תעשיית התעופה האמריקאית עברה תקופה של תהפוכות, שכללה שנים של צמיחה, משברים כלכליים קשים, ובמיוחד את מגפת הקורונה שהשפיעה עליה באופן דרמטי. מדד “רווח למשקית” עוזר לנו להבין עד כמה יעילות חברות התעופה בייצור רווח מכל נוסע שטס איתן. הנתונים, שמבוססים על דוחות פיננסיים ומידע ממשרד התחבורה האמריקאי, מראים לנו תמונה מורכבת של חזרה לשגרה, הבדלים בביצועים בין החברות השונות, ואתגרים שעדיין קיימים. הניתוח הזה יבחן את מגמות הרווחיות של חברות תעופה מובילות בארה”ב בין השנים 2015 ל-2024, ויתמקד בהשפעת הקורונה ותהליכי ההתאוששות.
רווח למשקית: מדד שמראה כמה יעילה חברה
המדד “רווח למשקית” (המוצג לנו, לדוגמה, כ-4 דולר רווח מכרטיס שעלה 400 דולר) מראה לנו ששולי הרווח בתעופה הם לרוב מאוד קטנים. זה אומר שלא מספיק רק למכור כרטיסים יקרים, אלא גם חשוב מאוד לנהל היטב את העלויות – כמו מחיר הדלק, שכר העובדים, תחזוקת המטוסים ועוד. חברה שמצליחה להרוויח מכל נוסע באופן קבוע, מראה שהמודל העסקי שלה חזק והיא פועלת ביעילות רבה, גם כשהתחרות גדולה.
לפני הקורונה: חברות הרוויחו, אבל היו הבדלים
בין השנים 2015 ל-2019, רוב חברות התעופה הצליחו להרוויח מכל נוסע, אם כי לא כולן באותה מידה. חברות כמו אמריקן אייר, דלתא, יונייטד וסאות’ווסט הרוויחו בדרך כלל בין 0 ל-25 דולר למשקית, והיו עליות וירידות בגלל עונות השנה, שינויים במחירי הדלק והתחרות. חברות כמו ג’ט בלו ואלסקה אייר, שהן יותר לואו-קוסט או פועלות באזורים מסוימים, גם הן הרוויחו, אבל לעיתים פחות. פרונטיר ואלגיאנט, שהן חברות אולטרה לואו-קוסט, הראו רווחיות חיובית אבל לרוב קטנה יותר, עם יותר תנודות. יונייטד בלטה אז עם רווחים שעברו את 25 דולר למשקית בחלק מהשנים, אבל גם חוותה ירידה זמנית להפסד.
משבר הקורונה (2020): מכה קשה לכולם
שנת 2020 הייתה תקופה נוראית לכל תעשיית התעופה. בגלל הגבלות נסיעה, סגרים והפחד לטוס, מספר הטיסות צנח, וכל החברות הפסידו כסף רב. הנתונים מראים שכל החברות נכנסו להפסדים עמוקים, עם הפסדים של עשרות דולרים מכל נוסע. חשוב לציין שהנתונים לשנת 2020 כוללים רק את הרבעון הראשון (מכיוון שחברות ספיריט והוואיין איירליינס לא נכללו בגלל בעיות נתונים ), וזה אומר שההפסדים באותה שנה היו כנראה אפילו גדולים יותר ממה שהגרף מראה.
ההתאוששות אחרי הקורונה (2021-2024): חזרה לשגרה, עם הבדלים
אחרי המשבר של 2020, חברות התעופה החלו לחזור בהדרגה לשגרה. רוב החברות חזרו להרוויח מכל נוסע כבר עד 2022 או 2023. זה קרה בזכות עלייה מחודשת בביקוש לטיסות, קיצוץ בהוצאות ועזרה מהממשלה. דלתא ואלסקה אייר הצליחו לחזור לרווחיות גבוהה יחסית, וחלקן אפילו עברו את מה שהיה לפני הקורונה. אמריקן אייר ויונייטד גם הן הראו התאוששות יפה לרווח, אבל עם קצת יותר תנודתיות. סאות’ווסט חזרה לרווחיות יציבה. חברות הלואו-קוסט, ג’ט בלו, פרונטיר ואלגיאנט, הראו תמונה מעורבת: ג’ט בלו חזרה לרווח אבל עם עליות וירידות, ופרונטיר ואלגיאנט הראו רווחיות בשנים האחרונות, אבל לרוב פחותה בהשוואה לחברות הגדולות. ההתאוששות הושפעה גם מכך שטיסות פנים חזרו מהר יותר מטיסות לחו”ל, משינויים במחירי הדלק, ומהיכולת של החברות לנהל את מספר המושבים הזמינים ואת מחירי הכרטיסים.
