נקודות מפתח
- Google Cloud ו־Alibaba Cloud מתרחבים בקצב מהיר בהרבה מ-AWS ו-Azure, וחושפים אסימטריה חדה בקצב ההאצה האמיתי של שוק הענן.
- הטיית העדר של המשקיעים ממשיכה להעדיף את Amazon ו-Microsoft למרות הצמיחה האיטית יותר שלהן, בעוד Google ו-Alibaba נותרות מתחרות חסרות־תמחור עם מהירות צמיחה עתידית חזקה יותר.
- הביקוש לתשתיות מבוססות AI והאימוץ המואץ של מחשוב ענן בסין מעצבים מחדש את הנוף התחרותי, ומחלישים את הדומיננטיות ארוכת־השנים של ענקיות הענן מצפון אמריקה.
המהפכה של הבינה המלאכותית (AI) יצרה זרמי הון אדירים, אך מנועי הצמיחה בליבת שוק הענן חושפים פערים דרמטיים ב”מהירות ההכפלה” של החברות המובילות. הנתונים מתקופת דצמבר 2022 עד ספטמבר 2025 מציגים אסימטריה מטלטלת בתמחור השוק ובנרטיב של המשקיעים.
- קצב הכפלה שונה: גוגל (Google Cloud) ואליבאבא (Alibaba Cloud) מציגות צמיחת הכנסות ליבה גבוהה באופן משמעותי, מעל 90%, לעומת אמזון (AWS) ומיקרוסופט (Microsoft), המדשדשות מתחת ל-55%.
- הטיית העדר מול הערך: על אף הצמיחה הנמוכה יותר באחוזים, אמזון ומיקרוסופט נהנות מ”הטיית עדר” בשל מעמדן המבוסס ושיעורי רווחיות קבועים, בעוד גוגל עדיין נתפסת כ’אנדרדוג’ הנסחר בפרמיית סיכון גבוהה יותר.
- השפעת סין והבינה המלאכותית: הצמיחה המטאורית של עליבאבא בסין (Alibaba Cloud), והדחף של גוגל בתשתיות בינה מלאכותית, ממסגרים מחדש את שוק ה-Cloud העולמי כזירה דו-קוטבית שאינה נשלטת רק על ידי צפון אמריקה.
ניתוח אנליטי: כוח המשיכה של ה”צומחים המהירים”
הנתונים האגרגטיביים של הכנסות ליבת הענן (Core Cloud Revenue) בין דצמבר 2022 לרבעון השלישי של 2025 מעוררים תהיות לגבי חלוקת ההון והנרטיב בשוק. בזמן ששוק ההון נוטה לתגמל עקביות ונתח שוק היסטורי, המספרים מראים כי המכפילים הגבוהים ביותר מופנים לעיתים למי שצומח באיטיות יחסית.
גוגל (Google Cloud) מציגה את הזינוק המרשים ביותר, עם צמיחה של +108%, ואחריה אליבאבא (Alibaba Cloud) עם +93%. מדובר בצמיחה כמעט כפולה מזו של אמזון (AWS) עם +54% וממיקרוסופט (Microsoft) עם +44%. הצמיחה של ביידו (Baidu) עם +18% נותרה מאחור, משקפת קשיים רגולטוריים ומבניים בשוק הסיני. הניתוח הכלכלי הפשוט מראה כי גוגל ועליבאבא הראו את המומנטום האורגני החזק ביותר. הדיסוננס הקוגניטיבי נוצר כיוון שמשקיעים מעדיפים לשלם פרמיה על בגרות ורווחיות מוכחת של AWS ו-Azure, על חשבון קצב ההתרחבות העתידי. זוהי דוגמה קלאסית של אסימטריה בתמחור המונעת על ידי נרטיב ולא רק על ידי נתונים.
בין נתח שוק לצמיחה: הנרטיב הפסיכולוגי של הענן
AWS ומיקרוסופט (Azure) נתפסות בצדק כ”עמוד השדרה” של התשתית הדיגיטלית העולמית, ונהנות מיתרון רשת (Network Effect) עמוק ומבסיס לקוחות אנטרפרייז כבד. עם זאת, התמונה הגרפית ממחישה כי מנוע הצמיחה של Google Cloud Platform (GCP) הצליח לנצל באופן אגרסיבי יותר את גל ההשקעה העצום בתשתיות הבינה המלאכותית הגנרטיבית. בעוד AWS עדיין שולטת בנתח השוק, השוק מעניק לגוגל קרדיט על יכולתה לספק פתרונות AI מתקדמים (כגון Gemini) ישירות על גבי תשתית הענן שלה, מה שמושך לקוחות חדשים בקצב מסחרר.
