כלכלה על גלגלים: סקטור הרכב מוביל את הצמיחה במשק הישראלי, טסלה הנמכרת ביותר בקטגוריית הרכבים החשמליים

רכבים חשמליים

נכון למחצית אוגוסט השנה (2021), המשק הישראלי נמצא בצמיחה על אף הסכנה המרחפת לחזרה לבידודים וסגרים בשל ווריאנטים חדשים של וירוס הקורונה. ברבעון השני של שנת 2021, מחודש מרץ ועד יוני, הצמיחה במשק הישראלי הייתה גבוהה ומרשימה: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המשק הישראלי צמח במעל 15%, עם דגש על צמיחה גבוהה של סקטורים עסקיים לאחר התכווצות משמעותית לאורך שנת 2020, היא שנת הקורונה.

בהנחה שהמשך שנת 2021 לא יפגיש אותנו עם וריאנטים של נגיף הקורונה שידרשו חזרה לבידודים וכיווץ מחודש של המשק, הכלכלה הישראלית צפויה לגדול במהלך שנת 2021 ביותר מ – 5%, בהשוואה ליתר מדינות ה – OECD מצבנו נהדר, גם ביחס לצמיחה השנה, וגם ביחס לצמיחה השנה לאור המיתון והפגיעה במשק בשנה החולפת.

כשמתבוננים מקרוב על נתוני הצמיחה במשק, מגלים נתון מעניין: כמעט 20% מכלל שיעור הצמיחה במשק ברבעון השני נובעת מתשלומי היטלים בגין רכישה של מכוניות חדשות. בדיוק כך, במהלך שנת 2021 הישראלים שוברים שיאים ברכישת רכבים חדשים, ומתחילת השנה עלו על כבישי ארצנו הקטנטונת לא פחות מאשר 210,000 כלי רכב חדשים שנרכשו. מדובר בגידול מטאורי בשיעור של כ – 50% ביחס לשיעורי רכישת הרכבים החדשים באותה התקופה אשתקד.

מה גורם לגל הרכישות של רכבים חדשים בישראל?

כנראה שהגורם המרכזי לזינוק המשמעותי בכמות הרכבים הנמכרים בישראל במהלך 2021 הוא לא מחירי הרכב ואפילו לא שפע הדגמים החדשים שהציפו את השוק. הגורם המרכזי, להערכת אנליסטים, לעלייה בכמות הרכבים שנמכרו הוא השינוי בהרגלי הצריכה וחסכונות משמעותיים שנבעו, למשל, מפחות טיסות לחו"ל, פחות בילויים במסעדות ופחות הוצאות על נופשים במהלך שנת 2021. הסכומים הפנויים שהצטברו במשקי הבית בישראל לצד התחושה המפעפעת בכולנו שהגיע הזמן ליהנות, לאחר שנה של חששות ואי וודאות, הוא כנראה הגורם הראשי שהוביל את העלייה המטאורית בכמות כלי הרכב שנמכרו בישראל השנה.

יבואניות הרכב חוגגות

השחקניות הגדולות בשוק יבוא הרכבים דיווחו על עליות דו ספרתיות בהכנסות וברווחים: ב"קרסו מוטורס" דיווחו על 95% עלייה בהכנסות ברבעון השני של 2021, החברה דיווחה על מכירת 6,852 כלי רכב במהלך הרבעון, לעומת קצת יותר מ – 2,400 ברבעון הקודם. יבואניות רכב נוספות, כמו דלק מוטורס המייבאת רכבי יונדאי, מאזדה, פורד, קיה, מיצובישי ועוד רבות; יפנאוטו המייבאת של סובארו, יוניון מוטורס ועוד, כולן דיווחו על עלייה במכירות.

הרכבים הכי נמכרים בישראל בשנת 2021

עשרת הרכבים שנמכרו במיוחד ברבעון הנוכחי מייצגים את המותגים האהובים על הנהגים בישראל בשנה האחרונה. במקום הראשון מחזיקה בכבוד יצרנית הרכב יונדאי, אחריה טויוטה, קיה, סקודה, מאזדה, סיאט, מיצובישי, ניסאן, סוזוקי ושברולט. בקטגוריית רכבי היוקרה, הישראלים מעדיפים רכבים מתוצרת אאודי ורק לאחריהן מגיעות חברות היוקרה מרצדס, ווולוו.

מה עם רכבים חשמליים?

במחצית הראשונה של שנת 2021 נמכרו בישראל כ – 4,200 רכבים חשמליים, כמובן שהמכונית החשמלית הנמכרת ביותר בארץ היא טסלה. מדובר בעלייה של 250% במכירת הרכבים החשמליים ביחס לאותה תקופה אשתקד וביחד עם זאת, המעבר מרכבים המונעים על דלקים פוסילים לרכבים חשמליים מדשדש והוא אפילו איטי ביחס לקצב הרכישה של רכבים חשמליים בשאר מדינות המערב: אצלנו, מדובר על כ – 2% מכלל מכירות הרכבים למחצית הראשונה של 2021, לעומת כ – 6% בממוצע של רכבים חשמליים ביחס לכלל הרכבים שנמכרים במדינות אירופה למשל.

ההשפעה של הזינוק במכירות רכבים חדשים על מדדי הכלכלה בישראל

הזינוק האדיר במכירת רכבים בחודשים האחרונים גרם לעלייה של כמעט 20% בסך שיעור הצמיחה של המשק אבל הוא משפיע גם על מדדים נוספים כמו צריכה פרטית והשקעות של משקי בית בישראל, על שיעורי הייבוא, ועוד. ניתן לשער שגל רכישות הרכבים ייפסק ברגע ששיעור משקי הבית שהצליחו לחסוך די כסף ורכשו רכב חדש ימצה את עצמו. נשאלת השאלה, מה יהיו אז נתוני המשק הישראלי והאם גם אז נוכל לזהות צמיחה מרשימה בכל ענפי המשק?

לבדיקה , השוואה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן