נקודות מפתח
- מחירי הדיזל הקמעונאיים בארה"ב עלו במשך שבועיים רצופים, בעלייה של 13.3 סנט לגלון — סימן להידוק בתנאי ההיצע.
- פער המחירים בין דיזל לנפט מסוג ברנט (Diesel–Brent spread) התרחב ליותר מ-90 סנט לגלון, מה שמעיד על ביקוש חזק יותר לדיסטילטים ביחס לנפט גולמי.
- מלאי הדיזל בארה"ב ירד ל-112.2 מיליון חביות, בניגוד לציפיות העונתיות להצטברות מלאים לקראת החורף.
שוק הדיזל האמריקאי מאותת על הידוק כשהמחירים מטפסים והמלאים יורדים
שוק הדיזל בארה”ב מציג סימנים מחודשים של הידוק בהיצע, כאשר המחירים עולים שבוע שני ברציפות — גם ללא תמיכה מעליית מחירי הנפט. הנתונים האחרונים של משרד האנרגיה האמריקאי (DOE) מצביעים על חוסר איזון מדאיג בין ההיצע לביקוש העונתי, מה שמעורר דאגה בקרב מגזרי התחבורה, הלוגיסטיקה והתעשייה לקראת החורף.
מחיר הדיזל הקמעונאי הממוצע השבועי של DOE/EIA עלה ביום שני ב-3.5 סנט ל-3.753 דולר לגלון, לאחר עלייה של 9.8 סנט בשבוע הקודם. העלייה הכוללת של 13.3 סנט בשבועיים האחרונים מחזירה את המחירים לרמות שנראו לאחרונה בסוף ספטמבר. למרות שהעלייה נראית מתונה, הסימנים הבסיסיים בשוק — כולל פערי המחירים, רמות המלאי והפקטורים העונתיים — מצביעים על כך ששוק הדיזל מתהדק מהר מהצפוי.
הדיזל מציג ביצועים טובים מהנפט כשהשוק מתהדק
בניגוד למחזורי עבר, העלייה הנוכחית אינה נובעת ממחירי הנפט. הנפט מסוג ברנט נסחר בטווח צר, בעוד שחוזי הדיזל הדל-גופרית (ULSD) בבורסת CME זינקו. הפער בין מחירי ULSD לנפט ברנט — מדד מרכזי לעוצמתו היחסית של שוק הדיזל — התרחב באופן משמעותי, מ-70 סנט לגלון באמצע אוקטובר ליותר מ-90 סנט בשבוע שעבר, לפני שירד מעט לכ-85 סנט.
הפער הזה ממחיש כיצד שוק הדיזל מתנתק ממגמות האנרגיה הרחבות יותר. ביום שלישי, בעוד שמחיר הנפט ברנט ירד ב-0.8%, חוזי ה-ULSD עלו ב-0.4% — סימן נוסף להידוק היצע במוצרי הזיקוק. חוזה ה-ULSD ננעל ביום שני ברמה של 2.4053 דולר לגלון — כמעט 20 סנט יותר מאשר לפני שבועיים — מה שמדגיש את הפרמיה שמייחסים הסוחרים לדיזל נוכח הירידה במלאים.
משתתפי השוק מציינים כי עוצמת הביקוש נובעת מהגבלות בצד ההיצע ומהופעת סימנים מוקדמים לביקוש לחימום בחצי הכדור הצפוני. “הביצועים העודפים של הדיזל הם איתות ברור לכך שהמלאים אינם מתמלאים מספיק מהר לקראת החורף,” אמר אנליסט אנרגיה עצמאי מניו יורק.
ירידת המלאים מנוגדת לעונתיות
הנתונים האחרונים של ה-EIA אישרו את מה שהסוחרים כבר העריכו — מלאי הדיזל בארה”ב יורדים דווקא בתקופה שבה הם אמורים לעלות. מלאי הדיסטילטים (שאינם דלק סילוני) ירדו ל-112.2 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-24 באוקטובר, לעומת 115.6 מיליון חביות בשבוע שקדם לו.
הירידה של 3.4 מיליון חביות בולטת במיוחד משום שבדרך כלל, המלאים מתרחבים ברבעון הרביעי לקראת עונת החימום. אף שמפלסי המלאים עדיין גבוהים מהרמות הנמוכות של 2022 ו-2023, הם נותרו מתחת לממוצעים שלפני הקורונה — מצב שמותיר את השוק פגיע לתנודות מזג אוויר.
הירידה במלאים מחזקת את החששות ששוק הדיזל עלול להיות במרחק “גל קור אחד” בלבד מזינוק משמעותי במחירים. בשנים האחרונות, חורפים מתונים יחסית מנעו עליות חדות במחירי הדלקים, אך כעת, עם מלאים מצומצמים, חורף קר עלול להכביד על כושר הזיקוק ועל רשתות ההפצה.
