נקודות מפתח

  • מערכת FSD Supervised של טסלה ניצבת בפני ביקורת רגולטורית חריפה, בעוד RDW ההולנדית מזהירה תומכים שלא לנסות להשפיע על ההליך.
  •  RDW מציינת כי אין הבטחת אישור מוקדמת, וכי ההחלטה תתקבל רק על בסיס עמידה מוכחת בכללי בטיחות.
  •  הפיקוח המחמיר באירופה מהווה מכשול משמעותי לשאיפות האוטונומיה הרחבות של טסלה.
hero

המתח הגובר בין טסלה לרגולטורים אירופיים התעצם לאחר שרשות הבטיחות הרכבית של הולנד הזהירה תומכי טסלה להפסיק לפנות אליה בנוגע לאישור מערכת ה־“FSD Supervised” של החברה. ההתפתחות מדגישה את העמדה הזהירה יותר ויותר של אירופה כלפי טכנולוגיות מתקדמות לסיוע לנהג, בשעה שטסלה מנסה להאיץ את פריסת השירות בשווקים מרכזיים. התקרית אף מדגישה את הפער המתרחב בין הנרטיב השאפתני של טסלה בתחום האוטונומיה לבין המסגרות הרגולטוריות הקפדניות המנהלות ניידות אוטומטית באירופה.

רגולטורים דוחים לחץ ציבורי בזמן שטסלה מבקשת להתרחב לשווקים חדשים

טסלה שואפת להשיג אישור לשימוש במערכת FSD Supervised—חבילת נהיגה אוטומטית חלקית ומתקדמת שכבר משווקת בארצות הברית—גם בהולנד. ה־RDW, הרשות ההולנדית האחראית לאישור בטיחות כלי רכב, אישרה כי טסלה נמצאת כעת בתהליך בחינה وقد תקבל החלטה כבר בפברואר. עם זאת, הרשות הדגישה כי האישור יינתן רק אם טסלה תציג עמידה משכנעת בפרוטוקולי הבטיחות המחמירים של הולנד.

המחלוקת החריפה כאשר טסלה עודדה את עוקביה ב־X לשלוח הודעות ל־RDW בתמיכה באישור ה־FSD. בתגובה פרסמה הרשות הצהרה פומבית המבקשת מהתומכים להפסיק לפנות אליה, והזהירה כי זרם ההודעות מבזבז זמן עבודה ולא ישפיע על תהליך ההערכה. הרגולטור חזר והדגיש כי בטיחות בדרכים—ולא לחץ ציבורי—היא זו שקובעת.

הפוסט של טסלה אף טען שה־RDW כבר התחייב לתת אישור לאומי בפברואר 2026, טענה שהרגולטור תיקן רשמית וציין כי לא ניתנה התחייבות כזו.

המסגרת הזהירה של אירופה מדגישה את האתגרים הגוברים של טסלה

התקדמותה של טסלה לעבר אימוץ רחב יותר של נהיגה חצי־אוטונומית באירופה הייתה איטית בהרבה מאשר בארצות הברית, בין היתר בגלל הסביבה הרגולטורית השמרנית יותר של האיחוד האירופי. בניגוד לארה״ב, שם סוכנויות מדינה והרגולטור הפדרלי פועלים לעיתים בקצב שונה, באירופה פועלים תחת תקנים אחידים הדורשים ולידציה מקיפה לפני שמערכת אוטומטית מורשית לפעול על כבישים ציבוריים.

גם בארה״ב, טסלה עומדת תחת ביקורת גוברת. רשות הבטיחות בדרכים האמריקאית פתחה באוקטובר בחקירה חדשה לאחר דיווחים על הפרות אפשריות הקשורות לרכבים המשתמשים בתכונות FSD. למרות שטסלה משווקת את המוצר כצעד משמעותי לעבר אוטונומיה, המערכת עדיין דורשת נהג אנושי קשוב לחלוטין המסוגל להשתלט על הרכב בכל רגע.

שאיפות אוטונומיות מול מציאות טכנית

במשך שנים, המנכ״ל אילון מאסק קידם חזון שלפיו רכבי טסלה יהפכו לרובוטקסי אוטונומיים לחלוטין באמצעות עדכוני תוכנה בלבד. חזון זה טרם התממש. טסלה אף הודיעה לבעלים כי שדרוגי אוטונומיה עתידיים ידרשו חומרה חדשה, וכי רכבים ישנים יותר כנראה לא יגיעו לאוטונומיה מלאה באמצעות עדכונים בלבד.

במקביל, טסלה ממשיכה לבחון שירות נסיעות מפוקח בטקסס ובערים נבחרות בארה״ב. הניסויים עדיין דורשים נהגי בטיחות אנושיים, אף שמאסק אמר כי החברה שואפת להסיר את הנהגים האנושיים באוסטין עד סוף 2025. אישור רגולטורי—בארה״ב ובאירופה—נותר האתגר המרכזי.

