כותב :דודי אוחיון,מתכנן פיננסי,מרצה למימון כלכלה וחשבונואות בטכניון

כיצד שינויים בריבית משפיעים על מחירי איגרות חוב?

מהן אגרות חוב וכיצד הן פועלות?

אגרות חוב הן למעשה הלוואות שאתם, כמשקיעים, מעניקים לארגונים כמו ממשלות או תאגידים. בתמורה להשקעתכם, המנפיק מתחייב לשלם לכם ריבית לאורך תקופה מוגדרת ולהחזיר את סכום הקרן (הקרן) בפדיון. דבר זה הופך את אגרות החוב לבחירה פופולרית עבור אלו המחפשים הכנסה קבועה עם סיכון נמוך יותר בהשוואה למניות.

כאשר אתם רוכשים אגרת חוב, אתם מלווים כסף לתקופה קבועה. המנפיק מבטיח לשלם ריבית קבועה, המכונה קופון, ולהחזיר את ערך הפנים של האג”ח בפדיון. אגרות חוב יכולות להשתנות במשך הזמן, מכמה חודשים ועד מספר עשורים, ולהגיע עם שיעורי ריבית וסיכוני אשראי שונים.

הבנת אופן פעולתן של אגרות חוב היא קריטית לקבלת החלטות השקעה מושכלות. הן מציעות זרם הכנסה צפוי ויכולות להיות כוח מייצב בתיק ההשקעות שלכם, במיוחד בתנאי שוק תנודתיים. עם זאת, חשוב לזכור שמחירי אגרות החוב יכולים להשתנות בהתאם לשיעורי הריבית, דירוגי האשראי וגורמים אחרים, מה שמשפיע על התשואה הכוללת שלכם.

לסיכום, אגרות חוב הן כלי השקעה מגוון שיכול לספק הכנסה קבועה ולסייע בגיוון תיק ההשקעות שלכם. בין אם אתם משקיעים שמרנים או מחפשים לאזן את הסיכון שלכם, אגרות חוב יכולות למלא תפקיד חיוני בהשגת יעדיכם הפיננסיים.

כיצד משפיעים שינויים בריבית על מחירי איגרות חוב?

הבנת הקשר בין ריביות למחירי איגרות חוב היא קריטית עבור כל משקיע. כאשר הריביות עולות, מחירי איגרות החוב יורדים בדרך כלל. לעומת זאת, כאשר הריביות יורדות, מחירי איגרות החוב נוטים לעלות. קשר הפוך זה יכול להשפיע באופן משמעותי על ערך השקעות האג”ח שלך.

מדוע מחירי איגרות החוב ותשואותיהן נעים בכיוונים מנוגדים?

הסיבה לקשר הפוך זה נעוצה בתשלומי הריבית הקבועים של האג”ח, המכונים שיעור הקופון. כאשר מונפקות איגרות חוב חדשות עם ריביות גבוהות יותר עקב עלייה בריביות הכוללות, איגרות חוב קיימות עם שיעורי קופון נמוכים יותר הופכות לפחות אטרקטיביות. משקיעים אינם מוכנים לקנות את איגרות החוב הישנות הללו אלא אם כן הן מוצעות בהנחה, מה שמוביל לירידה במחיר השוק שלהן.

לדוגמה, אם אתה מחזיק באג”ח עם שיעור קופון של 3% ושיעור השוק הנוכחי לאיגרות חוב חדשות עולה ל-5%, מחיר האג”ח שלך יירד מכיוון שמשקיעים יכולים למצוא תשואות טובות יותר במקומות אחרים. מצד שני, אם שיעור השוק יורד ל-2%, האג”ח שלך עם 3% הופכת ליקרה יותר, ומחירה עולה.

כיצד משך החיים של אג”ח משפיע על רגישותו לשינויים בריבית?

גורם קריטי נוסף שיש לקחת בחשבון הוא משך החיים של האג”ח. משך החיים מודד את רגישות האג”ח לשינויים בריבית. באופן כללי, ככל שמשך החיים ארוך יותר, כך האג”ח רגישה יותר לתנודות בריבית.

לדוגמה, אג”ח עם משך חיים של 10 שנים תחווה שינוי מחיר משמעותי יותר מאשר אג”ח עם משך חיים של שנתיים אם הריביות יזוזו. הסיבה לכך היא שלאגרות חוב ארוכות טווח יש יותר תזרימי מזומנים שמוערכים בהתאם לשיעור הריבית החדש, מה שמגביר את ההשפעה על מחיר האג”ח.

