רכישה היסטורית מחפשת תשואה
כאשר פייסבוק (כיום מטא) רכשה את ווטסאפ בשנת 2014 בסכום עתק של 19 מיליארד דולר, העולם העסקי הרים גבה: כיצד תוכל החברה להצדיק השקעה כה גדולה באפליקציית מסרים חינמית, שמייסדיה אף הצהירו בגלוי כי הם מתנגדים נחרצות לשילוב פרסומות בפלטפורמה? במשך שנים, ווטסאפ המשיכה לצמוח במספר המשתמשים – מעל 3 מיליארד כיום, מחצית ממשתמשי האינטרנט בעולם – אך מנוע הכנסות משמעותי לא נראה באופק. עתה, לראשונה מזה 11 שנים, מטא פותחת עידן חדש: פרסומות, מנויים בתשלום, ודגש מחודש על שירותי עסקיים. האם כעת תתחיל ההשקעה להניב?
המפנה הגדול: פרסומות נכנסות לווטסאפ
ב-16 ביוני 2025, הודיעה מטא רשמית: ווטסאפ תתחיל לשלב פרסומות – מהלך המשנה את דפוסי ההכנסות של האפליקציה באופן יסודי. חברות ועסקים יוכלו מעתה להריץ “סטטוס אדס” (Status Ads) בלשונית “עדכונים” – מודעות קצרות בדומה לסטוריז של אינסטגרם, שנועדו להניע את המשתמש לשיחה ישירה עם המפרסם באפליקציה. המודעות ישולבו באזור נפרד מהשיחות הפרטיות, כדי להימנע מהפרעה לשימוש היומיומי.
זהו רגע מכונן עבור אפליקציה שמייסדיה – יאן קום ובריאן אקטון – התנגדו במשך שנים לכל שילוב פרסומי, ואף עזבו את מטא בשל עימותים עם הנהלת החברה סביב הנושא.
מסרים לעסקים: המנוע החדש של מטא
בנוסף לפרסומות, מטא מחזקת את שירותי המסרים העסקיים של ווטסאפ. עד כה, ניתן היה להריץ קמפיינים ב-Facebook וב-Instagram ששלחו את המשתמש ישירות לשיחה בווטסאפ (“קליק-טו-מסג’ינג”). עתה יוכלו עסקים להציג פרסומות דומות בתוך האפליקציה עצמה, וליצור אינטגרציה מלאה בין שיווק, שירות ומכירות – הכל בפלטפורמה אחת.
מארק צוקרברג, מנכ”ל מטא, הגדיר לאחרונה את מסרים בין מותגים ללקוחות כ”עמוד התווך הבא של החברה”, ומעמיד את ווטסאפ בלב אסטרטגיית ההכנסות העתידית של מטא. באזורים בהם ווטסאפ דומיננטית – הודו, ברזיל, אירופה – חיבור עסקים ללקוחות באפליקציה צפוי להאיץ צמיחה במודלים חדשים: שירות לקוחות, מכירות, תמיכה טכנית ועוד.
מוניטיזציה של Channels: פרסום ומנויים
במקביל, מטא מציגה מודל מוניטיזציה גם לפיצ’ר “ערוצים” (Channels) – כלי המאפשר לארגונים, משפיענים, ידוענים וגופי מדיה לשדר מסרים ועדכונים לקהל עוקבים רחב. עתה יוכלו מנהלי ערוצים לשלם כדי לקדם את הערוץ בספריית החיפוש של ווטסאפ (בדומה לפרסום באפליקציות אחרות), ואף להציע מנויים חודשיים בתשלום תמורת גישה לתוכן בלעדי. בשלב ראשון, מטא לא תגבה עמלות מהמנויים, אך בעתיד תיקח 10% מההכנסות.
פרטיות וחוויית משתמש: ניסוי באיזון עדין
המכשול המשמעותי ביותר בפני מטא הוא שמירה על חוויית משתמש ותחושת פרטיות – שתי אבני יסוד במותג של ווטסאפ. ניקילה סריניוואסן, ראש תחום מוצרי המסרים העסקיים במטא, מדגישה כי הפרסומות יוצגו רק בלשונית “עדכונים”, בעוד כל ההודעות והשיחות הפרטיות יישארו מוצפנות, חסומות מפרסומות ובלתי נגישות למפרסמים.
לפי מטא, תהליך התאמת המודעות יתבסס על “מידע בסיסי מאוד” – מדינה, עיר, סוג מכשיר, שפה ופעילות קודמת באפליקציה – ללא גישה לתוכן השיחות.
אתגרי שוק: האם ווטסאפ תכבוש גם את אמריקה?
