מהו מדד שארפ וכיצד הוא מחושב?

מבוא

הבנת ביצועי ההשקעות שלכם היא קריטית, ואחד הכלים היעילים ביותר לכך הוא מדד שארפ. מדד זה, שפותח על ידי וויליאם שארפ בשנת 1966, מסייע למשקיעים להעריך את התשואה המותאמת לסיכון של תיקי ההשקעות שלהם. על ידי השוואת התשואה העודפת של השקעה לסטיית התקן שלה, מדד שארפ מספק מדד ברור עד כמה השקעה מפצה על הסיכון שנלקח. מאמר זה יסביר מהו מדד שארפ, כיצד הוא מחושב, מה הוא משקף וכיצד הוא מסייע בניתוח השקעות.

מהו יחס שארפ?

יחס שארפ הוא מדד המשמש להערכת ביצועי השקעה על ידי התאמת הסיכון שלה. יחס זה, שפותח על ידי חתן פרס נובל ויליאם פ. שארפ בשנת 1966, מסייע למשקיעים להבין כמה תשואה הם מקבלים עבור הסיכון שהם נוטלים. בעיקרו של דבר, הוא מספק דרך להשוות את הכדאיות של השקעות שונות, תוך התחשבות הן בתשואות שלהן והן בתנודתיות שלהן.

בפירוט רב יותר, יחס שארפ מודד את התשואה העודפת של השקעה ביחס לתשואה ללא סיכון, שהיא בדרך כלל התשואה על אגרות חוב ממשלתיות, יחסית לסטיית התקן של תשואות ההשקעה. הנוסחה היא:

[ \text{יחס שארפ} = \frac{(R_i – R_f)}{\sigma_i} ]

כאשר ( R_i ) היא התשואה הצפויה של ההשקעה, ( R_f ) היא התשואה ללא סיכון, ו- ( \sigma_i ) היא סטיית התקן של תשואות ההשקעה.

באמצעות שימוש ביחס שארפ, ניתן לקבוע אם תשואות ההשקעה נובעות מהחלטות השקעה חכמות או כתוצאה מנטילת סיכון מוגזם. יחס שארפ גבוה יותר מצביע על ביצועים טובים יותר המותאמים לסיכון. זהו כלי רב ערך להשוואת ביצועים של תיקים שונים או השקעות בודדות, המסייע בקבלת החלטות מ informed יותר.

כיצד מחושב מדד שארפ?

מדד שארפ הוא מדד המסייע להבין את התשואה המתואמת לסיכון של תיק ההשקעות שלך. חישובו כרוך בנוסחה פשוטה, אך חיוני להבין כל רכיב כדי להשתמש בו ביעילות.

כדי לחשב את מדד שארפ, השתמש בנוסחה הבאה:

[ \text{מדד שארפ} = \frac{(R_p – R_f)}{\sigma_p} ]

פירוק המשתנים:

  • ( R_p ): התשואה הצפויה של תיק ההשקעות.

  • ( R_f ): שיעור התשואה נטולת הסיכון, שהיא התשואה של נכס תיאורטי נטול סיכון, כמו אגרות חוב ממשלתיות.

  • ( \sigma_p ): סטיית התקן של התשואה העודפת של תיק ההשקעות, המודדת את הסיכון הכולל של תיק ההשקעות.

חישוב שלב אחר שלב

  • קביעת התשואה הצפויה (R_p):

    ראשית, חישבו את התשואה הממוצעת של תיק ההשקעות שלכם לאורך תקופה מוגדרת. תקופה זו יכולה להיות חודשית, שנתית או כל מסגרת זמן אחרת המתאימה לניתוח שלכם.

  • זיהוי שיעור התשואה נטולת הסיכון (R_f):

    שיעור התשואה נטולת הסיכון נגזר בדרך כלל מאגרות חוב ממשלתיות, כגון אגרות חוב של ארצות הברית. ודאו שמסגרת הזמן של שיעור התשואה נטולת הסיכון תואמת לתקופה ששימשה לתשואת תיק ההשקעות.

