טסה נמוך: מה קורה עם מניית אל על?

אל על

ביולי 2017 נמכרה מניית אל על במחיר של 337.2 ₪ ליחידה. בתחילת אוגוסט של אותה שנה מחירה כבר עמד על פחות מ – 300 ₪ למניה, בתחילת אוקטובר 2021, לאחר ירידת מחירים לאורך כל התקופה שמאז סוף 2017, הגיעה מחיר מניית אל על לשפל שהיא לא ידעה כמותו: 43 ₪ למניה.

ב – 14 באוקטובר נסחרה המניה במחיר של 364 ש"ח למניה. כיום נסחרת המניה תמורת כ – 290 ₪ למניה.

בעולם של פוסט קורונה, עם תנודתיות דרמטית בשוק ההון ובשווקים רבים נוספים אבל במיוחד בסקטור הבילויים, התעופה, הנופש והפנאי – מה קורה עם מניית אל על? האם יש עוד כוחות שהביאו לתנודתיות יוצאת הדופן במחיר המניה, ואיך נדע מתי המניה הופכת כזו שכדאי להשקיע בה?

מניה שמכפיל הרווח שלה הוא בהפסד

מניית אל על הרוויחה מאז תחילת שנת 2022 ועד לרגע כתיבת שורות אלה כמעט 35%, אבל ב – 12 החודשים האחרונים, היא הפסידה 45.4% מערכה. מכפיל הרווח של החברה הוא שלילי, וזה אומר שהיא נמצאת בהפסדים. הרווח הנקי של החברה ברבעון השלישי של 2021 הוא למעשה הפסד, בגובה של 439,700 ₪, ברבעון המקביל שנה קודם לכן הפסד החברה עמד על 504,500 ₪, ולאורך כל שנת 2020, מהדו"חות הפיננסיים של אל על עולה הפסד של יותר מ – 1.7 מיליוני שקלים. גם ההון העצמי של החברה הוא שלילי, ובסוף הרבעון השלישי של 2021 עמד על 1.4- מיליוני שקלים.

עם נתונים כאלה, מה הביא לזינוק במחיר המניה?

ממש לקראת סוף השנה שעברה, בימים האחרונים של דצמבר, פורסם כי חברת אל על מתעתדת לקבל סיוע משמעותי בסכום של כ – 150 מיליוני דולרים מהמדינה, זאת בתמורה לאג"ח ללא ריבית וללא ביטחונות, לתקופה של בין 5 ל – 10 שנים. זאת, לאחר שהחברה נקלעה לקשיים כלכליים משמעותיים ונאלצה להפחית את מספר הטיסות ולצמצם את מצבת העובדים באופן דרמטי. ניראה שהסיוע המדיני לחברת התעופה של ישראל מגיע בדיוק בזמן: שנת 2022 נפתחת כשהשמיים פתוחים לתיירים ישראלים כמעט לכל מקום בעולם, רשימת המדינות האדומות מתרוקנת והתחזית היא לעוד ועוד ישראלים שמבקרים בנתב"ג בדרך לחופשה הבאה שלהם.

האוצר ממשיך להזרים לאל על מיליונים, אבל החברה לא יוצאת מהבוץ

חברת התעופה הישראלית עוברת בשנים האחרונות משבר כלכלי לא פשוט. אמנם, כספי הסיוע המוזרמים אליה זו לא הפעם הראשונה: סה"כ בשנתיים האחרונות זכתה אל על לסיוע מדינה בסכום של מעל 650 מיליוני שקלים, ועוד כ – 240 מיליוני שקלים בהלוואות בתנאים נוחים במיוחד. רק בספטמבר השנה הודיעה אל על על צמצום צוות הטייסים שלה ב – 1,500 טייסים ומכירת 17 מטוסים מצי כלי התעופה של החברה. לצד צמצומים אלה סגרה אל על את חברת הבת סאן דור, צמצום טיסות המטען, הקטנת פירעונות החובות של החברה, ועוד – כל אלה כתנאי לקבלת חבילת סיוע בסך 50 מיליוני דולרים מטעם משרד האוצר.

האם אל על בדרך להתאושש?

קצבת הסיוע שתוזרם בקרוב לאל על היא מהגדולות שהתקבלו על ידי החברה עד כה, אבל ביחד עם זאת, קשה להאמין שדווקא הפעם המימון יצליח למשוך את חברת התעופה הלאומית של ישראל, שנמצאת בהפסדים באופן רצוף מאז שנת 2017, מהבוץ שהיא נמצאת בו. עם התחרות העזה על מסלולי ההמראה והנחיתה בישראל מטעם חברות זרות, במחירים מלאים ובלואו קוסט; עם משבר הקורונה ששינה את הרגלי הטיסות בכל העולם; ואולי גם עם ניהול שלא השכיל להתאים את עצמו לעולם המשתנה – לא ניראה שאל על בדרך לפרוץ את חומות ההפסדים שלה בעתיד הקרוב.

לבדיקה , השוואה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

*אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן