בחזרה לעתיד ומלחמת המוחות בעולם הרכב

עולם הרכב

דבר הכותב

בתור אדם שחיידק הרכב נמצא בדמו וכאיש פיננסים בהווה אני יכול לומר שעולם הרכב עובר מהפכה מעניינת.
לא היה פשוט להסתכל מהצד ולהשלים עם העובדה שהאופק החדש של עולם הרכב הולך ומתחשמל, למעשה הרבה מאד חובבי רכב סולידיים בארץ ובעולם נרתעו מהמהפכה שמשנה את קונספט הרכב, אך לאחר התנסות אישית ברכבים חשמליים הללו חזרתי לספר לכם, אני יכול לומר בפה מלא שזהו עולם חדש, עולם מופלא ומלא פיתוחים טכנולוגיים, לגבי הספקנים, יש לכם הזדמנות להכרות נוספת עם העתיד.

בוא נדבר היסטוריה

לפני 135 שנה הצליחו הצמד דיימלר ומייבך לפתח לראשונה בהיסטוריה מנוע בערה פנימית, מנוע שהופך אנרגיה כימית, כמו בנזין לתנועה מכנית. למעשה, כלי הרכב הממונע הראשון היה אופניים. המנוע הבעיר את דמיונם של יזמים צעירים נוספים, ב-1886 המכונית "כרכרה" הממונעת היוותה בסיס והדליקה את הניצוץ במוחו של קרל פרידריך בנץ ( מייסד חברת מרצדס בנץ ). כבר באותה השנה המכונית הראשונה של בנץ החלה לנסוע והגיע למהירות מריבית של 16 קמ"ש. העולם ממשיך לנוע באנרגיה שלו, בני האדם פיתחו מנועים גדולים שמגיעים למהירות, חוצים יבשות ואפילו מוציאים אותנו מהאטמוספרה. ניצוץ אחד קטן במוחו של יזם יכול להצית תעשייה שלמה של פיתוחים וחידושים, האם דיימלר, מייבך ובנץ היו מאמינים שתעשיית הרכב העולמית מעסיקה מיליוני עובדים בכל העולם? מה הם היו חושבים על איילון מאסק וחברת טסלה?

מהפכה קטנה, מהפכה גדולה

אפשר לדבר רבות על המרדף הבלתי פוסק של המהפכה התעשייתית אשר דחפה את העולם קדימה, אפשר לדבר רבות על הגלובליזציה ועל הקפיטליזם שרוצה עוד ועוד כל הזמן. תעשיית הרכב התפתחה לצד תעשיות נוספות ובמיוחד בזכות סקטור הטכנולוגיה שתרם שלל פיתוחים לתעשייה. כבר היום מומחים רבים בתחום מצביעים על מהפכה גדולה בענף הרכב, מעבר חד וברור לאנרגיה ירוקה ומתחדשת. רמזים גדולים פזורים בכל מקום בדמות חברות ענק שמתחילות לייצר רכבים היברידים, רכבים חשמליים כמו טסלה וניאו וצרכנים רבים בעלי מודעות סביבתית אשר מתנגדים לאנרגיה הישנה והמזהמת.

עולם הרכב

אתם שואלים מה יהיה עם סקטור הרכב בעוד מספר שנים?

לפעמים עושה רושם שעולם הקולנוע מנותק מהמציאות ולפעמים קיימת הרגשה שהמציאות מצליחה להקדים את עולם הקולנוע. אתם שואלים מה יהיה בעוד עשור? אתם שואלים מה יהיה בעוד מילניום? אז נכון, הנבואה ניתנה לשוטים, ככל הנראה לא נראה מכוניות מעופפות מעל כבישים בעתיד הקרוב אבל מכוניות שמפסיקות לצרוך דלק אנחנו נראה ובגדול, זה כבר כאן. חברות רכב רבות משקיעות משאבים רבים להגיע לעצמאות חשמלית והמרוץ מוליד שחקנים חדשים בענף. כיום, חברת טסלה נחשבת לחלוצה בתחום. בשנה האחרונה הצליחה החברה למשוך כותרות רבות כאשר הפכה לחברת הרכב בעלת שווי השוק הגדול בעולם!
חברת טסלה ואילון מאסק הבינו שהעולם דוהר על זרמי החשמל, באמצעות הסוללות המתקדמות של החברה טסלה תנסה להוביל את העולם למחר חדש.

מה תעשיית הרכב העולמית צריכה ללמוד מבלקברי?

אנחנו פועלים בדרכים שונות גם כאשר אנחנו צועדים למקום זהה, בתחילת המילניום יצאה חברת אפל עם מכשיר האייפון הראשון, ליתר דיוק ב- 9 בינואר 2007. חברות מסוימות עמדו מהצד והביעו ספקות רבות לגבי הצלחתו, חברות אחרות פקחו את עיניים בתדהמה לנוכח המוצר פורץ הדרך. בסופו של דבר האייפון הראשון הצליח לשנות את תעשיית הסלולר לעד, הוא הצליח להפוך מכשיר פשוט למתוחכם בצורה בלתי רגילה. סמסונג עמדה מהצד וניסתה למנף את ההצלחה בעוד נוקיה, בלקברי והשאר נותרו לטבוע בכישלון, אי זיהוי המגמה ברגע הנכון עלה הרבה מאד לחברות האלה, אי היכולות לשנות דפוס חשיבה בהמשך עלה הרבה יותר. לכן, חברות רכב רבות בעולם מסתכלות על טסלה וניאו ומבינות שהעולם צועד לשם, אסור להישאר אדישים. אף אחת מיצרניות הרכב לא רוצה לסיים כמו חברת הטלפונים בלקברי. עולם הרכב ממשיך לרגש, לכבוש ולהמציא את עצמו כל יום מחדש, יצרני הרכב והלקוחות למדו לדבר שפה משתופת, בשנים האחרונות השפה עוצבה וחודדה כדי שתהיה מדויקת יותר. כיום, אפשר לראות מגמה מעניינת בתחום רכבי הפנאי הלו הם – הג'יפונים, אחד התהליכים הבולטים ביותר של השנים אחרונות היו כניסתם של רכבי הפנאי הללו לתודעתנו , גם אם הרגשתם וגם אם לא אט אט החל סגמנט זה להתפתח ובקלות יכולנו להרגיש את כבישי ישראל מתמלאים ברכבי פנאי נוצצים , אופנתיים , וחדשים שכולם וכולן רצו אשר החליפו את רכבי הסדאן "המשעממים".

תעשיית הרכב

מלחמה קרה ומחושמלת

בעולם הרכב קיימות מגמות רבות ומסקרנות, אך יש אחת, מסקרנת במיוחד, בזמן שמלחמת הסחר משתוללת בין סין לארה"ב גם בתעשיית הרכב המעצמות ניצבות זו מול זו, טסלה האמריקאית מול ניאו הסינית. צמד ענקיות הרכב מבינות את המגמה העולמית ואת ההזדמנות העצומה הגלומה בפלח שוק זה. כיום, טסלה מוכרת בעיקר בשוק האמריקאי ועיקר מוצריה פונים לקהל עמיד יותר, ניאו ממוקמת בשנחאי ומונגשת לקהל האסיאתי עם רכבים זולים יותר מבחינת מחיר. נכון לכתיבת הכתבה שווי השוק של חברת ניאו הסינית עומד על כ-23 מיליארד דולר, החברה הונפקה בשנת 2018 בשווי של 1.8 מיליארד דולר, מהצד השני של האוקיאנוס נמצאת חברת טסלה ששווי השוק שלה עומד על כ-399 מיליארד דולר. אם בעבר יצרני הרכב נלחמו על שוק רכבי הפנאי כיום המלחמה היא חשמלית, טכנולוגית ובין מעצמות העל. חברות הרכב מבינות שהזמן הולך ואוזל, אף אחד לא רוצה להיתפס כבלקברי של עולם הרכב, אאודי ויגואר הציגו לאחרונה רכבי פנאי חשמליים אך הדגמים לא עמדו בציפיות מול שתי ענקיות הטכנולוגיה. בעולם הרכב החשמלי הפרמטרים החשובים שהעסיקו מומחים רבים היו טווח הנסיעה ועוצמת הרכב. ניאו וטסלה דומות ושונות, הם שונות באופיין מחברות הרכב הגדולות כאשר עיקר מאמציהם  ברכבים חשמליים וברכבים אוטונומיים. ככל שמלחמת הסחר בין המדינות תעלה בסולם הדרגות אנחנו נראה מתח רב בין חברות.