בעוד ווטסאפ היא האפליקציה המובילה בעולם להעברת מסרים מידיים, דווקא בארה”ב – אחד משווקי הפרסום הגדולים – נתח החדירה שלה נותר נמוך לעומת iMessage או SMS. מטא מזהה כאן פוטנציאל צמיחה עצום, ותחילת שילוב המודעות, הערוצים והמנויים נועדה להעמיק את אחיזתה בשוק האמריקאי.
אנליסטים מעריכים כי עד כה הניבה ווטסאפ הכנסות שנתיות של 500 מיליון עד מיליארד דולר משירותים לעסקים – סכום נמוך משמעותית בהשוואה לפוטנציאל המשתמע מ-3 מיליארד משתמשים. אם המהלך החדש יצליח, ווטסאפ עשויה להפוך מנכס אסטרטגי לזרוע רווח משמעותית עבור מטא, לצד פייסבוק, אינסטגרם ו-Threads.
רגולציה ואתגרי תחרות: אנטי-טרסט ומסחר גלובלי
המהלך של מטא מגיע על רקע לחץ רגולטורי גובר, במיוחד בארה”ב ובאירופה, סביב רכישות קודמות (כמו אינסטגרם ו-ווטסאפ) ובצל תביעות הגבלים עסקיים. מטא תידרש להראות כי היא מאזנת בין מסחור השירותים לבין הגנה על פרטיות, שקיפות מול משתמשים ומניעת ריכוזיות יתר.
לאן הולכת ווטסאפ? מבט קדימה
השלב הקריטי כעת הוא מבחן ההיענות: האם משתמשים יאמצו ערוצים בתשלום, יגיבו בחיוב לפרסומות, וימשיכו לראות בווטסאפ כלי תקשורת מהיר, מאובטח ונעים? הביצועים של הפיצ’רים החדשים, שיעורי המרה, ומידת ההשתלבות בחוויית המשתמש יקבעו אם המהלך יוכתר כהצלחה – או כהחמצה.
המשקיעים, המפרסמים והמתחרים – כולם עוקבים בדריכות אחר ביצועי ווטסאפ בשנה הקרובה, בעיקר בארה”ב ובאירופה, תוך ציפייה לעדכונים נוספים ולדוחות שיחשפו את השפעת המהלכים החדשים.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- JIA KITCH
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 1 שעה
סגירת השווקים באמריקה: התנודתיות עולה עם צלילת המדדים העיקריים
יום המסחר באמריקה ננעל, וחשף סנטימנט מעורב אך בעיקר דובי בקרב המדדים העיקריים. בעוד שהדולר האמריקאי התחזק, התנודתיות זינקה, ורוב
- לפני 1 שעה
- •
- 7 דק’ קריאה
יום המסחר באמריקה ננעל, וחשף סנטימנט מעורב אך בעיקר דובי בקרב המדדים העיקריים. בעוד שהדולר האמריקאי התחזק, התנודתיות זינקה, ורוב
- אור שושן
- •
- 13 דק’ קריאה
- •
- לפני 3 שעה
קבוצת Ashtead: בין צמיחה במגזרי מפתח לאתגרי שוק – ניתוח הדוחות הכספיים
האם קבוצת השכרת הציוד המובילה Ashtead מצליחה לאזן בין צמיחה אסטרטגית לניהול פיננסי תחת לחץ שוק? דוחותיה המבוקרים לשנה ודוחותיה הבלתי
- לפני 3 שעה
- •
- 13 דק’ קריאה
האם קבוצת השכרת הציוד המובילה Ashtead מצליחה לאזן בין צמיחה אסטרטגית לניהול פיננסי תחת לחץ שוק? דוחותיה המבוקרים לשנה ודוחותיה הבלתי
- אור שושן
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 3 שעה
הצעת חוק המס של טראמפ מטלטלת את שוק הסולאר בארה”ב: מניות צונחות והתעשייה במגננה
מניות חברות האנרגיה הסולארית בארצות הברית חוו צניחה חדה במסחר ביום חמישי האחרון, לאחר שבית הנבחרים העביר את הצעת חוק
- לפני 3 שעה
- •
- 9 דק’ קריאה
מניות חברות האנרגיה הסולארית בארצות הברית חוו צניחה חדה במסחר ביום חמישי האחרון, לאחר שבית הנבחרים העביר את הצעת חוק
- אור שושן
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 4 שעה
שפל מפתיע בצריכה הפרטית: האם הצרכן האמריקאי מאותת על האטה?
פתיח: הצריכה נחלשת – והפד צפוי להגיב סדרת נתוני מאקרו אמריקאיים שפורסמה השבוע משרטטת תמונה מורכבת של כלכלת ארה"ב: המכירות
- לפני 4 שעה
- •
- 7 דק’ קריאה
פתיח: הצריכה נחלשת – והפד צפוי להגיב סדרת נתוני מאקרו אמריקאיים שפורסמה השבוע משרטטת תמונה מורכבת של כלכלת ארה"ב: המכירות