במקרה של אליבאבא, הצמיחה הדוהרת מציגה את הפוטנציאל העצום של השוק הסיני, שבו Alibaba Cloud היא המובילה הבלתי מעורערת. למרות הפיקוח הממשלתי וההאטה הכלכלית הכוללת בסין, הביקוש לשירותי ענן ממשיך לגדול. יחד עם זאת, משקיעים מערביים מתמחרים את אליבאבא תוך הפחתת סיכון (Discount) משמעותית בשל סיכון גיאופוליטי ורגולטורי, מה שיוצר פער עצום בין פוטנציאל הצמיחה המוצג שלה לבין השווי ששוק ההון מעניק לה.
ניתוח סיכונים והזדמנויות: עידן ה-AI כקטליזטור
עידן הבינה המלאכותית אינו רק קטליזטור לצמיחה; הוא מחולל שינוי מבני. הסיכון המיידי עבור AWS ו-Azure הוא איבוד מומנטום יחסי וצורך בהשקעות ענק נוספות כדי להתמודד עם היכולות של Google Cloud בתחום ה-AI. הזדמנויות עבור Google ו-Alibaba טמונות בהמשך ניצול הקצה הטכנולוגי והחדירה לשווקים פחות רוויים.
גורמי המאקרו משחקים תפקיד מרכזי: עלויות ההון הגבוהות דוחפות ארגונים לייעל את תשתיות ה-IT שלהם, מה שמייצר לחץ על שירותי הענן ה’מסורתיים’ של AWS. לעומת זאת, הביקוש הבלתי נלאה לכוח חישוב (GPU clusters) לצורך אימון מודלי AI, ממנף את הספקים שמיהרו לבנות את התשתיות המתאימות, כדוגמת גוגל. ההשפעה על שוק ההון מתבטאת בשינוי נרטיב איטי: ככל ש-GCP תציג רווחיות קבועה ויציבה, כך סביר שתפחת האסימטריה בתמחור ומשקיעים יתחילו להסיט הון אל עבר ה”צומחים המהירים” של המגזר, מה שיוביל לגל חדש של תמחור מחדש (re-rating) עבור גוגל בשנים הקרובות.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- ליאור מור
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 8 שעה
SKN | אלון מאסק טוען כי בינה מלאכותית יכולה לפתור את משבר החוב של ארצות הברית בתוך שלוש שנים
אלון מאסק, מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, הצהיר לאחרונה כי בינה מלאכותית יכולה לסיים את משבר החוב ההולך וגדל של ארצות הברית
- לפני 8 שעה
- •
- 6 דק’ קריאה
אלון מאסק, מנכ"ל טסלה ו-SpaceX, הצהיר לאחרונה כי בינה מלאכותית יכולה לסיים את משבר החוב ההולך וגדל של ארצות הברית
- עומר בר
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 9 שעה
SKN | האם השותפות בין HSBC ל-Mistral AI יכולה להגדיר מחדש את פרודוקטיביות הבנקאות?
HSBC מעמיק את דחיפתו לעבר בינה מלאכותית גנרטיבית לאחר שחתם על שותפות רב-שנתית עם חברת הסטארט-আপ הצרפתית Mistral AI —
- לפני 9 שעה
- •
- 6 דק’ קריאה
HSBC מעמיק את דחיפתו לעבר בינה מלאכותית גנרטיבית לאחר שחתם על שותפות רב-שנתית עם חברת הסטארט-আপ הצרפתית Mistral AI —
- ליאור מור
- •
- 5 דק’ קריאה
- •
- לפני 10 שעה
SKN | אמזון וגוגל משיקות שירות מולטי־קלאוד משותף לקישוריות מהירה ואמינה יותר
אמזון וגוגל חשפו ביום ראשון שירות רישות מולטי־קלאוד משותף, שנועד לענות על הביקוש הגובר מצד תאגידים לקישוריות ענן מהירה ואמינה
- לפני 10 שעה
- •
- 5 דק’ קריאה
אמזון וגוגל חשפו ביום ראשון שירות רישות מולטי־קלאוד משותף, שנועד לענות על הביקוש הגובר מצד תאגידים לקישוריות ענן מהירה ואמינה
- שגיא חבסוב
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 ימים
SKN | קמעונאות מבוססת בינה מלאכותית דוחפת לשיא של 11.8 מיליארד דולר במכירות אונליין ב־Black Friday
הוצאות ה־Black Friday אונליין בארה״ב זינקו לשיא של 11.8 מיליארד דולר, לפי Adobe Analytics, מה שמדגיש את ההשפעה הגוברת של
- לפני 2 ימים
- •
- 6 דק’ קריאה
הוצאות ה־Black Friday אונליין בארה״ב זינקו לשיא של 11.8 מיליארד דולר, לפי Adobe Analytics, מה שמדגיש את ההשפעה הגוברת של