מה הלאה עבור טסלה באירופה?

עמדתה הנוקשה של RDW מרמזת שהתרחבות טסלה באירופה תלויה פחות בהתלהבות הציבור ויותר בביצועי בטיחות מוכחים. אם טסלה תעמוד בתקנים המחמירים של הולנד, הדבר עשוי לסלול את הדרך לאימוץ רחב יותר באיחוד האירופי. עם זאת, כל כשל שייחשף במהלך הבדיקות עשוי לעכב את ההשקה עוד יותר. בחודשים הקרובים, משקיעים וצופי־תעשייה יעקבו מקרוב אחר יכולתה של טסלה ליישר קו בין השאיפות הטכנולוגיות שלה לבין ציפיות הרגולטורים באירופה.

 


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    SKN | האם שיתוף פעולה בין טאיוואן לדרום קוריאה עשוי לעצב את עתיד המכסים האמריקאיים על מוליכים־למחצה?
    • שגיא חבסוב
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 1 min

    SKN | האם שיתוף פעולה בין טאיוואן לדרום קוריאה עשוי לעצב את עתיד המכסים האמריקאיים על מוליכים־למחצה? SKN | האם שיתוף פעולה בין טאיוואן לדרום קוריאה עשוי לעצב את עתיד המכסים האמריקאיים על מוליכים־למחצה?

      ראש ממשלת טאיוואן, צ׳ו ג׳ונג־טאי, התייחס ביום שלישי להשערות הגוברות בדבר תיאום אפשרי עם דרום קוריאה סביב מכסי המוליכים־למחצה

    • לפני 1 min
    • 6 דק’ קריאה

      ראש ממשלת טאיוואן, צ׳ו ג׳ונג־טאי, התייחס ביום שלישי להשערות הגוברות בדבר תיאום אפשרי עם דרום קוריאה סביב מכסי המוליכים־למחצה

    SKN | האם הירידה החדה בביטקוין מפעילה רוטציה משמעותית החוצה מה־ETF של BlackRock?
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    SKN | האם הירידה החדה בביטקוין מפעילה רוטציה משמעותית החוצה מה־ETF של BlackRock? SKN | האם הירידה החדה בביטקוין מפעילה רוטציה משמעותית החוצה מה־ETF של BlackRock?

    הירידה האחרונה בביטקוין מתפשטת בעוצמה דרך כלי השקעה מוסדיים, כאשר iShares Bitcoin Trust של BlackRock רושם את פדיונות החודש הכבדים

    • לפני 3 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    הירידה האחרונה בביטקוין מתפשטת בעוצמה דרך כלי השקעה מוסדיים, כאשר iShares Bitcoin Trust של BlackRock רושם את פדיונות החודש הכבדים

    SKN | האם השווקי באסיה נכנסים לשלב התאוששות מונע־פד?
    • ליאור מור
    • 7 דק’ קריאה
    • לפני 3 שעה

    SKN | האם השווקי באסיה נכנסים לשלב התאוששות מונע־פד? SKN | האם השווקי באסיה נכנסים לשלב התאוששות מונע־פד?

    השווקי באסיה נסחרו ביום שלישי ללא כיוון ברור, מה שממחיש אזור שעדיין מחפש ביטחון, בעוד הציפיות להורדת ריבית נוספת מצד

    • לפני 3 שעה
    • 7 דק’ קריאה

    השווקי באסיה נסחרו ביום שלישי ללא כיוון ברור, מה שממחיש אזור שעדיין מחפש ביטחון, בעוד הציפיות להורדת ריבית נוספת מצד

    SKN | האם מניות ההגנה באירופה מסמנות את סוף ראלי ימי המלחמה או את תחילתו של מחזור חדש?
    • ליאור מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 21 שעה

    SKN | האם מניות ההגנה באירופה מסמנות את סוף ראלי ימי המלחמה או את תחילתו של מחזור חדש? SKN | האם מניות ההגנה באירופה מסמנות את סוף ראלי ימי המלחמה או את תחילתו של מחזור חדש?

    מניות ההגנה האירופיות נסוגו בחדות בתחילת השבוע, והעמיקו ירידה שנמשכת מספר שבועות — תוך התקרבות לרמות הנמוכות ביותר זה כחודשיים.

    • לפני 21 שעה
    • 6 דק’ קריאה

    מניות ההגנה האירופיות נסוגו בחדות בתחילת השבוע, והעמיקו ירידה שנמשכת מספר שבועות — תוך התקרבות לרמות הנמוכות ביותר זה כחודשיים.