לסיכום, הבנת האופן שבו שינויים בריבית משפיעים על מחירי איגרות חוב חיונית לקבלת החלטות השקעה מושכלות. על ידי זיהוי הקשר ההפוך בין ריביות למחירי איגרות חוב, כמו גם את תפקיד משך החיים של האג”ח, תוכלו לנווט טוב יותר בשוק האג”ח ולנהל את סיכוני ההשקעה שלכם ביעילות.

האם ניתן להשיג תשואה מובטחת באג”ח בפדיון?

השקעה באג”ח יכולה להיות דרך בטוחה להרוויח ריבית לאורך זמן, אך נותרת השאלה: האם ניתן להשיג תשואה מובטחת באג”ח בפדיון? בואו נתעמק בנושא זה ונגלה את האפשרויות.

מהם סוגי האג”ח המציעים תשואות מובטחות?

ישנם סוגים ספציפיים של אג”ח שנועדו להציע תשואות מובטחות. אג”ח ממשלתיות, כגון אגרות חוב של ארצות הברית או אג”ח ממשלתיות של ישראל, נחשבות לעתים קרובות להשקעות בסיכון נמוך עם תשואות צפויות. אג”ח אלו מגובות על ידי הממשלה, מה שמספק רמת ביטחון שמרגיעה את המשקיעים לגבי החזר הקרן והריבית שלהם בפדיון.

סוג נוסף של אג”ח המציע תשואה מובטחת הוא אג”ח בריבית קבועה. באג”ח בריבית קבועה, הריבית נקבעת עם הנפקת האג”ח ונשארת קבועה לאורך כל חייה. יציבות זו יכולה להיות אטרקטיבית אם אתם מחפשים הכנסה צפויה ורוצים להימנע מהתנודתיות הקשורה להשקעות אחרות.

מהם הסיכונים הכרוכים אפילו באג”ח עם תשואה מובטחת?

בעוד שאג”ח עם תשואות מובטחות יכולות להיראות כהימור בטוח, הן אינן נטולות סיכון לחלוטין. סיכון משמעותי אחד הוא אינפלציה. אם שיעור האינפלציה עולה על שיעור הריבית של האג”ח, הערך הריאלי של התשואות שלכם עלול להישחק. משמעות הדבר היא שגם אם אתם מקבלים תשואה מובטחת, כוח הקנייה שלכם עלול לרדת עם הזמן.

סיכון נוסף הוא סיכון אשראי, אם כי נמוך באג”ח ממשלתיות, הוא נפוץ יותר באג”ח קונצרניות. אם חברה נקלעת לקשיים כלכליים, היא עלולה שלא לעמוד בתשלומי האג”ח שלה, מה שעלול לגרום להפסדים עבור מחזיקי האג”ח. שקלו תמיד את דירוג האשראי של המנפיק לפני השקעה באג”ח כדי להעריך את רמת הסיכון הכרוכה בכך.

בעולם הדינמי של השקעות באג”ח, שינויים בריבית ממלאים תפקיד מרכזי. אם הריבית עולה, ערכן של אג”ח קיימות יורד בדרך כלל, שכן אג”ח חדשות מונפקות עם ריביות גבוהות יותר. הדבר יכול להשפיע על הערך השוקי של האג”ח שלכם אם תצטרכו למכור אותן לפני הפדיון, אם כי אין לכך השפעה על התשואה אם תחזיקו אותן עד לפדיון.

כדי לנהל סיכונים אלו, חלק מהמשקיעים פונים לאסטרטגיות כמו סולם אג”ח ופיזור. סולם אג”ח כרוך ברכישת אג”ח עם מועדי פדיון שונים, מה שיכול לעזור לנהל את סיכון הריבית ולספק גמישות רבה יותר.

מצד שני, פיזור השקעות כרוך בפריסת השקעות על פני סוגים שונים של אג”ח ומנפיקים כדי להפחית את החשיפה לכל סיכון בודד.

לסיכום, בעוד שהשגת תשואה מובטחת על אג”ח בפדיון אפשרית, היא דורשת בחירה זהירה של סוגי אג”ח והבנת הסיכונים הנלווים. על ידי התחשבות באג”ח ממשלתיות ובאג”ח בריבית קבועה ויישום אסטרטגיות למיתון סיכונים, ניתן לפעול להבטחת תשואה יציבה על ההשקעה.

אילו אסטרטגיות יכולים משקיעים להשתמש בהן כדי לנהל סיכון ריבית?

ניהול סיכון ריבית הוא קריטי עבור משקיעי אג”ח, במיוחד בשוק תנודתי. אסטרטגיה יעילה אחת היא סולם אג”ח. זה כרוך ברכישת אג”ח עם תאריכי פדיון שונים. על ידי פריסת תאריכי הפדיון, ניתן להפחית את ההשפעה של שינויים בריבית על תיק ההשקעות הכולל. אם הריביות עולות, ניתן להשקיע מחדש את התמורה מאג”ח שפוקעות בריביות גבוהות יותר. אם הריביות יורדות, עדיין יהיו לכם אג”ח שננעלו בריביות גבוהות יותר קודם לכן.

