נקודות מפתח
- מנכ"ל נמל יוסטון, צ’ארלי ג’נקינס, קורא לענף הימי להסתגל לשינויים גלובליים במסחר ובאנרגיה.
- מומחים חוזים מעבר למסחר אזורי עם העמקת שרשראות האספקה בין ארה"ב למקסיקו.
- טקסס תשקיע 145 מיליארד דולר בתשתיות תחבורה — אך הצמיחה המהירה ממשיכה לעקוף את קצב הפיתוח.
בעולם שבו מדיניות סחר, משטרי מכסים ומעבר לאנרגיה ירוקה משנים את מבנה הכלכלה העולמית, צ’ארלי ג’נקינס, מנכ”ל Port Houston, קרא לענף הספנות לגבש אסטרטגיה קדימה כדי לשמור על יתרון תחרותי בסביבה המשתנה במהירות.
בדבריו בוועידה הרביעית של Houston International Maritime Conference (HIMC25), אמר ג’נקינס כי על הנמלים, חברות ההובלה והשחקנים בשרשרת האספקה “להסתגל באופן פרואקטיבי לעולם שבו המסחר הופך ליותר אזורי ופחות גלובלי.”
האירוע שנמשך ארבעה ימים במרכז יוסטון, משך כמעט 900 משתתפים — בהם מנכ”לי נמלים, מובילי אוניות, יצרני פטרוכימיה, כלכלנים ומקבלי החלטות בתחום הסחר. הדיונים עסקו במגמות בשרשרת האספקה בצפון אמריקה, בשווקי המכולות והטנקרים, ובתפקיד ההולך וגדל של חוף המפרץ כצומת מסחר מרכזי בין ארה”ב למקסיקו.
קריאה לאבולוציה ימית
“הכנס הזה עוסק בעתיד התעשייה שלנו, בצמיחת האזור שלנו ובחיבור הקהילה לשיח אסטרטגי על עתיד התעשייה הימית של יוסטון,” אמר ג’נקינס בנאום הפתיחה שלו.
“עשינו הרבה כדי להבטיח שהערוץ הימי שלנו בטוח, יעיל ותחרותי — אבל עלינו להישאר צעד קדימה לנוכח השינויים הגלובליים.”
נמל יוסטון, מהגדולים בארה”ב לפי נפח מטען, ממשיך לצמוח כמרכז קריטי לייצוא פטרוכימי ולמטען במכולות.
ג’נקינס הדגיש כי מערכת הנמלים של יוסטון גדולה מזו של 97% מנמלי ארה”ב, אך שמירה על יתרון זה מחייבת תשתיות מודרניות, דיגיטציה ואסטרטגיות מסחר גמישות — במיוחד כאשר רשתות הלוגיסטיקה משתנות בעקבות לחצי שוק ורגולציה חדשה.
המסחר העולמי משתנה: “פחות גלובלי, יותר אזורי”
במושב שכותרתו “הזרמים הגלובליים: ניווט בגלי השינוי התעשייתי והכלכלי”, אמר פול בינגהאם, מנהל תחום סחר ושרשרת אספקה ב־S&P Global, כי המסחר העולמי עובר תהליך של שינוי מבני עמוק.
“שרשראות האספקה נבנות מחדש בתגובה למכסים ולמדיניות תעשייתית,” הסביר בינגהאם. “אנחנו צופים מעבר למסחר אזורי יותר — במיוחד בדרום־מזרח אסיה ובצפון אמריקה.”
בינגהאם העריך כי מגמות ה־Nearshoring ו־Reshoring יחזקו את האינטגרציה הכלכלית בין ארה”ב, מקסיקו וקנדה, במיוחד כשאמנת הסחר USMCA תעבור את סבב הבדיקה הבא שלה.
לדבריו, נמלי חוף המפרץ כמו יוסטון נמצאים בעמדה מצוינת ליהנות מגידול בהובלה חוצת גבולות ומנפחי סחר הקשורים לייצור אזורי.
“אם מגמות ה־Nearshoring יואצו, נראה יותר תנועה ישירה של סחורות בין מקסיקו לארה”ב — וזה ישנה את האופן שבו נמלים כמו יוסטון משרתים את שרשראות האספקה,” אמר.
אתגרים כלכליים: צמיחה מקומית מתונה מול ביקוש לאומי
ג’סי תומפסון, כלכלן בכיר בבנק הפדרלי של דאלאס, ציין כי אף שכלכלת יוסטון נותרת איתנה, הצמיחה במשרות בענפי הנפט והגז מואטת — במיוחד בסקטור הקידוחים.
הפקת הנפט ממאגר הפרמיאן צפויה להישאר יציבה עד 2026, מה שמגביל את הגיוס למרות ההתרחבות בייצוא גז נוזלי (LNG).
“רוב מה שיוצא מהאדמה — אין לו צרכן מקומי — הכול חייב להגיע לנמל,” אמר תומפסון. “זה אומר שהפעילות בנמל תישאר חזקה, אבל הצמיחה בסקטור ההפקה תישאר מתונה.”