  • חישוב התשואה העודפת:

    הפחיתו את שיעור התשואה נטולת הסיכון מתשואת תיק ההשקעות כדי לקבל את התשואה העודפת. נתון זה מייצג את התשואה הנוספת שהושגה מעל שיעור התשואה נטולת הסיכון.

  • מדידת סטיית התקן (σ_p):

    חשבו את סטיית התקן של התשואה העודפת. מדד סטטיסטי זה מציין את מידת השונות או התנודתיות בתשואות תיק ההשקעות.

  • יישום הנוסחה:

    חלקו את התשואה העודפת בסטיית התקן של התשואה העודפת. התוצאה היא מדד שארפ, המכמת את התשואה המתואמת לסיכון.

על ידי ביצוע שלבים אלה, תוכלו לחשב את מדד שארפ ולקבל תובנות לגבי מידת הפיצוי שאתם מקבלים עבור הסיכון שנלקח. זהו כלי רב ערך להשוואת תיקי השקעות או אסטרטגיות השקעה שונות על בסיס מתואם לסיכון.

מה משקף מדד שארפ?

מדד שארפ משקף את התשואה המותאמת לסיכון של תיק השקעות. משמעות הדבר היא שהוא בוחן הן את התשואות הצפויות של התיק והן את הסיכון שנלקח כדי להשיג תשואות אלו. על ידי התאמה לסיכון, מדד שארפ מספק תמונה ברורה יותר של ביצועי ההשקעה בהשוואה להתבוננות בתשואות גולמיות בלבד.

כאשר מחשבים את מדד שארפ, בעצם מודדים כמה תשואה עודפת אתם מקבלים עבור התנודתיות הנוספת שאתם סובלים מהחזקת נכס מסוכן יותר. מדד שארפ גבוה יותר מצביע על כך שההשקעה מספקת תשואה מותאמת לסיכון טובה יותר. לעומת זאת, מדד שארפ נמוך יותר מצביע על כך שהתשואה אינה מפצה כראוי על הסיכון שנלקח.

היחס שימושי במיוחד מכיוון שהוא מאפשר השוואה בין השקעות או תיקים שונים, ללא קשר לסוגם או לשווקים בהם הם פועלים. לדוגמה, ניתן להשוות את מדד שארפ של תיק מניות לזה של תיק אג”ח כדי לקבוע איזה מהם מציע תשואות מותאמות לסיכון טובות יותר.

היבט חשוב לציין הוא שניתן לעיתים לתמרן את מדד שארפ על ידי מנהלי קרנות. לדוגמה, מנהלים עשויים לנקוט באסטרטגיות המניבות תשואות יציבות עם הפסדים קיצוניים מזדמנים כדי לנפח באופן מלאכותי את היחס. לכן, בעוד שמדד שארפ הוא כלי חשוב, הוא לא אמור להיות הקריטריון היחיד להחלטות השקעה.

הבנת מדד שארפ עוזרת לכם לקבל החלטות מושכלות יותר על ידי הדגשת השקעות המציעות את התשואות הטובות ביותר עבור רמת הסיכון הכרוכה בכך. זה הופך אותו לאלמנט מכריע בניתוח השקעות.

כיצד מדד שארפ מסייע בניתוח השקעות?

מדד שארפ ממלא תפקיד מכריע בניתוח השקעות בכך שהוא מספק דרך פשוטה להערכת התשואה המותאמת סיכון של תיק השקעות. בעיקרו של דבר, הוא מאפשר לכם לראות כמה תשואה עודפת אתם מקבלים עבור התנודתיות הנוספת שאתם סופגים עבור החזקת נכס מסוכן יותר.

כאשר אתם משווים השקעות או תיקים שונים באמצעות מדד שארפ, אתם יכולים לקבוע איזה מהם מציע את התשואה הטובה ביותר עבור רמת הסיכון הנמוכה ביותר. מדד שארפ גבוה יותר מצביע על יחס סיכון-תשואה נוח יותר, מה שמקל על זיהוי השקעות ששוות את הסיכון הנוסף.