אסטרטגיה נוספת היא פיזור. על ידי פיזור השקעות על פני סוגים שונים של אג”ח – כגון אג”ח ממשלתיות, עירוניות ותאגידיות – ניתן לצמצם את הסיכון. סוגים שונים של אג”ח מגיבים בצורה שונה לשינויים בריבית. לדוגמה, אג”ח ממשלתיות עשויות להיות יציבות יותר, בעוד שאג”ח קונצרניות עשויות להציע תשואות גבוהות יותר אך מגיעות עם סיכון גבוה יותר.

לבסוף, שקלו אג”ח בריבית משתנה. אג”ח אלו בעלות ריביות שמתעדכנות מעת לעת בהתאם לתנאי השוק. בעוד שהן עשויות להציע תשואות ראשוניות נמוכות יותר, הן מספקות הגנה מפני עליית ריביות, שכן הריביות יתואמו כלפי מעלה, ויספקו תשואות גבוהות יותר לאורך זמן.

באמצעות יישום אסטרטגיות אלו, ניתן לנהל טוב יותר את סיכון הריבית ולשמור על תיק אג”ח מאוזן ועמיד.

כיצד “סולם אג”ח” יכול לעזור?

“סולם אג”ח” היא אסטרטגיה שיכולה לעזור לך לנהל ביעילות את הסיכון בשינויי ריבית. על ידי פיזור ההשקעה שלך באג”ח עם מועדי פדיון שונים, אתה יוצר “סולם” המספק זרם הכנסה קבוע ומפחית את ההשפעה של תנודות ריבית.

כאשר אתה משקיע ב”סולם אג”ח”, אתה רוכש אג”ח שיפקעו במרווחי זמן קבועים. לדוגמה, אתה יכול לקנות אג”ח שיפקעו בעוד שנה, שלוש שנים, חמש שנים וכן הלאה. כאשר כל אג”ח מגיעה לפדיון, אתה משקיע מחדש את הקרן באג”ח חדשה בקצה הסולם שלך. גישה זו מבטיחה שחלק מהתיק שלך תמיד יגיע לפדיון וניתן יהיה להשקיע אותו מחדש בריביות השוררות בשוק.

היתרון העיקרי של “סולם אג”ח” הוא שהוא מפזר את החשיפה שלך לשינויים בריבית. אם הריביות יעלו, ניתן יהיה להשקיע מחדש את האג”ח שיגיעו לפדיון בקרוב בריביות גבוהות יותר, מה שיגביר את התשואה הכוללת שלך. מצד שני, אם הריביות יירדו, האג”ח ארוכות הטווח יותר בסולם שלך עדיין ירוויחו את הריביות הגבוהות יותר שנקבעו בעת רכישתן.

“סולם אג”ח” מספק גם נזילות, מכיוון שיש לך אג”ח המגיעות לפדיון באופן קבוע. אסטרטגיה זו מקלה על תכנון צרכים פיננסיים עתידיים תוך שמירה על גישת השקעה מאוזנת.

איזה תפקיד ממלא הפיזור?

פיזור הוא אסטרטגיה מרכזית בניהול סיכונים הקשורים להשקעות באג”ח. על ידי פיזור ההשקעות שלך על פני סוגים שונים של אג”ח, מנפיקים ותאריכי פדיון, ניתן להפחית את ההשפעה של ביצועים גרועים של אג”ח בודדת על תיק ההשקעות הכולל שלך. גישה זו מסייעת באיזון סיכון ותשואה, ומספקת חוויית השקעה יציבה יותר.

כאשר אתם מפזרים, אתם לא שמים את כל הביצים בסל אחד. לדוגמה, החזקת תערובת של אג”ח ממשלתיות, אג”ח קונצרניות ואג”ח מוניציפליות יכולה להגן עליכם מפני סיכונים ספציפיים לענף. אם ענף אחד מתמודד עם ירידות, האחרים עשויים להניב ביצועים טובים, מה שמקזז הפסדים פוטנציאליים.

יתרה מזאת, פיזור אינו עוסק רק בסוגים שונים של אג”ח. מדובר גם בגיוון תאריכי הפדיון. אג”ח לטווח קצר מציעות חשיפה פחותה לשינויים בריבית, בעוד שאג”ח לטווח ארוך מספקות בדרך כלל תשואות גבוהות יותר. על ידי שילוב של שניהם, תוכלו ליהנות מהיציבות של אג”ח לטווח קצר ופוטנציאל הצמיחה של אג”ח לטווח ארוך.