ענף הרכב

מסוסיתא לסטורדוט בכחול ולבן

חברת מרצדס בנץ הבינה את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיות אלא וסירבה להישאר מאחור, הנהלת החברה מיהרה להקים מפעל חדש לייצור סוללות כאשר שיתוף הפעולה מתבצע עם חברת סטורדוט הישראלית. ניתן להסיק כי חברות הרכב המובילות בעולם לא נשארות אדישות לטסלה, מנהלי החברות ככל הנראה למדו את הלקח הגדול של בלקברי ונוקיה ב-2007 מול אפל ומכשיר האייפון. בהשקעה של כ-60 מיליון דולר ובהשקעות בפיתוחים חדשניים מרצדס עושה הכול כדי להישאר בקדמת הבמה, כיום, באמצעות הטכנולוגיה החדשנית של סטורדוט וההשקעה של מרצדס ניתן להטעין סוללת רכב בחמש דקות בלבד, זאת בהשוואה לטסלה שכיום מסוגלת להטעין את אותה סוללה בכ-40 דק'. בתקופה הקרובה יהיו שינוים רבים שיצרו שיתופי פעולה בין חברות טכנולוגיה יצרניות הרכב, העולם צועד בצעדי ענק לכיוון אנרגיה ירוקה. יצרניות הרכב מבינות את המגמה ונלחמות על מוחות רבים כדי להמציא את המחר, איבוד זמן משמעותי יכול להיות שווה למכת מוות בעולם שהטכנולוגיה דוהרת ללא מעצורים.

בחזרה לעתיד

עולם ההשקעות לומד לדבר שפה אלטרנטיבית חדשה, שפה ירוקה וסביבתית, היום ברור מעל לכל ספק כי אנרגיות חדשות דוחקות אנרגיות ישנות הצידה, כמו בטבע, החזק והסתגלתן ישרדו ואלה שלא ישרדו ישאירו מקום חדש לשחקנים חדשים שיגיעו לכבוש את הבמה ולהרוויח את דקות התהילה שלהם בכפר הגלובלי. אנחנו עדים כבר בימינו לשינויים ממשיים וגדולים הקורים בין היתר בשוק ההון לנוכח הזדמנויות רבות בסקטור זה אשר מובאות לידי ביטוי במספר גדול של אפיקי השקעה והתעניינות שיא בתחום האנרגיה הירוקה וגם בזמנים מאתגרים אלו סקטור זה תופס נפח משמעותי ורלוונטי ביותר בהשקעות החדשות של ימינו. העולם הבין שעולם האנרגיה המתחדשת הינו חיוני וחשוב לעין שיעור , ועל כן הצפי גדילה של סקטור זה רק הולך ומתעצם, ומקבל את ההכרה החשובה והמשמעותית שהיה זכאי לה שנים רבות ואת ניצני הפרחים נוכל לראות בזמן לא רחוק מימינו אנו.

לבדיקה , השוואה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור מהווה יעוץ מקצועי להשקיע בתחום כזה או אחר.

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן