נקודות מפתח

  • עימות בין פעילותה האירופית והסינית של Nexperia שיבש את אספקת השבבים הקריטיים ליצרניות רכב גלובליות.
  • לקוחות בוחנים פתרון עוקף המפצל את ייצור הווייפרים באירופה ואת האריזה בסין כדי למנוע צוואר בקבוק ממושך.
  • ספקי הרכב חוששים ממחסורים עמוקים יותר אם המשא ומתן ייכשל ואם מקורות שבבים חלופיים לא יצליחו לגדול במהירות מספקת.
hero

שרשראות האספקה הגלובליות של שבבים נתונות שוב ללחץ, כאשר Nexperia — יצרנית מוליכים למחצה הולנדית בבעלות סינית — ניצבת בפני קרע פנימי שנובע ממתיחות גיאו־פוליטית בין אירופה לסין. העימות כבר צמצם את זמינותם של שבבים חיוניים לתעשיית הרכב — רכיבים שעדיין אינם ניתנים להחלפה בייצור כלי רכב מודרניים. בעוד התעשייה מנסה למנוע זעזוע אספקה נוסף, כמה מלקוחותיה הגדולים של Nexperia מנהלים בחשאי משא ומתן על פתרון לא שגרתי לייצוב האספקה, מה שמדגיש את השבריריות של מגזר אסטרטגי זה.

זרימת ייצור משובשת פוגעת בשוק הרכב

העימות נובע מהחרמת פעילותה של Nexperia על ידי ממשלת הולנד, בשל חששות הקשורים להעברת טכנולוגיה לבעלים הסיני Wingtech. כתוצאה מכך, החטיבה האירופית של Nexperia עצרה משלוחי וייפרים מסיליקון — המיוצרים בהמבורג — למפעל האריזה בדונגגוואן שבסין. עצירה פתאומית זו ערערה את שרשראות האספקה של יצרניות הרכב, ובהן פולקסווגן, בוש, הללה, הונדה ו-Aumovio, שכולן תלויות ברכיבי החברה.

מפעל דונגגוואן עדיין פועל על בסיס מלאי קיים של שבבים מוגמרים, אך מלאים אלה מוגבלים. מאחר שתעשיית הרכב רגישה במיוחד להפרעות מצטברות באספקה, הסיכון לצווארי בקבוק חדשים אילץ לקוחות לחפש חלופות — גם אם הן רחוקות משלמות.

פתרון חדש מתפתח: פיצול הייצור לשני מסלולים

לפי מקורות המעורים בדיונים, לקוחותיה הגדולים ביותר של Nexperia בוחנים פתרון עוקף המהווה למעשה ארגון מחדש של תהליך הייצור של החברה. לפי ההצעה, לקוחות ירכשו את הווייפרים ישירות מהחטיבה האירופית של Nexperia, יארגנו בעצמם את השינוע לסין, ולאחר מכן יתקשרו בנפרד עם המפעל בדונגגוואן לצורך האריזה. גישה זו מתייחסת ל-Nexperia כשתי חברות נפרדות — אחת לייצור ואחת להשלמה — ומאפשרת לשרשרת האספקה להמשיך לפעול גם בעיצומו של העימות הארגוני.

אסטרטגים בשווקי הטכנולוגיה מתארים את הפתרון כפתרון זמני המתאים רק ללקוחות גדולים המסוגלים להתמודד עם הלוגיסטיקה והעלויות של הובלת וייפרים בין מדינות באופן עצמאי. לקוחות קטנים יותר, שחסרים את היתרון לגודל ואת כוח המיקוח, נותרים חשופים הרבה יותר למחסורים. אופייה הזמני של ההקלה הסינית האחרונה בבקרות הייצוא מוסיף שכבת אי־ודאות נוספת.

אפשרויות אסטרטגיות וההתאמה מחדש לטווח הארוך

במקביל למשא ומתן, לקוחות מעריכים גם שבבים חלופיים מיצרניות כמו Onsemi ו-STMicroelectronics. עם זאת, החלפת רכיבי Nexperia אינה פשוטה: אפילו שבבים “דומים” דורשים אישור, בדיקות והתאמות למערכות הרכב — מה שמוביל לעיכובים ביישום. כלכלנים התנהגותיים מציינים כי חברות נמנעות מהחלפת ספקים אלא אם הן נאלצות לכך, בשל הסיכונים והעלויות ההנדסיות.

שני צדדי הפעילות של Nexperia מתכוננים לעתיד שבו פעילותם עלולה להתפצל לצמיתות. החטיבה האירופית בוחנת הרחבת יכולות האריזה במלזיה ובפיליפינים, בעוד החטיבה הסינית שוקלת מעבר לווייפרים המיוצרים מקומית — צעד המשתלב עם מאמציה הרחבים של סין להשגת עצמאות טכנולוגית בתחום המוליכים למחצה.