למעשה, פיזור מסייע ביצירת תיק אג”ח עמיד שיכול לעמוד בתנודות השוק. זוהי גישה מעשית להשגת מסע השקעות מאוזן ורווחי יותר.

סיכום: ניווט בשוק האג”ח

ניווט בשוק האג”ח יכול להיראות מורכב, במיוחד לאור השפעתן של תנודות ריביות. הבנת האופן שבו שינויים אלה משפיעים על מחירי האג”ח היא קריטית לקבלת החלטות השקעה מושכלות. זכרו, כאשר הריביות עולות, מחירי האג”ח יורדים בדרך כלל, ולהיפך. קשר הפוך זה עוזר לכם לצפות תנועות שוק ולתכנן אסטרטגיה בהתאם.

השגת תשואה מובטחת באג”ח בפדיון אפשרית, אך היא דורשת בחירה מדוקדקת. שקלו אג”ח כמו אגרות חוב של ממשלת ארה”ב או ניירות ערך ממשלתיים אחרים, שבדרך כלל מציעים תשואות צפויות יותר. עם זאת, אפילו אלה מגיעים עם סיכונים מסוימים, כגון אינפלציה או סיכון אשראי, שיכולים להשפיע על התשואות הכוללות שלכם.

כדי לנהל סיכון ריבית בצורה יעילה, שקלו אסטרטגיות כמו פיזור אג”ח וסולם אג”ח. סולם אג”ח מסייע לפזר את תאריכי הפדיון, מה שמפחית את השפעתן של תנודות ריבית. פיזור על פני סוגים שונים של אג”ח וגורמים מנפיקים יכול גם להפחית סיכונים ולספק זרם הכנסה יציב יותר.

לסיכום, שמירה על מידע ויישום טכניקות השקעה אסטרטגיות יכולות לעזור לכם לנווט בהצלחה בשוק האג”ח. הבנת הדינמיקה של הריביות ויישום אסטרטגיות ניהול סיכונים תאפשר לכם להפיק את המרב מהשקעות האג”ח שלכם.

כותב :דודי אוחיון,מתכנן פיננסי,מרצה למימון כלכלה וחשבונואות בטכניון


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    מהן תנועות השוק המרכזיות ב-18.10.2024 שלום לכולם. היום, אנו צוללים לתנועות השוק והנתונים הכלכליים נכון ל-18 באוקטובר 2024, תוך התמקדות בנתוני המסחר מ-17 באוקטובר 2024. נסקור מדדים שונים ברחבי אמריקה, אירופה ואסיה, ונספק תמונה של ביצועיהם. בנוסף, נבחן סחורות מרכזיות, מטבעות ומספר מניות בולטות שהיו במגמה. מטרתנו היא לתת לכם סקירה מקיפה של השווקים הגלובליים ומה אתם יכולים לצפות ככל שנתקדם היום. נתחיל בסיכום מגמות השוק העיקריות מאתמול ולאחר מכן נתעמק בפרטים של כל אזור.

    מהן תנועות השוק המרכזיות ב-18.10.2024 מבוא שלום לכולם. היום, אנו צוללים לתנועות השוק והנתונים הכלכליים נכון ל-18 באוקטובר 2024, תוך

    שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה
    • אור שושן
    • 4 דק’ קריאה
    • לפני 15 שעה

    שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה

    שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה בפרסום האחרון של מדד המחירים לצרכן (CPI) בבריטניה,

    • לפני 15 שעה
    • 4 דק’ קריאה

    שפעת הירידה במדד המחירים לצרכן (16.10) מעבר לצפוי על ציפיות האינפלציה בבריטניה בפרסום האחרון של מדד המחירים לצרכן (CPI) בבריטניה,

    מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל
    • אור שושן
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 17 שעה

    מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל

    מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל מהו חשבון נוסטרו? חשבון נוסטרו הוא חשבון פנימי שמשמש גוף, כמו בית השקעות, לניהול

    • לפני 17 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    מהו חשבון נוסטרו וכיצד הוא פועל מהו חשבון נוסטרו? חשבון נוסטרו הוא חשבון פנימי שמשמש גוף, כמו בית השקעות, לניהול

    איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות?
    • אור שושן
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 18 שעה

    איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות? איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות?

    איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות? מהו עושה שוק MAKER MARKET? עושה שוק הוא שחקן מרכזי בבורסה לניירות ערך.

    • לפני 18 שעה
    • 8 דק’ קריאה

    איזה תפקיד ממלא עושה שוק בשוק המניות? מהו עושה שוק MAKER MARKET? עושה שוק הוא שחקן מרכזי בבורסה לניירות ערך.