אתגרים שממשיכים להישאר
למרות שהחברות חזרו להרוויח, ענף התעופה עדיין מתמודד עם קשיים. מחירי הדלק משתנים ומשפיעים ישירות על ההוצאות. ישנו מחסור בעובדים כמו טייסים ודיילים, מה שמקשה על הגדלת מספר הטיסות ומעלה את עלויות השכר. גם דרישות רגולטוריות חדשות ולחץ של הצרכנים לשירות טוב יותר יכולים להשפיע על הרווח. התחרות בין החברות נשארת חזקה מאוד, וכלכלה חלשה או מיתון עלולים להוריד שוב את הביקוש לטיסות.
מדד “רווח למשקית” מספק לנו תמונה קצרה אך חזקה על המצב של חברות התעופה. הוא מדגיש כמה חשוב לנהל את העלויות בצורה קפדנית ולפעול ביעילות כדי להישאר רווחיים בענף כל כך תנודתי.
סיכום: ענף התעופה – התאוששות יציבה, אך עדיין עם קשיים
מדד “רווח למשקית” של חברות התעופה האמריקאיות בין 2015 ל-2024 מראה לנו את המכה העצומה שספגו ממשבר הקורונה ב-2020, ואת ההתאוששות המרשימה שהגיעה לאחריו. רוב החברות הצליחו לחזור לרווח, וחלקן אף הגיעו למצב שהיה לפני המגפה. אבל התמונה אינה זהה לכולם, ולכל חברה יש מסלול התאוששות שונה. ענף התעופה ממשיך להתמודד עם אתגרים כמו עלויות תפעול (במיוחד דלק), מחסור בעובדים ותחרות. היכולת של החברות להמשיך להרוויח מכל נוסע תהיה קריטית לצמיחה וליציבות שלהן בעתיד, בסביבה עסקית משתנה ורגישה למשברים עולמיים. המידע בכתבה זו מובא לצרכי סקירה מקצועית בלבד ואינו מהווה ייעוץ השקעות.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- רוני מור
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 44 mins
ניתוח הדוח הרבעוני של קוקה-קולה – רבעון שני 2025
חברת קוקה-קולה (NYSE: KO) פרסמה את דוח הרווחים לרבעון השני של שנת 2025. הדוח משרטט תמונה של צמיחה יציבה ומאוזנת, תוך התמודדות עם אתגרים
- לפני 44 mins
- •
- 7 דק’ קריאה
חברת קוקה-קולה (NYSE: KO) פרסמה את דוח הרווחים לרבעון השני של שנת 2025. הדוח משרטט תמונה של צמיחה יציבה ומאוזנת, תוך התמודדות עם אתגרים
- שגיא חבסוב
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 1 שעה
Real עושה מהפכה: צמיחה של 77% בעסקאות בזמן שהשוק קפוא
על רקע שוק נדל"ן מדשדש – Real מכפילה נתח שוק ארצי בעוד שוק הדיור האמריקאי נותר סטטי ברבעון הראשון של
- לפני 1 שעה
- •
- 8 דק’ קריאה
על רקע שוק נדל"ן מדשדש – Real מכפילה נתח שוק ארצי בעוד שוק הדיור האמריקאי נותר סטטי ברבעון הראשון של
- שגיא חבסוב
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 שעה
שוק הנדל״ן האמריקאי מתקרר: האם סוף־סוף מדובר בשוק של קונים?
לאחר שנים של שוק מוכרים חם ומתוח, נדמה כי שוק הנדל״ן בארה״ב נכנס לתקופה חדשה של איזון — ולעיתים אף
- לפני 2 שעה
- •
- 8 דק’ קריאה
לאחר שנים של שוק מוכרים חם ומתוח, נדמה כי שוק הנדל״ן בארה״ב נכנס לתקופה חדשה של איזון — ולעיתים אף
- רוני מור
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 3 שעה
הסוחרים נערכים: התחזיות להורדות ריבית בארה”ב מתחדדות לקראת ספטמבר
האם הפד בדרך לשינוי כיוון? הסוחרים מעניקים סבירות של 40% לשתי הורדות ריבית ב־2025 בעוד וול סטריט ממשיכה לתמחר תרחישים
- לפני 3 שעה
- •
- 7 דק’ קריאה
האם הפד בדרך לשינוי כיוון? הסוחרים מעניקים סבירות של 40% לשתי הורדות ריבית ב־2025 בעוד וול סטריט ממשיכה לתמחר תרחישים