מה חשוב לעקוב בהמשך

השבועות הקרובים יהיו קריטיים, כאשר גורמים הולנדיים צפויים לנסוע לסין להמשך המשא ומתן. כישלון להגיע להסכם ייצור יציב עלול להחריף את מחסור השבבים — דווקא בזמן שבו יצרניות הרכב הגלובליות כבר נאבקות בעלויות עולות, שינויי ביקוש והמעבר המתמשך לרכבים חשמליים. משקיעים וספקים יצטרכו לעקוב מקרוב אחר קצב הידלדלות המלאים, עוצמת ההתרחבות של ספקים חלופיים, והתפתחויות במדיניות הטכנולוגיה בין אירופה לסין — כולם יקבעו את עומק ההפרעה בשרשרת האספקה.


להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות

השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם

    * אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.

    SKN | האם הסכם העבודה החדש של בואינג יכול לייצב את פעילות ההגנה שלה לאחר חודשים של שיבושים?
    • רוני מור
    • 6 דק’ קריאה
    • לפני 13 mins

    SKN | האם הסכם העבודה החדש של בואינג יכול לייצב את פעילות ההגנה שלה לאחר חודשים של שיבושים? SKN | האם הסכם העבודה החדש של בואינג יכול לייצב את פעילות ההגנה שלה לאחר חודשים של שיבושים?

    חטיבת ההגנה של בואינג השיגה השבוע פריצת דרך קריטית לאחר שאלפי עובדי ייצור הצביעו בעד חוזה חדש לחמש שנים, המסיים

    • לפני 13 mins
    • 6 דק’ קריאה

    חטיבת ההגנה של בואינג השיגה השבוע פריצת דרך קריטית לאחר שאלפי עובדי ייצור הצביעו בעד חוזה חדש לחמש שנים, המסיים

    SKN | עלייתו של יצרן שבבים לא־מוכר: בחינת הזינוק של 79% ומעמדו כ”מם־סטוק” החדש ביותר בשווקי ההון
    • אור שושן
    • 10 דק’ קריאה
    • לפני 7 שעה

    SKN | עלייתו של יצרן שבבים לא־מוכר: בחינת הזינוק של 79% ומעמדו כ”מם־סטוק” החדש ביותר בשווקי ההון SKN | עלייתו של יצרן שבבים לא־מוכר: בחינת הזינוק של 79% ומעמדו כ”מם־סטוק” החדש ביותר בשווקי ההון

    שוק המניות הוא דינמי ולעיתים מפתיע משקיעים עם תנודות חדות ומגמות שתופסות את תשומת הלב הציבורית. לאחרונה, יצרן שבבים מתפתח

    • לפני 7 שעה
    • 10 דק’ קריאה

    שוק המניות הוא דינמי ולעיתים מפתיע משקיעים עם תנודות חדות ומגמות שתופסות את תשומת הלב הציבורית. לאחרונה, יצרן שבבים מתפתח

    SKN | טיסות בארה”ב ממשיכות להתעכב גם לאחר סיום השבתת הממשלה: כמה זמן יימשך כאוס הנסיעות?
    • שגיא חבסוב
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 2 ימים

    SKN | טיסות בארה”ב ממשיכות להתעכב גם לאחר סיום השבתת הממשלה: כמה זמן יימשך כאוס הנסיעות? SKN | טיסות בארה”ב ממשיכות להתעכב גם לאחר סיום השבתת הממשלה: כמה זמן יימשך כאוס הנסיעות?

    השבתת הממשלה הסתיימה — אבל מערכת התעופה נשארה במשבר השבתת הממשלה הארוכה בתולדות ארצות הברית מתקרבת לסיום לאחר שהסנאט אישר

    • לפני 2 ימים
    • 8 דק’ קריאה

    השבתת הממשלה הסתיימה — אבל מערכת התעופה נשארה במשבר השבתת הממשלה הארוכה בתולדות ארצות הברית מתקרבת לסיום לאחר שהסנאט אישר

    SKN | האם הסכם הסחר בין ארה”ב לשווייץ יסמן את תחילתו של עידן חדש במלחמות המכסים?
    • ליאור מור
    • 8 דק’ קריאה
    • לפני 3 ימים

    SKN | האם הסכם הסחר בין ארה”ב לשווייץ יסמן את תחילתו של עידן חדש במלחמות המכסים? SKN | האם הסכם הסחר בין ארה”ב לשווייץ יסמן את תחילתו של עידן חדש במלחמות המכסים?

    וושינגטון וברן מתקרבות להסכם: התחממות ביחסים הדיפלומטיים ארצות הברית ושווייץ קרובות להשגת הסכם שיקטין את המכסים על סחורות שווייצריות מ־39%

    • לפני 3 ימים
    • 8 דק’ קריאה

    וושינגטון וברן מתקרבות להסכם: התחממות ביחסים הדיפלומטיים ארצות הברית ושווייץ קרובות להשגת הסכם שיקטין את המכסים על סחורות שווייצריות מ־39%