יתרה מכך, מדד שארפ מסייע בהבחנה בין מיומנות למזל בביצועי השקעות. על ידי התאמת התשואות לסיכון שנלקח, ניתן לראות האם מנהל תיקים אכן מוסיף ערך באמצעות ניהול מיומן או פשוט נהנה מסיכון גבוה יותר.

מנהלי השקעות משתמשים לעתים קרובות במדד שארפ כדי לייעל את תיקי ההשקעות שלהם. על ידי בחירת נכסים בעלי מדדי שארפ גבוהים יותר, הם יכולים לבנות תיק שממקסם תשואות תוך מזעור סיכונים. גישה זו מסייעת להשגת תיק מאוזן ויעיל, התואם את סובלנות הסיכון ויעדי התשואה של המשקיע.

לסיכום, מדד שארפ הוא כלי רב ערך בניתוח השקעות, המסייע לכם לקבל החלטות מושכלות על ידי הערכת התשואות המותאמות סיכון של השקעות שונות.

סיכום

מדד שארפ הוא כלי מכריע בניתוח השקעות, המספק תובנות לגבי התשואה המתואמת לסיכון של תיק השקעות. על ידי השוואת התשואה העודפת של השקעה לתנודתיות שלה, הוא עוזר למשקיעים להבין עד כמה השקעה מתנהגת ביחס לסיכון שלה. חישוב מדד שארפ כרוך בחיסור התשואה של תיק ההשקעות בשיעור התשואה חסרת הסיכון, ולאחר מכן חלוקת התוצאה בסטיית התקן של התשואה העודפת של תיק ההשקעות. מדד זה חיוני להערכת ביצועי תיק ההשקעות ולקבלת החלטות השקעה מושכלות, תוך הבטחה שהתשואות מושגות מבלי לקחת סיכונים מיותרים.

כותב :קובי מזרחי ,מתכנן פיננסי


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    מהן תנועות השוק המרכזיות ב-18.10.2024 שלום לכולם. היום, אנו צוללים לתנועות השוק והנתונים הכלכליים נכון ל-18 באוקטובר 2024, תוך התמקדות בנתוני המסחר מ-17 באוקטובר 2024. נסקור מדדים שונים ברחבי אמריקה, אירופה ואסיה, ונספק תמונה של ביצועיהם. בנוסף, נבחן סחורות מרכזיות, מטבעות ומספר מניות בולטות שהיו במגמה. מטרתנו היא לתת לכם סקירה מקיפה של השווקים הגלובליים ומה אתם יכולים לצפות ככל שנתקדם היום. נתחיל בסיכום מגמות השוק העיקריות מאתמול ולאחר מכן נתעמק בפרטים של כל אזור.

    מהן תנועות השוק המרכזיות ב-18.10.2024 מבוא שלום לכולם. היום, אנו צוללים לתנועות השוק והנתונים הכלכליים נכון ל-18 באוקטובר 2024, תוך

    שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה
    • אור שושן
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 15 שעה

    שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה

    שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה בפרסום האחרון של מדד המחירים לצרכן (CPI) בבריטניה,

    • לפני 15 שעה
    • 4 דק’ קריאה

    שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה בפרסום האחרון של מדד המחירים לצרכן (CPI) בבריטניה,

    מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 18 שעה

    מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל

    מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל מהו חשבון נוסטרו? חשבון נוסטרו הוא חשבון פנימי שמשמש גוף, כמו בית השקעות, לניהול

    • לפני 18 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל מהו חשבון נוסטרו? חשבון נוסטרו הוא חשבון פנימי שמשמש גוף, כמו בית השקעות, לניהול

    איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות?
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 18 שעה

    איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות? איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות?

    איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות? מהו עושה שוק MAKER MARKET? עושה שוק הוא שחקן מרכזי בבורסה לניירות ערך.

    • לפני 18 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות? מהו עושה שוק MAKER MARKET? עושה שוק הוא שחקן מרכזי בבורסה לניירות ערך.