נקודות מפתח
- נפילת IPO של Pony.ai ב־14% ושל WeRide ב־12% מדגישה את זהירות המשקיעים כלפי טכנולוגיות אוטונומיות עתירות סיכון.
- ההנפקות בהונג קונג מספקות הגנה מהלחצים הרגולטוריים בארה״ב, אך גם משקפות את התחזקות אסיה כמרכז מימון טכנולוגי.
- הצלחה עתידית תותנה באישורים רגולטוריים, בניהול הון זהיר ובהמסחור של נהיגה אוטונומית ברמה 4.
חברות הרכב האוטונומי הסיניות Pony.ai ו־WeRide פתחו את יום המסחר הראשון שלהן בהונג קונג בנפילה חדה, מה שמדגיש את זהירות המשקיעים נוכח דרישות ההון הגבוהות והאי־ודאות הרגולטורית המעיבה על ענף הנהיגה האוטונומית העולמי. מניות Pony.ai צנחו ב־14%, בעוד ש־WeRide איבדה כמעט 12%, זאת אף לאחר גיוסי הון משמעותיים שנועדו להאיץ את ההתרחבות הגלובלית ופיתוח הבינה המלאכותית של שתי החברות.
ההשקה הפושרת משקפת את חוסר הנוחות הגובר של המשקיעים כלפי עתיד מערכת הנהיגה האוטונומית של סין, בעוד חברות כמו Apollo Go של Baidu ו־Waymo של Alphabet ממשיכות לשלוט בענף. למרות תמיכת הממשלה והביקוש המקומי החזק, המסחור האיטי של הטכנולוגיה והקשיים הרגולטוריים מכבידים על הסנטימנט הכללי.
פתיחה קשה בניסיון התחייה של שוק הטכנולוגיה בהונג קונג
Pony.ai גייסה 6.71 מיליארד דולר הונג קונגי (כ־860 מיליון דולר אמריקאי) ו־WeRide גייסה 2.39 מיליארד דולר הונג קונגי (כ־305 מיליון דולר אמריקאי) בהנפקותיהן, שתיהן כחלק מגל חדש של חברות טכנולוגיה סיניות המבקשות מקלט בהונג קונג על רקע המתיחות הגוברת בין סין לארצות הברית. אך למרות הציפיות, פתיחת המסחר של שתי החברות הייתה מאכזבת — תזכורת לכך שהתיאבון להשקעה בחברות AI ותחבורה חכמות שטרם רווחיות נותר מוגבל.
ההנפקות מגיעות בתקופה שבה שוק ה־IPO של הונג קונג מראה סימני התאוששות לאחר שנים של קיפאון. אנליסטים טוענים כי ההשקה הכפולה נועדה לשדר עוצמה לענף הטכנולוגיה המקומי, אך הביצועים החלשים ביום הראשון המחישו את זהירות המשקיעים כלפי רווחיות ארוכת טווח.
“בעוד שבורסת הונג קונג מבקשת למצב את עצמה כמרכז לתחבורה עתידית ולבינה מלאכותית, ההנפקות הללו מראות שהמשקיעים עדיין נזהרים מחברות עם אופק רווחיות לא ברור,” אמר רולף בולק, אנליסט מניות ב־New Street Research.
עם זאת, מבחינה אסטרטגית מדובר בצעד משמעותי. באמצעות גיוסי ההון בהונג קונג, Pony.ai ו־WeRide מקבלות גישה רחבה יותר למשקיעים אזוריים ולקרנות ממשלתיות באסיה, תוך שהן מבודדות עצמן מהביקורת המערבית ומהסנקציות הפוטנציאליות של ארה״ב על טכנולוגיות נהיגה אוטונומית סיניות.
התרחבות גלובלית ואתגרים אסטרטגיים
שתי החברות בונות את עתידן על נהיגה אוטונומית ברמה 4 (Level 4) — טכנולוגיה המאפשרת תפעול מלא של הרכב ללא נהג בתנאים מסוימים. לפי הצהרותיהן, הכספים שגויסו ישמשו לפיתוח תוכנות AI, להרחבת קיבולת מרכזי הנתונים ולפריסת תוכניות ניסוי ברחבי העולם. מנכ״ל Pony.ai, ג׳יימס פנג, אף הציג תוכניות לפיתוח מערכות “חניה וטעינה אוטונומיות”, כחלק מדחיפה כוללת ליצירת פתרונות ניידות מקצה לקצה.
אך ההתרחבות מחוץ לסין נתקלת במחסומים משמעותיים. הממשל האמריקאי הוציא לאחרונה תקנות האוסרות שימוש בטכנולוגיה סינית ברכבים מקושרים — צעד שסגר בפועל את הדלת בפני חדירה לשוק האמריקאי. באירופה ובמזרח התיכון, התהליך הרגולטורי נותר איטי ומבוזר, על אף הביקוש הגובר לניסויי רובוטקסי.
האנליסט טו לי, מייסד Sino Auto Insights, הסביר כי ההנפקות בהונג קונג נועדו לא רק לגיוס הון אלא גם לניהול סיכונים. “נוכח אי הוודאות לגבי גישה לשווקים גלובליים ולחץ גיאו-פוליטי, רישום כפול מסייע לצמצם חשיפה לתנודתיות רגולטורית אמריקאית,” אמר. “זה גם מכיר בכך שהצלחה בתחום הנהיגה האוטונומית תדרוש הון עצום ומתמשך.”
סנטימנט משקיעים והדרך קדימה
למרות הפתיחה החלשה, אנליסטים שומרים על זהירות אופטימית. לטענתם, שתי החברות עשויות להרוויח מתמיכת הממשלה הסינית במדיניות תעשייה מונעת AI ומהביקוש העולמי לתחבורה אוטונומית. שיתופי פעולה עם Uber ורשויות מקומיות בסינגפור ובדובאי נמצאים במו״מ, ועשויים להוות נתיבי צמיחה רווחיים.
עם זאת, השוק יעקוב מקרוב אחר התמודדותן עם התחרות המחריפה וההגבלות הגיאו-פוליטיות. ללא התקדמות רגולטורית משמעותית במערב, מזהירים אנליסטים, ההון הזמין בהונג קונג לבדו לא יספיק לשמר חדשנות או שווי שוק לאורך זמן.
בעוד המירוץ העולמי לעליונות בנהיגה האוטונומית מתעצם, Pony.ai ו־WeRide חייבות לשכנע את המשקיעים כי הטכנולוגיה שלהן יכולה לפרוץ גבולות מדיניים — ולהפוך את ההשקעה העצומה במחקר ופיתוח לכדאיות מסחרית אמיתית.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- שגיא חבסוב
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 8 שעה
SKN | מניית מקדונלד’ס מטפסת לאחר שמכירות בארה”ב עלו על התחזיות, אסטרטגיית הערך מאזנת את ההאטה
מניית מקדונלד'ס עלתה ביום שלישי לאחר שענקית המזון המהיר דיווחה על מכירות חזקות מהצפוי בארה"ב, מה שמרמז כי התפריט הממוקד
- לפני 8 שעה
- •
- 6 דק’ קריאה
מניית מקדונלד'ס עלתה ביום שלישי לאחר שענקית המזון המהיר דיווחה על מכירות חזקות מהצפוי בארה"ב, מה שמרמז כי התפריט הממוקד
- אור שושן
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 10 שעה
SKN | האם אילון מאסק יעזוב את טסלה אם חבילת השכר בשווי טריליון דולר תידחה?
היציבות הניהולית של טסלה שוב נמצאת תחת זכוכית מגדלת, כאשר חבילת התגמול העצומה של המנכ"ל אילון מאסק — המוערכת ביותר
- לפני 10 שעה
- •
- 6 דק’ קריאה
היציבות הניהולית של טסלה שוב נמצאת תחת זכוכית מגדלת, כאשר חבילת התגמול העצומה של המנכ"ל אילון מאסק — המוערכת ביותר
- שגיא חבסוב
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 1 ימים
SKN | הירידה במניית פלנטיר “לא קשורה” ליסודות הפיננסיים, אומרים אנליסטים
מניית Palantir Technologies (NYSE: PLTR) צנחה ביותר מ־8% השבוע, אף שהחברה פרסמה תוצאות רבעוניות חזקות ואישרה מחדש את תחזית הצמיחה
- לפני 1 ימים
- •
- 7 דק’ קריאה
מניית Palantir Technologies (NYSE: PLTR) צנחה ביותר מ־8% השבוע, אף שהחברה פרסמה תוצאות רבעוניות חזקות ואישרה מחדש את תחזית הצמיחה
- שגיא חבסוב
- •
- 5 דק’ קריאה
- •
- לפני 2 ימים
SKN | האם שווקי המניות בארה”ב מתחילים להיסדק? מדדי דאו ג’ונס, S&P 500 ונאסד”ק נחלשים על רקע חששות מהערכות שווי גבוהות
מניות ארה"ב פתחו את יום המסחר בחולשה ניכרת, המשקפת חשש גובר מהערכות שווי מתוחות ומהתמחרויות מחדש של סיכונים בשווקי ההון.
- לפני 2 ימים
- •
- 5 דק’ קריאה
מניות ארה"ב פתחו את יום המסחר בחולשה ניכרת, המשקפת חשש גובר מהערכות שווי מתוחות ומהתמחרויות מחדש של סיכונים בשווקי ההון.