מבנה השוק מצביע על מחסור באספקה
עקומת החוזים העתידיים של הדיזל מספקת ראיה נוספת ללחץ בהיצע. חוזי ULSD נותרו במבנה של “בקווארדציה” (Backwardation) — מצב שבו המחירים לטווח הקצר גבוהים מהמחירים לטווח הארוך — מה שמעיד על מחסור מיידי באספקה.
בעוד שהפער בין חוזי החודש הראשון לשני של ULSD עמד סביב 2 סנט לגלון לאורך השנה, הוא התרחב ליותר מ-5 סנט ביום חמישי שעבר — רמה שלא נראתה מאז תחילת הקיץ. אף שהפער הצטמצם מאוחר יותר לכ-3 סנט, ההתמדה של מבנה זה מצביעה על כך שהסוחרים ממשיכים לשלם פרמיה עבור אספקה מיידית — סימן קלאסי לשוק מתהדק.
מבנה כזה גם מרתיע אחסון, שכן החזקת מלאי הופכת לפחות כדאית מבחינה כלכלית. דינמיקה זו עשויה להגביר את הלחץ על המלאים עם התגברות הביקוש בחורף, ולהחריף את התנודתיות במחירי הדיזל הן לצרכנים והן לשוק הסיטונאי.
חורף עדין לפנינו
האיזון הנוכחי בין ההיצע, הביקוש והמחירים מציב את שוק הדיזל בעמדה רגישה לקראת החודשים הקרים. אף שהמחירים עדיין נמוכים מרמות השיא של 2022, השילוב בין ירידת מלאים, ביקוש חזק מצד מגזר ההובלה ומזג אוויר לא צפוי עלול להוביל לתנודתיות נוספת.
בשלב זה, גם המזקקות וגם הצרכנים מקווים לחורף מתון נוסף — ייתכן שזהו הגורם היחיד שיכול למנוע מהשוק להיכנס לעוד סבב של אינפלציית דיזל עונתית.
להשוואה, בדיקה וניתוח בין בתי ההשקעות
השאירו פרטים ומומחה מטעמינו יחזור אליכם בהקדם
* אין במאמר זה, בחלקו או במלואו, כל הבטחה להשגת תשואות מהשקעות ואין האמור בו מהווה ייעוץ מקצועי לבצע השקעות בתחום כזה או אחר.
- אור שושן
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 8 שעה
SKN | נפט שומר על עליות יומיים על רקע שיחות אוקראינה ודאגות עודף אספקה
מחירי הנפט שמרו על עליות צנועות ביום שישי, והמשיכו מגמה חיובית בת יומיים, בעוד השווקים מנסים לעכל חוסר ודאות מחודש
- לפני 8 שעה
- •
- 6 דק’ קריאה
מחירי הנפט שמרו על עליות צנועות ביום שישי, והמשיכו מגמה חיובית בת יומיים, בעוד השווקים מנסים לעכל חוסר ודאות מחודש
- רוני מור
- •
- 5 דק’ קריאה
- •
- לפני 8 שעה
SKN | הכסף נותר יציב לאחר מימוש רווחים שעצר רצף עליות של שמונה ימים
מחירי הכסף נשארו יציבים ביום שישי לאחר רצף עליות אינטנסיבי במשך שמונה ימים שדחף את המתכת לרמות שיא של מספר
- לפני 8 שעה
- •
- 5 דק’ קריאה
מחירי הכסף נשארו יציבים ביום שישי לאחר רצף עליות אינטנסיבי במשך שמונה ימים שדחף את המתכת לרמות שיא של מספר
- אור שושן
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 13 שעה
SKN | הכסף נסוג מרמת שיא היסטורית כשהסוחרים מבצעים רווחים על רקע תנודתיות בשווקים
הכסף ירד מרמתו ההיסטורית האחרונה כאשר משקיעים פעלו לאבטח רווחים לאחר עלייה חדה שנבעה מהידוק תנאי ההיצע והמתחים הגיאופוליטיים הגוברים.
- לפני 13 שעה
- •
- 6 דק’ קריאה
הכסף ירד מרמתו ההיסטורית האחרונה כאשר משקיעים פעלו לאבטח רווחים לאחר עלייה חדה שנבעה מהידוק תנאי ההיצע והמתחים הגיאופוליטיים הגוברים.
- רוני מור
- •
- 6 דק’ קריאה
- •
- לפני 13 שעה
SKN | גולדמן מזהירה: הזינוק של הנחושת מעל $11,000 אינו בר קיימא למרות מומנטום שווקים חיובי
שוק הנחושת העולמי שוב נמצא במוקד לאחר שהמחירים זינקו מעל $11,000 לטון, ציון אחד מהזינוקים החזקים ביותר בשנים האחרונות. בעוד
- לפני 13 שעה
- •
- 6 דק’ קריאה
שוק הנחושת העולמי שוב נמצא במוקד לאחר שהמחירים זינקו מעל $11,000 לטון, ציון אחד מהזינוקים החזקים ביותר בשנים האחרונות. בעוד