נקודות מפתח
- חטיבת הנהיגה האוטונומית של אלפבית, Waymo, מינתה את בכיר גוגל סטיב פילר לסמנכ"ל הכספים החדש שלה.
- המינוי מגיע בזמן שהחברה מרחיבה את פעילות הרובוטקסי שלה ובוחנת סבבי השקעה חיצוניים נוספים.
- Waymo ניצבת בפני לחץ פיננסי גובר, עם הפסדים מתרחבים בקטגוריית "Other Bets" של אלפבית, למרות הכנסות יציבות.
חברת Waymo, חטיבת הנהיגה האוטונומית של Alphabet, הודיעה על מינויו של סטיב פילר — בכיר פיננסי ותיק בגוגל — לתפקיד סמנכ”ל הכספים החדש. המינוי מסמן התמקדות מחודשת במשמעת פיננסית ובאסטרטגיית צמיחה לפני שלב ההתפתחות הבא של החברה. לפי הודעת המנכ”לית המשותפת טקדרה מאווקנה, פילר “יהיה גורם מרכזי בהובלת החברה לשלב הבא במסעה לעבר קיימות וצמיחה.”
מהלך אסטרטגי על רקע לחצים פיננסיים
פילר מגיע ל־Waymo לאחר ששימש כסגן נשיא לתכנון, השקעות ויחסי משקיעים בגוגל, שם עבד בצמוד להנהגת הכספים של החברה. ניסיונו בניהול אסטרטגיה פיננסית ותקשורת עם משקיעים צפוי להיות קריטי עבור Waymo, שממשיכה לצרוך הון רב במסגרת המאבק על השליטה בתחום הנהיגה האוטונומית.
לפני כן שימש כ־CFO של HP Inc., שם הוביל את החברה בתקופת ההיפרדות וההתאמה מחדש שלה לאחר הפיצול. בנוסף, מילא תפקידים בכירים ב־General Electric ובחברות טכנולוגיה צעירות, מה שמקנה לו שילוב של ניסיון תאגידי ויזמי — תמהיל שמתאים היטב לשלב שבו נמצאת Waymo.
פילר מחליף את אליסה דה מרטל, שעזבה לאחר שניהלה את אגף הכספים מאז 2022. מאווקנה הודתה לה על תרומתה בתקופת “הצמיחה וההתרחבות התפעולית” של החברה.
אנליסטים רואים במינוי איתות למיקוד מחודש של אלפבית במשמעת תקציבית. “הגעתו של פילר מצביעה על כך ש־Alphabet מעוניינת בשליטה הדוקה יותר על ניהול ההון,” אמר ראיין לי מ־Wedbush Securities. “Waymo כבר לא מתחרה רק בטכנולוגיה — אלא גם בכלכלה, ביחידות עלות, בניצול הצי ובאמון המשקיעים.”
התרחבות מהירה לצד הפסדים גוברים
Waymo הרחיבה משמעותית את פעילותה בשנה וחצי האחרונות. היא מפעילה כיום שירותי רובוטקסי מסחריים בלוס אנג’לס, פיניקס, סן פרנסיסקו, אטלנטה ואוסטין — עם תוכניות להשקת שירותים נוספים במיאמי ובוושינגטון די.סי. בשנת 2026. בנוסף, החברה קיבלה אישור להתחיל ניסויים אוטונומיים בניו יורק — אחת הסביבות התחבורתיות המורכבות בעולם.
עם זאת, הדוחות הכספיים של קטגוריית “Other Bets” של Alphabet — הכוללת את Waymo לצד פרויקטים כמו Verily ו־Wing — ממחישים את האתגר הכלכלי. ברבעון השלישי של השנה ירדו ההכנסות ל־344 מיליון דולר לעומת 388 מיליון בשנה שעברה, בעוד ההפסד התפעולי גדל ל־1.43 מיליארד דולר לעומת 1.12 מיליארד אשתקד.
הנתונים מדגישים את עוצמת ההשקעה הנדרשת והקושי להגיע לרווחיות בענף הנהיגה האוטונומית. למרות יתרונה הטכנולוגי, Waymo טרם הציגה מודל עסקי בר־קיימא — במיוחד בזמן שמתחרותיה, כמו Cruise של GM ו־Motional, מצמצמות פעילות על רקע לחצים רגולטוריים ועלויות גבוהות.