לדבריו, הכלכלה המקומית ביוסטון נותרת “יציבה אך מוגבלת,” כשהייצור, הלוגיסטיקה והייצוא האנרגטי מאזנים חולשה בענפי שירותי הקידוחים.
מסדרונות התובלה בטקסס במתח מתמיד
בדיון בהובלת קרולין מייז, מנהלת בכירה במשרד התחבורה של טקסס (TxDOT), הוצגו האתגרים הלוגיסטיים של המדינה לנוכח גידול חד בביקוש לשינוע סחורות.
“טקסס היא מדינת הסחר — כל מה שאנחנו עושים קשור לאופן שבו סחורות זורמות דרך התשתיות שלנו,” אמרה מייז.
TxDOT מתכננת להשקיע 145 מיליארד דולר בעשור הקרוב בפרויקטי תחבורה — כולל כבישי גישה לנמלים, מסדרונות גבול ונתיבי חלוקה להובלות כבדות.
עם זאת, גם השקעות שיא אלו אינן מספקות מענה מלא. “אנחנו פשוט גדלים מהר מדי בשביל שהתשתיות יספיקו,” הודתה מייז.
הגידול באוכלוסייה, בהיקף התעשייה ובתנועת המטען יוצר נקודות חנק המאיימות על יעילות שרשראות האספקה.
דרך קדימה: שיתופי פעולה ודיגיטציה
ג’נקינס ומשתתפים נוספים בוועידה הסכימו כי שיתוף פעולה, חדשנות דיגיטלית והשקעה ממוקדת יהיו קריטיים לשימור מעמדה של יוסטון וחוף המפרץ כמרכז סחר מרכזי של צפון אמריקה.
בעידן שבו דפוסי המסחר מתפצלים ושוק האנרגיה משתנה, היכולת של התעשייה הימית להסתגל תכריע האם יוסטון תישאר שער מרכזי לצמיחה התעשייתית ולייצוא האמריקאי.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- ליאור מור
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 ימים
SKN | האם השקעה של 11 מיליארד דולר של U.S. Steel ו-Nippon תחדש את עתיד הפלדה של אמריקה?
U.S. Steel מכריזה על מהפכת השקעות בהיקף 11 מיליארד דולר יחד עם Nippon Steel חברת United States Steel Corp. הכריזה
- לפני 2 ימים
- •
- 7 דק’ קריאה
U.S. Steel מכריזה על מהפכת השקעות בהיקף 11 מיליארד דולר יחד עם Nippon Steel חברת United States Steel Corp. הכריזה
- רוני מור
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 3 ימים
SKN | האם ארמקו יכולה לשמור על צמיחת רווחים כאשר מחירי הנפט יורדים?
סעודיה ארמקו, יצרנית הנפט הגדולה בעולם, הציגה תוצאות חזקות מהצפוי ברבעון השלישי, והוכיחה את יכולתה להניב רווחים מוצקים גם בסביבת
- לפני 3 ימים
- •
- 7 דק’ קריאה
סעודיה ארמקו, יצרנית הנפט הגדולה בעולם, הציגה תוצאות חזקות מהצפוי ברבעון השלישי, והוכיחה את יכולתה להניב רווחים מוצקים גם בסביבת
- שגיא חבסוב
- •
- 9 דק’ קריאה
- •
- לפני 4 ימים
SKN | אבו דאבי מארחת את פסגת הנפט בעוד אופ״ק+ משהה את העלאות התפוקה לשנת 2026 על רקע סנקציות וחששות מהיצע יתר
מנהלי אנרגיה, שרים וקובעי מדיניות מרחבי העולם התכנסו באבו דאבי ביום שני לכנס הבינלאומי השנתי לנפט (ADIPEC), שעות ספורות בלבד
- לפני 4 ימים
- •
- 9 דק’ קריאה
מנהלי אנרגיה, שרים וקובעי מדיניות מרחבי העולם התכנסו באבו דאבי ביום שני לכנס הבינלאומי השנתי לנפט (ADIPEC), שעות ספורות בלבד
- ליאור מור
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 שבועות
האם תחייה פרטית תוכל להציל את כישלון הגרעין בשווי 9 מיליארד דולר של דרום קרוליינה? ברוקפילד מהמרת על הזדמנות שנייה לפרויקט V.C. Summer
מקריסה להזדמנות כמעט שמונה שנים לאחר קריסתו של אחד מפרויקטי האנרגיה היקרים בתולדות ארצות הברית, אתר הגרעין V.C. Summer בדרום
- לפני 2 שבועות
- •
- 6 דק’ קריאה
מקריסה להזדמנות כמעט שמונה שנים לאחר קריסתו של אחד מפרויקטי האנרגיה היקרים בתולדות ארצות הברית, אתר הגרעין V.C. Summer בדרום