הספאק השוודי: וולוו מנפיקה את מותג הרכב החשמלי פולסטאר ב-20 מיליארד דולר

ספאק

חטיבת הרכב החשמלי של וולוו לא רק פועלת כסטארט-אפ עצמאי בשטח, היא גם מנפיקה את עצמה באמצעות חברת ספאק, בדיוק כשניראה ששיגעון הנפקות הספאק מאחורינו. הכל על הרכב החשמלי החדש מבית יצרנית הרכב המוכרת ועל ההנפקה השונה כל כך בנוף יצרניות הרכב.

חברת פולסטאר (Polestar) היא למעשה חטיבת רכב חשמלי עצמאית של וולוו (אשר בעצמה מייצרת רכבים חשמליים גם תחת שם המותג "וולוו"). לאחרונה נודע שפולסטאר תונפק לציבור במהלך של מיזוג עם חברת SPAC השייכת למיליארדר אלק גורס, כל זאת לפי שווי שוק של 20 מיליארד דולר. פולסטאר הוקמה בשנת 2017 על ידי Volvo Car Group השייכת למעשה לתאגיד הסיני גילי אחזקות. מאז השיקה שני דגמים שנחלו הצלחה מסוימת: הפולסטאר 1  ופולסטאר 2. הדגם החדש, המכונה כפי שאפשר היה לצפות פולסטאר 3, צפוי להיות מושק במהלך שנת 2022.

מה זה בעצם ספאק?

חברת ספאק היא שלד בורסאי שהוקם, ביצע תהליך הנפקה ראשונית לציבור (IPO) על הבירוקרטיה והדיווחים הפיננסיים הנדרשים לצורך העניין, ולאחר תום ההנפקה – מחכה למיזוג עם חברה יצרנית שמעוניינת לחסוך זמנים בתהליך ההנפקה. במבט ראשון הנפקה של חטיבת רכב מבוססת בדרך של מיזוג עם חברת ספאק היא חריגה בנוף ההנפקות לציבור. אולם כשלוקחים בחשבון את הגלגולים שעברה חטיבת Polestar של וולוו ואת העובדה שבמתכונתה הנוכחית היא מתנהלת, מאז 2017, באופן התואם חברת סטארט אפ עצמאית ולא חטיבה של יצרנית רכב וותיקה, הרי שחלקי הפאזל נופלים למקומם. חברת הספאק עמה תמוזג פולסטאר שייכת כאמור למיליארדר האמריקני אלק גורס והיא מגובה על ידי בנק גוגנהיים, שמה של החברה הוא  .Gores Guggenheim Inc ומניותיה נסחרות בנאסד"ק תחת הסמל GGPI. מאז ההכרזה על המיזוג הוסיפה המניה 4% לערכה.

המיזוג עם חברת הספאק יספק לפולסטאר תמורה מידית, במזומן, של 800 מיליון דולר מכיסם של אלק גורס ובנק גוגנהיים, ועוד כ – 250 מיליון דולרים ממשקיעים מוסדיים נוספים. חשוב לציין שהעסקה מגיעה בתקופה בה מיזוגי ספאק הפכו פחות שכיחים, זאת לאחר ביצועים לא טובים של מספר עסקאות כאלה בעת האחרונה ושינויים ברגולציה בארה"ב אשר הפכו השלמתן למורכבת יותר. משקיעים מוסדיים בוודאי יבחנו בתשומת לב את עסקת המיזוג של פולסטאר כדי ללמוד ממנה על הפוטנציאל שעדיין גלום במהלך כזה של הנפקה לציבור. מכיוון שמפעלי הייצור של וולוו עומדים לרשותה של פולסטאר, היא אינה זקוקה למימון כדי להקים מפעלים, כך שתוכל להשקיע את ההון שתגייס בפיתוח טכנולוגי וחדירה לשווקי רכב חשמלי במדינות נוספות.

גייסה 550 מיליון במימון חיצוני באפריל 2021

עוד לפני מהלך ההנפקה לציבור, באפריל 2021, גייסה פולסטאר, ממקורות מימון חיצוני, כ – 550 מיליון דולר. מנהלי החברה אומרים שהנכונות להשקיע בה מעידה על האמון בה ובשוק הרכב החשמלי בכלל. ביוני הודיעה פולסטאר על כוונתה לייצר את הדגם השלישי שלה, פולסטאר 3, במפעל של וולוו בדרום קרוליינה בארה"ב כבר במהלך שנת 2022. מחזיקי ההון הנוכחיים בפולסטאר ימשיכו לשמור על האינטרסים שלהם גם בחברה החדשה שתחל להיסחר, עם השלמת המיזוג, בנאסד"ק תחת הסמל PSNY. אגב, שם החברה לאחר המיזוג יהיה .Polestar Automotive Holdings UK Ltd. וולוו עצמה הודיעה כי תבצע השקעה נוספת בפולסטאר בסכום של כ- 600 מיליון דולר וכך היא צפויה להיות בעלים של 50% מן החברה לאחר המיזוג.

רוכבת על גל המעבר לרכבים ידידותיים לסביבה

רובן המוחלט של יצרניות הרכב שמות דגש על פיתוח רכבים ידידותיים לסביבה, היברדיים, חשמליים לגמרי, רכבים בעלי מנועים השורפים מימן ופולטים אדי מים, או המונעים בתאי דלק. לפולסטאר עד כה שני דגמים: רכב היברידי, הוא הפולסטאר 1, ורכב חשמלי לגמרי, הוא הפולסטאר 2. בשנת 2020 מכרה החברה 10,000 רכבים בלבד אולם הצפי הוא שעד שנת 2025 היא תמכור כ – 290,000 רכבים בשנה לפחות. החברה מתכוונת להשיק שלושה דגמים חדשים, כולם חשמליים לגמרי, עד שנת 2024.

לבדיקה , השוואה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן