות ושיפור באשראי חברת KeyCorp מדווחת על רווח נקי של 387 מיליון דולר ברבעון השני של 2025: צמיחה בהכנסות ושיפור באשראי

    KeyCorp (NYSE: KEY), אחת מחברות השירותים הפיננסיים הבנקאיות הגדולות בארצות הברית, פרסמה היום, 22 ביולי 2025, את תוצאותיה הכספיות לרבעון

    • לפני 5 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    KeyCorp (NYSE: KEY), אחת מחברות השירותים הפיננסיים הבנקאיות הגדולות בארצות הברית, פרסמה היום, 22 ביולי 2025, את תוצאותיה הכספיות לרבעון

    שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: מדדים מתפצלים על רקע גאות ושפל כלכליים
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 7 שעה

    שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: מדדים מתפצלים על רקע גאות ושפל כלכליים שווקי אירופה ננעלו במגמה מעורבת: מדדים מתפצלים על רקע גאות ושפל כלכליים

    לונדון, בריטניה – 22 ביולי 2025 – שוקי המניות באירופה סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת, המשקפת מכלול מורכב של

    • לפני 7 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    לונדון, בריטניה – 22 ביולי 2025 – שוקי המניות באירופה סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת, המשקפת מכלול מורכב של