השקעות והמסלול לקראת קיימות מסחרית
עתידה של Waymo תלוי ביכולתה למנף את הצי הגדל שלה ואת התשתיות לבסיס הכנסות משמעותי. החברה רמזה על כוונתה לגייס הון נוסף ממשקיעים חיצוניים כדי להקטין את חשיפתה הישירה של Alphabet ולהביא שותפים אסטרטגיים מתחומי התחבורה והאנרגיה.
בקרב משקיעים בעמק הסיליקון עולה מעת לעת האפשרות של הנפקה חלקית או פיצול עצמאי, אך אנליסטים מעריכים כי מהלך כזה יתאפשר רק לאחר שהחברה תציג צמיחה עקבית ורווחיות תפעולית מתקדמת.
בינתיים, Waymo מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות רכב וחברות טכנולוגיה שמשקיעות במערכות סיוע מתקדם לנהג (ADAS) — שוק רווחי יותר בטווח הקצר מהנהיגה האוטונומית המלאה.
מבט קדימה: משמעת פיננסית מול שאיפה טכנולוגית
עם מינויו של פילר לסמנכ”ל הכספים, Waymo נכנסת לשלב מכריע בהתבגרותה — מחברת מחקר לפעילות תחבורתית מסחרית. ניסיונו הפיננסי והיכרותו עם מבנה ההון של Alphabet עשויים לסייע בגישור הפער בין חדשנות לביטחון המשקיעים, ולמקם את Waymo בעמדה של צמיחה אחראית בשוק עתיר תחרות והון.
השנה הקרובה תהיה מבחן אמיתי ליכולת החברה לשלב בין התרחבות להידוק השליטה התקציבית. עבור משקיעים, רגולטורים ושותפים עירוניים, ביצועי Waymo ב־2025–2026 יספקו הצצה לשאלה הגדולה: האם הנהיגה האוטונומית יכולה סוף סוף להפוך מחזון למציאות רווחית?
קטגוריה: טכנולוגיה | רכב אוטונומי | פיננסים
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- ליאור מור
- •
- 8 דק’ קריאה
- •
- לפני 5 ימים
SKN | סאלי מיי משתפת פעולה עם KKR בעסקת הלוואות לסטודנטים בשווי 6 מיליארד דולר, כאשר מעורבות הממשלה הפדרלית במימון מצטמצמת
חברת Sallie Mae (SLM), המלווה הפרטית הגדולה ביותר לסטודנטים בארצות הברית, משתפת פעולה עם ענקית ההשקעות KKR & Co. (KKR)
- לפני 5 ימים
- •
- 8 דק’ קריאה
חברת Sallie Mae (SLM), המלווה הפרטית הגדולה ביותר לסטודנטים בארצות הברית, משתפת פעולה עם ענקית ההשקעות KKR & Co. (KKR)
- רוני מור
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 6 ימים
SKN | האם חלוצת הבינה המלאכותית הישראלית Wonderful תהפוך לענקית חוויית הלקוח הבאה בעולם?
גיוס ענק שמחזק את מעמדה של ישראל בזירת ה-AI העולמית ירושלים — חברת הבינה המלאכותית הישראלית Wonderful גייסה עוד 100
- לפני 6 ימים
- •
- 7 דק’ קריאה
גיוס ענק שמחזק את מעמדה של ישראל בזירת ה-AI העולמית ירושלים — חברת הבינה המלאכותית הישראלית Wonderful גייסה עוד 100
- רוני מור
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 7 ימים
SKN | האם Radiant Logistics תצליח לצלוח את ההאטה בענף ההובלה בעזרת אסטרטגיה מונעת טכנולוגיה?
ביצועים מעורבים על רקע שפל בענף ההובלה Radiant Logistics (NYSE: RLGT) פרסמה דוח רבעוני מעורב לרבעון הראשון של שנת הכספים
- לפני 7 ימים
- •
- 7 דק’ קריאה
ביצועים מעורבים על רקע שפל בענף ההובלה Radiant Logistics (NYSE: RLGT) פרסמה דוח רבעוני מעורב לרבעון הראשון של שנת הכספים
- רוני מור
- •
- 7 דק’ קריאה
- •
- לפני 7 ימים
SKN | האם סגירת מאות סניפים תציל את וונדי’ס מהאטה במכירות?
וונדי'ס מתכווצת כדי להציל את עצמה חברת Wendy’s הודיעה על מהלך דרמטי — סגירת מאות מסעדות בארצות הברית בניסיון לבלום
- לפני 7 ימים
- •
- 7 דק’ קריאה
וונדי'ס מתכווצת כדי להציל את עצמה חברת Wendy’s הודיעה על מהלך דרמטי — סגירת מאות מסעדות בארצות הברית בניסיון לבלום